Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

kl

Longeringen var ju bara helt galen - perfekt sätt att förstöra det lilla som de kanske byggt upp. Förstår inte varför barnen är helt ensamma med sina ponnysar och ska träna på respektive problem utan uppsikt? Det är ju som bäddat för problem.

Ja, vad var dealen med detta? Varför är de i ponnyakuten, om de ska träna själva? Det kan de ju göra hemma, vilket uppenbart inte visat sig fungera. Själva programiden bygger ju på att barn med för lite erfarenhet, som inte kan hantera sina hästar, ska få hjälp med detta.

Det enda som hände var ju att hästen fick visat för sig igen att den kan göra precis som den vill. Och den förstår ju inte vad den stackars ägaren vill ha ut av den. Och ryttaren fick åter bekräftat att "hästen är knäpp" och att hon inte klarar av den.

:/

De är inte själva. Det är ett kamerateam med, och säkerligen en sakkunnig utanför bilden.

Själva utan tränare menade jag, så klart.

Och i så fall, vad gör denne sakkunniga utanför bilden? Vi VET vad problemet är, så vad är poängen med att utsätta både häst och barn för fara en gång till? Ett kamerateam utanför staketet är inte mycket hjälp, en olycka händer SNABBT.

Själva utan tränare menade jag, så klart.

Och i så fall, vad gör denne sakkunniga utanför bilden? Vi VET vad problemet är, så vad är poängen med att utsätta både häst och barn för fara en gång till? Ett kamerateam utanför staketet är inte mycket hjälp, en olycka händer SNABBT.

Med tanke på hur jäkla klantigt upplägget är när tränarna är med, så har jag svårt att se hur det spelar nån roll. Olyckor händer lika snabbt med en typ i mitten av ridhuset som med en typ utanför staketet.

kl
varför?!? longera hästen på utebana, utan tränare med sig?
1, hon har inte lärt sig kroppspråket, position ordentligt,
2, hon släpper hästen så fort den försöker dra,
3, hon har dålig utrustning (ingen säkerhets väst och allt för kort spö för att kunna visa hästen tydligt vad hon vill)
4, hon försöker skicka ut ponnyn på volten genom att piska till den när hon var på trevigt spark avstånd. smart...
hon borde åtminstone ha fått vara i korallen...

en häst som inte kan longeras ska longeras av en som kan,
en människa som inte kan longera ska longera en häst som kan bli longerad. samma som i all annan träning, en människa som aldrig ridit bör inte rida en häst som aldrig har blivit riden t ex.

han på den vida ponnyn fick ju väldigt bra hjälp idag, man märkte tydligt att hans till synes stabila sits inte var så stabil.

*kl*

I senaste avsnittet är "Lilla Gubben" inspänd långt bakom lod med gummisnoddarna. Är det nån som öht kan motivera det?

Dessutom får vi se exempel på hur barnen har tagit till sig att man ska "straffbacka" en häst som drar. Med usel timing och helt utan pedagogiskt sammanhang för hästen.

Varför vill man lära ungarna sånt?

Senast ändrad:

Jag antar att Brink motiverar det på ett bra sätt?

kl allmänt

Det är riktigt underhållande att läsa den här tråden och inse vilka världsmästare vi har här på buke, poppar popcorn! :grin: :rofl:

Min egen uppfattning om årets ponnyakut är att ryttarna är mycket sämre i år och de flesta av dom saknar någon som helst grund och så har mamma och pappa köpt för svåra ponnys åt dom!

Man blir mörkrädd!

Jag håller med dig. Bristen på grundkunskaper i ridning är beklämmande! Men jag måste säga att jag till viss del känner igen mönstret. När jag gick hippologen så var det en markant skillnad mellan ryttare som skolats på ridskola och de som bara ridit privat, de senare saknade mycket kunskaper i hur man beter sig i stall/ridhus samt ridvägar och viss grundridning. Och då var vi ändå unga vuxna på 20+ år.

kl allmänt

Det är riktigt underhållande att läsa den här tråden och inse vilka världsmästare vi har här på buke, poppar popcorn! :grin: :rofl:

Min egen uppfattning om årets ponnyakut är att ryttarna är mycket sämre i år och de flesta av dom saknar någon som helst grund och så har mamma och pappa köpt för svåra ponnys åt dom!

Man blir mörkrädd!
Håller fullständigt med. Ungar som brukar ha bra balans oavsett om de är vana ryttare eller ej. Både när jag red på ridskola (för 100 år sedan) och när dottern red på ridskola var det ganska mycket ridande barbacka och utan stigbyglar vilket gav en riktigt hygglig balans. Gårdagens avsnitt visade ganska tydligt att det inte fanns någon grund för ungarna att stå på alls :crazy:

:devil:
jag har börjat fundera lite så här också... vilket ansvar har personen som SÅLT hästen ..? Ta som Anna och hennes Lilla Gubben. hon blev säkert störtkär i den där fina (!) och lite känsliga hästen, föräldrarna hade ingen koll... men säljaren då?

Är det så att den "svåra marknaden" gör att människor släpper hästar till personer som inte kan eller är tillräckligt kunniga?

Ja jag tror risken är stor att föräldrarna (och dottern) föll för den prickiga hästen och att säljaren inte "tog sitt ansvar" för hästen utan helt enkelt sålde. Föräldrarna har ansvaret, men visst önskar man att även alla som säljer häst kunde vara lite noggrannare. Jag tror att många bara säljer till första bästa, eller till högstbjudande. De har säkert blivit fler när marknaden är som den är, men de har alltid funnits.

KL
Jag måste säga att jag undrar varför vissa personer i den här tråden ens tittar på barnprogrammet ponnyakuten... för att gnälla och berätta här vad de kan och hur de tycker det ska lösas? Kanske kan de som käner sig manade ansöka som tränare till nästa säsong?

Fast allvarligt.

Var det inte en galen övning att sätta upp grabben på den vita ponnyn utan stigbyglar, när de visste att den var en fena på att springa fort i galopp i kurvor.
Jag tror inte många skulle suttit kvar när den började hopp-galoppera i sidled.'
Ponnyn verkade ju inte ens van att bli longerad.

Hur nära var det inte att pojken blev trampad när han ramla av?:eek:

Jag tyckte Lisen också såg chockad ut. Hon verkade inte inse från början hur dåliga ekipagen är.

fast den hästen verkar vara en av de mest välridna som är med men vilken häst som helst blir ju sådär med en ryttare på ryggen som är rädd och inte har balans. En mer balanserad ryttare hade det förmodligen gått alldeles utmärkt för. hästen är känsligare än ryttaren.

jag tycker dock också det är konstigt att lisen inte försökte stoppa det tidigare, man såg ju vart det var på väg. Men då hade han förmodligen flygit av också för om hon tagit tag i linan och vänt in hästen hade den stannat och han åkt av tvärt... men det får vi aldrig veta förstås, men jag tror så

Senast ändrad:

Men hon sa ju, håll inte om, tryck inte på. Han var ju rädd och tryckte in benen i sidan, så självklart gick det fortare och fortare, tillslut åkte han av. :p

Jag blev också lite överraskad över hur obefintlig balans killen hade utan stigbyglar, jag tänker mig att alla som lär sig rida "tvingas" avverka ett antal timmar utan stigbyglar, det hör väl liksom till en normal ridutbildning? Så man kanske inte jublar när tränaren säger lägg upp stigbyglarna, men man är van vid det. Det verkade ju inte den är ryttaren vara alls, och jag blev lite förvånad över att nån som ändå hoppar såpass högt och tävlar inte har den grunden. När killen väl började tappa balansen knep han ju åt med benen och drev på ponnyn mer och mer, tror inte det hade gått att stoppa dem säkert från marken i det läget. Däremot håller jag med om att de inte borde galopperat i första läget, förmodligen är det väl så det går till när de skenar runt annars också - ryttaren tappar balansen, kniper sig fast med skänkeln, hästen ökar farten, och så blir det en ond cirkel. Jag kan verkligen förstå att killen blev rädd, har varit i liknande sits själv med en häst som springer runt utan att man får stopp på den, och det är otäckt.

Med det ekipaget skulle jag inte hoppa alls på ett tag, utan jobba med grundsitsen och balansen istället, så att killen inte behöver bli rädd och kan få stopp på sin häst när han vill.

Fast allvarligt.

Var det inte en galen övning att sätta upp grabben på den vita ponnyn utan stigbyglar, när de visste att den var en fena på att springa fort i galopp i kurvor.
Jag tror inte många skulle suttit kvar när den började hopp-galoppera i sidled.'
Ponnyn verkade ju inte ens van att bli longerad.

Hur nära var det inte att pojken blev trampad när han ramla av?:eek:

Jag tyckte Lisen också såg chockad ut. Hon verkade inte inse från början hur dåliga ekipagen är.

Jo, det kanske var väl häftigt, men som du säger så tror jag inte att Lisen i sin vildaste fantasi trodde att det var så illa på balansfronten som det faktiskt var. Hon tänkte väl som många av oss andra: att rida utan stigbyglar är inget nytt och något som de flesta ryttare har jobbat med mycket under de första åren. Uppenbarligen har det varit väldigt dåligt med sån träning för flera av deltagarna för året.

men det är väl så när man övertygar mamma och pappa om att det bara är att slänga sig upp och hoppa högt och fort bara hästen har kapacitet för det... Det påminner mig om att jag måste jobba mer utan stigbyglar. Balans är en färskvara, har jag märkt:angel:

undrar om tobbe och komp är medveten om att de har smitit och longerat själva? att de kanske bara skulle promenera med honom och fick en ljus idee? känns lite så.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve