Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Med en ryttare som tävlar och hoppar banor på en sån ponny hade faktiskt jag också förutsatt att galopp utan stigbyglar inte borde vara ett stort problem.
Däremot, nu så här i efterhand när man vet hur det gick och som jag sa redan under programmet - man skulle kanske ha börjat i trav. (eller till och med skritt)

Hade samma tanke. De där ponnyryttarna brukar vara ungefär lika stadiga i sadeln som galoppryttre nästan och brukar inte ha några problem med om stigbyglarna försvinner. Har sett många ponnyryttare som tappat stigbyglarna på första hindret och när de inte lyckats fånga dem igen hade de ridit klart banan utan, men fortfarande lika fort och smidigt som med stigbyglar. Förvånande att han hade så pass dålig balans.

kl

Det där med longeringen reagerade jag också över. Varför låter man ungarna longera själv? Dels är det ju farligt oavsett vilken häst det är, och dels så befäster man ju bara det där beteendet med att slita sig mer och mer för varje gång hon tappar honom. Utöver det är hon väldigt otydlig i sin hantering, har fel utrustning och efter att han slitit sig och hon fångat in honom och fått ordning på linan straffbackar honom honom (eller försöker) genom att piska honom på bringan och rycka i bettet. I en sådan situation är det väl bara tur att hästen inte reste sig på bakbenen...

Tycker det är lite beklämmande att man tillåter det. Även på ridläger finns det väl regler och jag kan tycka att det är fullt rimligt att en regel är att inte vara ute och öva på respektive problem-område utan att en tränare är med. De är ju där för att lösa problemet, inte befästa det mer och för att lösa problemet krävs hjälp av en tränare.

Jag tror personligen att problemet med ponnyn som sliter sig vid longering är ganska enkelt löst, man behöver bara hitta någon som inte tappar honom (eller rättare sagt släpper) varje gång han drar.

Tycker Lisen är en jättebra tränare. Hon förklarar bra,på deras nivå, och säger om det är, att man måste träna och träna.

Sen, inte för att vara elak, så är jag lite nyfiken på hur vissa av deltagarna ens kan ha en egen häst. Att ha egen balans är en av grund sakerna och något man borde ha innan man får en egen häst. Den ridskolan jag gick på innan jag fick min första ponny hade hela tiden olika balansövningar för nybörjare..
Förstår inte riktigt hur man kan ha missat att tränat på balansen när man har en egen häst..

Tycker att det är mycket av grunderna som saknas för årets deltagare vilket är märkligt. För vem och vad tränar de hemma lixom?

Det där med longeringen reagerade jag också över. Varför låter man ungarna longera själv? Dels är det ju farligt oavsett vilken häst det är, och dels så befäster man ju bara det där beteendet med att slita sig mer och mer för varje gång hon tappar honom. Utöver det är hon väldigt otydlig i sin hantering, har fel utrustning och efter att han slitit sig och hon fångat in honom och fått ordning på linan straffbackar honom honom (eller försöker) genom att piska honom på bringan och rycka i bettet. I en sådan situation är det väl bara tur att hästen inte reste sig på bakbenen...

Tycker det är lite beklämmande att man tillåter det. Även på ridläger finns det väl regler och jag kan tycka att det är fullt rimligt att en regel är att inte vara ute och öva på respektive problem-område utan att en tränare är med. De är ju där för att lösa problemet, inte befästa det mer och för att lösa problemet krävs hjälp av en tränare.
.

Usch ja, tycke det var riktigt eländigt att se. Att ponnyn dessutom gång på gång sprang omkring med linan kring benen hade kunnat sluta riktigt illa.
Dessutom så inser hon inte alls att hon själv kan ha en del i problemet utan anser att det är ponnyn som är dum i huvudet.
Tragiskt.
Tycker att eftersnacket borde ha varit lite mer i stil med: så här borde du inte ha gjort istället för: åh stackars dig det blir nog bra.

*kl

Seriöst, kamelerna och Sexy and I know it :rofl: det var det roligaste jag sett på länge, totalt oväntat. :D

Nån som inte släpper, hulken eller liknande menar du? Ingen människa kan ju hålla fast en häst som verkligen drar med ren muskelstyrka, hästar är mycket starkare än människor.

Jag har alltid varit själv och hämtat min egna ponny i hagen och stallet som 14 åring. Jag skötte allt själv, mockning, in och utsläpp, fodringar osv. men med mamma 200 m bort hemma i huset.
Vrf skulle man inte kunna klara av att hämta sin egen häst i hagen för? De har ju kamerateam och allt runt omkring om olyckan skulle vara framme.
Sen att dom går och longerar utan tränare när hästen redan har problem med det är en annan femma.:crazy:

Det gjorde jag med. Men min ponny sparkade inte mot mig när jag skulle hämta henne i hagen och stack inte när jag longerade. (Hade jag haft det skulle jag inte fått vara själv i stallet.) De är på ett läger just för att de inte kan longera och hämta sina hästar i hagen (osv.), då ser jag inte vad det skulle göra för nytta att de håller på själva. (Mer än att det lbir bra tv :grin:)

Ja, alltså jag tycker det är jättekonstigt. Jag har so barn (och det var inte sååå länge sedan) varit på ett gäng ridläger och alla läger har haft regeln att man inte får ta ut hästarna och rida/longera ex. själv, utan tillåtelse. (Av den enkla anledningen att det handlar om barn och att ridlägret har ansvar för dessa barn under den här tiden.) Dessutom; varför? Tränar gör man ju på lektionerna.

Varför ska man till varje pris longera en häst? Behöver man ha den på liten volt så kan man väl rasta den i en rundcorall lös?

Den där ponnym verkar ha gjort det där till en ruskigt kul grej, den vet att den är stark och den blir glad av det. Dominant med andra ord.

Känns som det som hände i programmet bara cementerade problemet. :(

Det är med "vad/villa tränar de för hemma" - det är ju nästan så man hoppas atr de inte har nån tränare där hemma, och har de det så får man hoppas att hen har vett att skämmas lite... :o

Jag longerar verkligen inte ofta, har gjort det någon gång om jag tyckt att hästen haltat för att se lite tydligare (är oftast själv i stallet så kan inte be någon gå/springa med hästen) eller om jag är för lat för att orka rida men tycker att hästen ändå ska få röra sig lite. Har även varit på utredning p.g.a. hälta där hästen longerades. Den sistnämnda är väl den enda ordentliga anledningen som jag kan se att hästen ska longeras.

Jag tycker för övrigt också att det är vansinnigt konstigt att de släpptes ut själva. En sak om hon får börja med att Tobbe (eller någon annan) står utanför och säger vad hon gör fel, men hon vet ju inte vad hon gör och befäster ju bara problemet ännu mer.

kl

Vet inte om ni redan diskuterat det, men jag reagerade på det att Jan Brink sa att tanken ju inte hade varit att någon annan skulle rida Lilla Gubben än hans ryttare när han var med och ändå kom en annan dressyrryttare dit :confused: Lätt att jobba med ett problem om flera andra också jobbar på det...

Ang killen med dålig balans så skulle jag gärna se att han fick något att hålla sig i så han slapp hålla i tyglarna, ett mindre moment för honom att koncentrera sig på. För övrigt så blev jag också förvånad över vilken dålig balans han hade :eek: Lisen sa ju att ridskolor brukade vara bra på detta, kanske har han inte ridit på ridskola? Eller börjat rida själv först och missat den delen?

Varför ska man till varje pris longera en häst? Behöver man ha den på liten volt så kan man väl rasta den i en rundcorall lös?
Longering är en väldigt viktig grej för hästen att kunna, väldigt få har en rundcorall hemma att jobba i.
Det är med "vad/villa tränar de för hemma" - det är ju nästan så man hoppas atr de inte har nån tränare där hemma, och har de det så får man hoppas att hen har vett att skämmas lite... :o
Har dom tränare hemma så bör dom bytas ut direkt. kan inte vara särskilt duktiga tränare.

Nån som inte släpper, hulken eller liknande menar du? Ingen människa kan ju hålla fast en häst som verkligen drar med ren muskelstyrka, hästar är mycket starkare än människor.
Det såg faktiskt inte ut som om hon ens försökte hålla hästen, såg ut som att hon släppte hästen såfort den var påväg bort. Sen tror jag iofs att det är en sådan typ av hästen som struntar lite i att männskan inte släpper, känns som att det är den typen så då bara tar i ännu mera.

Dom måste lära sig att förekomma hästen bättre så dom kan innan hästen vänder och drar kan parrera den.

Ja, det är klart, det gäller att se till att situationen inte uppstår, att hålla kvar och släpas med bakom hästen löser knappast problemet.

Trist at de drog slutsatsen att hästen var dum, inte att de gjorde fel. Då kändes det ju inte som de lärt sig något, att om man gör rätt gör hästen rätt, utan att ibland är hästen dum och ibland är hästen duktig, så är det bara.

Man behöver inte vara hulken för att hålla i en häst. Det handlar inte om att människan ska stå kvar på samma ställe och hästen flyger som en vante när det tar stopp i linan. Är man lite smidig i benen kan man rätt lätt hänga med om hästen drar iväg lite, även i galopp, bara man har rätt balans så man inte far framåt, kör ansiktet i gruset och släpar efter för då har man inte en chans, man måste hålla sig på benen och ligga i "bakvikt" för om man faller framåt har man ingen kraft alls. Dessutom kommer hästen inte specielt långt i en paddock eller ridhus och det finns förhoppningsvis inte en massa farliga saker uppställda.

Min häst var en sån som kunde dra iväg ganska ordentligt i longering/tömkörning på volt. Inte en enda gång tappade jag honom. Och då longerade jag mkt som gravid. Han var dessutom en bitig herre på ca 183 cm och 765 kg. Jag har trots mina erfarenheter jättesvårt att förstå i vilket läge man "måste" tappa hästen om man kan läsa av kroppspråket, förekomma och ha en bra balans i sin position på marken.

Läget när hästen vill dra och springer ifrån dig. Gissningsvis hamnade din häst aldrig i det läget? En häst galopperar mycket fortare än en människa kan springa, inte en chans att man kan springa efter och hålla fast en häst i full galopp. De flesta hästar är dock såpass snälla och väluppfostrade att de på sin höjd blir lite starka, de drar inte på allvar. Det har inget med storlek att göra, utan med hästens uppfostran och psyke. Jag har träffat shirehästar som snällt låter sig hållas, och shetlandsponnyer som dragit. Även en shettis är ju väldigt mycket starkare och snabbare än en människa.

En grej jag tyckte var lite roligt var i andra programmet då en tjej vill ha hjälp med galoppen på sin lilla ponny, men ramlar av och blir sen rädd och kan inte fullfölja ridningen och visa "problemet". Att dom inte själva insåg att hon var för stor? inte bara på längden utan även bredden... kändes lite som att ponnyn stack iväg när hon satt sig upp för att hon var för tung. Men jag vet inte för då lär det ha varit problemet även hemma ;)

"lite roligt" är inte direkt orden jag skulle använda här. Tyckte väldigt synd om den flickan. Att växa ur sin ponny och dessutom utan att kunna hantera alla gångarter på den är väl snarare lite ledsamt. Jag kände för henne.. och jag tror nog att den ponnyn hade kunnat hantera galopp med henne ett par varv innan hon gick vidare till större ponny..

Det jag menar är att man kan lära sig att förhindra att hästar sticker. Oavsett storlek på dem! Det är ju samma med den vita ponnyn som bara drar. Det går ju att lära hästar att ite göra så. Det går också att förhindra genom att förutse om/när det kommer hända (så länge det inte handlar om en situation när hästen (och människan?) blir skrämd). Så har iaf jag lärt mig och har hittills under mina 28 år kring hästar aldrig behövt släppa en häst om det inte har varit tanken/avsikten...

Javisst kan man det - och det är därför barnen är på läger, för att lära sig. Om de redan kunde skulle problemen aldrig uppkommit.

Allmän reflektion
Jag tycker det är enormt modigt av alla deltagarna att åka iväg och träna samtidigt som de filmas, och kritiskt följs av nästan hela hästsverige... Barnen har ju iaf förstått att de inte kan och försöker bli bättre - det är ett stort steg.

Jag blir mer upprörd över att det uppenbarligen funnits en massa vuxna runt om som inte reagerat på situationen tidigare och tagit ut tränare till sina barn. Eller har alla stått uppstallade ute i ödemarken helt övergivna av omvärlden? Även en helt hästokunnig förälder borde väl reagera om barnet ramlar av sin häst fem-sex gånger i veckan, eller om barnet inte kan leda sin egen ponny utan att den rusar rätt över henne...

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve