Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Jag håller med!!
Man skaffar alldeles för svåra ponnyer. Det är väl bättre att barnen får en trygg duktig ponny att lära sig på och även tävla på. Det viktigaste är ju inte att hoppa högt och vinna på snabba tider! Fokus borde ligga på att lära sig rida bra och kontrollerat. Att ta sig runt 40 cm pay and jump med kontroll och trevlig rid ing är mer värt än en sm runda i full fläng. Höjd och tid tar man när barnet är redo för en ponny som kan fightas på tävlingsbanan. För det krävs ju lite kaliber på ponnyerna om man ska vinna.

att låta barn rejsa i grimma och grimskaft är väl inget jag skulle uppmuntra men ja, jag gjorde också det när jag var yngre med mina kompisar....

Men bara att umgås med ponnys, fläta manar och svansar med blommor, rida långritt, plaska i någon sjö med hästarna...

det är så mycket GRUND i det också...

Har följt alla ponnyakuten-trådarna utan att ha varit reggad och bektraktat diskussionen på avstånd, aldrig känt mig manad att skriva nåt då jag antingen tycker att det redan lyfts upp i tråden, eller att det mest är onödigt finpet.

Men, halvvägs genom det senaste avsnittet. Jag är chockad! Då pratar jag om Pontus. Jag vet inte hur länge han har ridit, men efter de senaste avsnitten har jag fått uppfattningen av att han hoppar ganska högt och tävlar seriöst i hoppningen (han och Carmela får ju alltid hoppa hinder på träningen). Att man kan ha så dålig balans när man tävlar riktiga banor, jag vet inte vad jag ska säga. De nybörjare som går andra och tredje året på ridskola har bättre balans än vad han har, för de tränar på att rida utan stigbyglar.

När han frågade Lisen, "Hur ska jag slänga upp stigbyglarna?", då blev man väldigt förvånad. Alla vill väl bli bättre på sin ridning, jag antar att om man har egen häst längtar man efter att utvecklas extra mycket. Att man inte tänker på att rida mer varierat och behärska sina baskunskaper då, istället för att vilja bli så bra som möjligt på kort tid... Vilket verkar vara att man kan hoppa så högt som möjligt på så kort tid som möjligt.

Det undrar jag med.
Leker inte barnen med sina ponnyer?

Jag minns när jag o min kompos tog in våra ponnyer från hagen, vi klättrade upp på dem barbacka från varsin sten, sen tävlade vi i full galopp barbacka med grimma och grimskaft ner till grinden, lätt livsfarligt men galet kul.
Vi red massa barbacka, tränade att gör massa trix på hästryggarna osv. Visst föll vi av då och då men jäklar vad kul vi hade och bra balans kom på köpet.

hahaha, fast det där är väll ändå inte ett beteende att uppmuntra :D

Har följt alla ponnyakuten-trådarna utan att ha varit reggad och bektraktat diskussionen på avstånd, aldrig känt mig manad att skriva nåt då jag antingen tycker att det redan lyfts upp i tråden, eller att det mest är onödigt finpet.

Men, halvvägs genom det senaste avsnittet. Jag är chockad! Då pratar jag om Pontus. Jag vet inte hur länge han har ridit, men efter de senaste avsnitten har jag fått uppfattningen av att han hoppar ganska högt och tävlar seriöst i hoppningen (han och Carmela får ju alltid hoppa hinder på träningen). Att man kan ha så dålig balans när man tävlar riktiga banor, jag vet inte vad jag ska säga. De nybörjare som går andra och tredje året på ridskola har bättre balans än vad han har, för de tränar på att rida utan stigbyglar.

När han frågade Lisen, "Hur ska jag slänga upp stigbyglarna?", då blev man väldigt förvånad. Alla vill väl bli bättre på sin ridning, jag antar att om man har egen häst längtar man efter att utvecklas extra mycket. Att man inte tänker på att rida mer varierat och behärska sina baskunskaper då, istället för att vilja bli så bra som möjligt på kort tid... Vilket verkar vara att man kan hoppa så högt som möjligt på så kort tid som möjligt.

Just det, för att inte låta som en total kärring vill jag även säga att Pontus tog kritiken otroligt bra. Verkligen mogen kille! Mycket mer mogen än somliga vuxna. Så på det sättet tycker jag att han gjorde en riktigt bra insats.

haha, nä inte direkt men jag är förvånad att dagens ungar inte verkar göra det :p
Vi hade iaf hjälm, när vi kom ihåg att ta med dem :angel:

Och själv kommer jag nog inte tillåta eventuella barn att bete sig som jag gjorde med mina ponnyer... Ren tur att inget allvarligt hände.
I tråden har det ju diskuterats mycket om säkerhet och att som jag gjorde, red barbacka i grimma utan hjälm från och till hagen tycker jag ingen ska göra...

Ang bloggen är det väl inte så konstigt att mamman skriver om sitt barn som varit med om en olycka? Har inte läst mer än första sidan och vad jag förstår uppdaterar hon mest om läget efter vad som låter som en hjärnskakning. Jag tycker det är rätt osmakligt att sitta och bedöma folk öppet på ett forum och jag tycker det är BRA att grabben inte hanterar halvblod, det borde inte jag heller gjort när jag vara 10-12 år trots att jag var bra mycket större än killen ifråga- man har inte erfarenheten och reflexerna i ordning. Men det gjorde jag och mina jämnåriga, eget ansvar för 30-40 hästar på helgerna. Undrar vem som hade varit ansvarig om ngt hade hänt?

kan inte direkt påstå att mina föräldrar tillät det heller. De visste bara inte om det.
Som sagt, det är inget jag rekomenderar, inte just den biten. Men det andra, barbacka ridning, trixen, hoppa barbacka osv. Leken, buset, allt det där som gjorde det så underbart roligt att ha häst.

Pontus hade, när han åkte till ponnyakuten endast ridit 1 år.

Om han har ridit i ett år förstår jag verkligen varför han var osäker i balansen. Vad jag inte förstår då är varför han tävlar i hoppning på den nivån. Han verkar väldigt begåvad men tycker inte att man ska hoppa så svårt när man ridit i ett år. Underbarn eller ej. Men jag vet inte, svårt att döma på de små snuttar man sett i programmet.

Men det tror jag de flesta av ungarna gör. Busar alltså. jag kikade av ren nyfikenhet in på emma-nellies blogg för att se hur det hade gått, och visst busade hon på fälten med både bockponnyn och sin andra ponny. Sen finns det nog ett större säkerhetstänk nu än när jag var i den åldern, det är ju trots allt ca 15 år sedan och det kan jag inte se något negativt med.
Jag tycker alla barn som är med verkar bry sig mycket om sina hästar och tycka det är roligt med ridningen. För 15 år sedan fanns inte ponnyakuten, min första ponny var en "thosey" men det behövde jag ju inte skämmas för för några andra än mina stallkamrater och han var en klippa i ridningen.

Fast enligt källor var ju inte det sant då han haft två ponnys innan

Han har tydligen ridit på ridskola, skaffat en ponny vid namn calypso (gick bort för tre år sedan), haft uppehåll och sedan skaffat Egon

Senast ändrad:

dom har gård med hästar. Men han har aldrig vart intresserad förrens 1 år innan han var med i ponnyakuten.
Då köpte dom Egon.
Pontus fick välja vilken ponny han ville, helt själv:grin:

dom har gård med hästar. Men han har aldrig vart intresserad förrens 1 år innan han var med i ponnyakuten.
Då köpte dom Egon.
Pontus fick välja vilken ponny han ville, helt själv:grin:

Jomen visst, det sa han ju på castingen.
"Mitt intresse för hästar började när jag såg Egon i en hage och tyckte han var fin". Men det låter ju lite väl.. Det måste ha varit ryckt ur sitt sammanhang!
Kan föräldrarna verkligen på fullaste allvar då rakt av ha köpt Egon, lärt sin unge gas, broms och styrning och sen släppt ut honom på hoppbanorna?

Något luktar lite väl skumt här. Vill inte spekulera för mycket, spekulationer har lett till att PA-trådar har spårat ur fullständigt tidigare.

Men oavsett vad: fy vad förbannad jag blir på föräldrar som inte är måna om sina barns säkerhet! För det är man inte om man har så dålig koll på sitt barns ridning som i Pontus fall.

Senast ändrad:

*kl*

Jag brukar undvika "det där hade jag kunnat göra bättre"-linjen men för helvete!

Både produktionsteamet, tobbe och det stackars barnet vet att den bruna ponnyn är besvärlig att hantera. Oavsett om det var barnets idé att longera ensam eller inte så var ju bevisligen minst en vuxen medveten om det hela. Såvida inte barnen dessutom lånade kameran för att filma...

Att utsätta ett barn för en sån där situation medvetet borde vara kriminellt! Hon hade kunnat fastna i linan, bli sparkad... Ja de flesta som ens sett lite av vad en häst kan vara kapabel till kan mycket väl räkna upp en lång lista på potentiella skador som kan uppstå.

Som vuxen har man ett ansvar, speciellt i en sån där situation där barnen är där för att få Hjälp. Jan Brink har visat exemplariskt hur man hanterar en liknande situation, utsätt inte hästen och barnet för en situation som är för osäker. :bow:

Nu när det gick fel att longera, varför kallas inte en vuxen in omedelbart när hästen kom lös för att ta kontroll över situationen? Kompisen, kamerateamet, ljudkillen eller vem fan som helst egentligen skulle ha sprungit iväg direkt för att hämta nån som kan hantera hästen. Om ingen sådan fanns tillgänglig någonstans på gården skulle barnen aldrig ha tillåtits ta ut hästen ur stallet. Faktiskt. I ett läge där de vet att minderåriga ska hantera potentiellt farliga hästar måste det finnas nån form av kontrollsystem.

Överlag känns säkerhetstänket i årets PA riktigt bristfälligt. Det känns närmast som att produktionsteamet leker med barnens säkerhet och det är okej bara man får ett "coolt" klipp på en skenande/stegrande ponny.

Riktigt skrämmande!

Tror att de varit så bortskämda med situationer där de inte hänt nåt pga ren tur, att de fortsätter att utsätta sig själva för onödigt farliga situationer. Blir lite, "eftersom det aldrig har hänt förut kommer det inte att hända nu heller". Man glömmer ju att tänka på säkerheten och så är det ren slump att hon inte blir sparkad, och så fortsätter man att slarva. Ond cykel!

Kollar fam herzig blogg nu, snabbt som f*n går det på banan! Svårt att se på filmerna om det blivit något bättre med kontrollen, får hoppas att han fick med sig några bra tips från lägret.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar