Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Nja, själva övningen är det inget fel på. Men min åsikt är att den som longerar ska ha stenkoll på hästen, tempot och vägen och att inte ryttaren ska behöva göra det. Ryttaren ska i detta fall bara behöva fokusera på sin balans och gärna ha något annat än tyglarna att hålla i om ryttare behöver korrigera balansen exempelvis en rem över framvalvet på sadeln eller varför inte använda en longergjord med handtag. Jag tycker att det är viktigt att den som rider och blir logerad ska känna sig trygg och att man ska ta ett litet steg i taget. Men det kan ju ha varit ett misstag från Lisens sida, hon kanske trodde att Pontus var säkrare än han var. Mina varningsklockor började dock ringa redan när han visade osäkerhet över att lägga upp stigbyglarna.

I en gammal (från år 1880) bok jag har finns det beskrivet hur de tränade för att få en bra balans och kravet var att eleven skulle kunna longeras utan stigbyglar i alla gångarter samtidigt som denne kastade en boll i luften och dessutom över hinder! Någon som testat detta?

"I och för öfningarna med bollkasningen tages naturligtvis en lugn och sedig häst. Bollen kastas till en början inte högre än c:a 1 meter och lektionen afbrytes så snart eleven visar spår af trötthet. För att bespara mödan att iderligen upptaga bollen när den tappas, kan man fästa den vid ett långt snöre, som fastgöres vid sadeln. När eleven hunnit förvärfva större färdighet böra läraren och eleven kasta bollen till hvarandra. Vid detta bollspel tagas rörelsetakterna i följande ordning: skridt, kort traf, galopp och slutligen , men detta långt senare, sträckt traf.

Széchényi menade att stigbyglarna i början kunde spännas korta och att ridläraren under denna allra första period borde helt och hållet afstå ifrån att inverka på elevens sits. Numera rides emellertid nästan genast utan stigbyglar. Så snart eleven visar sig vara så säker i sadeln att hans sits under bollspelet icke rubbas af hästens jämna rörelser, öfvergår man till hinderhoppning. Denna inledes med att en låg, med halm omvirad stång lägges tvärs öfver den inhägnade volten, så att hästen måste gå öfver hindret. Spetsar hästen icke längre öronen när han kommer till hindret höjes det något litet och får hästen nu taga hindret i traf och slutligen ävfven i galopp. Efter några lektioner brukar eleverna icke vidare gifva akt på hindret. Utan kasta en blick på detsamma fotstätta de med bollspelet."

Vad heter boken? :)

Handbok för hästvänner av CG Wrangel, en intressant och rolig bok (i två band) att läsa särskilt när det gäller hans beskrivning av olika raser.

delvis KL

Sa inte Filippa (Luddes ryttare) i avsnittet att Tobbe hade sagt att de skulle träna själva? Jag har bestämt för mig att hon säger något om att hon blivit tillsagd att träna själv.

Är man uppvuxen på ridskola (som Filippa är) så har man förmodligen inte fått lära sig att longera, det brukar på sin höjd vara något man får prova på under ett teoripass och då med en van häst som uppför sig. Longering borde (i mitt tycke och det gäller även tömkörning) ingå i alla hästar/ponnyers utbildning men det gör inte alltid det. Ovan häst och ovan longerare är liksom dömt att misslyckas.

Tillägg:

Måste som tillägg bara kommentera att longeringen är det problem som finns med hästen. Ridningen är alltså inte problemet i det här fallet.
Filippa har börjat sin ryttarkarriär på ridskola där hon fortfarande tränar och hon tränar säkert regelbundet för annan tränare också. Även vuxna hästvana har problem att longera ponnyn tex mamman gjorde ett försök på castingen där ponnyn stack iväg innan hon fick stopp på den så frågan om hur van ponnyn är att longeras kvarstår?

Ponnyn är säkert van att linlöpas och att kunna sticka när han känner för det.

Det är förresten fiffigt att lära de linlöpning, jag har spenderat några hälturedningar med min då tvååriga ponny som inte var linlöpt, det blir ett himla springande för matten... :angel: (Den bristen tog vi tag i så fort hon var frisk.)

Men det är ju just detta jag menar.
Om man har en egen ponny och till råga på allt tävlar i hoppning - då ska man verkligen inte bli nervös över att behöva galoppera utan stigbyglar. Om man blir nervös över tanken på att galoppera utan stigbyglar, då borde man faktiskt inte hoppa. Men nu har han ju en schysst, välutbildad, hindersäker och jättego ponny :love: så att det är ju bra så att det inte händer olyckor. Vad hade hänt om han hade försökt hoppa en ponny som är het och känslig på riktigt, utan insikt i vad man har för kunskaper?
Det är farligt att sätta sig på en för hög ribba om man inte vet om sina begränsningar!

Nu kommer jag låta hård, men jag pallar inte att linda in det:
Ärligt talat förstår jag inte vad Pontus och Egon gör i PA överhuvudtaget.
Det enda problemet som föreligger är att Pontus behöver rida längre tid än 1 år för att kunna kontrollera en häst under banhoppning, inte bara Egon, utan vilken annan normalsnäll häst som helst i princip.
Problemet är inte att Egon är het och svår och att man har försökt en massa olika tränare, problemet är att Pontus behöver rida mer. Överhuvudtaget. Och det behöver man väl inte söka till Ponnyakuten för? Rid för tränare en gång i veckan så är det löst.

Ju mer jag får lära mig om detta ekipage, desto mer önskar jag att den platsen hade fått gå till någon annan som behövde den bättre istället. Jag läste i PA-chatten från 3 mars att han hade hoppat 130 med Egon :eek: Hoppa 130-hinder men inte kunna sitta ner i galopp utan stigbyglar? Hoppas sannerligen att de höjderna kom först efter Ponnyakuten...

Edit: vill INTE basha Pontus som person på något sätt alls, jag tycker han är riktigt tapper, ambitiös och tar till sig kritiken på ett moget sätt, och det kommer säkert bli toppen för honom och Egon i framtiden :)

:bow::bow:

Precis, det är inte fel på Egon, Pontus behöver rida mer. Tycker Anna och Carmela inte heller har problemhästar. Linus och Emma-Nellie tänker jag också på, Linus för att han är liten och Emma-Nellie för hon är ryckig och stötig i ridningen.

Nu bedömer jag utav det pyttelilla jag har sett i programmet. I verkligheten har jag ingen aning.

De enda ponnys i programmet som visat problembeteende är Thosey som är en diva, Julias ponny som springer iväg från henne i hagen och Filippas häst som också har dåliga fasoner.

Emma-Nellies häst har väl också problem men det hjälper inte med en osäker ryttare.

Ponnyakuten är mer som ryttarakuten. Bygger bara på myten om att ponnys har mer problem än stora hästar.

Är väl ingen skillnad mot tidigare säsonger som
Haft ekipage med som knappast haft några större problem ;)

Jag har aldrig tolkat PA som Att kriterierna är en problem häst , utan som i all hästhållning är det ju ett problem oavsett vad det är som handlar om hur man hanterar problemet och orsaken till varför problemet existerar ? Det finns inga problem hästar om man ser det så .

Senast ändrad:

KL

Det här med vilka som kommer med i Ponnyakuten... De bryr sig inte bara om vilka problem barnen och ponnyerna har. Det handlar om att de vill ha in en viss andel killar exempelvis. En från Ponnyakuten 3 stod i mitt förra stall och den personen berättade en hel del om vad som pågår bakom kulisserna. Det är samma upplägg i år. En av killarna som är med i PA 4 har kommit med för att han är kille. (Han är släkt med en som jag känner - därför vet jag hur det gick till när denna kille kom med i PA 4) Man vill göra bra TV i första hand även om de är väldigt måna om barnen som är med.
Alla barnen har stormtrivts på PA och det pågår *mycket* bakom kulisserna som vi inte får se. =D

Idag visade ju Lisen hur Pontus skulle göra, så visst blev hon överrumplad förra gången. Räcker det inte med henne som tränare? Hon är ju så grymt bra!

Det där tycker jag är självklart. Jag har sett rykten om att shirin inte alls var hopprädd utan att dr bara ville ha med någon med lite utländsk bakgrund.
(innan jag såg det ryktet så tyckte jag att det var så underligt att de skickade med en unghäst som läromästare till en hopprädd ryttare ^^)
Jag är dessutom helt övertygad om att nellie Berntsson endast va med i PA i PR syfte. Jag blev mer övertygad när Stella på castingen stegrade "lite väl kontrollerat" samt när föräldrarna kom till gården efter lägret och nellies pappa går fram till Tobbe Larsson och hälsar på ett sätt som man bara gör på en människa man redan känner. Så jag är helt övertygad om att de är Tobbe som lärt Stella stegra innan castingen! Men jag tycker inte det är nått negativt, bara ett smart drag av dem!

Idag visade ju Lisen hur Pontus skulle göra, så visst blev hon överrumplad förra gången. Räcker det inte med henne som tränare? Hon är ju så grymt bra!

Håller helt med! Lisen är helt suverän, både med träningen med Linus och den med Pontus. :bow:

Det var Stella hon hade med sig, om jag inte är helt ute och cyklar?

KL

Tycker att det var ett bra avsnitt idag och jag håller med om att Lisen är grym! Så jäkla duktig!

Jag kommer ihåg att hon hade med sig en ponny som hette Stella i PA :confused: Fuxponny som var svår att lasta.

Apropå rykten: Om stegringen såg kontrollerad ut på castingen vill jag inte spekulera i det, det såg i varje fall inte frammanat ut under träningarna i programmet.

Tycker det är lite vanskligt med hörsägen och rykten i PA-sammanhang. Det spekulerades hejvilt om ponnyn Star från PA2, b la att Liza framkallade hans beteende.
Folk kom farande med lösryckta påståenden i stil med "men kolla, ser du hur hon lyfter handen 16:32, det där är en signal, hon har tränat honom att studsa och stegra för att det ska se coolt ut!" och så vidare - tills SVT själva fick gå in i tråden och vädja om att sluta, moderator fick rensa och stänga tråden.

Jag vill inte säga varken bu eller bä om några rykten, MEN jag måste säga att jag tycker att det är förbannat tråkigt om det skulle vara så att vissa ekipage kvoteras in med struntproblem eller t om ickeproblem för att man vill ha en jämn fördelning bland deltagarna. Fy vad dåligt om det är så! :mad:
Det finns väl gott om ungdomar som både är killar eller har utländsk bakgrund som faktiskt behöver hjälp från Ponnyakuten?

Senast ändrad:

Det var Stella hon hade med sig. Och Tobbes ord när hon stegrade på castingen var "Oj så fin man kan vara då!". Det kan tolkas både sarkastiskt och berömmande, troligen det senare eftersom hästar inte förstår sarkasm ;)

*kl*
Måste kolla dagens avsnitt innan jag somnar! :D

Jag tänkte på Star ! Sorry !
Nellie hade ju i princip noll program sändnings tid i serien öht ....;)

Det var Stella hon hade med sig. Och Tobbes ord när hon stegrade på castingen var "Oj så fin man kan vara då!". Det kan tolkas både sarkastiskt och berömmande, troligen det senare eftersom hästar inte förstår sarkasm ;)

*kl*
Måste kolla dagens avsnitt innan jag somnar! :D

Nu är det väl ändå högsta nivå på spekulationerna ?

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix