Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Personligen tror jag att han är osäker/rädd. Det är nog inte bara ryttaren som tycker det är otäckt när hon ramlar av eller tappar balansen.
Han är säkert helt OK utbildad/inriden från början, men "många bäckar små" har nog lett till en häst som är osäker, som har tappat självförtroendet och hamnat i försvarsställning.

Det kan jag absolut tänka mig, att han försöker förstå och vill göra rätt men det blir bara fel och han får inte rätt signaler och trygghet från ryttaren.
Om vi till exempel jämför Thosey och Lilla Gubben, så är ju fasonerna Thosey har för sig rent och skärt ouppfostrat, ponnyfasoner, för att han har lärt sig att han pipa iväg när han vill. I Lilla Gubbens fall tycker jag också att det ser mer ut som att han inte förstår, blir osäker och stressad, snarare än att han har hyss för sig per se.

Detta är första säsongen som jag följer av Ponnyakuten :) mitt första intryck är att ryttarna har köpt sig för svåra ponnyer. Ponnyer de inte klarar av/inte matchar? Vrf inte köpa rätt ponny, särskilt till unga ryttare som ska ha en rolig ponnytid och lära sig/utvecklas. Samtidigt imponeras jag av hur tuffa/modiga och bestämda de är. :) Pojken med det lilla bruna stoet ex. så söta och han faller av och bara upp igen direkt!

Jag skulle aldrig tyckt det varit roligt med ridningen om jag hade haft en sådan svår ponny. Min första ponny (och min andra nuvarande) är som snälla lamm i jämförelse. Det värsta som händer mig är att de blir rädd och tar ett galoppsprång eller hoppar åt sidan sen är det bra *fniss*. Lugna stabila ponnyer :) min första var ärlig på hinder, taxerade och skötte dessutom allt själv i hoppningen. Guldvärt för mig som annars lätt blir rädd för "högre" hinder.

Ska bli kul att se hur det går iaf.
En grej jag tyckte var lite roligt var i andra programmet då en tjej vill ha hjälp med galoppen på sin lilla ponny, men ramlar av och blir sen rädd och kan inte fullfölja ridningen och visa "problemet". Att dom inte själva insåg att hon var för stor? inte bara på längden utan även bredden... kändes lite som att ponnyn stack iväg när hon satt sig upp för att hon var för tung. Men jag vet inte för då lär det ha varit problemet även hemma ;)

Hej!

Länken funkar inte och den diskussionen känns kanske mer som en egen fråga. Du kanske kan lägga den under ridning istället?? :-)

/Lavinia

Jag tycker som sagt inte hästen ser inriden ut över huvud taget.

En unghäst kommer många gånger vika in nosen just för att den inte vet vad som förväntas av den, hästar är samarbetsvilliga djur och de testar sig fram i sina försök att förstå.

När ryttaren kortar tygeln och ber hästen söka sig fram till bettet och hästen testar att vika in nosen, hur tänker du då att hästen ska förstå att ryttaren ville ha kontakt om även ryttaren släpper tygeln? Rätt korrigerat är precis som snutten visade - en ryttare som bibehåller en mjuk kontakt och lugnt väntar ut hästen, för hästen kommer testa vidare! Eftersom hästen inte går fram uppmuntrar ryttaren hästen att ta för sig mera men såklart utan att släppa kontakten(eftersom det är den som ryttaren vill åt) och hästen kommer relativt snabbt att söka kontakt med bettet med nosen mer i lod.

Släpper på tygeln gör man när hästen tar för mycket stöd snarare. Man visar den helt enkelt hela tiden vad man vill och gör det inte svårt för den = en häst som drar sig undan bettet erbjuder man en stadig, mjuk kontakt, glapp är katastrof! Liksom hård hand såklart som du var inne på. En häst som däremot vill bli stark gör man övertydliga eftergifter på just för att inte erbjuda den att ta så mycket stöd.

Det blir väldigt tydligt om man gör tvärtom om man har en häst som lätt viker in nosen men samtidigt springer och blir stark :-P

JRätt korrigerat är precis som snutten visade - en ryttare som bibehåller en mjuk kontakt och lugnt väntar ut hästen, för hästen kommer testa vidare! Eftersom hästen inte går fram uppmuntrar ryttaren hästen att ta för sig mera men såklart utan att släppa kontakten(eftersom det är den som ryttaren vill åt) och hästen kommer relativt snabbt att söka kontakt med bettet med nosen mer i lod.

Släpper på tygeln gör man när hästen tar för mycket stöd snarare. Man visar den helt enkelt hela tiden vad man vill och gör det inte svårt för den = en häst som drar sig undan bettet erbjuder man en stadig, mjuk kontakt, glapp är katastrof!

Och jag tänker precis tvärt om. Att öht korta tyglarna så mycket på en häst som inte är skolad att förstå vad tygeln innebär leder inte till ärlig sökning och längning av överlinjen, utan till en avknäppt nacke.

Kan man inte få hästen att gå lugnt utan att ha den i "tvångströja" med korta tyglar, så är den öht inte redo att ridas på.

Och jag tänker precis tvärt om. Att öht korta tyglarna så mycket på en häst som inte är skolad att förstå vad tygeln innebär leder inte till ärlig sökning och längning av överlinjen, utan till en avknäppt nacke.

Kan man inte få hästen att gå lugnt utan att ha den i "tvångströja" med korta tyglar, så är den öht inte redo att ridas på.

En unghäst kommer i min värld aldrig lära sig vad ärligt kontakt innebär om man inte erbjuder den det. Det handlar inte ens om att hästen ska vika in nosen en långsida, kommer hästen inte vidare snabbare än så är det fel på guidningen!

Lilla Gubben tycker jag som sagt inte ser inriden ut. Han hade nog gynnats mer av att utbildas utanför Ponnyakuten (dvs mer tid och inte sittas på direkt). Han kommer knappats vara lika lättguidad som en oriden unghäst ch däremed uppvisa mer oönskat beteende. Men det minskas ju självklart om man börjar från noll och låter det ta (längre) tid (än för en oriden unghäst).

Men vi har iofs bara sett snuttar! Med det var min direkta känsla av honom.

En unghäst kommer i min värld aldrig lära sig vad ärligt kontakt innebär om man inte erbjuder den det. Det handlar inte ens om att hästen ska vika in nosen en långsida, kommer hästen inte vidare snabbare än så är det fel på guidningen!
Håller med där, och skillnad på att dra ihop hästen och att erbjuda den ett mjukt stöd så hästen kan få en viss trygghet för ryttaren.

Hur gammal är förresten LillaGubben? Om jag fattat det rätt så har hon inte ägt hästen särskilt lång tid, kan inte tänka mig att hästen betedde sig såhär under provridningen eller strax efteråt?

Sen är det nog så att får dom ordning på LillaGubben på det sättet att dom kan rida normalt runt spåret utan en massa krångel så kommer antagligen problemen komma tillbaka direkt dom kommer hem iallafall. Det ser ut som en häst som kan lika lätt bli "normal" som den kan falla in i gamla mönster. En känslig lättpåverkad häst helt enkelt som kanske inte "tål" osäkra ryttare.

Ja, vad gör man då?

Det blir väldigt tydligt att det relevanta är inte var nosen är utan varför och hur hästen agerar.

Min viker in nosen lätt, han är inte typen som kör fram den. Viker han in den för att han inte är framme för skänkel så hjälper det inte att släppa tygeln för då blir det ännu värre. Han totaldör. Det som hjälper är att ta lite mer kontakt och att ta upp nacken och absolut inte bara ösa på framåt utan snarare kräva att han lägger lite mer vikt bakåt och rida fram ur det. Dvs tempoväxlingar och övergångar som kommer rätt tätt.

Problemet är ju att hästen inte har motorn igång, det löser man inte med att släppa tygeln och bara jaga den framåt.

Viker han in den för att han är pigg och blir stark så har man noll broms med nosen där bak. Då får man rida på anledningen - han blir stark - lätta på tygeln tydligt. Då kommer nosen fram och där finns bromsen! Något han övar matte på varje ridtur vintertid ;-)

Problemet är ju att hästen inte har motorn igång, det löser man inte med att släppa tygeln och bara jaga den framåt.

I min värld vet en inriden häst att lång tygel = längre ram, inte högre tempo.

Likaså används absolut inte bettet som broms.

Antagligen därför vi ser olika saker.

I min värld vet en inriden häst att lång tygel = längre ram, inte högre tempo.

Likaså används absolut inte bettet som broms.

Antagligen därför vi ser olika saker.

Om du ser lilla gubbens form som en direkt orsak av Peters tygellängd så ser vi olika saker ja.

NYTTIG övning att upptäcka skillnaden utan stigbyglar!! :bow:
Fast... borde kanske börja öva i trav ;)

Äntligen Lisen tillbaka!

ÄLSKAR hennes liknelse med tandkrämstuben :rofl: Väldigt pedagosiskt och bra ;)

Edit: det säger MYCKET om vissa av barnens bakgrund när en kille hoppar höga hinder i 190 km/h - men när Lisen säger åt honom att galoppera utan stigbyglar tappar han balansen fullständigt :eek::

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar