Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Minns jag fel eller red Jan Brinks beridare även på lina? Kan ju även vara en av anledningarna till att lilla gubben skötte sig då. Han visste var han skulle och hade som du skrev hjälp med framåtdrivningen.

Jag menade inte att alla hästar var outbildade, såg själv nu när jag läste mitt inlägg att jag hade klumpat i hop alla :) jag har mest bego och Grynet i huvet av någon anledning! Jag tror att de barnen skulle få ut mer av sin ridning med mer rutinerade hästar. Jag tycker att det överhuvudtaget är väldigt fina ponnyer.

Och jag gillade inte thoseys handlers snack om att " underkuva" sin häst. Jag tycker att man ska lära barn om samspel med sin häst! Jag avskyr ordet kuva!

F.ö vill jag tillägga att jag tycker att detta var en fantastisk kul tråd! Intressant hur vi ser ur så många olika synvinklar på samma program :)

Ja i början, sen red hon runt fyrkantsspåret själv.
Jag tror att om dom började som Brink gjorde i lina först och fick ett framåttänk hos hästen i början av ridpasset så hade det antagligen gått bättre för Peter också. För hästen betedde sig likadant när hon Brinkens beridare i början satt upp med, alltså stannade och kastade med huvet och backade och gick allmänt emot alla hjälper.

Lilla Gubben tror jag bara har kommit in i dåligt framåttänk och går emot alla hjälper och tänker bakåt. Lär sig hästen att tänka och svara framåt igen och slutar gå emot alla hjälper så tror jag det blir en jättefin häst att rida, dock kanske inte för osäkra veliga personer. Det är antagligen inte någon svår häst sålänge personen som rider vet vad den vill.

Har kanske fel för mig men hade han inte långpisken och drev med även på fyrkanten?

Tycker som sagt att det var synd att vi inte fick se mer av Peter, det kanske såg helt annorlunda ut resten av passet? Men de väljer att visa den "häftiga" stegringen...

Precis - det blir väl "bra" TV. De kanske har svårt att förstå att man vill se mer av en vanlig träning där det "inte händer något spännande".. :laugh:

*KL*
Tycker denna säsong mest handlat om lekande barn och naturvyer än träning och alla sjuttielva tillbaka blickar till castingen och deras problem... :mad:
När det är sjunde avsnittet av 16 kanske man inte behöver spela upp klipp från castingen igen :confused:

Nej det är rätt tjatigt, känns som man har koll ändå på vem som har vilket problem nu :p

*KL*
Tycker denna säsong mest handlat om lekande barn och naturvyer än träning och alla sjuttielva tillbaka blickar till castingen och deras problem... :mad:
När det är sjunde avsnittet av 16 kanske man inte behöver spela upp klipp från castingen igen :confused:

.. och man behöver kanske inte påpeka det störande med det för femtielfte gången i den fjärde ponnyakuten-tråden ;)

Vad betyder det att hästen "går mot skänkeln"?

Att den inte rör sig framåt när man skänklar. Den kanske börjar svänga ut med bakdelen eller framdelen, slingrar sig, kastar med huvudet, kör upp huvudet eller blir tung i handen. Allt beror på vad hästen har för svårigheter i övrigt.
Och i värsta fall: att hästen går emot skänkeln genom att stå på bakbenen eller stå på frambenen (stegra/slå bakut/bocka).

Det är iallafall så som jag har uppfattat det hela.

När hästen svarar emot ryttarens hjälper så kryper den ofta ihop och backar gärna. Då viker den in huvudet för att undvika tygelkontakten och svarar bakåt/inte alls på framåtdrivande hjälper.

Därför att ryttare har lärt den att det är ok via dålig ridning och otydliga osamstämmiga hjälper där hästen inte förstått rätt/fel och aldrig blivit korrekt belönad för "rätt" beteende .

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar