Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Mina ungar rider inte. Vilket jag är glad för när jag ser ponnyakuten.

Att de slår sig i stavhopp, fotboll och när de snurrar tre varv i ett hopp i slalombacken är ju ingenting mot att ha en häst som seriöst vill döda ryttaren.

Men nu får du väl för tusan ta och ge dig. Det ryttaren gjorde var att hålla stöd och försöka styra hästen så den höll sig rak! Vart den hade sin mule sket han förmodligen fullständigt i så länge den inte var över huvudet på honom själv...

Det var inte prat om något sågande eller ihopdragande. Han försökte bara få hästen att gå åt det håll han bad den om, vilket hästen uppenbarligen inte hade samma åsikt om och både försökte slå upp huvudet och vika in mulen och försöka komma åt det hållet hästen helst önskade.

Så nu ska man inte ha träns på hästen enligt dig heller?

Jag vet inte vilken situation du pratar om för jag har inte nämt någon? Jag bara skrev att dem drar in huvudet jämt och ständigt.

Men det är ju det ni säger? Ni menar att hästen väljer att dra in huvudet, om hästen hade haft valet tror jag inte så hade varit fallet. Nu väljer hästen det mest bekvämaste eftersom hästen har ett bett i munnen med korta tyglar/snoddar. Ni får det att låta som att tränset inte behövt vara där, för ryttaren "gjorde ju ingenting"..

Jag är i åsikten att formen kommer inte från handen och bettet. Att hästar ska acceptera och trivas med ryttaren i avslappnad form främst och ännu viktigare, från marken.

Men du, nu är det såhär att du kommenterade Migos inlägg som handlade om ett visst klipp i senaste avsnittet. Det är det vi pratar om, inte ngt annat som du svamlar om?

Om du pratar generellt så svara då inte på ngn kommentar om en speciell händelse.

Jag skriver för att jag ser på programmet och jag har mina egna åsikter och tankar. Världen hade varit rätt trist om bara dem som höll med dig fick uttrycka sig. Min kommentar var inte skriven spydigt, den var skriven i ironi av hur jag uppfattade det svar jag fått. Sen kan du uppfatta allt annorlunda. Det är väll det fina med världen.

Det handlar nog var definitionen av korta tyglar är.. Ni vet vad jag tycker jag vet vad ni tycker. Jag tycker jag har rätt och ni tycker förmodligen inte det, inte mer med det.

Jag svarade för övrigt på först kommentaren av migo ( det var meningen i alla fall), där stod inte vilken situation. Sen har inte mina kommentarer spelat någon roll vilken situation, eftersom det var rätt så genomgående.

Har jag missat eller har vi sett lilla gubben skrittandes på långa tyglar, eller utan tyglar från marken för den delen? Eller har jag somnat mitt i avsnittet?

I lilla gubbens fall så handlar det garanterat om säkerhet att inte skritta på långa tyglar.

Jag tycker inte heller om när hästar medvetet rids bakom hand. Hellre framför hand med bra arbete genom hela kroppen.

Men med lilla gubben så tror jag placeringen på mulen varit det sista dom brytt sig om. Dom vill nog bara att han ska bli avslappnad och sänka huvudet så han inte slår med det och far iväg. Rätt eller fel... ptja jag vet inte. Det rätta enligt mig skulle vara att sälja till en mer rutinerad ryttare som kan klara av honom utan snodd, få förtroende för varann så hästen kan slappna av.. Vilket är svårt med en så orutinerad ryttare där allt blir så tokigt hela tiden. dom gör väl det dom kan åt situationen mellan barn och häst.

Ja, jag tycker inte man borde sitta på en häst som man måste kontrollera med ett bett. Säkertheten är väll ingen vidare med hur dem gör nu, så jag kan inte på något sätt tycka att dem gör rätt.

Då kan den här disskusionen med all säkerthet läggas ner för du tycker nog annorlunda än dom allra flesta och längre än att konstatera våra olika åsikter kommer vi nog inte.

Ja, jag tycker inte man borde sitta på en häst som man måste kontrollera med ett bett. Säkertheten är väll ingen vidare med hur dem gör nu, så jag kan inte på något sätt tycka att dem gör rätt.

Snälla snälla snälla kan inte du komma och rida vår nvs/arab och rida ut på honom utan bett :devil:

Det där är ju rent jävla skitsnack.

Hej!

Jag håller egentligen med dig, men de flesta hästarna är inridna och tränade med bett och därför kan man inte bara sätta sig och rida utan och tro att det ska gå bra.

Dessutom är det min fasta tro att när hästen väl bestämmer sig spelar ingen roll om du har bett, grimma, halsring eller nåt annat, när hästen går så gör den. Lyckligtvis är de flesta hästarna så snälla att de gör som vi vill.

Hur de behandlar Lilla Gubben kan nog diskuteras i evigheter. Han borde fått en total omstart tycker jag, från inridning och framåt. Nu ser ju inte världen ut så så då blir det (som jag sett på flera andra ställen) att man forcerar fram något som hästen kanske inte är redo för. Sen är det jäkligt enkelt att sitta på nätet och gissa hur man själv skulle göra, men väl i situationen kan det mycket väl vara så att ens ursprungliga plan är helt fel och man får ändra sig och göra nåt annat.

/Lavinia, som själv lärt sig den hårda vägen att med vissa hästar är det bara att se till att vara på deras sida och de dagar häst inte vill, ja då låter man bli om man vill fortsätta vara oskadd.

Du har rätt i mycket du skriver och mycket jag försökt säga.

Jag vill att kommunikationen inte hänger i ett bett eller något sorts obehag. Det är självklart man inte kan hoppa upp på vilken häst som helst och tro att det funkar super direkt. Kan jag inte rida en häst utan obehag och smärta låter jag bli, ridning är inte livsviktigt. Både min och hästens säkerhet och trivsel är viktigare.

Nej jag har aldirg skrivit det, eller att jag hatar bett.

Jag skrev att kontrollen bör inte sitta i bettet. Mycket för att som Lavinia nämnde att har hästen bestämt sig så spelar det ingen roll om du har grimma eller det skarpaste bettet, därför känns det mycket säkrare att ha med hästen mentalt än fysiskt. Hoppas du förstår min förklaring.

En häst som är invand vid att ha bett i munnen och som fått lära sig på ett bra sätt vad de olika hjälperna betyder och som rids av en mjuk ryttare upplever knappast obehag.

Ett bett är inte för mig en bestraffning, tvång, obehag eller nödbroms. Det är ett hjälpmedel för att jag och hästen ska ha roligt ihop.
Ärligt talat så spelar det ingen roll om man använder bett, bettlöst, grimma, halsring, spön. Används det på ett trevligt sätt är det upp till varje person att använda det som den och hästen tivs bäst med.

Ett bett kan som allt missbrukas, grimma, hackamore, spö, sporrar, skänklar, halsband på en hund m.m. Allt kan användas på ett trevligt sätt och på ett otrevligt sätt.

KL

Bara jag som reagerade över att Lilla Gubben-tränarens (Peter?) hjälm satt för jäkla dåligt? När de intervjuar honom hänger hakbandet och dinglar säkert 2-3 cm nedan för hakan, och det syns även när han rider sedan. Inte undra på att han fick fixa till hjälmen direkt när han åkt av efter stegringen - den skulle säkert kunna kasa en bra bit bak i nacken innan hakbandet tog stopp! :crazy:

Ja det är rätt och så jag tänker. Jag är ju för positiv förstärkning (om någon missat) och så länge det inte skapar obehag eller smärta så är det just ett hjälpmedel.

Det var tyvärr inte så jag upplevde situationen i ponnyakuten dock, vilket det disskutionen började med.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar