Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Jag tror man kan tolka det där på lite olika sätt. Att "visa vem som bestämmer" kan också och har antagligen med att göra att visa att man inte bryr sig om vad hästen gör. Alltså just att bara sitta oberört och ignorera försöken hästen gör för att komma undan ryttaren. Jag tycker ändå han hanterade situationen på ett bra sätt, blev inte arg eller liknande och stressade upp hästen som många gör, verkade inte klandra hästen för reaktionerna alls. Sen lät han ganska så nervös efter avramlingen men han blev nog ganska överrumplad.

Det är nog så jag vill tolka det.

Håller med dig där. Att "visa vem som bestämmer" behöver inte nödvändigtvis betyda att man blir tuffare i hanteringen, det kan också vara att man helt enkelt är lugn och konsekvent och inte gör någon big deal av situationen. Tycker också att han skötte hela situationen mycket bra, men jag blev/blir sur för att man bara fick se det lilla klippet? Var väl bara 30 sek eller något sånt..

Undrar om det höga priset är pga alla dyra gästtränare? Kan tänka mig att det är samma sorts tränare som i Ponnyakuten.

Det får vi väl verkligen hoppas! Om jag ska betala så mycket vill jag definitivt träna för Jan Brink och RGB

Lavinia

*kl*

På den mer oseriösa sidan, har inte Peter varit med i bonde söker fru? Är rätt säker på att han var med när den där hoppryttaren skulle hitta en partner.

Jo det är han :) tycker hopp-Peter valde fel.. Han skulle valt Peter istället för den blonda lilla killen.

Vad hoppas ni på att få se i nästa avsnitt av PA?

KL

Ang lilla gubben:

Det jag ser är en häst som inte vill gå fram utan han vill gå åt höger. Ryttaren parerar och försöker hålla hästen rak på ett vänligt, mjuk men konsekvent sätt och då reagerar hästen med att resa framdelen och vända åt höger. Sedan tappar ju tyvärr ryttaren balansen och blir hängande i höger tygel vilket får hästen att kasta sig runt fort och ryttaren far av.

Jag tror inte att stegringen hade blivit hälften så farlig om ryttaren inte tagit tag så hårt i höger tygel. Men det är inte lätt att vara med på en sådan sak, jag hade nog inte väntat mig en stegring i det läget heller.

Jag tror denna hästen behöver en lugn, trygg ryttare som är konsekvent och sätter gränser och i alla lägen rider igenom hela vägen! Dvs, ska man svänga vänster så får man inte ge sig innan hästen svängt vänster. Men detta utan att bli hårt och elak. Tålamod och åter tålamod på en sån häst.
Men att vara konsekvent ger hästen trygghet och lugn. Den får ett mönster i ridningen den kan lita på.

Detta tror jag att peter menade när han sa att man behöver visa vem som bestämmer. Jag tror inte att han på något sätt anser att man ska vara tuff mot hästen.

Men det är väl självklart att det kostar, det är ju inte alla tränare som lyckas lösa alla dina hanterings och ridproblem på bara en vecka ;)

KL

Liiiite OT
Såg att Tobbe skulle ha "Tobbe Camp" i sommar, alltså utan SVT. För det humana priset på drygt 15.000 kr för en vecka! :eek: Varför inte stanna två veckor?! ;) :D

Senaste avsnittet, när tränaren rider Lilla gubben.

Fast hästen går ju bakom hand, knappast något som ryttaren medvetet framkallar, utan snarare en effekt av att den inte är framme för skänkeln. Det kan ju knappast ryttaren lastas för att han inte korrigerat efter två minuter i sadeln.

Jaså det. Då har inte Migo sett riktig rollkur. ;)
En del hästar viker ihop sig så alldeles av sig självt.

Jag tycker det ser ut som han drar hästen åt höger för att den inte ska tippa baklänges. Sen klipper ju hästen honom med frambenen men det syns knappt. Tur att det gick så bra som det gjorde. Jag hade aldrig satt upp mitt barn på den ponnyn, även om den nu blir tillriden ett tag...otäckt.

Överlag är det många otäcka situationer och avramlingar vi får se. Min bror med familj har blivit helt avskräckta att låta sexåriga dottern börja på ridskola och jag förstår honom faktiskt.

Ni som tycker ryttaren drar in huvudet på hästen ska nog kolla igen. Det är hästen som viker in huvudet eftersom den går mot skänkel.

Ja tanken var säkert så, det är ju en naturlig rekation. Men eftersom han tappar balansen samtidigt så blir nog tygeltaget för hårt på den känsliga hästen som då får lite panik. Hade ryttaren inte tappat balansen hade det ju inte blivit lika otäckt. Men i en sadel som inte passar ryttaren är det otroligt svårt att sitta kvar i den där resningen. Tygeltaget borde kommit tidigare i resningen med men det är tusan inte lätt! Otäckt hela situationen.

*kl*
Härligt att de visar upp lite äkta rollkur i barnTV. Precis rätt förebild!

Men kom igen. Om/ifall det nu skulle vara det så tror jag ändå inte man kan göra en korrekt bedömning av situationen efter ett så kort klipp. Hästen viker in näsan och går mot skänkeln. Och att korrigera vart hästen har nosen såg inte direkt ut att vara prio ett ;) Steg 1 är väl förmodligen att få den att gå framåt och inte skutta på två hovar.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar