Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Första stycket: :eek: :rofl:
Har ungen bett om o bli avskickad då? Vad tror du lilla gubben skulle be om om han kunde? Förmodligen att få morötter och äpplen tills han inte kunde stå på benen, är de nyttigare?

Jag fattar inte hur det ses som okej, varför accepterar ni det?
För att "vi" inte delar din åsikt om varken denna "hemska" "bestraffning" eller om att hästarna skulle utnyttjas eller objektifieras.

Fy sjutton vilken ständigt nedlåtande attityd du har i dina inlägg.

Detta avsnittet var fruktansvärt i mitt tycke.

Lilla gubben misshandlas och här kallas han för gris... Jag förstår att han reagerar som han gör och tycker det är hemskt hur man kan visa det här för barn och säga att "man måste bara visa vem som bestämmer och inte ge upp". Vad lär det barn egentligen? Bara och pressa hårdare? Det är inte konstig att man får en explosion. Jag tror inte lilla gubben bad om att få bli uppsutten på, ha sporrar in i magen och ett stramande bett i munnen, så hur fan kan det vara hans fel att reagera? Det var ryttaren som bad om det, inte han. Tur att lilla gubben inte skadade sig, kunde gått riktigt illa. Gummiband och pessoabett, är detta ett program hur man knäcker sin häst och lär barn kontrollera hästar med smärta?

Jag tycker det är så jävla sorgligt, sorgligt hur människor ser på hästar. Jag skäms något fruktansvärt hur vi utnyttjar djuren, gör dem till ett föremål, objekt. Jag fattar inte hur det ses som okej, varför accepterar ni det?

Jag är ledsen, men denna veckan fanns inget positivt och säga. Säkerhetssnacket handlade om borstar och täcken....

Jag ser inga sporrar in i magen och stramande bett i munnen på Lilla gubben :confused: Han ställde inte mer krav på hästen än att den skulle gå framåt... det är inte misshandel i mina ögon.

Jag får en sån konstig (rolig) syn i mitt huvud av ditt inlägg... En häst som springer fritt i en stor hage den gör precis vad den vill och är jättelycklig. Sen springer den fram till sin ägare, som alltid rider utan träns och sadel för att hästen ska vara friiii, och hästen ber sin ägare att den ska sitta upp, och så rider de där lyckliga och fina :p:)
Ursäka om jag svävar ut, men så himla sorgligt är det väl ändå inte...

När Lilla Gubben reste sig så rätt upp i ren protest fast ryttaren inte satt någon större press på honom gjorde mig blek. Jösses!!

Halv kl,

Jag tror att för Lilla gubben var det "stor press". Min amatörmässiga analys genom TV-rutan (dvs den behöver inte stämma) är att det är en häst som är väldigt orolig i sig själv. En sådan häst som behöver en säker ryttare som "ledsagare". Dessutom verkar det ju som att han har fått göra mycket som han vill och i kombination med att han är så pass stressad "invändigt" tror jag gör att minsta lilla när någon vill bestämma blir det kaos. Och här kom det en typ som inte blir rädd för honom och som sitter stadigt (inte tillräckligt stadigt :p) och har en jämn kontakt; jag kan förstå att han reagerar. Men, jag tror att han kan bli en riktigt trevlig ridhäst (han är ju väldigt snygg!) dock är det nog långt kvar innan han är en trygg nybörjarponny, om han någonsin blir så stabil. Det bästa tror jag är om tjejen (Anna?) inser att en annan häst kanske är mer lämplig. Man kan ju älska sin häst även om den inte är rätt för en själv.

(Men jag skulle vilja sett mycket mer av den träningen! Skulle de inte kunna släppa extramaterial från träningarna på hemsidan??????????!!!!!!!!!!)

min 10åriga kusin kom föresten för ngn vecka sedan och undrade lite över longering efter att ha sett ponny akuten, tog då ut shettisen och visade. hon gick med bredvid och jag förklarade varför man gjorde si och så och varför hästen reagerade som den gjorde.
och det första hon kommenterade innan vi började var dock linan och att hon tyckte att pa ryttarna alltid hade linan som i ett ormbo, visade då också hur man skulle motverka ormboet :D. så pa får ju småryttare att tänka till och vilja prova själv åtminstone, longering ser så lätt ut men är ju ett helsike att hålla reda på pisk, lina och häst samtidigt :p.

Jo tack! Och om hästen dessutom inte är med på noterna, då är det inte lätt!

*KL*

Jag tyckte bättre om hopptränaren igår, även om jag fortfarande inte är helt såld ;) Pontus tyckte jag gjorde ett jättebra jobb, och ponny verkar väldigt trevlig. Man såg ju verkligen en förändring när han kom ner i sadeln lite bättre!

Senast ändrad:

Ja, den ponnyn är superfin och jag tycker det är en bra häst för honom. Den bara går och går, läser avstånd och hoppar allt.

Detta avsnittet var fruktansvärt i mitt tycke.

Lilla gubben misshandlas och här kallas han för gris... Jag förstår att han reagerar som han gör och tycker det är hemskt hur man kan visa det här för barn och säga att "man måste bara visa vem som bestämmer och inte ge upp". Vad lär det barn egentligen? Bara och pressa hårdare? Det är inte konstig att man får en explosion. Jag tror inte lilla gubben bad om att få bli uppsutten på, ha sporrar in i magen och ett stramande bett i munnen, så hur fan kan det vara hans fel att reagera? Det var ryttaren som bad om det, inte han. Tur att lilla gubben inte skadade sig, kunde gått riktigt illa. Gummiband och pessoabett, är detta ett program hur man knäcker sin häst och lär barn kontrollera hästar med smärta?

Jag tycker det är så jävla sorgligt, sorgligt hur människor ser på hästar. Jag skäms något fruktansvärt hur vi utnyttjar djuren, gör dem till ett föremål, objekt. Jag fattar inte hur det ses som okej, varför accepterar ni det?

Jag är ledsen, men denna veckan fanns inget positivt och säga. Säkerhetssnacket handlade om borstar och täcken....

Jag håller med om långt ifrån allt i detta inlägg (och jag tror att vissa här har lite aggen utåt redan innan de läser ditt inlägg) men just det fetstilta tycker jag är en jätteviktig poäng.

Det är ALDRIG hästens fel, av den enkla anledningen att det är vi som vill rida, inte hästen. Och det handlar inte om någon (smått förlöjligande) bild av att hästen ska komma och be om att bli riden, för mig handlar det om att jag alltid måste komma ihåg att jag som ryttare har en enorm makt över ett annat liv. Det är jag som vill rida, då får jag ta på mig skulden om det går åt helvete. (Och ja, det går ju i bägge riktningar. Går det bra är det ju jag som har lyckats förmedla rätt signaler till hästen på ett sätt som hästen förstår.)

Blandar jag ihop allt nu, men var det inte just Lilla Gubben som Jan Brinks anställda red i första programmen? :confused:

Varför har de isåfall nu bytt tränare? Ramlade hon av och slog ihjäl sig och vägrade rida honom igen?

Och du Airo eller vad du heter.
Hästar är inte såna här från start. De blir det om de handskas av personer som låter hästarna ta över och bli flockledare över männsikan.
En häst har inga som helst problem att vara lägre i rang än männinskan, bara man är rättvis och bussig.
Bara Lilla Gubben lär sig att vara lägre i rang och inte behöva tro att han själv ska behöva ta ansvar för flocken så kommer han tycka det är skitkul att ridas på volter, stå still och galoppera fint och liknande.

Blandar jag ihop allt nu, men var det inte just Lilla Gubben som Jan Brinks anställda red i första programmen? :confused:

Varför har de isåfall nu bytt tränare? Ramlade hon av och slog ihjäl sig och vägrade rida honom igen?

Jag vet ju inte men jag skulle kunna tänka mig att Jan kanske är ganska upptagen? Eller för dyr för SVT? (Har ett vagt minne att Tobbe sa ngt om att de skulle göra såhär mellan Jans träningar, så han kanske inte är där varje dag?)

Jag håller med om långt ifrån allt i detta inlägg (och jag tror att vissa här har lite aggen utåt redan innan de läser ditt inlägg) men just det fetstilta tycker jag är en jätteviktig poäng.

Det är ALDRIG hästens fel, av den enkla anledningen att det är vi som vill rida, inte hästen. Och det handlar inte om någon (smått förlöjligande) bild av att hästen ska komma och be om att bli riden, för mig handlar det om att jag alltid måste komma ihåg att jag som ryttare har en enorm makt över ett annat liv. Det är jag som vill rida, då får jag ta på mig skulden om det går åt helvete. (Och ja, det går ju i bägge riktningar. Går det bra är det ju jag som har lyckats förmedla rätt signaler till hästen på ett sätt som hästen förstår.)

Jo var det jag försökte få fram. Kan erkänna att mina känslor tog lite över hand men det är svårt när inställningen var att hästen var trotsig och att det gäller att visa vem som bestämmer. Ibland blir det bara så frustrerande.

Jo var det jag försökte få fram. Kan erkänna att mina känslor tog lite över hand men det är svårt när inställningen var att hästen var trotsig och att det gäller att visa vem som bestämmer. Ibland blir det bara så frustrerande.

Det händer alla här emellanåt ;)

Jag vet ju inte men jag skulle kunna tänka mig att Jan kanske är ganska upptagen? Eller för dyr för SVT? (Har ett vagt minne att Tobbe sa ngt om att de skulle göra såhär mellan Jans träningar, så han kanske inte är där varje dag?)

Men då fattar jag ännu mindre. Är det inte bättre att samma tränare rider hästen alla dagar? Det var väl inget fel på den som trillade av?

Säkerhetssnacket handlade om borstar och täcken....

Säkerhetssnacket som det redovisades av barnen som berättade det som de kom ihåg för stunden handlade om borstar och täcken.

Jag kan tänka mig att Tobbe har haft en genomgång med dom och sagt bl a låt inte saker ligga framme, lämna inte dörrar öppna, ha inte täcke på ponnyn om den kan fastna, mm mm.

Det är väl bra att en del sjunker in.

Men då fattar jag ännu mindre. Är det inte bättre att samma tränare rider hästen alla dagar? Det var väl inget fel på den som trillade av?

Det är säkert bättre rent tränings-mässigt, men tv-mässigt är nog Jan Brink ganska bra för SVT, även om han inte är med varje gång.

Första stycket: :eek: :rofl:
Har ungen bett om o bli avskickad då? Vad tror du lilla gubben skulle be om om han kunde? Förmodligen att få morötter och äpplen tills han inte kunde stå på benen, är de nyttigare?

Va? Så om jag köper en häst och hoppar upp på den så är det hästens fel att jag ramlar av? För jag bad ju inte om det? Det handlar om att se bådas villkor. Hästen ska trivas, ägaren ska trivas.

Tussinussen: Håller med dig där. Tror många av oss här inne överanalyserar allt barnen säger och gör alldeles för mycket. Dels så är det ihopklippt - vi får se en halvtimme (kanske faktiskt 10 min om man tar bort alla kameler och blommor) av vad som sägs och gås igenom under en hel dag i stort sett, och dels så är det barn - de har andra sätt att uttrycka sig på.

Som tex. det här med att Anna säger att det är farligt att Lilla Gubben bara fattar fel galopp. Det behöver inte betyda att det just är farligt i den bemärkelsen - men kanske tycker Anna att det är obehagligt när hon inte har kontroll, det kanske har hänt otäcka olyckor i galoppen och därför kopplar hon det till att det är farligt med fel galopp? Hade jag haft en kamera uppkörd i ansiktet när jag var 12 år hade jag nog heller inte uttryckt mig så jättebra alla gånger. Dels för att jag är 12 år, dels för att jag sitter framför ett kamera-team som vill göra tv.

Säkerhetssnacket som det redovisades av barnen som berättade det som de kom ihåg för stunden handlade om borstar och täcken.

Jag kan tänka mig att Tobbe har haft en genomgång med dom och sagt bl a låt inte saker ligga framme, lämna inte dörrar öppna, ha inte täcke på ponnyn om den kan fastna, mm mm.

Det är väl bra att en del sjunker in.

Ja men det kändes så fel när man precis sett/får se (minns inte vilken ordning) en häst som nästan slår över. Jag tycker det är otroligt viktigare att får fram hur stora djur man har och göra med. Sen visst var det lite bittert skrivet, mitt bästa humör var inte i den stunden.

Ja men du såg ju bara till hästen i ditt inlägg.

Ja för vi lever i en värld där mänskligt samhälle. Där hästar ägs och rids av människor. Jag tycker självklart ryttarens säkerhet är viktigt, men hästar är inte så smarta som jag upplever att du tycker. Hästar tänker inte som människor och försöker inte heller rida på oss.

Ja men det kändes så fel när man precis sett/får se (minns inte vilken ordning) en häst som nästan slår över. Jag tycker det är otroligt viktigare att får fram hur stora djur man har och göra med. Sen visst var det lite bittert skrivet, mitt bästa humör var inte i den stunden.

Ja men det är väl det som du vände dig emot i ditt inlägg??? :cool: Att dom faktiskt tjatar och tjatar om att barnen måste ta kontroll över sina ponnyer. Du får faktiskt bestämma dig.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar