Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att "vi" inte delar din åsikt om varken denna "hemska" "bestraffning" eller om att hästarna skulle utnyttjas eller objektifieras.Jag fattar inte hur det ses som okej, varför accepterar ni det?
Detta avsnittet var fruktansvärt i mitt tycke.
Lilla gubben misshandlas och här kallas han för gris... Jag förstår att han reagerar som han gör och tycker det är hemskt hur man kan visa det här för barn och säga att "man måste bara visa vem som bestämmer och inte ge upp". Vad lär det barn egentligen? Bara och pressa hårdare? Det är inte konstig att man får en explosion. Jag tror inte lilla gubben bad om att få bli uppsutten på, ha sporrar in i magen och ett stramande bett i munnen, så hur fan kan det vara hans fel att reagera? Det var ryttaren som bad om det, inte han. Tur att lilla gubben inte skadade sig, kunde gått riktigt illa. Gummiband och pessoabett, är detta ett program hur man knäcker sin häst och lär barn kontrollera hästar med smärta?
Jag tycker det är så jävla sorgligt, sorgligt hur människor ser på hästar. Jag skäms något fruktansvärt hur vi utnyttjar djuren, gör dem till ett föremål, objekt. Jag fattar inte hur det ses som okej, varför accepterar ni det?
Jag är ledsen, men denna veckan fanns inget positivt och säga. Säkerhetssnacket handlade om borstar och täcken....
När Lilla Gubben reste sig så rätt upp i ren protest fast ryttaren inte satt någon större press på honom gjorde mig blek. Jösses!!
min 10åriga kusin kom föresten för ngn vecka sedan och undrade lite över longering efter att ha sett ponny akuten, tog då ut shettisen och visade. hon gick med bredvid och jag förklarade varför man gjorde si och så och varför hästen reagerade som den gjorde.
och det första hon kommenterade innan vi började var dock linan och att hon tyckte att pa ryttarna alltid hade linan som i ett ormbo, visade då också hur man skulle motverka ormboet . så pa får ju småryttare att tänka till och vilja prova själv åtminstone, longering ser så lätt ut men är ju ett helsike att hålla reda på pisk, lina och häst samtidigt .
Detta avsnittet var fruktansvärt i mitt tycke.
Lilla gubben misshandlas och här kallas han för gris... Jag förstår att han reagerar som han gör och tycker det är hemskt hur man kan visa det här för barn och säga att "man måste bara visa vem som bestämmer och inte ge upp". Vad lär det barn egentligen? Bara och pressa hårdare? Det är inte konstig att man får en explosion. Jag tror inte lilla gubben bad om att få bli uppsutten på, ha sporrar in i magen och ett stramande bett i munnen, så hur fan kan det vara hans fel att reagera? Det var ryttaren som bad om det, inte han. Tur att lilla gubben inte skadade sig, kunde gått riktigt illa. Gummiband och pessoabett, är detta ett program hur man knäcker sin häst och lär barn kontrollera hästar med smärta?
Jag tycker det är så jävla sorgligt, sorgligt hur människor ser på hästar. Jag skäms något fruktansvärt hur vi utnyttjar djuren, gör dem till ett föremål, objekt. Jag fattar inte hur det ses som okej, varför accepterar ni det?
Jag är ledsen, men denna veckan fanns inget positivt och säga. Säkerhetssnacket handlade om borstar och täcken....
Ja, den ponnyn är superfin och jag tycker det är en bra häst för honom. Den bara går och går, läser avstånd och hoppar allt.
Blandar jag ihop allt nu, men var det inte just Lilla Gubben som Jan Brinks anställda red i första programmen?
Varför har de isåfall nu bytt tränare? Ramlade hon av och slog ihjäl sig och vägrade rida honom igen?
Jag håller med om långt ifrån allt i detta inlägg (och jag tror att vissa här har lite aggen utåt redan innan de läser ditt inlägg) men just det fetstilta tycker jag är en jätteviktig poäng.
Det är ALDRIG hästens fel, av den enkla anledningen att det är vi som vill rida, inte hästen. Och det handlar inte om någon (smått förlöjligande) bild av att hästen ska komma och be om att bli riden, för mig handlar det om att jag alltid måste komma ihåg att jag som ryttare har en enorm makt över ett annat liv. Det är jag som vill rida, då får jag ta på mig skulden om det går åt helvete. (Och ja, det går ju i bägge riktningar. Går det bra är det ju jag som har lyckats förmedla rätt signaler till hästen på ett sätt som hästen förstår.)
Jo var det jag försökte få fram. Kan erkänna att mina känslor tog lite över hand men det är svårt när inställningen var att hästen var trotsig och att det gäller att visa vem som bestämmer. Ibland blir det bara så frustrerande.
Jag vet ju inte men jag skulle kunna tänka mig att Jan kanske är ganska upptagen? Eller för dyr för SVT? (Har ett vagt minne att Tobbe sa ngt om att de skulle göra såhär mellan Jans träningar, så han kanske inte är där varje dag?)
Säkerhetssnacket handlade om borstar och täcken....
Men då fattar jag ännu mindre. Är det inte bättre att samma tränare rider hästen alla dagar? Det var väl inget fel på den som trillade av?
Första stycket:
Har ungen bett om o bli avskickad då? Vad tror du lilla gubben skulle be om om han kunde? Förmodligen att få morötter och äpplen tills han inte kunde stå på benen, är de nyttigare?
Säkerhetssnacket som det redovisades av barnen som berättade det som de kom ihåg för stunden handlade om borstar och täcken.
Jag kan tänka mig att Tobbe har haft en genomgång med dom och sagt bl a låt inte saker ligga framme, lämna inte dörrar öppna, ha inte täcke på ponnyn om den kan fastna, mm mm.
Det är väl bra att en del sjunker in.
Ja men du såg ju bara till hästen i ditt inlägg.
Ja men det kändes så fel när man precis sett/får se (minns inte vilken ordning) en häst som nästan slår över. Jag tycker det är otroligt viktigare att får fram hur stora djur man har och göra med. Sen visst var det lite bittert skrivet, mitt bästa humör var inte i den stunden.