Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Absolut för svår ponny för en orutinerad ryttare! Lite kul var det ändå när Peter försökte vara arg på ponnyn men inte lyckades så bra. Nu när jag tänker efter har jag aldrig sett/hört Peter ryta till någon, varken häst eller ryttare trots bråkiga och ouppfostrade hästar. Det gillar jag med honom trots att Lilla gubben borde lära sig hur man ska bete sig.

KL

Tycker det är så kul att så många kallar Lilla Gubben för ponny när han faktiskt är storhäst :D Fast en liten sådan ;)

Annars ganska ljummet avsnitt tycker jag. Stegringen var riktigt otäck, och jag önskar att vi hade fått se mer av den träningen.

Håller med, han tog ju till sig av det tränaren sade. Egon är ju superfin verkligen.
Men presentationen av henne hade ju inte behövt vara med igen tycker jag.

Åh stör mig på hur barnen hanterar longerlinan :crazy:
Trassligt och farligt nära tyckte jag att new foresten fick den mellan frambenen :crazy: Borde inte Tobbe varit noga med den säkerheten också?

Men är kär i Lilla gubben, herregud vad fin han är! :love:
Men stegringen var otäck :crazy: Gillade dock att tränaren var så lugn hela tiden, hoppas man får se mer av honom.

Inte okej, har du inget snällt att skriva så skriv inget alls.
Rapporterar dig till moderator!

kl

Jag tyckte ponnytravet var kul - blev lite sugen själv. :)

Annars samma som övriga: hade gärna sett dressyrryttaren på Lilla Gubben förklara hur han tränar och varför.

Ibland tycker jag de klipper väldigt konstigt, kunde vi inte fått sett mer om körgenomgången (som jag antar att barnen fick) och lite mindre av travtävlingen?

Håller med, han tog ju till sig av det tränaren sade. Egon är ju superfin verkligen.
Men presentationen av henne hade ju inte behövt vara med igen tycker jag.
Men någon måtta på gnäll över presentationer får det väl vara, Egon har väl inte presenterats sedan castingen var klar? Eller pratar du om någon helt annan nu? :confused:

*KL*

Jag är också lite besviken över avsnittet, ffa att barnen rider med pessoa-bett. (För visst var det 2 ponnyer med pessoa, eller såg jag helt fel i feberdimmorna?? Det är svårt med så många vita ponnyer).

Jag älskar ju kamelen, men var det nödvändigt att ta med blondinerna till den- kunde vi inte bara fått 5 min titta på kamel utan människor :-).

Rent generellt gillade jag att de hade ett säkerhetssnack, men det kändes som om de missade en hel bunt saker (typ säkerhet när man rider, leder ute etc).

Jag håller med om att Lilla Gubbens matte är alldeles för oerfaren för den typen av häst, hon borde ha en snäll läromästare, men jag hoppas att de kommer till den insikten själva snart, även om jag verkligen förstår varför hon vill ha honom- han är ju bara såååå snygg!!

För många återblickar och lite för uppstyckat när de var på travet.

Kör man förresten ponnytrav i såna sulkys eller var det en specialgrej för att alla skulle kunna åka?

Jag tycker att det rent generellt känns som mycket mindre Tobbe i år, lite trist eftersom han lyckades lära tidigare års deltagare rätt mycket (och jag gillar tankesättet).

/Lavinia, osammanhängande

Svårt att hänga med när allt står ihop och utan syftning till person/er... Men det gäller generellt, mycket klagande även om det är ekipage som inte setts mycket. Man bör komma ihåg att det finns folk som inte tittar slaviskt varje vecka och/eller hänger på Svt Play, det vore snarare märkligt om man bara kastades in i problemlösningen utan att ursprungsproblemet belystes.

OMG!!!! Menar du att det finns dom som inte följer PA slaviskt och bara kollar någon gång ibland :eek: :D ;).

Saknar också mer filmsekvenser med ridning och problemlösning.

Generellt tycker jag att det är mer "vanliga" barn med den här gången. Inte föräldrar med fet plånbok som köpt en hoppkanon till dom utan trevliga ponnyer men tyvärr inga läromästare till de här barnen som verkar ha lite mindre riderfarenhet än vad deltagarna haft tidigare år.

Tror att många av ekipagen kommer att utvecklas enormt med mer ridning och utbildning.

Smitarponnyn hade jag blivit totalt galen på. Så himla självsäker och stöddig och skiter fullkomligt i att det hänger en stackars tjej i änden på grimskaftet. Han vet vad han kan och gör det också.

När Lilla Gubben reste sig så rätt upp i ren protest fast ryttaren inte satt någon större press på honom gjorde mig blek. Jösses!!

Stör mig så otroligt mycket på när hon säger att det är såå farligt att hästen fattar fel galopp..

Fast hon kanske tycker det är farligt? Hon har ju helt klart ingen vidare balans på hästen (och hästen är en riktigt lurig fan) och med fel galopp blir det ännu lättare för hästen att dra iväg dit han själv känner för. Det syns ju på klippet där de visar, fel galopp i sväng; ryttaren hittar ingen balans för det blir ryckigt; hon tappar helt styrningen och böjer bara halsen på hästen som själv väljer vart han vill gå.
Det är väl alltså inte farligt i den bemärkelsen att hästen bryter ryggen för att det är fel galopp; men det är nog farligt för ryttaren då det blir ytterligare ett moment där ryttaren hamnar fel och hästen tar kommandot.

Nä, i mina ögon så reagerade Lilla Gubben som om fan själv hoppat upp på hästen och kört treudden i baken på hästen.. När det i själva verket satt upp en lite tyngre ryttare som egentligen inte ställde några krav mer än att han skulle gå framåt..

Det hoppas jag med. Det är en enorm skillnad på hennes ridning när hon får rida Brinks välskolade häst.

KL

Ponnytravet kördes med rockards för att man skulle kunna vara två, En PA deltagare och en som kunde ta tag i hästen om det behövs.
Inom stortravet finns det riktiga tandemsulkys för att gå känna på hur det är, Men dessa är så stora och det skulle bli fel dragpunkt för hästarna om man satt så. Jag skulle gärna se en ponnyakut med ponnytrav för där finns det oxå mycket som man kan göra.

Fast jag tycker att det är rätt mysigt att sitta och titta på PA på söndagar.

Ha en bra dag!

Fast hon kanske tycker det är farligt? Hon har ju helt klart ingen vidare balans på hästen (och hästen är en riktigt lurig fan) och med fel galopp blir det ännu lättare för hästen att dra iväg dit han själv känner för. Det syns ju på klippet där de visar, fel galopp i sväng; ryttaren hittar ingen balans för det blir ryckigt; hon tappar helt styrningen och böjer bara halsen på hästen som själv väljer vart han vill gå.
Det är väl alltså inte farligt i den bemärkelsen att hästen bryter ryggen för att det är fel galopp; men det är nog farligt för ryttaren då det blir ytterligare ett moment där ryttaren hamnar fel och hästen tar kommandot.

Att hästen fattar fel galopp är nog hennes minsta problem.

kl

trav biten hade varit mycket intressantare om de inte visat upp travsporten som en fläng"ridnings" sport där det bara är att sitta upp i vagnen och rejsa runt.

sen, hur stor tar de på säkerheten när de låter stall,ridhus, padocks dörrar/grindar vara vidöppna när de jobbar med problem hästar som sticker?
och varför väljer tobbe att stå ute på spåret när den bruna ponnyn longerades?? vill han inte vara i vägen och låta tjejen känna på hur det är att longera själv så kan han stå utanför, på spark säkert avstånd eller gå bakom linföraren och försöka att avge så lite signaler till hästen som möjligt.

min 10åriga kusin kom föresten för ngn vecka sedan och undrade lite över longering efter att ha sett ponny akuten, tog då ut shettisen och visade. hon gick med bredvid och jag förklarade varför man gjorde si och så och varför hästen reagerade som den gjorde.
och det första hon kommenterade innan vi började var dock linan och att hon tyckte att pa ryttarna alltid hade linan som i ett ormbo, visade då också hur man skulle motverka ormboet :D. så pa får ju småryttare att tänka till och vilja prova själv åtminstone, longering ser så lätt ut men är ju ett helsike att hålla reda på pisk, lina och häst samtidigt :p.

sen att hopptränaren förklarade att man ska komma ner i sadeln och räta upp sig mellan hinderna var ju super. när jag var liten så fick man lära sig att stå upp i lätt sits hela tiden, inte så praktiskt senare när jag fick en häst som stack efter hindret. fick kämpa med att vänta in hästen och räta upp mig direkt efteråt och ändå kunna rida hästen fram mot hindret utan att bromsa för mycket.

OMG!!!! Menar du att det finns dom som inte följer PA slaviskt och bara kollar någon gång ibland :eek: :D ;).

Saknar också mer filmsekvenser med ridning och problemlösning.

Generellt tycker jag att det är mer "vanliga" barn med den här gången. Inte föräldrar med fet plånbok som köpt en hoppkanon till dom utan trevliga ponnyer men tyvärr inga läromästare till de här barnen som verkar ha lite mindre riderfarenhet än vad deltagarna haft tidigare år.

Tror att många av ekipagen kommer att utvecklas enormt med mer ridning och utbildning.

Smitarponnyn hade jag blivit totalt galen på. Så himla självsäker och stöddig och skiter fullkomligt i att det hänger en stackars tjej i änden på grimskaftet. Han vet vad han kan och gör det också.

När Lilla Gubben reste sig så rätt upp i ren protest fast ryttaren inte satt någon större press på honom gjorde mig blek. Jösses!!

Kan bara hålla med i det du skriver! :D

Detta avsnittet var fruktansvärt i mitt tycke.

Lilla gubben misshandlas och här kallas han för gris... Jag förstår att han reagerar som han gör och tycker det är hemskt hur man kan visa det här för barn och säga att "man måste bara visa vem som bestämmer och inte ge upp". Vad lär det barn egentligen? Bara och pressa hårdare? Det är inte konstig att man får en explosion. Jag tror inte lilla gubben bad om att få bli uppsutten på, ha sporrar in i magen och ett stramande bett i munnen, så hur fan kan det vara hans fel att reagera? Det var ryttaren som bad om det, inte han. Tur att lilla gubben inte skadade sig, kunde gått riktigt illa. Gummiband och pessoabett, är detta ett program hur man knäcker sin häst och lär barn kontrollera hästar med smärta?

Jag tycker det är så jävla sorgligt, sorgligt hur människor ser på hästar. Jag skäms något fruktansvärt hur vi utnyttjar djuren, gör dem till ett föremål, objekt. Jag fattar inte hur det ses som okej, varför accepterar ni det?

Jag är ledsen, men denna veckan fanns inget positivt och säga. Säkerhetssnacket handlade om borstar och täcken....

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar