Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Fast Anna sa ju nästan ordagrant att säkerheten var viktigt för att det är så stora djur vi håller på med?

Här tycker jag faktiskt att det snarare är så att Anna satte sig ned och diskuterade säkerhet på barnens nivå, eftersom det ju faktiskt är ett barnprogram sänt på barnkanalen, och när hästen sen då stegrar sig tycker jag det är väldigt bra påvisat för barnen framför tv:n vad som kan hända.

Ponnyakuten är inte en tv-sänd universitetsutbildning för vuxna, det är ett barnprogram om barn med (för svåra) ponnyer, riktat till barn. För att över huvud taget något ska gå in till barnen hemma i sofforna måste det vara på en bra nivå.

Som tex. det här med att Anna säger att det är farligt att Lilla Gubben bara fattar fel galopp. Det behöver inte betyda att det just är farligt i den bemärkelsen - men kanske tycker Anna att det är obehagligt när hon inte har kontroll, det kanske har hänt otäcka olyckor i galoppen och därför kopplar hon det till att det är farligt med fel galopp? Hade jag haft en kamera uppkörd i ansiktet när jag var 12 år hade jag nog heller inte uttryckt mig så jättebra alla gånger. Dels för att jag är 12 år, dels för att jag sitter framför ett kamera-team som vill göra tv.

Jag har också funderat över varför hon sa det. Känns att hon upprepar något som en vuxen har sagt till henne, som eg. handlar om nånting annat.

Haha.
Så nu ägs dom av oss men vi får inte kräva något? Och vi har rätt att rida på dem bara för att vi äger dem?
Och, lilla gubben blev misshandlad men barnen ska lära sig att sätta hästen på plats för säkerhetens skull?

Ja men det är väl det som du vände dig emot i ditt inlägg??? :cool: Att dom faktiskt tjatar och tjatar om att barnen måste ta kontroll över sina ponnyer. Du får faktiskt bestämma dig.

Vad menar du? Kontroll för mig handlar inte om att fysiskt vinna och bestämma över sin häst. Att använda skarpa bett, hjälptyglar eller sporrar. Det kommer vi aldrig lyckas med. Det handlar om samarbete. Det går och hantera hästar utan att vara "flockledare".

Precis! Det kan ju ha varit så att någon olycka hände när hästen galopperade i fel galopp, Anna tappar balansen och en tränare/förälder/vem som säger att det är ju farligt det där. Anna kopplar det till att det är själva galoppen som är farlig.

För som sagt, det är barn vi pratar om. Barn som lever i barnens värld, som klipps ihop till ett program av vad jag skulle gissa, icke hästkunniga "klippare". Sen sitter vi här och överanalyserar materialet som om det är en c-uppsats i hästhantering.

Haha.
Så nu ägs dom av oss men vi får inte kräva något? Och vi har rätt att rida på dem bara för att vi äger dem?

Jag fattar inte varför vi människor tror att vi kan kräva vad vi vill från djur hur som helst. Vill du rida, gör det till både din och hästens fördel. Allt är mycket roligare om båda får ut något av det och trivs.

Och, lilla gubben blev misshandlad men barnen ska lära sig att sätta hästen på plats för säkerhetens skull?

Jag har aldrig påstått att barnen ska lära sig att sätta hästen på plats? Då har du verkligen missuppfattat vad ja försökt säga. Att det var misshandel var mitt eget tyckande.

Hade jag haft en kamera uppkörd i ansiktet när jag var 12 år hade jag nog heller inte uttryckt mig så jättebra alla gånger. Dels för att jag är 12 år, dels för att jag sitter framför ett kamera-team som vill göra tv.

:bow::bow:

Jag är ganska övertygad om att om man (vem som helst) skulle bli filmad en hel dag, skulle man upptäcka att man säger en hel del som i efterhand är konstigt, men som ingen märker i vanliga fall. VEM uttrycker sig totalt korrekt och hittar precis rätt ord hela tiden (förutom vi på buke då :D)?

Barnen är verkligen inga jag tycker illa om. Det som säger och gör är vad dem lärt sig och hur hästvärlden ser ut. Jag skulle förmodligen inte agera annorlunda i deras skor. Jag tycker dem är duktiga och ska vara stolta att dem faktiskt vågar vara med i tv och vara offentliga med sina problem.

Och förlåt, då har jag missat det Anna sa. Min sista mening var en del av min frustration och upplevelsen i hel helt med programmet.

Självklart förstår jag också att det är klippt som ett barnprogram och inte som ett utbildningsprogram för vuxna. Det är dock en hel del små ryttare som ser det här och då är det väldigt dumt att visa livsfarliga saker(för en häst som stegrar och nästan slåröver är livsfarlig) med kommentaren i bakgrunden att man bara får visa vem som bestämmer och att man inte tänker ge sig. Visst är jag mycket för att hästen ska må bra och det etiska i det. Men vi alla håller förhoppningsvis med om här att det ska vara säkert för barnen, vilket är det viktigaste.

Ber om ursäkt om jag uttrycke mig klumpigt och inte med bästa attityden i första inlägget, men alla är vi mänskliga, och alla har vi rätt till våra åsikter. Låt oss hålla oss till ämnet så det inte slutar som förra tråden.
Fast gris, seriöst?...

KL

Jag funderar vidare på detta med Lilla Gubben, alltså.
Jag tycker han ser så otroligt känslig och orolig ut, nästan mer nervös och känslig snarare än busig och hård i sättet. Finns många andra hästar på lägret som jag tycker är mer busiga, "jobbiga" och så.

Peter var balanserad, lugn och såg ut att ha en väldigt lätt kontakt i munnen, men ändå krullade hästen ihop sig bakom lod, vinglade och såg lite stel ut i bakbenen. Kanske reagerade han på ryttarens vikt? Han betedde sig ju jättebra i löslongeringen med snodd och allt?

Önskar för övrigt att Jan Brink kunde vara mindre, hade varit sjukt intressant att se honom rida hästen :D

Jag hade verkligen velat se mer av när Peter red honom. Hur gick det, reste han sig ihen, bockkade, skrittades han bara eller reds han i trav och galopp oxå, vad hände då?
Gaaah, frustrerad!

Tacka fasen för att han är orolig. Det måste ju vara asjobbigt att vara häst, och sen ha en ryttare som ramlar av och skräms stup i kvarten.
Bara det att tjejen slog foten i korset på honom vid uppsittning kan ju göra en gunghäst nervös.

Precis min tanke.

Och ändå är det väldigt mycket prat om att han har skaffat sig olater, måste visas vem som bestämmer osv. Jag fattar inte riktigt.

KL

Jag funderar vidare på detta med Lilla Gubben, alltså.
Jag tycker han ser så otroligt känslig och orolig ut, nästan mer nervös och känslig snarare än busig och hård i sättet.
Jag tror det är en blandning, många lite skarpare hästar är ju också väldigt känsliga. Säkert en jättetrevlig häst ifall man får ordning på den, dock så är det säkert en häst som alltid kommer behöva en stadig ryttare som vet vad den gör för att inte falla tillbaka i samma beteenden.
Peter var balanserad, lugn och såg ut att ha en väldigt lätt kontakt i munnen, men ändå krullade hästen ihop sig bakom lod, vinglade och såg lite stel ut i bakbenen. Kanske reagerade han på ryttarens vikt? Han betedde sig ju jättebra i löslongeringen med snodd och allt?
Min första tanke var lite att istället för att komma undan bettet genom att ta upp huvet så har hästen lärt sig att knäppa av istället. Att snodden lite har lärt hästen att "komma undan" ryttaren genom att dra in nosen istället.

Sen så känns det också som om hästen faktiskt kan ha något fel någonstans med tanke på hur lugn och faktiskt harmonisk hästen var i löslongeringen. Såg ut som en annan häst där. Men det är ju också svårt att avgöra, många hästar kan ju vara väldigt annorlunda med ryttare enbart pga tidigare stressade ryttare.

Hade varit väldigt kul att få sen hästen tömköras av en duktig person, det hade nog varit bättre än att longera hästen med gummisnodden. Då ser man ju också om hästen faktiskt kan arbeta rätt.

Och ändå är det väldigt mycket prat om att han har skaffat sig olater, måste visas vem som bestämmer osv. Jag fattar inte riktigt.

Jag tror man kan tolka det där på lite olika sätt. Att "visa vem som bestämmer" kan också och har antagligen med att göra att visa att man inte bryr sig om vad hästen gör. Alltså just att bara sitta oberört och ignorera försöken hästen gör för att komma undan ryttaren. Jag tycker ändå han hanterade situationen på ett bra sätt, blev inte arg eller liknande och stressade upp hästen som många gör, verkade inte klandra hästen för reaktionerna alls. Sen lät han ganska så nervös efter avramlingen men han blev nog ganska överrumplad.

Det är nog så jag vill tolka det.

Jag tolkar det att de visar vem som bestämmer bara genom att sitta upp igen så att Lilla Gubben inte ska lära sig att om han stegrar sig så ryttaren faller av så är ridturen över.

KL

Liiiite OT
Såg att Tobbe skulle ha "Tobbe Camp" i sommar, alltså utan SVT. För det humana priset på drygt 15.000 kr för en vecka! :eek: Varför inte stanna två veckor?! ;) :D

KL

Liiiite OT
Såg att Tobbe skulle ha "Tobbe Camp" i sommar, alltså utan SVT. För det humana priset på drygt 15.000 kr för en vecka! :eek: Varför inte stanna två veckor?! ;) :D

Oj, det var inte billigt. Hade varit intressant om någon verkligen är beredd att betala 15000 för fyra dagar..är ju inget för vanliga folk antar jag.

Jag satt kaffet i halsen när jag såg det. "Inbjudan" ligger ute på hans FB-sida just nu. Dessutom måste man ANSÖKA! ;) Helt rubbat att man ska behöva ansöka och sedan betala så hutlöst mkt.

Nog för att jag gärna skulle åka, men för den kostnaden kan man ju rida lektion hemma bra många fler gånger.

Mamma mia!

Laginia

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar