Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Jag tänkte också på det, liksom i PA säsong två var det kanske? Varenda unges hakband hängde 5 cm nedanför hakan.

Stör mig så otroligt mycket på när hon säger att det är såå farligt att hästen fattar fel galopp..

Det kan ju faktiskt vara så att hästen är väldigt obalanserad när den går i fel galopp och att de har gått omkull... om något sånt har hänt så förstår jag mycket väl att hon tycker det är farligt med fel galopp.

Det kan ju faktiskt vara så att hästen är väldigt obalanserad när den går i fel galopp och att de har gått omkull... om något sånt har hänt så förstår jag mycket väl att hon tycker det är farligt med fel galopp.

Stör mig på att dom visar det i varenda avsnitt. Och att dett deras minsta problem :)

Ja det är rätt och så jag tänker. Jag är ju för positiv förstärkning (om någon missat) och så länge det inte skapar obehag eller smärta så är det just ett hjälpmedel.

Det var tyvärr inte så jag upplevde situationen i ponnyakuten dock, vilket det disskutionen började med.

Min häst visar mer obehag när jag rider barbacka än när jag rider med sadel...

Knapplån

Detta är första säsongen som jag har tittat på ponnyakuten. jag blev nyfiken efter att ha läst i den här (och den stängda) tråden :)

jag tycker att det är ett gäng härliga ungar som har fått alldeles för svåra och orutinerade ponnyer, men jag undrar, följs barnen upp något eller får någon mer hjälp när de skickas hem? Känns lite som att de kommer att falla tillbaka utan hjälp.

Varken hästarna eller barnen verkar ha så mycket erfarenhet och med tanke på vilka hästar de har fått så kan ju inte föräldrarna ha särskilt mycket häst erfarenhet heller..

Hej!

Jag håller med båda.

Vissa av ponnyerna är riktigt trevliga och skulle med bättre ridning bli ordentligt trevliga igen, ganska fort också, barnen måste bara lära sig rida dem .

Andra ponnyer är alldeles för oerfarna och svåra för att barnen ens borde få hålla på med dom (tanker då främst på Lilla Gubben). Det är även några fall av att ponny och barn helt enkelt är "felmatchade", ponnyn skulle vara supertrevlig hon någon mer erfaren och barnet skulle rida betydligt bättre på en mer erfaren ponny.

/Lavinia

kl

Men hallå, är det bara jag som undrar om Lilla Gubben (eller Eldorado, avskyr att de måste döpa om ponnyerna) överhuvudtaget är inriden? Det var min spontana tanke när hon åkte av första gången i castingavsnittet och hittills har jag inte sett något som tyder på att hästen är ens någorlunda inriden?

Jag ser inte alls någon trots, några protester eller någon häst som "tagit över ledarskapet". Jag ser ENBART en häst som inte har en jäkla aning om vad som händer och som därför blivit rädd för en hel massa saker?

kl

Men hallå, är det bara jag som undrar om Lilla Gubben (eller Eldorado, avskyr att de måste döpa om ponnyerna) överhuvudtaget är inriden? Det var min spontana tanke när hon åkte av första gången i castingavsnittet och hittills har jag inte sett något som tyder på att hästen är ens någorlunda inriden?

Jag ser inte alls någon trots, några protester eller någon häst som "tagit över ledarskapet". Jag ser ENBART en häst som inte har en jäkla aning om vad som händer och som därför blivit rädd för en hel massa saker?

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Kanske, något konstigt är det i varje fall med en häst som är så snäll från marken, som det verkar i programmet i varje fall, men reagerar mycket kraftigt med ryttare. Jag skulle nog gissa på fysiska problem hos hästen eftersom det eskalerade med en tyngre erfaren ryttare helt utan provokation från denne.

Ja, det är lite konstigt, den verkade ju snäll som ett lamm med Ida-Linn på ryggen, såvida de inte klippte bort krumsprången då.

Nope, inte bara du. Inte ett ögonblick.

Antingen är han inte inriden alls eller också har inridaren gjort ett rejält dåligt jobb. Har heller inte sett några "elaka" tendenser i honom, tycker mest synd om den känslige hästen som mest verkar reagera på saker han inte förstår..

/Lavinia

Ja, jag läste de som att Oinbaba menade att samtliga ponnyer är outbildade och för svåra och det tycker jag inte alls. Galoppponnyn, de två vita hopparna tex är riktigt fina häastar av det lilla man sätt. De andra har jag sett för lite av förutom lilla gubben då som absolut är för svår för tjejen.

Jag tror han är inriden och grundutbildad men sen har set det gått snett med tjejen, båda har blivit rädda och osäkra.

Har också funderat på detta. Jag tror absolut inte att han vill vara dum eller "trotsig" på något sätt.
Jag har själv haft haft en mkt känslig och lättstressad häst som påminner mkt om denna hästen. Hon gick som en klocka med mjuka, balanserade och tydliga ryttare. Men kom ngn upp som hade lite dålig balans, inte red med ett tydligt säte eller inte var lugn så betedde hon sig som en oinriden superstressad häst. Hon var pga flytt utlånad ett par månader och hem kom en häst som mest dansade på bakbenen, HÖGT. Tog en vecka så var hon sitt vanliga jag igen. Hon var heller inte dum, huvudet gick bara i spinn när hon blev osäker på vad ryttaren ville och blev stressad. Blev hon av ngn anledning stressad över ngt så kunde det sitta i ett tag i den situationen hon kopplade det till.

Ja, det är lite konstigt, den verkade ju snäll som ett lamm med Ida-Linn på ryggen, såvida de inte klippte bort krumsprången då.
Fast det kan ju vara pga att Brink hjälpte till med framåtdrivningen vilket är tror jag det främsta problemet för den hästen, alltså att hästen inte svarar för skänkel och sists framåt. Det kan hjälpa otroligt mycket när någon står på marken och hjälper till med det.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar