Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästen förstår inte att skänkeln betyder framåt = backar eller står still.
Men vad har skänkeln med att göra att hästen överflexar? (Får man ställa så här många konstiga frågor?)
Nu kan jag väldigt lite om rollkur, men är det inte just den yttersta formen av överböjning/bakom hand/bakom lod?
Fast sträckta tyglar än inte alltid spända tyglar, det är skillnad. Han drar inte ihop hästen utan följer med hästen. Att rida med glappande tyglar är inte bra och skulle han rida på långa tyglar så skulle antagligen hästen börjar falla ut åt sidorna. Istället ramar han in hästen på ett bra sätt så den lättare tänker framåt.Nu har jag tittat på senaste avsnittet av PA igen och det jag ser när Peter rider Lilla Gubben, är en häst som går kraftigt bakom lod och en ryttare med sträckta tyglar.
Jag tror du har missuppfattat en del, hästar ska gå lite framför lod ev i lod. Sen finns det olika träningssätt, man kan placera hästen lite bakom lod tillfälligt och ändå ha en rund överlinje. Det handlar om variation, dock är alltid rollkur dåligt enligt mig, det är ren misshandel tycker jag, både fysiskt och psykiskt.Det som bekymrar mig är tendenserna till att rida hästen mer och mer "ihopkrullad". Det verkar vara ett big no no inom den engelska dressyren att rida hästen framför lodplan, men bakom verkar vara helt rätt. PA i år, tycker jag, har bidragit till det här.
Fast det är inte vad det handlar om i LillaGubbens fall, han har ingen framåtbjudning, han hittar olika sätt att komma undan ryttarens inverkan. Han testade att backa, gå åt sidan och till och med stregra för att komma undan och det gick inte. Nu gick han framåt i slutet men testade istället att knäppa av och krypa undan från handen.När det gäller Lilla Gubben förstår jag att han inte har så lätt att förstå att han ska gå framåt, han ser nog inte så bra framåt när han är så nerböjd.
Fast sträckta tyglar än inte alltid spända tyglar, det är skillnad. Han drar inte ihop hästen utan följer med hästen.