Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Hästen förstår inte att skänkeln betyder framåt = backar eller står still.
Men vad har skänkeln med att göra att hästen överflexar? (Får man ställa så här många konstiga frågor?)

Hästen försöker ju komma undan ryttarens hjälpgivning på alla sätt. Släpper bettet och svarar inte fram för skänkeln.

Men vad har skänkeln med att göra att hästen överflexar? (Får man ställa så här många konstiga frågor?)

Man får ställa hur många frågor man vill, det är ju så man lär sig.

Hästen försöker komma undan hjälperna helt enkelt. Den går emot bettet, skänkeln allt på alla möjliga sätt. Därför drar även hästen in nosen och knäpper av i nacken så mycket den kan för att även på det sättet komma undan.

Hästar kan röra sig framåt utan att tänka framåt vilket resulterar i att hästen "knäpper av" i nacken och på det sättet kommer undan ryttarens hjälper.

Hästen vill komma undan bettet = överflexar.

Är det rätt förstått?

Enkelt sagt ja. Men jag förstår faktiskt inte varför du kallar det för att överflexa när den viker in nosen och enligt mig går bakom hand? Jag har aldrig hört uttrycket överflexa, likställer du det med hyperflexion (eng. benämningen på rollkur)?

Med överflexa menade jag "överböja", men det finns kanske inget som heter så. Jag menar egentligen att hästen går bakom lod (lodlinje genom öga - mungipa). Det är inte lätt med all termer hit och dit.

Kl*

Avramlingen från lilla gubben såg lite ut som när man svingar sig runt en stolpe:angel:

med den tillhörande kommentaren- Nej sådär gör man inte;)

Nu kan jag väldigt lite om rollkur, men är det inte just den yttersta formen av överböjning/bakom hand/bakom lod?

Man brukar väl mena böjning sidledes just när man pratar om en böjd hals. Förböjd är ju ett vanligt uttryck. Jag skulle enkelt bara kalla det Lilla Gubben gör för att gå bakom hand, inget annat.

emlem - det var en väldigt "trevlig" kommentar från ryttaren tycker jag! Inget ryande eller bråkande utan bara ett konstaterande att man inte ska hålla på sådär :)

Nu kan jag väldigt lite om rollkur, men är det inte just den yttersta formen av överböjning/bakom hand/bakom lod?

Skillnaden mellan att hästen går bakom hand och att ryttaren rider hästen i rollkur är att i rollkur så drar ryttaren ihop hästen med handkraft medan gå bakom hand är där hästen hamnar när den knäpper av i nacken och inte är framme vid handen.

nej rollkur har inget med att HÄSTEN går bakom hand.. utan det är ju ryttaren som MEDVETET placerar hästen i den böjningen.. när hästen går bakom hand så går den SJÄLV där och det är inte ryttaren som bestämmer längre eftersom hästen försöker komma undan.

Att vika in nosen och att peta ut nosen grundar ju sig i samma problem, det ser olika ut bara.

Att ryttaren drar in nosen är en helt annan sak.

Man kan inte få hästen att söka rätt kontakt utan att själv erbjuda den, antingen tar hästen kontakt eller så sätter den nosen framför eller bakom lodplan. Så tänker jag :-)

Nu har jag tittat på senaste avsnittet av PA igen och det jag ser när Peter rider Lilla Gubben, är en häst som går kraftigt bakom lod och en ryttare med sträckta tyglar.

Det som bekymrar mig är tendenserna till att rida hästen mer och mer "ihopkrullad". Det verkar vara ett big no no inom den engelska dressyren att rida hästen framför lodplan, men bakom verkar vara helt rätt. PA i år, tycker jag, har bidragit till det här.

Här är en väldigt intressant artikel om det här.

http://www.alltomhastar.se/artiklar...yrhastens-form-vad-handlar-den-om-egentligen/

När det gäller Lilla Gubben förstår jag att han inte har så lätt att förstå att han ska gå framåt, han ser nog inte så bra framåt när han är så nerböjd.

Nu har jag tittat på senaste avsnittet av PA igen och det jag ser när Peter rider Lilla Gubben, är en häst som går kraftigt bakom lod och en ryttare med sträckta tyglar.
Fast sträckta tyglar än inte alltid spända tyglar, det är skillnad. Han drar inte ihop hästen utan följer med hästen. Att rida med glappande tyglar är inte bra och skulle han rida på långa tyglar så skulle antagligen hästen börjar falla ut åt sidorna. Istället ramar han in hästen på ett bra sätt så den lättare tänker framåt.

Senast ändrad:

Det som bekymrar mig är tendenserna till att rida hästen mer och mer "ihopkrullad". Det verkar vara ett big no no inom den engelska dressyren att rida hästen framför lodplan, men bakom verkar vara helt rätt. PA i år, tycker jag, har bidragit till det här.
Jag tror du har missuppfattat en del, hästar ska gå lite framför lod ev i lod. Sen finns det olika träningssätt, man kan placera hästen lite bakom lod tillfälligt och ändå ha en rund överlinje. Det handlar om variation, dock är alltid rollkur dåligt enligt mig, det är ren misshandel tycker jag, både fysiskt och psykiskt.

Dock inom tävling så är det alltid framför lod som gäller, hästar ska inte krypa ihop och gå bakom när den går i den ultimata formen. Dock är vägen dit lite olika beroende på vad det är för häste man rider, vad den har för exteriör osv, hästar behöver olika sortes träning ibland för att komma loss i kroppen.
När det gäller Lilla Gubben förstår jag att han inte har så lätt att förstå att han ska gå framåt, han ser nog inte så bra framåt när han är så nerböjd.
Fast det är inte vad det handlar om i LillaGubbens fall, han har ingen framåtbjudning, han hittar olika sätt att komma undan ryttarens inverkan. Han testade att backa, gå åt sidan och till och med stregra för att komma undan och det gick inte. Nu gick han framåt i slutet men testade istället att knäppa av och krypa undan från handen.

Fast sträckta tyglar än inte alltid spända tyglar, det är skillnad. Han drar inte ihop hästen utan följer med hästen.

Det håller jag med om.

Det som är synd är att de visar den sekvensen som "den rätta", dvs "nu går hästen som den ska".

Kanske hade hästen lättare sökt sig framåt om han hade lättat på tyglarna?

Varför försöker han så förtvivlat komma undan? Det känns verkligen som att det är något fundamentalt fel.

Jag tror inte han hade gjort det (gått framåt med längre tyglar)
Problemet sitter inte i handen på ryttaren, det är större än så.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Idag var jag och hälsade på ett stort inackorderingsstall i närheten av mig och kollade in deras nya ridhus. Med mig hade jag dottern på...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 337
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar