Ponny till sina barn??

Status
Stängd för vidare inlägg.

fettso

Trådstartare
Har två döttrar på 1,5 resp 3år och för ca 3mån sen skaffade jag en ponny till dom.:angel: Finns det ngn annan som har ponny till sina små barn??Till saken hör att vi ej bor på gård,har ca 7km till stallet+att vi ej har ngn annan häst.
Känner nu att det börjar vara ganska jobbigt att åka ut med barnen nästan varje dag:(
Det är ju som maken säger att vi kan skaffa en ponny om några år om intresse finns:idea: Men jag får såååå dåligt samvete eftersom barnen älskar honom,men dom är ju samtidigt väldigt små..:crazy:
 
Sv: Ponny till sina barn??

Shit..... !!!! Jag ska göra ett kort inlägg: Har haft häst i 22 år, och ska nu göra mig av med den, TROTS att vi har eget stall på gården och dottern på 2½ (sonen, 4 månader bryr sig inte :D ) tycker det är jätteskoj med hästen, men jag orkar inte med DET!!!! Säger det dig något?! ;)
 
Sv: Ponny till sina barn??

Que?

Varför ska barn ha EGNA djur innan de kan sköta dem själva?

Skyll inte din egen ponny-lust på barnen.
 
Sv: Ponny till sina barn??

Har två döttrar på 1,5 resp 3år och för ca 3mån sen skaffade jag en ponny till dom.:angel: Finns det ngn annan som har ponny till sina små barn??Till saken hör att vi ej bor på gård,har ca 7km till stallet+att vi ej har ngn annan häst.
Känner nu att det börjar vara ganska jobbigt att åka ut med barnen nästan varje dag:(
Det är ju som maken säger att vi kan skaffa en ponny om några år om intresse finns:idea: Men jag får såååå dåligt samvete eftersom barnen älskar honom,men dom är ju samtidigt väldigt små..:crazy:

Hallå eller!!? Precis som Silverkedjan skrev ta inte ut din egen hästlust genom barnen! Att köpa en ponny tidigt och "servera" hästintresset gör oftast bara att hästintresset inte håller i sig upp i vuxen ålder och ger bortskämda barn!

Bli medryttare på en häst istället, antingen bara du eller barnen på en liten ponny!
 
Sv: Ponny till sina barn??

ojdå

nå nu har jag ju ungar som är hästintresserade :love: :love:
och dessutom är dom 6-7 år så dom är ju lite större och jag har ju egen kuse.
men dessa ungar har då sin egen ponny en shettis som tacka och lov oxå är inkörd såå jag brukar tömmköra honom jätte mycket
:D
 
Sv: Ponny till sina barn??

Vi har två minishettisar, utöver våra stora hästar (13 st) då. Men om det egentligen är barnens vet jag inte. Till saken hör att vi fick två minisar av en kompis som inte kunde ha dem kvar. Vi har ju inte direkt skaffat dom till barnen, utan de är stallmaskotar. Sedan att barnen pysslar med dom tycker jag inte gör något. Men har inga som helst krav på att de måste. De får rida(åka häst) om de vill och vi hinner.

Våra barn är ju med till stallet mest varje dag, oftast vintertid. Men vi har löst det så att de har div. leksaker som pulka , snowracer etc. Samt att det finns en uppsättning med redskap i storlek för dom, om dom nu vill hjälpa till att mocka och sopa. Fast det som är populärast här, är ju att få "ösa" kraftfoder i hinkar.

Hade jag inte haft eget stall samt egen produktion av grovfoder etc. så hade vi aldrig tagit emot dem.( även liten häst kostar ju) Om jag var i dina kläder skulle jag nog gjort mig av med ponnyn, för att ev. skaffa en senare OM barnen är intresserade.
 
Sv: Ponny till sina barn??

Jag har en ponny, shettis, som sonen gärna får pyssla med. Men hon är min ponny (fast han säger att det är hans :D ), har även en stor häst.
Skulle inte köpa ponny till ett så litet barn, sonen är 4 och rider ibland när lusten faller på och följer med och kör henne, när lusten faller på (eller när jag inte har nån barnvakt till honom :angel: ).
Jag hade inte haft mer än en häst om jag inte hade haft eget stall och var beroende av kompishäst.
Skulle INTE åka långt för att komma till barnens häst, i den åldern.
Hör efter istället med någon som har en liten häst om ni kan få komma nån dag i veckan och rida och pyssla lite, helt utan krav.

Vill DU däremot ha häst/ponny är det en annan sak, men att ha ponny bara för barnens skull innan de är så stora att de kan ha ett riktigt intresse av det (när nu det är, men det märks väl på barnen) är bara onödigt lyx ju....
 
Sv: Ponny till sina barn??

Min dotter fick sin första ponny då hon var 2½. Då hade hon tjatat och längtat ett tag. Men hon är inte som andra...:angel: ;) Och vi bor på en gård.
 
Sv: Ponny till sina barn??

Mina barn fick sin första ponny när de var 1 resp 3 år. De skötte den lilla godingen så gott som helt själva med mockning, fylla matpåsar och mathinkar.Hjälptes åt att lyfta hovarna och kratsa dem:love: Idag har de varsin ponny och vi har fortfarande ingen egen gård;) (Barnen är nu 9 resp 11 samt lillebror 4 år med egen ponny som stora systrarna sköter åt honom)
 
Sv: Ponny till sina barn??

Jag tycker inte att så små barn ska ha egen häst, det räcker gott att du tar med dem till något stall så att de får klappa o.s.v. under övervakning. Med så små barn som 1 och 3 år så är dessutom säkerhetsrisken alldeles för stor för min del. Bättre att vänta tills de är större med att skaffa häst!
 
Sv: Ponny till sina barn??

Än har vi inte skaffat någon ponny till lillen. Han är ju bara drygt ett halvår. Men jag längtar tills han kan börja rida. Hoppas han vill det.

Vi har dock egen gård. Förstår att det kan vara bökigt att behöva åka till stallet varje dag med ungarna. Fast å andra sidan är det ju en bra aktivering som man dessutom inte kan hoppa över (eftersom hästen måste ha tillsyn). Vad skulle du (och barnen) ha gjort den tiden ifall ni inte hade haft ponnyn?

Jag tycker det är så med djur överhuvudtaget. Det känns ganska ofta motigt att ta sig ut och rida/gå med hunden, men när man väl har kommit iväg är det ganska kul, och dessutom finns det ingen risk att man blir liggande i tv-soffan och slöar.
 
Sv: Ponny till sina barn??

Jag skall snart bli mormor!!!!!
Tänker skaffa en B-ponny!
Vet att det är knäppt,men ack så roligt!!!
 
Sv: Ponny till sina barn??

min lilla dotter på tre månader har redan en egen häst! Nu hade jag iofs shettisen innan, köpte honom för 6 år sedan. Har eget stall. Jag hoppas att tösen vill hålla på med hästar sen när hon är större, men vill hon inte det så kommer jag inte att tvinga henne!
 
Sv: Ponny till sina barn??

Jag har ju två shettisar men inga barn så när jag väl får en liten så kommer de vara vältränade. För nu är det tre småtjejer med sina mammor som är här och pysslar när lusten faller på.Men jag kommer inte tvinga på hästintresset på blivande barn. Jag har ponnierna för min egna skull.
 
Sv: Ponny till sina barn??

kl

Mina barn är 4 och snart 2år och har en schettis val. Jag tycker som du att det var jobbigt att hålla på att åka till stallet varje dag och dessutom en kostnad och barnen tycker ju bara att det är kul ibland, nu har ajg kompisar som jobbar på en ridskola i närheten så vi har lånat ut honom dit, då kan vi hälsa på och barnen rida eller köra när andan faller på. Vi har stora sommarhagar hemma så vi tar hem honom i juni då det ärsuper att ha han gående utanför dörren :) sedan lämnar vi honom i september igen. Funkar bra för både oss och hästen som stortrivs. lycka till
 
Sv: Ponny till sina barn??

Jag eller snarare vi har en b-ponny som dottern 3 år får se som sin. Vi har honom uppstallad på en ridklubb där jag håller lektion och är mycket aktiv. En tjej 13 år är väl hon rider ponnyn två dagar i veckan hon är väldigt liten och väldigt duktig och sen ser jag till att tömköra eller longera en gång per vecka och sen kör jag och dottern honom eller så går vi ut i skogen på långa skritt och travpromenader (ruggigt bra för kondisen kan jag lova) eller så tränar hon på att styra honom eller liknande. Har inte dåligt samvete för fem öre för att vi har skaffat oss en liten ponny som i framtiden är tänkt för henne. Mycket beror nog också på att vi har det så grymt bra på stallet. Men blir hon inte en stalltjej i framtiden så får jag vi ta den smällen när den kommer. Som det är just nu så njuter jag minst lika mycket som henne av våran lilla ponny.
 
Sv: Ponny till sina barn??

Min dotter fick sin första ponny när hon var 2½. Hela familjen, släkt och vänner, har haft stor glädje av henne och har det fortfarande. Är ponnyägandet till belastning för dig tycker jag att du ska överväga att sälja, det är först i 6-7 årsåldern som barnen är tillräckligt fysiskt och motoriskt utvecklade för att klara av ridningen fullt ut. orkar du behålla ponnyn så gör det, emetionellt och beteendemässigt har barnen väldigt mycket utbyte av sin älskade vän.
 
Sv: Ponny till sina barn??

Var rädd om dej! Du måste orka med det annars blir det inget roligt.

Min äldsta dotter fick sin första ponny när hon var 6 månader, så hon hade ingen aning om det. (Vi bor på gård och hade fler..)
När hon växte upp så fanns hästarna där och det var självklart "med häst". Hon tyckte det var konstigt med förskolan när hon var ensam om att ha häst. :o
Idag är hästar livet. Hon jobbar med det, ska vidarutbilda sej inom det och rider för fullt.
Hennes första ponny är borta men nr 2 finns kvar, sparas till barnbarnen.. fast det vet de inte om.
Yngsta dottern däremot fick ju ännu mer serverat, storasyster fixade allt, 4 år äldre. Där har det varit lite segare mellan varven men hon vet vad hon vill numera och tävlar hon också.
 
Sv: Ponny till sina barn??

Men du kanske kan få en medryttare till ponnyn någon dag i veckan, så att ni har lite ledigt i alla fall.
Kan du inte göra det lite enklare för er när det gäller hästhållningen? Finns det stall som är närmare er? Kan ponnyn gå på lösdrift om han inte redan gör det?

Det är lite extra meck med att vara hästägare på vintern, men på sommaren är det alldeles underbart!!
 
Sv: Ponny till sina barn??

Det låter jobbigt det där med att åka hela tiden. En hobby ska vara rolig, annars blir det inte bra.

Jag har en dotter på 3½ och en son på 1½. Båda älskar hästarna (har två islandshästar) och vill vara med - särskilt dottern. Islandshästarna är dock lite väl stora för att hon ska kunna pyssla med annat än benen, så nu har jag skaffat en shetlandsponny. Det är ju min ponny som jag tar hand om, han ska köras in osv, men dottern kan ta en liten tur ibland och pyssla så ofta hon vill. Att skaffa en ponny passar oss bra på många sätt, och även jag har hästarna hemma vilket underlättar.

Men ponnyn är min, jag köpte den för att jag också ville ha den, inte enbart för barnens skull.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 718
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 408
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp