Ponny till sina barn??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponny till sina barn??

Har köpt en shettis till vår son som är 17 mån. Men det var för att vi köpt en gård och behöver sällskap till min andra häst. Jag har också länge velat ha en shettis så blir vår son inte hästintresserad så gör det inte mig nåt ;) Han kommer få vara med i stallet när jag är själv hemma med honom och han kommer få sitta på min häst då och då (shettisen är inte inriden än) men jag kommer inte tvinga honom till något hästintresse. Vill han hellre sitta och leka med bilar istället för att pyssla med sin häst i stallet så får han det.

M.
 
Sv: Ponny till sina barn??

Min älsta dotter fick sin första ponny när hon var 4år. Då hade hon ridit på ridskola i ett halvår och tyckte att det var för mesigt att trava runt med ledare. Det fungerade jätte bra och hon tävlar idag med sin C-ponny i både hopp och dressyr.

Min yngsta dotter ärvde storasysters lilla B-ponny när hon var 2,5år.
Jag började med att longera henne. Men hon började snart rida själv. Hon rider idag, 6år gammal, som hon aldrig gjort annat. Hoppar banor på 80cm utan att blinka. Har en otrolig sits och balans.

Vi har fördelen att ha eget stall. Hade jag inte haft det hade de fått rida på ridskola tills de var i typ 10års-åldern. Tänk på att du ska orka köra dem till stallet i många år. Tröttna inte innan du vet om de har det "riktiga" intresset.
 
Sv: Ponny till sina barn??

Jag har en liten uppfödning av islandshästar och därav är min dotter på 4år uppvuxen med hästar och rider själv och är enormt intresserad av hästar och ridning. Men jag skulle aldrig låta henne få en alldeles egen häst, däremot får hon rida på mitt gamla sto (25år) så mycket hon vill, och det trivs hon med. Det är mycket kompisar och så i hennes liv just nu och att ha en alldeles egen häst på det ansvaret vore för mycket. Men om du nu redan har köpt en ponny så kan du ju vänta och se hur det utvecklar sig, men du får inte ställa några krav på dina barn om hästen. "Det måste mockas. Måste rykta. Måste ut i hagen", vill dom inte så vill dom inte och eftersom att dom är för små för att kunna välja själv och sedan veta ansvaret för en häst måste du som förälder ha huvudansvaret.
 
Sv: Ponny till sina barn??

Visst, barn ska inte ha egna djur innan de kan sköta dem själva, men är man hästmänniska så är man... Min och min mans kompromiss är att vi köpt ett welshföl som jag själv kommer att utbilda (och maken köra) och som barnet så småningom kommer att få rida om intresset finns. Har det bra ordnat med hjälp i stallet när pållen kommer hem (står hos uppfödaren tills mitten av juni, babyn kommer i mitten av mars) så att jag inte blir bunden alla dagar. I början är dte dessutom bete och lösdrift som gäller. Men utan häst, det kan jag inte vara - gravid/mamma eller ej! Har inte heller eget stall (har haft, vill inte ha igen) eller fler hästar (har haft det också och vill inte ha fler).

Barn mår bra av att vara i närheten av djur men det är naturligtvis inte anledning nog att skaffa ponny åt dem om de är så små att de inte kan ta hand om den själva. Men har du intresset så kan det ju vara er ponny och inte barnens eller din, tycker jag...

Alla har ju sina egna åsikter, man får nog göra det som känns bäst och som är bäst för barnen, ponnyn och även för en själv.
 
Sv: Ponny till sina barn??

Mina pojkar har en minishettis som sin.Jag hade henne redan innan de föddes men den äldre, 3 1/2 år, tycker att det är "kul" med en EGEN häst.;) Han brukar sköta om henne, mocka mm och rida förstås.Blir inte de intresserade när de är äldre så kommer jag ju såklart att ha henne kvar ändå, hon är ju kompis med min stora häst!:)
 
Sv: Ponny till sina barn??

Vår dotter, som är 3,5 år, fick en minishettis i somras. Vi har egen gård, och fullt med hästar, så lille Knutte är inget extra besvär. Rida/köra gör hon när hon vill, och vi har tid. Hon har inget som helst absvar för honom, det har jag. Jag brukar inte ens fråga om hon vill rida, utan hon får fråga själv. Jag vill ju absolut inte tjata bort hästintresset....
 
Sv: Ponny till sina barn??

Har två döttrar på 1,5 resp 3år och för ca 3mån sen skaffade jag en ponny till dom.:angel: Finns det ngn annan som har ponny till sina små barn??Till saken hör att vi ej bor på gård,har ca 7km till stallet+att vi ej har ngn annan häst.
Känner nu att det börjar vara ganska jobbigt att åka ut med barnen nästan varje dag:(
Det är ju som maken säger att vi kan skaffa en ponny om några år om intresse finns:idea: Men jag får såååå dåligt samvete eftersom barnen älskar honom,men dom är ju samtidigt väldigt små..:crazy:

Hihi..känner nästan igen mig... :angel: Vi har eget stall hemma, så det är väldigt lätt att bara skaffa fler hästar. Jag fick riktigt blodad tand efter att jag skaffat min första häst. Jag har nu en häst till mig själv, en shettis som skulle vara sällskap till honom (som barnen kan pyssla om de vill) och sen var jag bara tvungen att köpa ett gulligt russ till dottern på 2,5 år. :angel:

Dottern älskar att vara med i stallet och innan hon fick russet så tjatade hon som bara den om att hon ville rida på min häst. Jag har aldrig nånsin tjatat på henne om att hon ska vara med i stallet eller vilja rida. Hon har snarare grinat om hon inte har fått följa med och greja. Vad är det då som är fel? Har man ork och pengar att stötta barnen i sina intressen redan i tidig ålder, varför ska man då inte göra det? Men, visst man måste själv orka och tycka att det är kul, för annars är det ju ingen idé.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 718
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 409
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp