Alexandra_W
Trådstartare
har ni kollat tänderna...
Ja.
Det är dock snart för koll igen, men de är kollade både i samband med kastreringen och en gång till sen dess.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
har ni kollat tänderna...
inga vargtänder som inte syns ?... ja det verkar onekligen som ett stort pussel för att klara ut varför han är som han är.. jag hoppas verkligen att du finner vad som orsakar det...
många har pratat om huvudvärk...å nånstans i huvet nacken kan det nog vara.. massor med pepp för du skall orka igenom detta ...
Vår ponny betedde sig "liknande" när han varit halt på alla fyra. För det första såg vet inget egentligen vid longering osv, först vid blockad av ena hoven kunde man se att något var jättefel. Han bör ju haft konstant ont (ledinflammationer) men han kunde verkligen vara otroligt positiv ibland och sedan ganska oprovocerat bli sur.
Inget som det du beskriver, men ändå. Jag lever också med kronisk värk och jag vet precis hur snabbt humöret kan växla oprovocerat efter en längre tids smärta. Just vid arbete kan jag tänka mig att en ambitiös häst kanske biter ihop och anstränger sig för att göra det man ber om. Eller så tänker den inte på huvudvärken när den har annat att tänka på, däremot före och efter...
Något som kan ha uppkommit efter kastreringen är ju "sträng" eller vad det kallas, som knasig ärrvävnad. Fast jag tror det mest brukar visa sig vid arbete... Blev han kastrerad stående? Tänkte om han kan ha skadat sig vid läggning.
Annars är det väl inte helt orimligt att en ev skada på halskotpelaren som ung nu tillslut växt på sig såpass att den ger problem.
Vet inte vad det kostar att slå ett gäng plåtar på halsen? Kanske skulle vara värt att göra det innan man börjar belasta mer.
Men det förklarar ju inte hingstbeteendet alls.
Dock är väl jag också annars benägen att hålla med om smärta.
Det är väl lite det som är besväret. Att det är svårt att ens i teorin komma på någon anledning som kan förklara "allt". Och det är svårt att veta om det är ett eller två problem. Eller om hingstigheten inte har med humöret att göra alls, och hingstigheten så att säga inte beror på något fel.
För mig så att han blev hingstigare är ganska sak samma, det går helt okej att leva med och påverkar ju inte vardagen. Humöret däremot både bekymrar och påverkar i allra högsta grad. Så fokus känns som det är på humöret och får man ordning på det men hingstigheten består så må så vara.
imorgon kollas tänderna igen.
Jag vågar inte alls uttala mig om vad som är problemet med just din häst. Jag är dels inte veterinär med den kunskap det innebär och jag har inte ens sett hästen.
Däremot så är det oftast de med just pålagringar i halskotpelaren jag upplevt varit farligast av alla smärtpåverkade hästar jag mött. De har fått såna extrema reaktioner så plötsligt. En häst med hälta tycker jag man ofta ser i tidigare skede även om det är dubbelsidigt eller i alla 4. Och de brukar inte växla mellan totalt avspända och tillfreds till maximal smärta och panik så fort som halspålagringar eller ev svårare KS-liknande.
Jag tycker dock oftast man när man jobbar såna brukar stöta på de reaktionerna i arbetet i någon form, någon övning, vid någon viss hjälp etc. Dvs det brukar vara då jag märker att något är galet iom att det är till sånt jag har hyrts in. Och det är där jag ber dem ta kontakt med veterinär innan jag som tränare vill fortsätta.
Jag vet att mina egna tränare haft någon/några i träning som blivit riktigt farlig och man liksom inte riktigt kunnat se och förstå varför. Man beslöt sig för att det var en smärtreaktion och vet hittade heller inget först. Men sen hittade man just pålagringar i halskotpelaren.
Jobbar jag med hästar jag felsöker vill jag testa dem i en del olika lägen. I såna här fall hade jag velat testa hur den reagerar om man tex böjer den extremt hit eller dit, flyttar den hit eller dit. Nu vet jag inte hur pass utbildad den var. Men testa variera formen i höjd beroende på hur mkt det går. Alla olika lägen man bara kommer på..
Reagerar den har man kanske ngt att nysta vidare i med.
Det är alltså att äta smärtstillande den inte pallar för magen?
Den torde tåla att man injicerar då? Kanske det kan vara ett alt beroende på hur ni har det med närhet till vet som kan ge..
Hade det varit en ponny som kommit till dig som ett attackerande monster vore det ju annat än som nu att den ändrat sig.
Jag hade funderat kring smärta tyvärr.
Jag ser inte att hingstighet a la klapphingst eller riktig hingst måste höra ihop med attacker. Det är skillnad på att hota och att fullfölja attacker. Och det är skillnad på att i trängt läge försvara sig och att som ett rovdjur välja att attackera utan press eller med så extremt liten retning.
Sen kan jag absolut tänka fel även om jag hade mer info!
Men hingstighets-attacker brukar ju lägga sig med korrekt fostran och att man bara är lite medveten om hur man hanterar hästen.
Man brukar märka om problemet går att fostra bort eller inte. Jag köper att hästar som har extrem smärta kan agera märkligt oavsett fostran. Hingstar går att fostra till att inte attackera en.
Han har aldrig någonsin varit hingstig mot mig, eller det kanske han har men då går det under aggressivitet. Men med mer hingstig menar jag enbart kopplad till andra hästar. Kanske ska förtydligas.
Han är inte alls särskilt utbildad. Han är riden i alla gångarter ute i skogen och har nosat på sidvärts. Men han är tex inte riden på volt, jag tror inte galopphjälp funkar alls nu efter vilan (började trilla ner polett kring det innan vilan). Han var bara gått i en relativt öppen unghästform och jag tror ärligt talat inte jag kan variera den särskilt mycket.
Han är något stelare åt höger, att ställa/böja och driftar gärna ut med ytterbog i longering. Hade innan vilan lite besvär med höger galopp och korsade ofta, vilket var en av anledningarna att han kollades i höstas. Nu efter vilan så är höger galopp mycket bättre än innan - men hela hästen är ju mer stabil och stadig nu som fyraåring än som treåring.
Han har hittills inte reagerat aggressivt, häftigt eller så i något läge i ridning/longering/tömkörning med undantag för att han reagerat på svanskappan två gånger.
Så än har inget triggat en reaktion så. Men har ju inte krävts så mycket.
Tyvärr ger NSAID samma magpåverkan i injektionsform. Det är inte beredningen utan verkningsmekanismen som är problemet och som han får besvär av. Han är tyvärr hyperkänslig.
@tuaphua vad menar du med extremt i meningen böjer?
Att man böjer dem mer än vad man normalt skulle böja för tex en volt a 20 m typ..
Man testar böja dem i halsen för att se om de kan böja sig lite ledigt eller om de kanske tom reagerar i något läge.
Han gör exakt så som mitt fjordsto gjorde @Alexandra_W Nu var det som du skriver en snäll version men man ser ändå det där fram och tillbaka hela tiden.