Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske är det svårare att hitta saker just för att de är ovanliga (tänker främst på sköldkörteln då).
Som läkarna säger; Hör man hovklapper i stan är det med sannolikhet en häst men i sällsynta fall är det faktiskt en zebra.
Vad jag vill mena med det är att om hästen kollats för det vanligaste är det kanske det ovanliga vi ska leta efter?
Det verkar så mysko att just hingsbeteenden skulle dyka upp tycker jag.
Kl
Tycker @Efwa haft intressanta relevanta inlägg och min spontana undran var också är det hundraett procent konstaterat att hästen verkligen är valack och inget ligger kvar efter ingrepp med kastreringen ?
Han har ju inte kollats för så mycket alls om man ska vara petig. Han är rörelsekontrollerad och klämd på i höstas, och så då taget blodprov för hormoner i våras.
Jag hade valt att ta ett till blodprov då hormon kommer och går på tex klapphingstar. De jag känt har varit otroligt normala valacker i perioder och sen haft otroliga hormonsvängningar ändå andra perioder eller i situationer .Ja. Tyvärr.
Jag hade valt att ta ett till blodprov då hormon kommer och går på tex klappningstar. De jag känt har varit otroligt normala valacker i perioder och sen haft otroliga hormonsvängningar ändå andra perioder eller i situationer .
Om det utifrån hur du känner hästen osv inte känns rimligt hade jag bitit i det sura äpplet och velat uteda den alternativt om utredning känns för diffus tagit bort den om du i te känner att den är ngt du vill hållas med själv och inte sälja heller utifrån hur du känner den Beter sig oberäkneligt osv .
Jag tänker faktiskt huvudvärk. Mitt fjordsto som hade headshakingsyndrom hade en hel massa saker som i slutänden indikerade på att hon gick runt med en fruktansvärd huvudvärk. Hennes sista sommar hade hon malt ner tänderna så att de var lena som en barnrumpa i ett försök att underlätta huvudvärken. Hon stod liksom och malde med käkarna hela tiden (alltså även när hon inte åt) som en ko som idisslar och hon hade inte längre något kvar att tugga med tillslut. Veterinärerna trodde att hon någon gång hade gått omkull och att hon då och då fick en nerv i kläm i nacken men det var inget som de kunde hitta bevis på. I början, innan headshakingen började så var det just att hon var väldigt opålitlig som jag noterade. Jag trodde då att det var att hon testade då hon precis hade flyttat hit och det var blankis överallt så trots 4 brodd i varje sko så gick det bara att skritta hela den vintern. De kunde inte busa i hagen något nämnvärt heller just för att det var så halt och att köra iväg till ridhus var inte att tänka på för det hade varit förenat med livsfara. Jag tänkte att hon var sur ibland för att hon var uttråkad helt enkelt och att hon testade mig som var hennes nya människa och att hon skulle bli bättre när det gick att börja rida och köra normalt. Hon kunde precis som din verka förvånad över vad hon hade gjort. Hon kunde utan förvarning hugga för att i nästa sekund stå med öronen spetsade. Som tur var blev aldrig någon allvarligt skadad utav henne.
Det blev inte bättre utan när hon väl sattes igång ordentligt så kom headshakingen fram. Den eskalerade och hon hade omväxlande koliker och korsförlamningar, ibland både korsförlamning och kolik på samma gång Vi kämpade med massor med olika behandlingar och mediciner i drygt 1,5 år men sedan fick hon somna in för hon hade tillslut så ont överallt och ville inte ens bli klappad och kom inte längre fram i hagen. Hon var annars den som kom springande så fort hon hörde mig så det var ett tydligt tecken på att hon verkligen inte mådde bra. Trots tredubbeldos butta sista veckan så kunde jag inte borsta henne utan att hon gjorde allt för att slippa undan så ont hade hon
Du kanske minns henne även om det är över 7 år sedan nu. Jag skrev mycket här och bad om råd då och jag vet att jag fick många och bra svar ifrån dig @Alexandra_W
Jag minns nu när du berättar, men mindes det inte innan. Den opålitligheten, hur yttrade den sig och var det "bara" den i början? Hur var hon med/mot andra hästar?
Han har ju inte kollats för så mycket alls om man ska vara petig. Han är rörelsekontrollerad och klämd på i höstas, och så då taget blodprov för hormoner i våras. I övrigt är inget gjort i "kollväg". Dels för det har varit svårt att veta var man ska börja, och dels för jag haft en (fåfäng) förhoppning om att det ska försvinna/är försvunnet.
Men nästa steg om inte igångsättning fungerar är ju klinikutredning. Men det vore tacksamt att ha något mer att gå på då, någon form av indikator som åtminstone kan peka åt ett visst håll. Annars blir det lite som vet så kärnfullt uttryckte det "Man kan nog leta för vad det skulle kosta att köpa en fyra - fem nya ponnyer". Inte för att jag menar att han inte är värd att lägga pengar på, det är klart att han är. Men det blir lätt otroligt höga summor om man ska leta planlöst. (Det är ju ingenting en försäkring kommer att täcka förrän man hittat ett fel så att säga).