Blergh. Jag har haft hysteriskt mycket i skolan och dessutom behövt hitta en ny sadel, så igångsättningen blev lite fördröjd. Han känns dock inget rolig alls att rida, som jag skrev till en vän för några veckor sen "han känns som en bakknähäst". Har studerat hästen under lupp men inte hittat mer än att han gör en liten lov med ena bak innan han sätter ner. I övrigt är han som innan besöket, dvs jag ser ingen hälta men det finns ingen motor, är flackt, låst och marktrångt.
Idag var han till kiropraktorn, ville ha en koll där innan jag bokar in ÅB. Berättade att vi varit på kliniken och vad de gjort och sagt, och att hästen känns trist och låst att rida samt att han rör sig förbenat trist. Sa varken mer eller mindre. Kiron har det bästa 'öga' jag varit med om, och har även tillsammans med veterinär en veterinärklinik (som dock var stängd idag, så bara kiron där). Han ser hundratals och åter hundratals hästar per år.
Han klämmer lite, lyfter benen, ber mig springa rakt fram och sen longera i trav. Sen konstaterar han att ponnyn är halt VB, att det inte är nytt och att hans gissning är bakknäet. Visar mig sedan att ponnyn sliter skon VB snett, att ena sidan av hoven är högre, samt på diagonala VF reagerar också hoven. Det har jag själv sett och diskuterat med hovslagaren sen i vintras, att den växer snett, han blir hög på utsidan och landar utsida först. Hovis har försökt korrigera men inte lyckats. Kiron visar sen på musklingen bak, på att hästen ställer ut tån litegrann osv i vila och förklarar varför det för honom tyder på ömma bakknän. Naturligtvis fanns en rejäl låsning vä sida bak som rättades, men kiron ville inte boka in något ÅB för det då det inte är någon ide hålla på att släppa låsningar så länge grundproblemet inte är utrett.
So far so "good", nån som ser nåt fel på skrället - och dessutom har min magkänsla inte varit ute och cyklat. Problemet är ju att jag är tveksam att det görs någon annan bedömning än sist på kliniken. Och då står jag där. För mitt öga rör han sig likadant idag som på kliniken när de tyckte han rörde sig UA och jättefint. De böjde ju på klinik - men bara helben och då behöver knän inte visa sig.
Så får jag samma bedömning igen på ÅB på kliniken har jag problem. Jag 'får' nämligen inte byta klinik om jag vill ha försäkringsbolagets stöd. De betalar inte för second opinion på annan klinik... Moment 22...