Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har säkert frågat tidigare men isåfall glömt och orkar inte läsa tillbaka i tråden men : är hästen ultraljudad i nacke/hals/rygg alls ?
Nej. Och det ska tydligen inte göras heller. Jag blev lite glad när jag läste journalkopian och det stod om UL på återbesök. När jag frågade vet om jag behövde säga till om det vid bokningen av ÅB-tid framkom det att det stod fel. Skulle inte vara något ul :/
De har släppt hals/nacke helt. Utan nu så om hårdare ridning kan ta fram en ledhälta - vilket de inte tror, annars till medicinavd för utredning :/
Märkligt att de inte UL ...
@Alexandra_W känns märkligt när man direkt UL andra skador ganska direkt och utan mankemang . UL har ju alla kliniker, inga konstigheter och inga försäkringsrestriktioner . Är väl snarare norm att man erbjuder UL efter att röntgen osv är checkat , men du har nog åkt fast på att hästen för dagen verkar frisk och fräsch utifrån standard undersökning och då går de inte vidare helt enligt protokoll . Då har du inget case för dagen och även i enighet med FB .
Ja som sagt @Alexandra_W så har du nog fått en noggrann utredning utifrån norm och de kan inte göra mycket mer utifrån vad hästen uppvisar för dagen det är ju så det funkar i alla lägen....
Blir ju svårt öht i sammanhanget om klienten inte känner förtroende för sin veterinär.... Jobbigt ...Fast jag tror inte riktigt du hängde med vad som stör mig. Hade medicin haft tid igår så hade de startat den utredningen redan då. Alltså utan ytterligare symptom eller liknande.
Men det är att just gå vidare till medicin så "snabbt" som jag känner jag är lite "fundersam" över. Jag är ju inte veterinär men med de symptom som förutom humöret försvann på metacam borde en "ortopedisk" anledning uteslutas så noga det går. Inom rimliga gränser såklart - jag menar inte scinta på måfå eller något. Just för att jag personligen - som absolut kan ha fel - har svårt se vad för något invärtes som kan göra att han ej smärtatillad inte vill böja in huvudet och knixar med halsen.
Men det är väl bara att se vad Åb ger och vad det ev visar. Annars är det väl bara åka med tåget och låta dem medicinutreda i några dagar oavsett hur det känns.
Väldigt intressant tycker jag!!Det här är lite intressant...
Några dagar efter klinikbesöket fick han ett 'spiktäcke' (akupressurtäcke). Jag snubblade över det på sjukt mkt rea och tänkte att prova går ju alltid. Han tyckte det var mysigt så jag har haft på det nån halvtimme var eller varannan dag beroende på hur jag haft tid.
Idag tömkörde jag. På minuskontot fanns ingen motor och vänster galopp fungerade inte alls. Han försöker och försöker men det går inte. Olikt honom, men var ju lika på kliniken även om de hade förklaringar till det.
Däremot - hästen kan böja in nacken! Jag undrar banne mig om spiktäcket inte fungerar? Fick framåt-nedåtsökning på slutet med.
Bilderna är ingen höjdare i sig, han är överböjd på vissa och i kombination med klen motor blir det inte vackert. Men jag skiter i vilket, han böjer hals/nacke! Testade med godisbyttan på stallgången efteråt och han böjde fint in.
Blev dubbla pass då jag var och hämtade en sadel att prova. Hans igångridning har inte skett eftersom sadeln krympt i garderoben *host*. Så jag tog en liten ridtur på kvällen för att testa den - och betydligt mjukare och böjligare i hals/nacke där med. Så om inte solvindarna på mars vänt, så hjälper spiktäcket. Det talar då för ett symptom och inte orsak.
Vilket leder oss över till nästa grej. Som kan ha med nåt att göra eller inte alls. Men han har svullnat i skapet. Trodde det var insekterna men närmare granskning visade nån slags knölar (ej bett) långt bak, som tycks "sitta fast" inuti. Man får inte klämma hårt på dem eller "dra" i massan, då blir han arg.
Arg har han för övrigt varit i betydligt mindre grad sen spiktäcket. Han är inte samma solsken som på metacam, men han har inte försökt döda mig och faktiskt inte heller ta en tugga av mig sen dess.
Så nåt händer..
Som jämförelse så har vi varit statiskt fast i den här formen innan, no matter what
@Alexandra_W tycker bägge bildserier visar en häst som inte vill/kan aktivera vare sig rygg eller bakkärra . Den ser otroligt passiv ut där har nog inte sett ngn så "låst" aktivitet så på länge, som det du visar här ?
Dock tror jag de äldre bilderna även kan ha att göra med att du har inspänningstygel i kombo med tömmar . Blir inte sällan ganska konfliktartat i fråga om inverkan/signaler med statiska inspänningar i kombo med tömmarna . Hellre om måste då snodd du har på de färskare bilderna , även om det ju inte heller egentligen ska vara nödvändigt vid arbete på töm . Tömsättningen på den äldre bilden är ju även annorlunda och lite svårare än de färskare bilderna .
@Alexandra_W sorry på den gamla bilden är det två olika färger på din töm så det såg ut som hästen hade inspänning separat från tömkörningstömarna .
Dock är ju tömsättningen och skillnad den kan orsaka relevant men det låter som du provat och bara du känner ju hästen jag ser bara utifrån bilderna och bägge scenarion syns det som sagt tyvärr att hästen har det svårt på ngt sätt .
Hoppas det löser sig och att du når ngt slut på det hela förklaringsmässigt . Bortsett från humöret du rapporterar så min tanke är att en ung häst ska öht inte se så knackig ut rörelsemässigt ....
Ett långskott, men kan det vara nåt från kastreringen. Nån sammanväxning, sånt förekommer ju.
Ja, jag med. Han rör sig tyvärr för mitt öga inte sämre på nya bilderna än han gjorde på klinik. När de ansåg rörde sig fint. Jag ansåg fanns ingen motor. Och han kan röra sig betydligt bättre - men sånt är svårt förklara för vet. Men han fick både på klinik och igår drivas konstant. Normalt är det en häst med egen turbo, drivning behövs inte alls.
Så jag känner mig mest bara trött :/ har inte ens bokat ÅB men måste väl ta mig samman och göra det.
Oj , jag har tolkat dina trådar som att hästen alltid mer eller mindre haft svårt med att röra sig ledigt ?