Cruz tror jag sitter mest löst faktiskt (det kan inte heta lösast? Eller gör det det? Mina svenska adjektiv blir dåligare och dåligare ). Det var nära i senaste valet när han nästan förlorade till O’Rourke och Texas har alla ögon på sig nu när Georgia har blivit blått. Smarta voting rights activists som Stacy Abrams had redan börjat jobba med att förbättra situationen i Texas där det finns en enormt stor befolkning som inte röstar för att de inte tror att de får eller kan rösta. Väldigt lik situation som i Georgia faktiskt.Hawleys foto där han knyter näven i luften till de som sedan invaderade Capitol Hill är redan en klassiker och även om han blir omvald i sitt mörkröda, skiftar i brunt, distrikt så tror jag han iaf är ganska körd nationellt, han aspirerar ju till att bli president. Just nu har han det ganska kämpigt, förlaget vill inte publicera hans bok (han har förvisso hittat en ny förläggare men inte alls med samma tyngd som Simon&Schuster) och hotell vill inte ha honom som gäst när han han försöker boka fundraiser.
Om han inte åker ut så kommer det bli en brant uppförsbacke (förhoppningsvis) och han kommer vara en obskyr senator från Missouri så länge han sitter kvar. Om han gör det hoppas jag han blir primaried - tyvärr representerar han ju Missouri så chanserna att en demokrat vinner är försvinnande små.
Lauren Boebert är ännu galnare imo men henne kanske man kan få bort eftersom det är Colorado som röstade både demokratiskt i presidentvalet och demokraterna nu kontrollerar både huset och kongressen i Colorado för första gången på länge. Hon envisas ju fortfarande att hon har rätt att bära skarpladdat vapen in i kammaren. Och det finns misstankar om att hon faktiskt visade runt en del av rebellerna dagen innan så de hittade.
Det som är intressant med dessa blåa och röda kartor är hur missvisande de är. Texas, t.ex, är inte rött utan lila: New York state är inte blått utan lila. Men Missouri ÄR rödare än dem flesta andra stater. Så Hawley kommer inte förlora jobbet till en demokrat utan till en annan republikan. Förhoppningsvis till en som inte är ett radikalt troll!