Polishundar

peace

Trådstartare
Satt och funderade lite:idea: om hur poliserna tränar sina hundar. Tränar de "mjuka" el. "hårda" metoden? Använder de godis, leksaker o.s.v? lär de sina hundar roliga trix:confused:

Sv: Polishundar

Eftersom det ofta är vissa tidsbegränsingar när det gäller hunddressyren inom polisen och försvaret används de lite "snabbare" metoderna för att lära in moment. Det här med att "vänta in" rätt beteende har man inte alltid tid med. Sen om man kan kalla det hårda metoder vill jag inte uttala mig om, det är ju rätt subjektivt har jag insett... Sen är det ju olika från dressör till dressör också.

Det jag har sett av polisens tränande av hund så har dom höga krav på hundarna - detta dock när hunden kommit så pass långt att kraven är befogade. Hur dom gör från början kan jag inte uttala mig om. På polishundarna skulle jag vilja säga att en j*****t bra lydnad är ett måste då polisen aldrig kan förutspå vad för situation dom hamnar i. Då de flesta polishundarna är lite åt det "extrema" hållet så kan jag nästan garantera att dom hade gått ur hand på föraren om denna stenhårda lydnad inte funnits och det hade då resulterat i oönskade bett och felbeteenden.

De gånger jag sett poliserna träna med sina hundar så användes i 9 av 10 fall brandslang som belöningsmetod.

En bit brandslang som används som kamptrasa typ! Hållbar och tål tuffa tag!

Brandslang?! Vad är det? Något nytt för min del:idea:

//Gilly

Kör med brandslang på Kamelen och han ääälskar den och gör vad som helst för den. Har två varianter, den gamla "vanliga" och en ny med gummiaktig utsida. Hjälper om man bor granne med brandstationen.

Många poliser kör som sagt också med slang.

Men får polishundarna vara "vanliga" hundar ngn ggn ibland och typ lära sig snurra, rulla runt o.s.v? Och använder poliserna sig av godis?

Jag kan ju givetvis inte säga hur alla poliser tränar sina hundar men några av de jag har sett tränar tyvärr sina hundar enligt den gamla matcho-metaliteten, dvs utbliven bestaffning=beröm... :crazy:

Varför skulle de lära sig snurra?

De får nog med rolig träning i sitt jobb. Skydd, spår, lydnad och sök duger gott. Lydnad skiljer sig inte nämnvärt från att lära hunden trick som att rulla runt. Det är samma princip.

Godis får en del ibland, men eftersom det är lugnande istället för höjande föredrar många kamplek istället.

De tjänsteekipage jag känner till kör all inlärning positivt, men sedan kan det bli tufft vid kravställande. Hunden ska göra det den beordras, punkt. Det innebär dock inte att hunden aldrig belönas. Gör hunden rätt blir det beröm, men väljer den att vara olydig blir det korrigering.

Och? Vad är det för konstigt med det egentligen, tycker det är ganska logiskt faktiskt. Ungefär som med dressyr på häst, utebliven inverkan=eftergift=beröm.

De flesta tjänstehundar tränas utifrån deras kamplust och en slang är väldigt användbart, lätt att ha med sig i fickan. Ett annat MKT effektivt redskap är rösten, mjuk röst=smekning/beröm. Hundar behöver inte en massa klickers eller godis i truten hela tiden!

Nej, men de behöver få veta när de gör rätt. Ett muntligt beröm räcker gott, men att bara tiga när hunden går från klarhet till klarhet anser jag vara att göra sig själv en otjänst. Det går mycket fortare och resultatet blir bättre om man klargör var gränsen mellan rätt och fel går. Det gör man med hjälp av belöning och korrigering. Belöning behöver dock, som sagt, inte vara godis.

Använde rman bara korrigering sänker man visserligen motivationen att göra fel, men man missar att höja/bibehålla motivationen att göra rätt. Vill det sig illa får man en hund som är totalt omotiverad, men lyder ändå för att den är skiträdd. Det ger en svårtränad hund.

Hundar behöver inte en massa klickers eller godis i truten hela tiden

Det kan man ju diskutera! Det finns ju en hel del raser som knappt har will to please. Dock inte inom polisen.

Sen håller jag föga med om att det går att jämföra med hästdressyr.
Jag är mycket mjukare mot hästen än vad jag är mot hunden.
Där berömmer jag önskat beteende nämnvärt mycket mer än vad jag gör hos jycken. Det är enklare att ställa krav på en hund än en häst iom att sistnämnda har så lätt att ta till flykt/bryta ut när pressen blir för stor och dessutom stressar lättare.När jag rider arbetar jag nästan uteslutande med positiv förstärkning då det gett mig snabbast resultat på alla hästar jag ridit. Där ignorerar jag hellre fel beteende och gör om än korrigerar. En hund korrigerar jag isåfall oftare, åtminstone när den är mogen för det.

Använde rman bara korrigering sänker man visserligen motivationen att göra fel, men man missar att höja/bibehålla motivationen att göra rätt. Vill det sig illa får man en hund som är totalt omotiverad, men lyder ändå för att den är skiträdd. Det ger en svårtränad hund

Precis så jag tänkte. Jag har en hund som inte går att korrigera i lydnaden (förutom vid ren olydnad) då han tappar allt självförtroende och gnista. Nu är han förvisso inte en ståtlig schäfer eller liknande. Men eftersom Jeeves skrev hundar rent allmänt vill jag ändå protestera.

Kör med brandslang på Kamelen och han ääälskar den och gör vad som helst för den. Har två varianter, den gamla "vanliga" och en ny med gummiaktig utsida. Hjälper om man bor granne med brandstationen.

Många poliser kör som sagt också med slang.

Jo, men vad ÄR brandslang?!

//Gilly

Och? Vad är det för konstigt med det egentligen, tycker det är ganska logiskt faktiskt. Ungefär som med dressyr på häst, utebliven inverkan=eftergift=beröm.

De flesta tjänstehundar tränas utifrån deras kamplust och en slang är väldigt användbart, lätt att ha med sig i fickan. Ett annat MKT effektivt redskap är rösten, mjuk röst=smekning/beröm. Hundar behöver inte en massa klickers eller godis i truten hela tiden!

Nu missförstod du nog mig. Jag tycker det är helt okej att träna utan godis och klickers MEN jag tycker inte att det är okej att träna utan någon form av beröm. Brandslangen är ju en form av beröm, att hunden får leka med den när de gjort ett bra jobb. Fast jag anser att lika väl som man korrigerar när hunden gör fel så ska man berömma när den gör rätt. Men det jag menade var att det finns tyvärr de personer bara ger hunden obehag när den gör fel utan att berömma när den sedan gör rätt.

Att en hund slipper att få stryk är inte att samma sak som att få beröm!!!

Och jag tycker inte att det är att jämställa med eftergift=beröm på dressyrhästar för jag tycker även där att man samtidigt ska berömma hästen på annat sätt, tex med röst eller en klapp etc.

Jo, men vad ÄR brandslang?!

//Gilly

Det är precis vad det låter som.. dvs brandslang, alltså slang som egentligen används av brandmän för att släcka bränder, men då i en lagom stor avklippt bit
http://www.ziegler-nl.com/uploads/images/dOLLS-sGYj91FNmp-jCr1w/quatro.gif
Dom finns i lite olika färger och ytskikt, där vissa är bättre för hundens tänder än andra (vissa sliter otroligt på tänderna)
Oftast inga problem att få tag på, på närmaste brandstation:)

kom ihåg att hundar, liksom alla andra djur, lär sig genom förstärkningar, och enbart förstärkningar. bestraffningar hämmar, och gör att beteenden försvinner. du kan aldrig "banka vett" i en hund!

Jag har tränat i samma grupp som en man "i sina bästa år". Han körde med "utebliven spark" = beröm. Hans hund hade ingen som helst motivation eller förväntan hos sin förare vilket innebar att hunden hellre brydde sig om vad som hände bakom ryggen eller på andra sidan planen. Hunden fick därför korrigering efter korrigering utan att egentligen fatta varför - han fick ju inget beröm, av någon form, när han gjorde rätt! Det slutade med att han hade en hund som svarade upp mot föraren när han korrigerade. Gissa vad som hände då....

Även om min hund KAN exempelvis hopp över hinder så fortsätter jag att träna detta med boll för att hunden ska ha en förväntan varje gång och aldrig tycka att "äsch jag får ju inget för det så jag kan väl lika bra gå runt om det". Typ. Jag tränar alltid detta utan att ha visat bollen innan momentet.

Poliserna tränar mycket med förväntan också - belöningen blir en brandslang att kampa med. Sen tror jag dock att kraven på hundarna är jäkligt höga när dom väl kommit en bit på vägen.

Jag kan ju givetvis inte säga hur alla poliser tränar sina hundar men några av de jag har sett tränar tyvärr sina hundar enligt den gamla matcho-metaliteten, dvs utbliven bestaffning=beröm... :crazy:

Det verkar vara en oerhört puckad metod. Hur ska hunden få motivation att göra rätt? Jag blir helt chockad när jag hör att polisen tränar sina hundar så. Metod där det både ingår beröm och korrigering måste ju vara extremt mycket mer verkningsfull.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka