Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De gånger jag sett poliserna träna med sina hundar så användes i 9 av 10 fall brandslang som belöningsmetod.
Brandslang?! Vad är det? Något nytt för min del
//Gilly
Hundar behöver inte en massa klickers eller godis i truten hela tiden
Använde rman bara korrigering sänker man visserligen motivationen att göra fel, men man missar att höja/bibehålla motivationen att göra rätt. Vill det sig illa får man en hund som är totalt omotiverad, men lyder ändå för att den är skiträdd. Det ger en svårtränad hund
Kör med brandslang på Kamelen och han ääälskar den och gör vad som helst för den. Har två varianter, den gamla "vanliga" och en ny med gummiaktig utsida. Hjälper om man bor granne med brandstationen.
Många poliser kör som sagt också med slang.
Och? Vad är det för konstigt med det egentligen, tycker det är ganska logiskt faktiskt. Ungefär som med dressyr på häst, utebliven inverkan=eftergift=beröm.
De flesta tjänstehundar tränas utifrån deras kamplust och en slang är väldigt användbart, lätt att ha med sig i fickan. Ett annat MKT effektivt redskap är rösten, mjuk röst=smekning/beröm. Hundar behöver inte en massa klickers eller godis i truten hela tiden!
Jo, men vad ÄR brandslang?!
//Gilly
Jo, men vad ÄR brandslang?!
//Gilly
Jag kan ju givetvis inte säga hur alla poliser tränar sina hundar men några av de jag har sett tränar tyvärr sina hundar enligt den gamla matcho-metaliteten, dvs utbliven bestaffning=beröm...