Pli på sina hundar

Sv: Pli på sina hundar

*lånarminegenknapp*

Tror ni inte jag möter samma hund i morse igen?? Springandes hej vilt och självklart springer den fram och skäller :eek: Jag försöker få kontakt med ägaren för att lugnt och sansat berätta att detta är riktigt obehagligt men hon ignorerar mig TOTALT :mad: :mad:

I detta fallet kan jag inte säga mer än att nog inte är hunden utam dess ägare som är helt dum i huvudet :mad: :mad:

Tack för alla förstående och respekterande hundägare på Buke :bow: :bow: :bow:

För det första vill jag bara påpeka att det är troligare att du blir biten av en liten hund, som trots sin storlek är mer aggressiv än en stor hund.
Sedan vill jag säga att det är mycket oförskämt att ha sin hund lös, stor som liten, på platser där man möter mycket människor. Själv har jag en stor maffig schäfer som inte alltid är kopplad men som, då han är lös, alltid går tätt intill mig på cykelvägar, joggingspår, gator etc. Enda gångerna han får vara lös är i en hästhage en bit från mitt hus (om det inte går hästar där vill säga) där den enda vi någonsin möter är en snäll gammal man som gillar hundar jättemkt och det andra stället är vid husvagnen på Öland.

Jag vill bara säga till hundägare och icke hundägare: Glöm bort era sjuka fördomar om stora hundar i allmänhet och rottweilers och schäfrar i synnerhet. De allra flesta av dessa hundar är mycket trevligare och smartare än den lilla tax du möter påväg till jobbet och som du tycker är "såååå söt när den skäller". Hade det varit min hund som skällde hade du klättrat upp i en lyktstolpe och ringt polisen direkt.

Nu är denna hund som jag refererar till oxå en stor hund, ifs varken schäfer eller rotweiler men stor...men det hör inte hit, jag hade reagerat lika om det varit en mindre hund för det handlar om att den ej är under kontroll. :mad:

Sen finns det en massa fördommar mot vissa hundraser, detta kommer dock utan att det finns allt för många oansvariga ägare. Men jag vet att det finns en massa väl uppfostrade "kamphundar" ;)

Jag har hund men har ändå stor respekt för hundar jag inte känner. Det finns många olämpliga hundägare nu förtiden och det händer ständigt olyckor med okontrollerade aggressiva hundar. Främst är jag rädd för att en av dessa hundar ska skada eller rent av ha ihjäl min egen vovve.

Anledningen till att det finns så många regler och föreskrifter när det gäller hundar är ju för att så många hundägare saknar sunt förnuft och respekt för omgivningen. Tyvärr så skiter dessa människor även i reglerna och som vanligt är det vi hederliga som drabbas.

Tack till alla er som visar respekt för oss "hundrädda" och bidrar till att försöka hålla ett gott rykte bland hundägare :bow:

Måste bara berätta att imorse träffade jag denna hundägare igen och KORS i taket, när hon såg mig, kallade hon in hunden och gick en stor sväng så jag slapp möta den och bli utskälld :)

:banana: :banana: :banana:

Att det finns olämpliga hundägare, är vi överens om. Många saknar inte bara sunt förnuft, dom saknar förnuft! Vilket iofs inte innebär, att dom behöver vara ohederliga.
"Okontrollerade, aggresiva hundar" har vanligen ägare som inte bryr sig om varken det ena eller andra. Om dom ens finns i närheten av sina hundar.

Visa hundrädda respekt, har inte med koppling att göra, utan hur hela situationen sköts vid möten människor emellan.

Som hundägare, tycker jag du borde kunna se, om en hundägare har kontroll på sin hund och om hunden kan utgöra fara för din egen.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 945
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?