Pli på sina hundar

Sv: Pli på sina hundar

Misstänkte det för det måste ju näst intill vara omöjligt och ha koll på. Det skulle vara om man anmäldes och det finns vitnen kanske.

Mina hundar (två greyhounds) är nästan alltid lösa. De går lika fint lösa som med koppel.

DÄREMOT så kallar jag alltid hundarna till mig om vi möter folk, så de går fot fast lösa. Just för att människor kan vara hundrädda (och jag har ju STORA hundar). Skulle någon be mig koppla dem för att de tyckte det var obehagligt med att de var lösa skulle jag såklart be om ursäkt och göra det. Andra ska INTE behöva lida för att jag valt att ha hund.

Så jag har full förståelse för 'sådana som dig'. Och när jag har en 'sån som dig' på tråden sas, 'räcker' det med att hundarna går fot och inte gör en ansats att ens titta på dig, eller känns det också osäkert? (Det är ju eg inga problem för mig att koppla upp dem när vi möter folk, mest en bekvämlighetsfråga att jag inte gör det. Men skrämmer de folk fast de går fot om än lösa ska jag nog börja koppla upp dem)

Om hundägaren har sin hund Fot så känns det bra, som jag skrivit förut så är inte kopplet det viktiga utan att man känner att kontrollen finns.
Lydiga hundar är det bästa som finns :love: för "en sån som jag" :rofl: :rofl: :bow: :bow:

Tycker det är självklart att man kopplar sina hundar om någon säger att de är hundrädda, och det utan att man visar sur min.

Däremot blir jag riktigt grinig på "hundrädda" som inte säger något utan bara går surt förbi och så när man precis passerat så kastar de sig om och stormskäller. :smirk: Smart drag om man är rädd. Hundarna blir inte alls på G....

Eftersom jag själv är rädd för en viss ras sedan barnsben då jag blev attackerad har jag full förståelse för hundrädda.
Jag skulle aldrig komma på tanken att släppa min/a hund/ar ( idag blev en hund plötsligt två :angel: ) bland folk oavsett vilket pli jag har på dem.
En av orsakerna är att folk kan vara rädda, den andra att det faktiskt kan reta upp folk, att man har lösa hundar, vilket för mig känns mycket onödigt. När jag är ute och rider ( sällan nuförtiden ) eller kör så saktar jag ALLTID ner när jag möter folk, hejar på alla jag möter och vinkar på bilister som saktat ner.
Med denna metod avväpnar man många ilskna människor ute i naturen och trafiken.

jag har alltid min hund kopplad när jag går där man kan stöta på folk....
jag tar alltid in hunden så han får gå fot om det kommer någon och går....vet att det finns många som e hund rädd och jag försöker respektera det....för skulle jag vara i den situationen själv skulle jag villja bli behandlad med samma respekt....
kan själv reta upp mej på hundägare som inte tar in sin hund när dom möter någon annan person.......

Jag kopplar inte alltid min hund vid möte. Hon är lydig och går inte fram utan tillåtelse. Däremot tar jag alltid in henne till sidan så att mötande ska se att hon inte flänger runt vind för våg. Om någon ber mig koppla så gör jag det och är det mycket folk ute eller runt bostadsområden så är hon också kopplad.

Nu går vi så ofta i skogsområdena runt där jag bor att de flesta sett mig och min hund och vet att hon inte stör. Joggarna hälsar numera och grannarna tycker bara att hon ser snäll och söt ut.

Det är svårt att se om någon är hundrädd då jag har koncentrationen på min hund vid möte, men jag försöker att visa rimlig hänsyn. Det springer redan så mycket knepiga rottisar, staffkorsningar och annat skräp lösa i skogarna här så det skadar inte om omgivningen får se att det faktiskt finns rottisfolk med lydnad på hunden.

Nej det lter ju inge vidare smart :smirk: Jag bruka alltid försöka säga till i vänligt ton, gärna innan annars känns det ju menlöst...

Min unghund har jag bara kopplad vid stora vägar eller i stan(nu snackar vi gågator), hon är väldigt lydig och jag litar på henne. Hon är med när jag rider och jag kan utan problem ha full kontroll på henne från hästryggen, vi kan passera andra hundägare med lösa hundar osv, hon tittar knappt.
Oftast så tittar hon på dem för att de beter sig så konstigt. Häromdagen ex kom jag bakom en man med en yngre fågelhund i skogen, med häst och hund då. Jag saktade av, kallade hunden till sidan och gick ca 30 meter bakom. Han märkte inte något, så jag "låtsaskallade" på min hund. Han vände sig om och såg oss. Då kopplade han sin hund och travade rätt in i skogen och ställde sig där och tittade.
Självklart förstår jag honom, hans hund kan vara hästrädd, hundilsk eller så vill han bara hålla avstånd, men det fick min hund att vilja gå och titta vad det va för mysko, självklart gjorde hon inte det.

Men möter jag andra ekipage med häst eller hund så stannar jag och sätter min hund eller låser henne med ett kommando.

Den äldsta kopplar jag, eftersom hon är relativt dominant och numera är så pass gammal så hon ska inte behöva fundera på det där. Hon skäller dessutom gärna och springer fram, så varför greja med ursäkter och banna hunden när jag kan ha henne i snöre...

Min terrier sätter jag ner, hon bryr sig inte om nåt.

Ärligt talat så har jag ingen större respekt för hundrädda som får panik :o Jag har själv fobi mot ormar (verkligen fobi, kan knappt skriva det), men det är ingen som visar den respekten för mig, de skrattar när jag vägrar gå ut i skogen sommartid och lägga spår.
Mina hundar hälsar inte på någon, men jag har minsann lika stor rätt att gå på stigen som de utan hund, och jag visar tydligt att de är inom kontroll. Vill någon så kopplar jag (om jag har snöret med mig :angel: )

Men jag måste säga att folk är i allmänhet väldigt oförsiktiga mot hundar annars, men vi hundägare väntas visa full respekt i alla lägen och be om ursäkt för att vi har skaffat oss ett dreglande monster som INTE kan vara hemma, eller måste gå UT och kissa... De ska helst hållas hemma, men om någon har hundgård så är de hemska, och de ska inte vara inne osv osv...

//E

hur menar du när du skriver att folk är oförsiktiga mot hundar?

Jag är oxå livrädd för ormar(värst vad rädd man blivit på äldre dagar)men dom kan man ju beslut själv om man vill gå ur väg...risen att du möter en lös orm i en storstad i norden är ganska obefintlig.... :smirk:

En fundering; Kan en bidragande orsak till människors avighet när dom möter person med lös hund vara, att vårt eget kroppspråk säger fel saker eller inget alls?

Jag har heller aldrig min hund kopplad, annat än vid "extrema" tillfällen. "Fot", "hit", "nej" etc löser annars alla situationer. Men, jag försöker alltid, med en öppen och positiv attityd, berätta för folk, att hunden min är en snäll och sällskaplig krabat, roligare att morsa på än gå undan för. Det fungerar nästan alltid. Ser jag någon som ser tveksam ut, tar jag givetvis undan hunden.
Där jag jobbar, rör sig mycket folk, fr a yngre, och ingen har hitills reagerat på den stora, lösa schäfern. Tvärtom brukar man fråga efter honom, när han inte är med.

LIA

zask skrev:
Lydiga hundar är det bästa som finns :love: för "en sån som jag" :rofl: :rofl: :bow: :bow:
Problemet kanske i viss mån kan skyllas på att hundar inte FÖDS som lydiga hundar. Man måste träna den genom att ha den lös och någon gång måste man ju börja att träna med "störningsmoment", dvs människor och hundar.
Min Boxer är på väg att BLI en lydig hund och den största delen av den träningen har jag naturligt nog tagit i skogen och i stallet, där det inte finns fullt med folk (och framför allt inte folk som inte känner mig och hunden). Men om jag inte kan börja med att ha henne lös även bland folk nu så kommer vi kanske aldrig att nå dit?
Det blir ju inte heller lättare av att min hund (och förmodligen i stort sett alla hundar av den ras jag valt?) älskar folk och prompt vill fram och hälsa... :smirk: Så det har tagit lång tid innan jag kommit dit där vi är nu, vilket är att jag har hunden lös om jag går ut i svinottan, mitt i natten och ibland på dagtid på ett par välkända platser, där hunden tycks lyda mig bättre. Nu kan jag kalla in henne när vi möter andra hundar och människor och begära korrekt respons på kommandot Gå förbi! (dvs passera utan att gå fram och hälsa) när jag är ute och rider med hunden lös när vi möter någon (inte så ofta det händer på den enskilda vägen där stallet ligger, men ibland så!).
Min poäng är iaf att även om du har en lydig hund, så kan det skita sig. Hunden blir stendöv och människan vi möter är det roligaste som någonsin gått på två ben... :o Jag ber då alltid om ursäkt för min hunds beteende. Ibland tas den emot bra och ibland inte.
Jag kopplar hur som helst alltid (eller håller i henne) då hon kommer på inkallning, men (erkänner! :angel: ) det är inte så mycket för den mötandes skull som för att min hund inte ska misslyckas med övningen.. :smirk:
Resultatet för den mötande blir ju hur som helst detsamma.

/JES
som i ärlighetens namn är mer trött på hundrädda föräldrar som skrämmer sina barn när man passerar med sin kopplade hund. :mad:

Senast ändrad:

Till exempel så ska folk alltid passera på samma sida som hunden finns på. Och skulle hunden då nosa eller titta på de så gallskriker de. Istället för att de passerar på min hundlösa sida... Det är liksom upp till mig som hundägare att kuta in i skogen och gömma mig för att den personen vi möter eventuellt är hundrädd...

Man utsätts för många konstiga situationer som hundägare...

Jag har stor respekt för hundrädda. Själv skulle jag ju verkligen inte vilja att en okänd hund kom springande fram till mig när jag var ute och gick. Jag har min hund oftast lös, men kommenderar "stanna" när jag ser någon som jag eventuellt måste möta och så går hunden och jag bredvid varandra förbi den mötande. Det borde räcka tycker jag. Jag skulle inte våga låta hunden vara 10 meter framför mig vid ett möte. Jag kan ju inte veta vad min jycke tänker göra härnäst även om han är lydig och stannar/kommer på kommando.

Jag själv stör mig mycket på hundägare också. Personer som har hunden i koppel men låter den gå ända ut i kopplets längd vid möte, skälla och hoppa utan att göra mnsta lilla för att stoppa jycken. Nu bryr sig ju inte min hund om sånna hundar, men det är fortfarande jobbigt när man inte kan gå på samma sida av vägen för at hunden har så mycket utrymme.

Mer vett åt hundfolk skulle inte skada.

Jag vet exakt hur du känner dig för när jag var liten fick mamma ibland gå över till andra sidan gatan med mig om vi mötte en hund... :crazy:

Och det är aldrig nån som behöver säga till mig att koppla vovven för han kopplas alltid vid möte... Eller så kallar jag på honom så han är vid mig... det som är lämpligast...

Jag brukar kalla in och koppla. Sambon, som har bättre pli på killen, brukar kalla in. Dom få gånger vi rör oss bland mycket folk / hundar så är han kopplad. Det har blivit till en vana.

Hon går för det allra mesta lös, utom när hon löper eller vi går vid en väg eller liknande (även om hon är lydig vågar jag inte ta risken att hon blir skrämd och rusar rakt ut i vägen).

När vi går förbi folk bryr hon sig inte nämvärt. Om det är trångt brukar jag ta henne fot eller stanna henne tills de passerat.
När det gäller att passera hästar brukar jag sätta henne och hålla i halsbandet. Hon har aldrig gjort nåt men jag vill inte riskera att hon skrämmer hästen.

Om hundrädda ber mig koppla henne gör jag det, men de får inte bara komma plötsligt och skrika att jag inte får ha min hund lös - när jag har lika bra pli på henne då som när hon går i koppel. Det blir jag sur på....Men självklart respekterar jag hundrädda, absolut!

*lånar knapp* Jag är själv inte hundrädd, men säger ifrån om lösa hundar kommer rusande. Jag har inget intresse av att bli "överfallen" av en glad/arg hund. Även om hunden "bara vill hälsa", vill inte jag få mina kläder nedsmutsade. Om en kopplad hund däremot vill hälsa och ägaren frågar om jag vill klappa den, gör jag gärna det. :)

Tänkte lägga till en tanke om vilket mått jag anser att man ska ha på sin hund om den ska vara lös vid möte:
En bekant var ute och rastade sin 10 veckors valp som inte var särskilt van vid hundar. Vid ett fält mötte hon en kille och en tjej som hade fyra hundar, tre bordercollies och en blandras, lösa. Hundarna busade runt i en stor hög och var väldigt uppspelta. När de ser henne komma gående med valpen ropar de på hundarna, som lägger sig på en prydlig rad och tittar på ägarna tills min bekant har gått förbi och sen lät de hundarna springa väg igen (ingen av hundarna visade något intresse för min bekanta eller hennes hund). Har man så bra pli på sina hundar får man gärna ha dem lösa för min del!

Jag försöker ha mina hundar lösa så mycket som möjligt!
Det ger mig tillfälle att träna samtidigt som man går kisse-rundan.

När jag då är ute med dem så är min koncentration till 100% på hundarna. Jag går t.ex sällan ut och går med någon kompis för att prata när jag har hundarna med mig.
Jag vill ligga steget före hundarna när det kommer gående, cyklist eller annan med hund.

Möter jag gående eller cyklist så är det "sidan" som gäller. Då går båda hundarna på min vänstra sida och viker inte av förrän de får tillåtelse.

Möter jag annan med hund så går jag oftast till sidan och sätter dem ner.
Försöker att inte koppla dem, då det har blivit en felaktig signal till dem.
Mina hundar är inte agressiva men blir nyfikna när vi möter hundar. Av någon anledning känner de "Varning, det måste vara farligt" när jag kopplar dem vid möte. Det har blivit fel någon gång och det bästa jag kan göra är att inte koppla dem. Då är de lugna och under sitt-komando tills mötande har passerat.

Har aldrig blivit ombedd att koppla mina hundar

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 945
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?