Sv: Pli på sina hundar
Min unghund har jag bara kopplad vid stora vägar eller i stan(nu snackar vi gågator), hon är väldigt lydig och jag litar på henne. Hon är med när jag rider och jag kan utan problem ha full kontroll på henne från hästryggen, vi kan passera andra hundägare med lösa hundar osv, hon tittar knappt.
Oftast så tittar hon på dem för att de beter sig så konstigt. Häromdagen ex kom jag bakom en man med en yngre fågelhund i skogen, med häst och hund då. Jag saktade av, kallade hunden till sidan och gick ca 30 meter bakom. Han märkte inte något, så jag "låtsaskallade" på min hund. Han vände sig om och såg oss. Då kopplade han sin hund och travade rätt in i skogen och ställde sig där och tittade.
Självklart förstår jag honom, hans hund kan vara hästrädd, hundilsk eller så vill han bara hålla avstånd, men det fick min hund att vilja gå och titta vad det va för mysko, självklart gjorde hon inte det.
Men möter jag andra ekipage med häst eller hund så stannar jag och sätter min hund eller låser henne med ett kommando.
Den äldsta kopplar jag, eftersom hon är relativt dominant och numera är så pass gammal så hon ska inte behöva fundera på det där. Hon skäller dessutom gärna och springer fram, så varför greja med ursäkter och banna hunden när jag kan ha henne i snöre...
Min terrier sätter jag ner, hon bryr sig inte om nåt.
Ärligt talat så har jag ingen större respekt för hundrädda som får panik
Jag har själv fobi mot ormar (verkligen fobi, kan knappt skriva det), men det är ingen som visar den respekten för mig, de skrattar när jag vägrar gå ut i skogen sommartid och lägga spår.
Mina hundar hälsar inte på någon, men jag har minsann lika stor rätt att gå på stigen som de utan hund, och jag visar tydligt att de är inom kontroll. Vill någon så kopplar jag (om jag har snöret med mig
)
Men jag måste säga att folk är i allmänhet väldigt oförsiktiga mot hundar annars, men vi hundägare väntas visa full respekt i alla lägen och be om ursäkt för att vi har skaffat oss ett dreglande monster som INTE kan vara hemma, eller måste gå UT och kissa... De ska helst hållas hemma, men om någon har hundgård så är de hemska, och de ska inte vara inne osv osv...
//E