Pli på sina hundar

Sv: Pli på sina hundar

Ärligt talat så har jag ingen större respekt för hundrädda som får panik Jag har själv fobi mot ormar (verkligen fobi, kan knappt skriva det), men det är ingen som visar den respekten för mig, de skrattar när jag vägrar gå ut i skogen sommartid och lägga spår.

Det var det löjligaste jag har hört! Så andra människor som upplever samma skräck som du, skall bli straffade för att du har obetänksamma "vänner"?

Dessutom är det tusen gånger vanligare att man stöter på en okoppad och olydig hund än en orm (också den okopplad).

Jag trodde i min enfald att den som verkligen lider av fobi vet hur det känns och därför tar hänsyn, kanske till och med i större utsträckning än oss vanliga dödliga... :crazy:

*lånar knapp*

Jag begriper ärligt talat varför det är så svårt att koppla sin lydiga hund? Vad är det man skall demonstrera, eller bevisa?

När jag var yngre så hade jag alltid hunden lös, utan att ha direkt bra pli på den. Hon skrämde folk, jagade katter och stack ibland på vilt. Fullständigt idiotisk var jag! :mad:

Numera, när jag har haft glädjen att ha en hyfsat lydig rottweiler, så har hon varit lös i skogen - eller andra platser där det passat sig (dvs jag har inte mött massor med folk). Har jag mött hundar eller människor i skogen så har jag kopplat henne - varför inte? Hon har inte lidit av att vara uppkoplad en liten stund.

Däremot i stadsmiljö, så ser jag inte meningen med att hunden är lös. Dels för trafikens skull och dels alla människor.

En lydig hund är fin både med och utan koppel. Lydnaden försvinner inte bara för att kopplet åker på - och jag tycker i alla fall att det är oerhört trevligt ut när man ser att matte/husse och hund har fin kontakt och respekt för varandra.

Då behöver man inte bevisa hur lydig hunden är utan koppel.

prinsessfeminist skrev:
Jag begriper ärligt talat varför det är så svårt att koppla sin lydiga hund? Vad är det man skall demonstrera, eller bevisa?
En lydig hund är fin både med och utan koppel. Lydnaden försvinner inte bara för att kopplet åker på...
Eller så gör den det.. :o
Min hund som går fot och håller sig nära och uppmärksam lös drar som en galning och ska prompt fram till den där hunden/människan/bilen när hon går i koppel. Jag tränar givetvis vidare på det (*mumlandes mitt mantra om att aldrig, aldrig ge upp*) men faktum kvarstår att min hund är trevligare att möta lös då hon lugnt lyder kommandot Gå förbi! än hängandes i kopplet, alternativt inhalad och under "utskällning" från mig...
Sen är det ju inte helt ovanligt att man får skit från den man möter för att man är "elak mot hunden" bara för att man säger åt den heller... :(
You're damned if you do, and damned if you don't. :cool:

/JES

Du sa det jag kände!!!
Mumlar också mitt mantra.

Man kan ju vända på steken: Varför ska man koppla sin lydiga hund? Om den är lydig, kommer direkt på inkallning, går fot på kommando osv, finns väl ingen anledning att sätta på ett koppel?

Numera, när jag har haft glädjen att ha en hyfsat lydig rottweiler, så har hon varit lös i skogen - eller andra platser där det passat sig (dvs jag har inte mött massor med folk).
Det är inte bara folk man skall respektera, utan t ex även skogens vilda djur. Hyfsat lydig är inte lydig, varför man kan undra över lämpligheten att ha hunden lös i skogen.

En okopplad hund är en fri hund, en hund som får använda sitt omdöme grundat på uppfostran och förtroende. Den lär sig var gränserna går, hur man uppför sig och får större självförtroende.
Det är anledningar till, att jag har mina hundar fysiskt okopplade. Det är alltså för hundens och min skull den är okopplad, inte för att demonstrera eller bevisa något för någon annan.

LIA

Nej, jag menar att de som är hundrädda kan visa större respekt för oss hundägare också, tex berätta att de är hundrädda, varför inte?? Jag går inte ut i en skog för att undvika min fobi, de kan ju inte undvika hundar, utan kan i stället berätta att de har svårt för hundar... Förstår du mitt tankesätt då?? Jag vill inte ha en utskällning att min hund är lös vid min sida, för att de inte kunde berätta att de är hundrädda, då hade jag självklart kopplat )om det nu är det som behövs).
Likaså får ju jag säga att jag inte går dit för jag hade dött om jag hade träffat på nåt slingrande i skogen. Dvs vi har alla ett ansvar, oavsett om man är fobiker eller hundägare.

Sedan om risken/chansen är större att stöta på en hund, det är ju allmänt känt. Men jag har varit med om folk som kommit in i mitt hem/min gård och tyckt att hundarna ska vara inlåsta, pga deras fobi. Sorry, men där går min gräns. Inte fan åker jag till Skansen och kikar på kräldjur... :o

//E

Oförsiktiga... Jo som att som Tippan skriver, de kan välja vilken sida de vill passera på, men oftast går de och trycker på hunden. :confused:

Föräldrar med barn låter barnen springa fram till hunden tills de är 1,5 meter i från, då kommer de på "fråga om ni får klappa hunden". Jag har en hund som har svårt för barn, säger jag då nej så är jag en monsterhundägare som borde ha munkorg på mitt monster...

Hundar förväntas klara allt med samma galans...Det finns en liten dikt om det, ska bara leta upp den....

"Vad kräver vi av en hund?

Den ska vara tyst och inte synas-
men skälla och vakta om det kommer någon!

Den ska vara snäll mot människor-
men morra åt misshagliga personer

Den ska alltid vara snälla mot barn-
men barn behöver inte alltid vara snälla mot den

Den ska släppa in jultomtar och sotare-
men mota bort tjuvar

Den ska vara lugn och inte bråka-
men den ska vara pigg och lekfull

Den ska ha krut i sig och vara framåt-
men ändå kunna gå okopplad i snigelfart med sin ägare

Den ska förstå vad man säger-
ofta utan att man först har lärt den att förstå

Den ska lyda omedelbart-
men ändp vara självständig och personlig

Man måste ju säga att hundar är fantastiska-
för just dessa krav uppfyller de"

Förstår du då vad jag vill få fram, de ska klara allt och gör de inte det så är det inget att ha... Lite så är den allmänna inställningen mot hundar. Jag menar, alla rymmer nån gång, vissa kanske blir trängda och biter ett barn, några blir jätteglada vid möte osv. Det är alltid upp till ägaren, men i bland för man hjälpa till och se att det är bara ett djur...

//E

Jag förstår att du inte vill ha en utskällning och det tycker jag inte att man ska behöva ge utan bara säga att man är rädd, på mig kan jag säga att en uppmärksam hund ägare ser det ganska tydligt...

Men det är samma sak tillbaka för man säger till vill man ju inte ha en utskällning för att man är rädd :(

Jo jag förstår vad du menar, det låter ju vansinnigt att gå på den sidan hunden är men det har jag upplevt med hästen oxå.
Å andra sidan är jag väl medveten om att det är djur och när jag lär känna en hund är dom underbara....och att alla hundar är olika är inget som är konstigt. Går hunden fot är det ju inget problem med eller utan koppel för då känns det tryggt jag tycker mer det är läskigt när dom springer runt vind för våg för då har man inte koll! :smirk:

LIA skrev:
Man kan ju vända på steken: Varför ska man koppla sin lydiga hund? Om den är lydig, kommer direkt på inkallning, går fot på kommando osv, finns väl ingen anledning att sätta på ett koppel?

LIA

Det vet inte en hundrädd person! Matte/Husse kan säga att den är snäll men eftersom hundrädda ofta har en historia med hundar så kan ett sånt löfte vara väldigt tunt!

När jag var liten var jag hundrädd och om jag mött en lös hund då skulle ja blivit livrädd... Visst hade det vart bättre om hunden satt vid matte/husse men jag hade mått 100% bättre om den var kopplad!

Om jag ser en människa som verkar rädd för hunden, förklarar jag att hunden är snäll, stannar hos mig osv. Se f ö det jag skrivit tidigare här.
Hittills har det fungerat.

Om det trots allt är en eller annan som "inte tror" mig, är det upp till vederbörande. Deras hundrädsla är upp till dom att ta kontroll över. Ett fåtal ska inte bestämma över alla oss andra. Eller ska vi låsa in alla karlar, för att några bär sig åt som svin och misshandlar kvinnor?

LIA

Självklart ska man respektera det som hundägare, ömsesidig respekt, så är det ju.

Sen kan det ju faktiskt finnas de som har svårt att läsa andra människor, stannar man, går åt sidan eller så, då förstår de flesta att man bör koppla. Men jag tränar en tjej som har Asperbergs Syndrom, hon förstår inte sånt, vilket har lett till att jag (jag är ju ansvarig när hon är hos mig) fått en del åthutningar. Bara som ett exempel...

Så jag tycker det är en knepig fråga, det lättaste hade ju varit om man bara hade hojtat, "snälla, koppla din hund"... Själv möter jag sällan folk, de jag möter känner igen mina hundar...

//E

Jo det lättaste är ju om man pratar, jag uppskattar oxå när jag är ute och rider om man säger till mig att man är rädd för då kan man alltid välja alternativa mötes vägar :smirk:

Om jag ser en människa som verkar rädd för hunden, förklarar jag att hunden är snäll, stannar hos mig osv. Se f ö det jag skrivit tidigare här.
Hittills har det fungerat.

Om det trots allt är en eller annan som "inte tror" mig, är det upp till vederbörande. Deras hundrädsla är upp till dom att ta kontroll över. Ett fåtal ska inte bestämma över alla oss andra. Eller ska vi låsa in alla karlar, för att några bär sig åt som svin och misshandlar kvinnor?

Snacka om brist på respekt för dina hundrädda medmänniskor och brist på respekt för oss hundmänniskor som tar hundrädda på allvar och därför har våra hundar kopplade då vi möter folk i skogen eller i stan.

Jag kopplar min hund när jag möter folk eller kallar in den till min sida till fotgång...
Jag har full förståelse för människor som inte är förtjust i hundar..Jag tycker det är viktigt att man som hundägare visar respekt för människor runt omkring...

Klart man har respekt för andra.
När vi möter nån med eller utan annan hund så ber jag honom helt enkelt att sitta och vänta tills personen gått förbi. Sen får han gå.
Han är alltid kopplad, bor mitt i ett samhälle så får inte ha honom lös här. Men annars är han lös i skogen och hemma på gårn och kopplad annars. Skulle han göra ett utfall (har hänt mot andra hundar) så säger jag ju först åt honom naturligtvis och sätter honom igen och ber om ursäkt till personen/hundägaren.

Jag har stor respekt för andra människor när jag har min hund lös. Hon skulle ju aldrig springa fram till någon eller annat...men det vet ju inte människan jag möter. Därför kopplas alltid min vovve då jag möter andra...eller så kallar jag in henne och går i väg en bit från vägen /stigen. Faktiskt fick jag beröm förra veckan av en gammal man som tyckte det var jätteförnuftigt att koppla henne. Nu var ju inte han hundrädd då han dotter hade hund, men han drog några historier om andra personer och deras hundar som brukade röra sig i samma område....Folk som inte kan hålla sina hundar..blir omkulldragna i ett dike..hundar som är lösa och ger sig på andra osv...Då detta område gränsar till en kolloni så är det mycket folk i området. Min kompis däremot har en hund som är 2 ggr så stor som min (en bjässe)..men en utav de mesigaste å snällaste man kan tänka sig. Men hon har inte samma framförhållning som jag: flera ggr påpekar jag när hon är och hällsar på att: koppla henne inne på gården och du kan väl kalla in henne då vi möter folk. Hon fattar ingenting..*min hund som är så snäll*..Jamen säger jag...de ANDRA vet ju inte det....En del hundägare utgår hela tiden från sig själv...men de andra vet ju ingenting om hunden alls...hur ska dom kunna veta att hunden är det snällaste i världshistorien !? Det är som när folk frågar mig: kan hon bitas ?...Självfallet säger jag...hon kan bitas men har aldrig gjort det och kommer aldrig göra det..Ungefär som man frågar om en häst kan sparkas ;-)..

Ja, det låter ju inte helt otroligt. För den oinvigde kan det se ut som om hundägaren är fullständigt hänslynslös och arrogant om denne bara låter hunden lalla runt vid möte. Den mötande kan inte veta om hundägaren struntar i att koppla därför att hunden är väluppfostrad eller för att hundägaren skiter i den mötande.

Själv brukar jag prata glatt med min hund vid möten, tala om att hon är duktig, leka lite och nojsa runt allmänt så dett både jag och hund ser ut som glada och snälla typer. Ibland lyckas vi lite för bra då folk stannar oss och frågar om de får hälsa. Då kommer det svåra med att förklara att hunden gärna nosar av dem, men att hon inte vill att de rör henne.

Jag erkänner, jag är lat. Jag tycker det är jobbigt att sätta på kopplet, trots att det bara tar två sekunder.

Skamset erkänner jag också att min hund är en dragare när det gäller koppel och när hon nu funkar så bra lös har jag helt enkelt inte orkat träna koppelgående.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 945
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?