Pli på sina hundar

zask

Trådstartare
Jag är ingen hundägare själv men jag tycker om hundar däremot har jag enorm respekt till stora hundar som jag inte känner och är på gränsen till rädd ibland :smirk:

Nu har jag en fråga till er hundägare, hur ser ni det? Har ni förståelse för "såna"som mig? Dessvärre tycker jag att man i ganska stor utsträckning träffar på hundägare som är nochalanta med sina hundar tex inte har dom kopplade osv som nästa blir arga på mig när jag ber om det.....

Imorse tex när jag promenerade till jobbet springer det en hund lös med ägaren gåendes efter....den kommer emot mig och stannar precis framför mig och skäller mot mig, jag rycker till och ryggar tillbaka.....ägaren skriker något åt hunden som slutar och springer vidare...men ber hon om ursäkt? kopplar hon hunden? NEJ....
Nu tog jag inte en diskution för att jag orkar inte påpeka något som för mig är självklart....

Vad handlar det om, är det tufft och ha hunden lös eller är det någon form av pubertetsproblem?

Jag vet att inte alla är så och att det finns många med respekt....men hur ser ni det? Hur gör ni med er hund?

Sv: Pli på sina hundar

Jag tycker inte att hunden ska springa fram till okända människor,så visst förstår jag dig. Folk kan ju vara rädda,allergiska osv. Så man får ju respektera det(självklart). Men jag tycker faktiskt att folk får respektera oss "ansvarstagande" hundägare!
Förstår mig inte på folk som argt säger till en att koppla hunden,fast hunden inte ens har brytt sig om dem! Då blir man så j*vla försbannad!
Jag tycker att man ska få ha sin hund lös om man har kontroll över den!

Jag har mer eller mindre mina hundar lösa dygnet alla timmar. Även vid möte av andra hundar/människor.

Jag har koll och de går alltid upp fot vid möten. Men jag kopplar de aldrig vid dessa tillfällen.

Självklart har jag förståelse för hundrädda. Ser jag att någon är rädd/osäker kopplar jag hundarna. Säger någon till att de är rädda så kopplar jag hundarna. Men aldrig annars. Är man rädd och inte säger något så...tyvärr. Som hundrädd har man också lite ansvar tycker jag.

Bland folk har jag aldrig honom lös så det är inget problem, han får inte heller gå fram och hälsa utan att jag har sagt att han får...
När han jagar är han lös men då har han inget som helst intresse av människor, samma sak på agilityplanen, där kan han ibland få för sig att han ska hälsa på publiken, men har man sökt sig till ett sånt arrangemang så borde man inte vara särskilit hundrädd... ;)

Jag kan oxå irretera mig på folk som har sina hundar lösa utan kontroll, jag har mer än en gång fått en löshund på mig och min hund på stan och det uppskattar jag inte då han börjar gå till försvar innan det ens behövs pga sådanda incidenter... Så numera får han sällan följa med till stan utan vi sköter våra hundmöten på klubben och i skogen med jaktkamraterna där man kan föra en dialog om hur man ska göra.

Jo men självklart säger jag inte heller argt till någon om hunden inte gör något. Om jag säger till känner jag mig hotad av hunden.

Vad är kontroll på sin hund?

Går en hund fot vid möte känner man sig trygg :bow: för då vet jag att hunde är "med" sin ägare. Det som känns läskigt är mer om dom springer vind för våg :crazy:

Klart man ska säga till men tyvärr har det hänt för många gånger att man bara får ett argt svar....Som i den situationen som jag beskrev tycker jag att ägaren borde sett så tydligt att hennes hund uppenbart skrämde mig och folk bakom mig att hon borde kallat in den och kopplat den....men hon skrek åt hunden och lät den sen springa vidare(mitt i stan) :confused: :confused:

Jag är ju inte så att jag tycker att man alltid måste ha sin hund kopplad utan som du skriver bland folk. Har man nu en hund som går fot är det ingen diskution för då känns tryggt.

Men springer dom runt helt okontrollerat känns det inte bra och dessutom hundägaren skriker åt sin hund känns det ännu värre :crazy:

Jag skulle inte komma på idén att ha hundarna lösa där det rör sig mycket folk. Inte för att de är på något vis argsinta eller störiga, utanför att det inte finns någon anledning att ha dem lösa där. Möter jag någon i skogen när de är lösa kallar jag in dem eller sätter dem, vilket som passar bäst. Jag tycker att det hör till god ton att man visar hänsyn mot andra och inte skrämmer/irriterar folk i onödan. Jag tycker inte att folk ska behöva tala om att de är rädda, jag förutsätter att folk kan vara det och agerar därefter.

Mvh,
Duvan

Jo, jag brukar jämnför lite med hur jag är när jag möter folk med hästen, jag försöker ta hänsyn och hålla ordentligt med avstånd för att den mötande kanske är rädd....

Jag är faktiskt leds!! Leds för att alla idag verkar hundrädda. Självklart så är jag jättenoga med det, trots att jag faktiskt suckar innombords. Att jag är leds betyder alltså inte att jag inte respekterar det.

Min äldre hund bryr sig inte ett dugg om folk. Henne brukar jag faktiskt inte koppla. Antingen går hon fot eller så står hon 10 m från gångvägen och nosar i en buske. Så står hon med huvudet i en buske och nosar så kallar jag inte in henne, då får hon faktiskt stå.

Springer hon så kallar jag in henne och går fot eller sätter henne. Är det trångt och folk ska gå förbi på en smal stig (om det är snö kommer de liksom ingen annanstans) så håller jag henne i halsbandet trots att det är totalt onödigt. Jag har fått många tack för det. Ser folk rädda ut kopplar jag, ser de inte rädda ut så får hon gå fot lös förbi de.

Jag förstår att folk som sköter det blir leds...problemt är väl det att man blir mer hundrädd pga att det finns allt för många nochalanta hundägare som inte tar det på allvar....och det drabbas alla av...
Tyvärr är väl även media med och påverkar :crazy:

Tack för såna som du :bow: :bow:

Jag upplever att många vanliga Svenssonhundägare inte har så stor kunskap eller kontroll över sina hundar. Det dom däremot har snappat upp är att hunden "ska" eller "måste få" vara lös varje dag för att må bra. Men dom har ofta ganska dålig koll på sina hundar, utan hundarna far runt lite vind för våg och skrämmer både hundrädda samt andra hundägare. Det är nämligen inte så trevligt att som hundägare när man är ute och går med sin hund helt plötsligt möta en stor okänd hund som kommer rusandes fram emot en. Det kan ju bli slagsmål eller den andra hunden kan bära på sjukdomar eller vad som helst.

Men den typen av hundägare går nog knappast att hitta på tex ett sånt här forum. Är man så pass intresserad av sitt hundägarskap att man söker information på nätet så har man nog inte lika stora problem med vardagslydnanden på sin hund, som jag uppfattar det. Utan det är människor med okunskap och/eller ointresse som står bakom dessa hundägare med hundarna springades vind för våg tror jag. Att dom sen blir arga när man säger till beror väl på att dom någonstans känner att dom inte klarar av situationen eller har den pli på hunden som man bör ha, och därför direkt "går i försvar"
Det är dessutom, åtminstone i Stockholms kommun där jag bor, faktiskt förbjudet enligt de lokala ordningsföreskrifterna att överhuvudtaget ha sin hund lös utom på speciellt markerade "hundrastningsplatser/områden".

Har en schäfer själv och när jag skaffade honom så fick jag med på köpet att väldigt många är rädda. Hur snäll han än är så är det en schäferhund och folk har respekt för sådana hundar.

Detta är en sak man ska vara medveten om när man väljer ras. Man måste respektera andra i samhället. Jag tycker inte att någon ska behöva känna sig illa till mods för att ta sig till skolan el jobbet.

Därimot tycker jag inte att det är någon skillnad på små och stora hundar. Det små ska inte springa hur som helst bara för att den är liten och gullig. Jag struntar i om den är liten, hoppar den på mig så blir mina byxor smutsiga ändå, oavsett storlek på hund. Visserligen olika stora tassavtryck, men ändå.

Det finns faktiskt många som är rädda för små hundar oxå.

Vad är påföljden om du "ertappas" med lös hund i Stockholmtrakten?

Jo tyvärr kan man nog inte nå den kategorin av hundägare här :crazy:

Jag brukar alltid ha hunden kopplad där det finns risk att vi möter någon människa. Tycker själv inte om att möta lösa hundar!

Hemma på gården kopplar vi henne bara om det kommer folk som inte känner henne.

Absolut, självklart finns det än del raser som är mer respekt ingivande än andra men alla hundar ska vara uppfostrade och hållas under kontrollerade former!

Min hund går lös nästan jämt. Utom tex på Brukshundsklubben och liknande ställen såklart. Vi bor ganska "öde" och promenerar sällan där det är mycket folk, men gör vi det så sätter jag hunden och håller en hand i halsbandet alt. kopplar tills de passerat. Beror på situationen. Men ingen ska då behöva besväras av att min hund kommer framspringande! (Har dock hänt i hans ungdom, men det händer väl alla? :o )

Precis som Tippan känner jag ibland - men herregud är ALLA hundrädda nuförtiden? :confused:
Idag är det så mycket strikta regler för oss hundägare att man nästan undrar om vi alls får visa oss ute dagtid? *suck* :(

Klart att saker och ting händer ibland, det är ju trotsallt djur :smirk:

Man är verkligen 3:e klassens samhälle. När jag kommer med hund så flyttar folk inte ens på sig. De bara går rätt på. Det är mitt ansvar bara för att jag har hund att alltid hålla mig ur vägen. När jag kommer utan hund som flyttar folk på sig på gångvägarna...

Jag har en folkälskande vilde också och henne skulle jag aldrig drömma om att ha lös när det kommer folk :) Jag vet inte om hon går fram eller inte, jag får ju aldrig chansen att testa heller eftersom att jag inte vill utsätta folk för henne. Jag vet att hon inte är 100% på att inte hoppa nämligen... Så jag vet faktiskt inte... Hon bryr sig inte om folk när hon är kopplad. Jag får skaffa mig en figge och testa :D

zask skrev:
Vad är påföljden om du "ertappas" med lös hund i Stockholmtrakten?
I teorin misstänker jag att man riskerar böter. Men i praktiken tror jag inte att det finns resurser för att följa upp sånt, så det blir nog ingen påföljd alls...

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 945
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 316
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?