Planer för 2019?

Mål 2019:

Nike:

Husse vill komma runt en klass 2 bana inom tiden, jag tror att de kommer lyckas plocka nån pinne även i klass 2. Check! Nike är klar för klass 3 i agility men behöver två pinnar i hopp
Vara med på World Agility Open-uttaget i Snooker/Gambler. Check
Troligen gå nån agility-kurs. Nope, men privatlektioner
Inga fler planer med Nike då hon egentligen bara gillar agility och att ligga i soffan. Gick kurs i rally-lydnad med husse och har tagit tre uppflytt i nybörjarklassen

Nano:

Husse hoppas på att komma runt en blåbärsbana med bra flyt, jag tror de kommer starta i klass 1 och troligen även ta pinne om Nano bara kan fokusera. Check, efter mycket om och men så har de tagit sig runt tre officiella lopp och plockat tre pinnar
Gå en kurs i rally-lydnad och kanske testa tävla det. Nja, privatlektion och jag har faktiskt kommit runt tävling med henne så hon har titel RLD N
Troligen gå agility-kurs. Check, går kurs med husse nu
Jag funderar på att testa starta henne i startklass lydnad men då måste jag kanske träna henne lite först. Nope, rally var lättare
Röntga Check
Ögonlysa
BPH Check
Ställa ut om vi hinner med det. Check

Nessie:

Lyckas ta nån pinne i klass 1 agility, vi har varit snubblande nära i år! Check, med husse har hon tagit två eller tre pinnar
Vara med i World Agility Open-uttaget i Snooker/Gambler. Check
Ta sista uppflyttet och titeln i startklass lydnad. Check
Starta i klass 1 lydnad (bonus om vi lyckas få uppflytts resultat). Check (inget uppflytt dock)
Gå nån kurs i agility(?) Privatlektioner istället
Gå rally-lydnadskurs och testa tävla i rally-lydnad. Privatlektioner, titel RLD N och RLD F
Ställa ut om jag hinner/orkar. Inoff och anmäld till en i december

Jag och Husse:

Jobba på vår egen kondition så vi orkar med våra hundar. Husses mål är att jogga halvmilen på under 25 minuter. Mitt eget mål är i första hand gå ner 10kg så jag pallar att jogga . Nääää, det här målet har heeelt fallit i glömska

Allra mest så ska vi mysa och ha kul med vovvarna och låta bli att införskaffa en hund till!! Det här målet verkar vi ju också missa gravt då planen är att det flyttar in en valp till oss om två veckor :angel::angel::rofl:

Kul med en uppdateringstråd :)

*Räddningshund blir det inte, inte ens en infoträff. Var helt enkelt ett omöjligt projekt pga mitt jobb, så la ner den idén.

*NW blev en succe :) Gick steg 1,2 och gjorde godkänt doftprov :)

* Ställde ut 3 ggr med bla 1 cert :) Fick sedan lite bakslag på bordet pga tråkiga associationer efter ett vet.besök men vi är på gång igen för nästa år...

*BPH gjort med superresultat :)

*Kursen i brukslydnad som vi skulle gå sket sig pga en överansträngning och metacam i samband med kursstarten. Får se om vi får en ny chans till våren.

Jag trodde ändå att små hundar var uteslutna från räddningshund? När jag kikade på det har jag för mig att det fanns en gräns för minsta mankhöjd och Dvärgschnauzer var definitivt för små. En heeler är ju ännu mindre i mankhöjd.

Våra (mina :p, vovve har inte sagt vad hon planerar) planer för 2019

- Tävla Rallylydnad mästarklass, gärna med godkända resultat :D (Just nu känns resultat som ett tillräckligt utmanande mål...)
Startade en gång, insåg att hund inte gillar detta lika mycket som jag och har inte startat igen. Tränar sporadiskt.
- Komma igång med personspår igen
Nej, husse har kapat hund för viltspår och jaktträning. Hund lycklig.
- Träna lydnad för appellklass
Nej, husse tränar jaktlydnad. Sägs det 😂
- Om träning går som önskat så kanske någon tävling i appellspår till hösten
Nej
Förhoppningsvis utökar vi även hundfamiljen och får en ny kompis att planera för under 2019 :love:
Valp flyttade hem i maj. En träningsglad, social aussie som älskar att hänga med till klubben, gå kurser och leka med matte ❤

Tinjas plan 2019
- Fortsätta tävla klass 3 agility, SM-satsning: Nope.
Gör storsatsning inför nästa år då mycket tid gått åt till Asnis grundträning.

- Debutera i lydnassklass 2: Nope, vågade inte.
Har dock börjat plocka upp den träningen igen.

- Debutera i appellsök: Nope.
Ger upp på detta med sökgrupper.

- Ta sista Certet för rallylydnadschampionat: Check!
- Ställa ut officiellt en gång: Näe, inte så som hon ser ut nu :rofl:

Asnis plan 2019
- Gå en sikta mot stjärnorna-kurs i agility: Check!
- Fortsättningskurs i tävlingslydnad: Check!
- Påbörja grunderna i sök: Check-ish. Har bytt till rapport istället för sök.
- Debutera i Rallylydnad Nybörjare: Check, med två kvalrundor!
- Ställa ut officiellt en gång: Nope, hon har också sett ut som en skabbräv :p
Utöver det har hon debuterat blåbärsklass agility med en 3:e-plats samt gjort ett fint MH :D

För min egen del har jag börjat träna i somras, nu på senaste har det inte blivit så mycket men jag har fortfarande otroligt mycket bättre kondis än innan sommaren, vilket märks när jag kör agility. Har inte fått astmakänningar på länge! :up:

Jag trodde ändå att små hundar var uteslutna från räddningshund? När jag kikade på det har jag för mig att det fanns en gräns för minsta mankhöjd och Dvärgschnauzer var definitivt för små. En heeler är ju ännu mindre i mankhöjd.

Jag hade det för mig också, kanske är det gamla regler? För när jag mejlade och frågade samt angav min ras så var det inga problem alls, rasen var oväsentlig om resten stämde. Ett krav är också att en ska orka bära sin hund och ja, det bekymret har ju inte vi med små hundar ;)

Däremot funkar det inte att jobba skift med helger samt ha nåt annat intresse som kräver tid öht. Iaf inte för mig som har ett oflexibelt jobb och noll och ingen stöttning med övriga sysslor hemmavid såsom häst och helgpass i stallet.

Stora tiken fortsätter förbättra sina tider på rundbana. Hoppas fortfarande på cert (rekord 19:56 och cert gräns 19:40, så vi är nära). Hoppas på nytt snigelmästerskapsvinst

Lilla tiken ska introduceras för rundbana och LC. Eventuellt startas en gång till hösten. Hoppas på okej tid men målet är väl ren och fin runda och okej taktik.

Stora hanen, springa första loppet inom grl. Hoppas också där på snygg och prydlig runda.

Andra stora hoppas jag att han håller bara. Har haft muskelskada och en massa annat jox. Eventuellt start med okej tid.

Lilla hanen ska gå som träningsskompis bara. Om nu inte nån kommer på hur man kan få honom att sluta tackla på rundbana👎
Stora token gjorde eget rekord och vann sin tjugoförsta seger. Fjärde plats i mästerskap och bästa finska tik i sin klass.

Lilla tiken två starter på oval med okej tid och cert och mästerskapvinnare i LC. Exc på internationell utställning.

Stora hundarna är skadade. Böjsena och lårmuskel

Jag hade det för mig också, kanske är det gamla regler? För när jag mejlade och frågade samt angav min ras så var det inga problem alls, rasen var oväsentlig om resten stämde. Ett krav är också att en ska orka bära sin hund och ja, det bekymret har ju inte vi med små hundar ;)

Däremot funkar det inte att jobba skift med helger samt ha nåt annat intresse som kräver tid öht. Iaf inte för mig som har ett oflexibelt jobb och noll och ingen stöttning med övriga sysslor hemmavid såsom häst och helgpass i stallet.

Jasså, vad kul! Alltid bra att veta inför framtiden :)

Vi har inte så många planer då det nog blir ett pausår i hundlivet, om inte jag får jobb :o
Jag siktar på att Lemmy ska ta sitt sista cacib för C.I.B, och lära sig slalom så vi kan tävla agility.

Om han inte tar cacibet på MyDog så uppnår vi nog inte det nästa år för det är den enda internationella vi har inplanerad just nu. :rofl: Men som sagt om jag får jobb så ändras det ju en del pengamässigt så då kan det vara möjligt.

Vi behöver satsa pengar på huset och hundgården/hundhus så aktiviteter som kostar pengar med hundarna får stå tillbaka lite helt enkelt :)
Fina planer jag hade :rofl:
Lemmy blev skadad och inte utställd efter MyDog, och inget slalom har vi fått träna heller. Operation och rehab, rehab, rehab. Ser ljuset i tunneln. Han är bättre :love: och det är huvudsaken.

Men det blev ju lite mer utställningar med de andra :angel:
Sid har tagit 3 svenska cert, 2 finska och 1 norskt och alltså blivit svensk, finsk och norsk champion i år!
Zeppelin har tagit 2 nordiska cert, 1 i finland och 1 i norge så han blev Nordic Ch :banana: Han har också 1 BIM och 4 BIR i år.

Hundhuset används nu :love:

Hm hit kom jag aldrig, jag borde ta tag i det. :o
Unghundsprov
Jajemen, bästa hund för dagen även om det "bara" blev ett 3:e pris, men det var en tuff dag och Ville orkade hela dagen.
Jag vill även prova att ställa ut honom :nailbiting: här är jag mest rädd att jag gör bort honom. :rofl:
Nej någon utställning blev det inte i år, men det är planerat till nästa år istället.
Apportering
Vi tragglar på, det fungerar hyfsat men vi skulle behöva gå en kurs i vår för bådas skull.
Vardagslydnadskurs
Japp det har vi gjort och borde göra om. :idea:
Sen är dottern lite sugen på agility men vi får väl se om de inte får börja med vardagslydnadskursen först.
Dottern har släppt agilityn, kikar lite på rallylydnad istället men tycker att sällskap på långa promenader är bäst.
Sen jaga i höst!! :love:
Här är vi för fullt! Inte skjutit något för honom än, men han söker ut självständigt, gör fina drev och kommer tillbaka på bakspår!

Årets bravader i fetning! 👇

Wissla
-kelpie 5år

Lydnad: ev start klass2 om andan faller på, framför allt om tävlingsabstinensen blir för stor om vi inte kommer med på några brukstävlingar
Blev ingen start i lydnaden.

Bruks: uppflyttade till elitspår, ev start i eliten om vi känner oss redo
Uppflyttade blev vi i våras och nu i höst har vi startat eliten 2 gånger. Första gången kom vi inte runt spåret och andra gången fullföljde vi med godkänt resultat och toppenkänsla i det mesta 😍

Utställningskarriären lägger vi på hyllan nu, hon faller inte domarna i smaken så dom pengarna lägger vi på annat!

Ebun -rhodesian ridgeback 9år

Tant ska fortsätta vara tant och bara ha det gött! Långpromenera, sova i soffan och spåra!
Check på det! 😁

Lincoln
-norrbottenspets 3år

Husses jakthund men under ickesäsong viltspårar vi litegrann. Har nån liten tanke om att ev göra anlagsprovet, går det vägen så varför inte satsa på championatet?
Spårat lite men jakthunden tycker att fuskvarianten är sådärrolig så mycket sporadiskt

Valp?

Husse planerar för nobs nummer 2, ev flyttar den in under 2019 :love:
Det flyttade in en Helix i somras!

Ebba 9 månader gammal Australian Shepherd.

Först och främst ska vi lära känna varandra.
Hon har bott här i strax över ett dygn och vi har därmed inte hunnit göra mycket mer än träna på vår kontakt - och det är så kul! Hon är så smart, och helt ljuvlig!

Jag vill prova på rally, lydnad och agility.
Och maken vill testa spår.

Först ska vi fortsätta köra på här hemma för att få vardagen att fungera - och gå en valpkurs med vår stora valp. :love:

Så då. Nu är året nästan slut och vi har hittat på ganska mycket.

Först och främst har vi fått ett helt nytt liv. Jag älskar hundlivet. ❤️

Vardagslivet fungerar väldigt bra, förutom att Ebba visat sig vara väldigt osäker på barn och vissa människor - men det blir bättre för varje dag.

Gällande träningen så tränar vi Nosework, Agility, lydnad och så spårar vi hyfsat regelbundet.
Har tävlat Nosework några gånger med rätt bra resultat, och startar lydnad första gången i slutet av månaden.

Att gå från total nybörjare, till att börja få lite koll på vad jag sysslar med - det känns fantastiskt! :love:

Liknande trådar

Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 144
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar