Finns det inga kurser på din närmaste brukshundsklubb?
Dom har inte lagt ut nåt för VT -19, och HT -18 var det tydligen inga lydnadskurser (bara träningar där man gärna fick vara med men det krävdes att man var självgående vilket poängterades då det inte var en kurs). Har även läst och förstått det som att tidigare deltagare prioriteras, speciellt i lydnadskurserna. Var samma sak där jag bodde med min gamla hund för 15 år sedan, nästan omöjligt att ta sig in i kretsarna. Har lite tänkt tanken på att försöka få kontakt med någon som redan är aktiv och som har intresse av att vara lite mentor åt en novis, men känner väl att jag bör gå iaf en nybörjarkurs först. Jag känner inget bruksfolk i trakten så har ingen "naturlig" ingång.
Det hålls en kurs där jag går hos en privat tränare, baserad på boken "Från valp till stjärna", men tyvärr innebär mitt jobb att jag missar halva kursen på de tider den är planerad. Så det ser ut att skita sig i vår.
Mejlad iaf brukshundklubben och frågade om de planerade nån prova-på-kurs där man kunde vara med och liksom prova på samtliga grenar. De hade ev planerat en sådan men all info sköttes via hemsidan och det har inte kommit upp än så...
Hade väldigt gärna gjort en sån, gick en valpkurs med min gamla hund där jag bodde då och på den fick vi prova på sök, spår, agility osv och även se när etablerade ekipage visade upp lydnadsmoment samt skydds. Jättekul