Planer för 2019?

Ofelia
- Jag har bland annat anmält henne till en kurs i valpagility som ska starta tidigt i mars, intresseanmält oss på en kurs i specialsök och är sugen på att gå tävlingslydnad eller freestyle eller liknande också. Jag håller utkik på kurser som planeras i mitt län nu i vår. :)
- Ska självfallet ställas ut.

2e6a0wj.jpg

Lea
- Ska ställas ut.
- Jag har anmält henne till en nybörjarkurs i nosework nu i vår. Detta blir nog kul för henne då hon är duktig på vår amatörmässiga nosarbete.

2cgltp2.jpg

Bonnie
- Ställas ut
- Mest leva gott?

(En dotter från Vilda, som vi sparade från hennes första kull. Har tyvärr ingen aktuell bild på henne just nu)

Vilda
- Ska få en valpkull till i sommar.
- Mest leva gott?

16aqsuf.jpg

Chanel
Egentligen hade vi tänkt att ta en andra och sista kull på henne nu i sommar, men jag har diskuterat med mamma om att låta bli att ta en andra och sista kull på henne och vi har kunnat komma överens. Chanel är en bra tik, en utomordentligt duktig mor till sina valpar och hade en mycket smidig valpning i första kullen så det känns som ett tråkigt beslut på sätt och vis, men jag känner inte att jag finner någon bra, fläckig hane som riktigt matchar henne just nu, jag har inte funnit någon som jag känner att jag vill använda på henne och att återupprepa förra kombinationen känns ointressant då vi redan har en tik från den kombinationen (Lea). Vi får se hur det blir med detta, det är inte helt klart ännu och jag ska kolla vidare. Om vi inte parar henne planerar jag att få henne tävlingsklar i agility, genomföra anlagsklass viltspår och även delta i en viltspårscup som de vi gick viltspårskurs hos i höstas tänkt anordna. :)

25hifia.jpg

Vi ska dessutom köpa en mittelspitzhane nu tidigt i januari. Har tyvärr ingen bra bild på honom just nu. :)

Senast ändrad:
Wissla -kelpie 5år

Lydnad: ev start klass2 om andan faller på, framför allt om tävlingsabstinensen blir för stor om vi inte kommer med på några brukstävlingar

Bruks: uppflyttade till elitspår, ev start i eliten om vi känner oss redo

Utställningskarriären lägger vi på hyllan nu, hon faller inte domarna i smaken så dom pengarna lägger vi på annat!

Ebun -rhodesian ridgeback 9år

Tant ska fortsätta vara tant och bara ha det gött! Långpromenera, sova i soffan och spåra!

Lincoln -norrbottenspets 3år

Husses jakthund men under ickesäsong viltspårar vi litegrann. Har nån liten tanke om att ev göra anlagsprovet, går det vägen så varför inte satsa på championatet?

Valp?

Husse planerar för nobs nummer 2, ev flyttar den in under 2019 :love:

Unghundsprov
Jag vill även prova att ställa ut honom :nailbiting: här är jag mest rädd att jag gör bort honom. :rofl:
Apportering
Vardagslydnadskurs
Sen är dottern lite sugen på agility men vi får väl se om de inte får börja med vardagslydnadskursen först.
Sen jaga i höst!! :love:

Fenna
* Hon är parad så förhoppningsvis blir det valpar nästa år.
* Ta RLN
* Starta RLF
* Starta startklassen i lydnad
* Hoppas sedan på att vi får ihop ett freestyle program så vi kan starta freestyle.

Corinne
* Hålla sig fräsch.
* Leva pensionärsliv
* NW 1 inoff
* Om jag känner ork så tävla i agility och rally men inget prio direkt.

Vi ska väl bara hitta vad som felas Floki och sedan så ska Tonto och Floki köra igång med barmarksdraget igen och förhoppningsvis kunna tävla under året som kommer. Skulle gärna utöka hundantalet med en till då jag vill köra fyrspann i framtiden, men vi får se hur det blir med det, var nära på att köpa en unghund, men den blev såld till en annan köpare så jag känner mig lite uppgiven. :meh:

Vågar inte ens ha några mål på att valla med Floki då han är för mycket hund för att jag ska klara av det.

Dennis, malle två år till sommaren:
Uppflyttade till högre klass i spår och skydd.

Toka, kelpie nio år till sommaren:
Leva gott ♡

Qarusell fyller 6 år i februari
* Starta avancerad klass i rallylydnad
* Starta freestyletävling om det dyker upp någon i närområdet
* Gå ner i vikt :p
* Kanske starta någon agilityklass

Ultima fyller 4 år i januari
* Ta sista pinnen i ag1 och 4 pinnar i hopp1
* Starta i klass 2 i agility
* Försöka oss på fortsättningsklassen i rallylydnad

Maze fyller 1 år i januari
* Ställas ut lite officiellt
* Debutera i agility i augusti
* Prova starta nybörjarklass i rallylydnad
IMG_20180804_170828_092 (2).webp

Vet inte om vi har så värst mycket mål, men friska och glada hundar vill vi ha :)

Sara ska mest få må gott och jaga en massa! Hon har levererat på i princip alla släpp hitintills i år, det får färna fortsätta så :D

Med Ata blir det apportering och spårträning, provar nog på både anlag och öppenklass. Någon utställning får det bli också och vi provar nog på unghundsprovet :nailbiting:

Ergo har utvecklats en hel del denna säsongen, vi får se hur vi gör med honom framöver. Han har varit utlånad och där sköt de ett gäng grisar, eventuellt var de intresserade av att ta över honom då han passade väldigt bra på deras marker.

Lyran verkar ha utvecklats positivt hos uppfödaren och för hennes del blir det nog mest jakt och fysträning :)

Eventuellt blir det en valp också :D

S
• Ställas officiellt minst en gång
• RLD F (ett kvalificerande resultat kvar)
• Tävlingsklar för avancerad klass (eventuellt också start under senare delen av året)
• Starta hoppklass 1 i agility (kanske också agilityklass om vi får till kontakfälten innan året är över :laugh:)
• Genomföra BPH

T
• Ännu mer egentid
• Glad och nöjd ”aktiv pensionär” :heart

Övrigt
• Vara friska (matte och hundar!)
• Begränsa listan på tänkbara hundraser inför eventuellt valpköp 2020

Vi ska tävla agility ,klass 2 främst. Jag och stora hunden. Vi började med agility på riktigt i augusti och det har gått snabbt.
Vi ska vandra i Skåne. Vilket jag drömt om länge. Ja jag drömmer INTE om fjällvandring som många andra. Tycker det ser himla trist ut att gå mot oändliga vyer.
En av småhundarna ska paras i vår och förhoppningsvis få underbara valpar.

Annars är det som vanligt. Långa promenader, cykelturer, bada massor på sommaren. Lite utflykter med hund och såklart jobba med nosen :)

Under 2018 så fick jag tänka om mycket efter en del strul på olika hundkurser.
Vi genomföljde planen med BPH med bra omdöme om att hunden är trevlig, lyhörd, öppen och social men att han är en aktiv unghund. Det kändes som en bekräftelse om att man är på rätt väg efter det riktigt tuffa året med att "komma överens med hunden". Vi har numera arbetat ihop oss till ett team istället för att arbeta åt två olika håll, så planen under 2019 är att utöka vårt uppletande av föremål till att söka efter familjemedlemmar. Både inne och ute. Tanken är även att bygga en skrinda/vagn så vi kan satsa mer på drag även vid barmark, och inte endast vid snö. Blir jag bättre på att springa själv så kanske vi tränar inför någon nybörjartävling i canicross.

Jag vet att det två månader kvar men vi kan väl ta en liten lägesuppdatering :D

Mål 2019: :banana:

Nike:

Husse vill komma runt en klass 2 bana inom tiden, jag tror att de kommer lyckas plocka nån pinne även i klass 2. Check! Nike är klar för klass 3 i agility men behöver två pinnar i hopp
Vara med på World Agility Open-uttaget i Snooker/Gambler. Check
Troligen gå nån agility-kurs. Nope, men privatlektioner
Inga fler planer med Nike då hon egentligen bara gillar agility och att ligga i soffan :p. Gick kurs i rally-lydnad med husse och har tagit tre uppflytt i nybörjarklassen

Nano:

Husse hoppas på att komma runt en blåbärsbana med bra flyt, jag tror de kommer starta i klass 1 och troligen även ta pinne om Nano bara kan fokusera. Check, efter mycket om och men så har de tagit sig runt tre officiella lopp och plockat tre pinnar
Gå en kurs i rally-lydnad och kanske testa tävla det. Nja, privatlektion och jag har faktiskt kommit runt tävling med henne så hon har titel RLD N
Troligen gå agility-kurs. Check, går kurs med husse nu
Jag funderar på att testa starta henne i startklass lydnad men då måste jag kanske träna henne lite först. Nope, rally var lättare
Röntga Check
Ögonlysa Nope
BPH Check
Ställa ut om vi hinner med det. Check

Nessie:

Lyckas ta nån pinne i klass 1 agility, vi har varit snubblande nära i år! Check, med husse har hon tagit två eller tre pinnar
Vara med i World Agility Open-uttaget i Snooker/Gambler. Check
Ta sista uppflyttet och titeln i startklass lydnad. Check
Starta i klass 1 lydnad (bonus om vi lyckas få uppflytts resultat). Check (inget uppflytt dock)
Gå nån kurs i agility(?) Privatlektioner istället
Gå rally-lydnadskurs och testa tävla i rally-lydnad. Privatlektioner, titel RLD N och RLD F
Ställa ut om jag hinner/orkar. Inoff och anmäld till en i december

Jag och Husse:

Jobba på vår egen kondition så vi orkar med våra hundar. Husses mål är att jogga halvmilen på under 25 minuter. Mitt eget mål är i första hand gå ner 10kg så jag pallar att jogga . Nääää, det här målet har heeelt fallit i glömska :angel:

Allra mest så ska vi mysa och ha kul med vovvarna och låta bli att införskaffa en hund till!!
/QUOTE]

Med tanke på att jag glömt bort målen/planerna så har vi ju uppfyllt en hel del med bravur! Hur ligger ni till?

Vi satsar vidare på rallylydnaden i första hand. Målet är start och tre godkända resultat i fortsättningsklass. Drömmen är att det lyckas tidigt på säsongen så att vi kanske kan träna och ev starta avancerad till hösten. Men det beror helt på vad som ligger i frestelserna 😁.
Målet uppnått, vi är uppflyttade!

Har börjat med heelwork-to-music och funderar på att testa en tävling i vår då det finns en inom rimligt avstånd. Men inget bestämt.
Har tävlat, och fastnat för sporten. Vi har tre godkända i klass 1 och därmed titel och uppflytt.

Nosework och apportering fortsätter vi med som aktivering. Något "äventyr" vill jag gärna hitta på i sommar, antingen goldenlägret igen eller åka på någon rallytävling en bit bort. Vi får se vad det blir när jag vet vilka veckor jag får semester.
Tävlat nosework med ett diplom. Apportering har blivit aktivering på promenader. Blev bara ett litet äventyr med tältövernattning i slutet av sommaren.

Skulle också gärna lära henne att inte skälla på hundar som går förbi tomten när vi är ute, men det lyckades ju inte förra sommaren...
Hon skäller fortfarande på förbipasserande, men med grannhundarna blir det nu bara ett par skall och sedan är det bra.

Här har det fortfarande inte landat någon valp, och med tanke på alla mina begränsningar och att inga av raserna som ska vara rätt på pappret tilltalar mig speciellt mycket så misströstar jag ordentligt nu. Jag tänker fortsätta hålla ögon och öron öppna under 2020, men det känns verkligen som att det är slumpen som kommer avgöra om jag någonsin får bli hundägare.

Jag och Nuke tänker starta lägre- och högreskydd i vår och om allt går enligt plan starta elitskydd till hösten :). Sen får vi se om det hinns med några spårtävlingar också, och några av våra skyddskompisar vill att vi ska hänga med och tävla Startklass med dem :D ! Men det vet jag inte om jag är så sugen på, men man ska aldrig säga aldrig ;) .

Visa bifogad fil 23182

Vår tävlingssäsong är över i år, och jag är supernöjd! Vi gick från appellklass till certpoäng elitklass skydd på lite mindre än fem månader (tävlade lägreskydd 19/4, högreskydd 4/5 och debuterade elitklass 7/9 :up: !). Väldigt nöjd med de resultaten under våra första 1,5 år ihop :).

Tävlade allt som allt tre elitskydd under hösten, och gjorde massor av fina grejer och några småmissar varje tävling men har fått många lovord om att hunden har en grym kapacitet :love: . Bara mer träning, rutin och givetvis lite tur för att kunna sätta bra utföranden i alla bitar på tävling samma dag :)

Framförallt är jag nöjd att vi vår sista tävling fick flyt i vårt avsök, vilket var min sista riktigt stora mentala puckel att komma över, så nu jag ser otroligt mycket fram emot tävlingssäsongen 2020 :)!

Men först en vinter med träning!

A09D7E30-8154-47E6-B7A0-7E370C01410E.webp

Alpina:
- Gärna ett norskt cert :angel:
Vi har inte ens varit i Norge 😂
- Fixa RLD A och starta mästarklass
Hann bara med tre starter men inget godkänt
- Röntga HD och ED
:angel:
- Våga göra ett anlagsprov i viltspår
Vågade inte i år heller 😂
- Tävla massor med blåbärs-agility
DET har vi gjort! Flera vinster och pallplatser 🏆

Shiera
- Bli utställningschampion
Ja! Dessutom NORD UCH 😍
- Ta iaf ett cert i rally och gärna ett championat :angel:
Det blev många starter i våras men inget godkänt plus att vi tappade självförtroendet helt 🙈
- Röntga HD och ED
Ja! HD A och ED 0! ✌🏻
Nope 😂
-Starta klass 1 agility/hoppklass om hon lär sig slalomet
Hon har inte ens nollat ett blåbärslopp 🙈😂

Alpina:
- Gärna ett norskt cert :angel:
Vi har inte ens varit i Norge 😂
- Fixa RLD A och starta mästarklass
Hann bara med tre starter men inget godkänt
- Röntga HD och ED
:angel:
Vågade inte i år heller 😂
- Tävla massor med blåbärs-agility
DET har vi gjort! Flera vinster och pallplatser 🏆

Shiera
- Bli utställningschampion
Ja! Dessutom NORD UCH 😍
- Ta iaf ett cert i rally och gärna ett championat :angel:
Det blev många starter i våras men inget godkänt plus att vi tappade självförtroendet helt 🙈
- Röntga HD och ED
Ja! HD A och ED 0! ✌🏻
Nope 😂
-Starta klass 1 agility/hoppklass om hon lär sig slalomet
Hon har inte ens nollat ett blåbärslopp 🙈😂
Pinsamt ;)

😘

Min valp blir 6 mån i början av januari så vi är ju fortfarande i lekskolan. Men jag skulle vilja göra detta under 2019:

*Gå på en infoträff om utbildning till räddningshund i början av feb. Tror dessvärre den karriären är körd för oss så länge jag har det jobb jag har. Tyvärr, verkar mkt intressant.

*Har anmält oss till Nose Work steg 1-kurs med start i feb och slut i mars. Hoppas det är kul så vi kan spinna vidare i det. Tror det är en ganska trevlig sysselsättning när hon kommer in i en jobbig ålder, att liksom inte ha så mkt styrning från mig utan jobba med nosen självständigt.

*Träna på utställning och ställa ut nån gång och se vad hon får för kritik.

*Göra BPH

*Skulle gärna komma i kontakt med bruksfolk för att börja nosa lite på lydnadsträning för tävling. Det är nåt jag velat göra länge, men har aldrig haft rätt kontakter och det verkar svårt att komma in i den världen som utböling...

Kul med en uppdateringstråd :)

*Räddningshund blir det inte, inte ens en infoträff. Var helt enkelt ett omöjligt projekt pga mitt jobb, så la ner den idén.

*NW blev en succe :) Gick steg 1,2 och gjorde godkänt doftprov :)

* Ställde ut 3 ggr med bla 1 cert :) Fick sedan lite bakslag på bordet pga tråkiga associationer efter ett vet.besök men vi är på gång igen för nästa år...

*BPH gjort med superresultat :)

*Kursen i brukslydnad som vi skulle gå sket sig pga en överansträngning och metacam i samband med kursstarten. Får se om vi får en ny chans till våren.

Betty
- Starta klass 2 i agility
Vi startade klass 2 och plockade även en pinne.
- Ta minst ett cert i rallylydnad
Vi tog ett cert på våren.
- Paras, BLI DRÄKTIG, få valpar
Resulterade i två tikar, tvåan född med kejsarsnitt.
- Beroende på när löpet inträffar även debut i startklass lydnad
Nej, har inte ens funnits i tanken.
- Börja få till något som liknar RC på full bom.
Mja men det började bli bättre på våren. Nu i höst har vi tränat lite men inväntar min egna bom till trädgården. Då kan vi köra mer intensivt vilket jag tror hon behöver.

Liknande trådar

Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 144
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar