Planer för 2019?

nordingran

Trådstartare
Hittade inget inlägg för 2019 års hundår, så here we go!

Vad är era planer för er och hundarna under nästa år? Och hur gick 2018 års planer? :D

Tinjas plan 2019
- Fortsätta tävla klass 3 agility, SM-satsning
- Debutera i lydnassklass 2
- Debutera i appellsök
- Ta sista Certet för rallylydnadschampionat
- Ställa ut officiellt en gång

Asnis plan 2019
- Gå en sikta mot stjärnorna-kurs i agility
- Fortsättningskurs i tävlingslydnad
- Påbörja grunderna i sök
- Debutera i Rallylydnad Nybörjare
- Ställa ut officiellt en gång

Det gångna året har mest varit fokuserat på att jag fick hem Asni. Hettan under sommaren tog även hårt på mig så det blev varken så mycket träning eller tävling som jag hade velat. Men jag har iallafall hittat en kul sökgrupp som jag trivs bra med, så förhoppningsvis vågar jag mig ut på tävling nästa år. Det är bara mina nerver som spökar.

2019 siktar jag på att:

Ta VP med alla fem "valpar".

Kvala in och starta minst en i unghundsSM (De är födda så tidigt på hösten så kommer inte få vara med 2020...).

Ale ska upp i full tävlingsform under våren

Fridolf ska få köra nån tävling om han fortsätter vara så pigg och fräsch som han är nu.

Rost, Fritte och kanske nån mer ska få starta på Udden Open vid midsommar. Bästa tävlingen <3

Sälja 2 hundar... :eek:

Vi har inte så många planer då det nog blir ett pausår i hundlivet, om inte jag får jobb :o
Jag siktar på att Lemmy ska ta sitt sista cacib för C.I.B, och lära sig slalom så vi kan tävla agility.

Om han inte tar cacibet på MyDog så uppnår vi nog inte det nästa år för det är den enda internationella vi har inplanerad just nu. :rofl: Men som sagt om jag får jobb så ändras det ju en del pengamässigt så då kan det vara möjligt.

Vi behöver satsa pengar på huset och hundgården/hundhus så aktiviteter som kostar pengar med hundarna får stå tillbaka lite helt enkelt :)

Nästa år blir valpen vuxen. Han har ett mh inbokat i oktober och en röntgen ska göras där omkring också.

Träningsmässigt tänkte jag att vi skulle starta lite rally och träna vidare på brukset. Förhoppningsvis kan vi kicka igång under våren, tänkte försöka ta mig ner på lägret för att vakna ur snödimman vi lär befinna oss i i evigheter...

Och så ska vi så smått köra in i draget är tanken, med fokus på kommandon och inte själva draget.

Under sommaren ska det fjällvandras.

Ja jösses, vi har lite att stå i!

Med terriern tänkte jag försöka lägga lite grund till agility.

Impa
Svårt att sätta några tävlingsmål då planen är att hon ska ha en kull valpar nu i vår men förhoppningen är följande.
• Uppflyttad startklass
• Uppflyttad till lägre och även högre spår
• SEUCH
• DKUCH

Saulos
Få fortsätta vara en pigg och glad pensionär. Även här är förhoppningen att det ska bli valpar. Faller andan på så kanske det blir nån tävling i rallylydnad. Vi ska däremot testa viltspår och eventuellt satsa på ett championat.

Min valp blir 6 mån i början av januari så vi är ju fortfarande i lekskolan. Men jag skulle vilja göra detta under 2019:

*Gå på en infoträff om utbildning till räddningshund i början av feb. Tror dessvärre den karriären är körd för oss så länge jag har det jobb jag har. Tyvärr, verkar mkt intressant.

*Har anmält oss till Nose Work steg 1-kurs med start i feb och slut i mars. Hoppas det är kul så vi kan spinna vidare i det. Tror det är en ganska trevlig sysselsättning när hon kommer in i en jobbig ålder, att liksom inte ha så mkt styrning från mig utan jobba med nosen självständigt.

*Träna på utställning och ställa ut nån gång och se vad hon får för kritik.

*Göra BPH

*Skulle gärna komma i kontakt med bruksfolk för att börja nosa lite på lydnadsträning för tävling. Det är nåt jag velat göra länge, men har aldrig haft rätt kontakter och det verkar svårt att komma in i den världen som utböling...

Jag tänkte starta en sådan här tråd men tänkte sedan att jag nog inte skulle läsa någon annans inlägg :o.

Om jag låtsas att jag kommer att ha råd och tid så är mina planer för oss:

rehab med vattentrask och laser 10-20 gånger samt övrig rehab hemmavid

tävlingsförberedande noseworkkurs

doftprov

kurs i allmänlydnad

Höftledsröntgen (och eventuellt armbågsledsröntgen)

ögonlysning

fjällvandring

börja jogga tillsammans

träna jättemycket hantering

Leka massor och gå långa skogspromenader

Träna och umgås tillsammans med vänner

gå kurs i viltspår

gå kurs i personspår

prova på freestyle

kanske tävla på skoj i exempelvis nosework

träna olika tricks

försöka minska resursförsvaret vid upphittade "godsaker"

Hålla oss långt borta från skador och sjukdomar :nailbiting:

Ha så roligt vi bara kan!
Flytta upp i sängen igen och ta bort kompostgallren!

Jag hade velat gå nybörjarkurs i agility också men känner att man kanske inte måste välja agility med en hund med fyra operationer i bakbenen :cautious:. Han är väldigt spårintresserad i vardagen så vi kan säkert ha nog så roligt med mer nosinriktade sporter :up:.

Ebbot ska ställas ut, röntgas och genomföra MH - förhoppningsvis blir han godkänd som avelshund om allt går som det ska! :nailbiting::up:
Annars ska han mest hänga med familjen, två resor till Norge är hittills inplanerade. Ta sitt första dopp i sjön kanske. Vi har inga större träningsambitioner npgon av oss. :o

Vi ska gå en kurs i brukssök i vår, det har jag velat göra ett bra tag nu. :D

Sedan ska vi förhoppningsvis göra BPH i vår, eller kanske i höst, vilket jag sagt att jag ska göra i mer än ett år nu.

Ta tag i spårandet mot våren. Fotsätta öva på markeringarna av apporterna och kunna flytta ut dem i spåret så småningom.

Kanske göra behörighetsprovet för IPOt mot hösten om vi är redo, det vore skithäftigt att göra FH1 så smånigom. Men först behöver vi öva upp uthålligheten i fotgåendet något enormt samt kunna arbeta bland andra hundar utan att sticka vilket blir en klurig nöt att knäcka.

Om rätt kombo dyker upp och jag lyckas övertala mina föräldrar (bor hemma) kanske det blir valp men det ser inte ut som att det blir så, tyvärr, och jag vill inte stressa eller skaffa ”första bästa/ok” valp heller.

Milou:
Ha kul, allt annat är en bonus :bow: Får jag drömma lite vill vi:
Ta RLD A
Starta startklass
Starta hoppklassen
Nosework

Porter:
Oskrivet blad då jag inte vet hur framtiden ser ut tyvärr...

Ivy:
Röntga HD+ED
Göra BPH
Ögonlysa
Kolla genetiska sjukdomar
Starta startklass
Starta agility
Ställas lite

Övrigt vill vi vandra! :D

2019 ska som alla andra år vigas åt träning och tävling med brukshundarna :D!

Maken har tagit över all tävling med aussiesarna, främst i agility men nu har han även blivit sugen på att tävla bruks, så förhoppningsvis blir det elitspår för honom och Pu i vår :up: . Första hunden han planerar att tävla bruks med, lika bra att börja i elitklass direkt :D .

I övrigt blir det agility med sikte på att komma upp i klass 2 med Pu och så förhoppningsvis ta ett par SM-pinnar till med Lyxa, som i juli fyller 10 och fortfarande är i fysisk toppform :love:
6133AAC0-8A3D-40E9-8022-F6ACE50AAB8E.webp

Jag och Nuke tänker starta lägre- och högreskydd i vår och om allt går enligt plan starta elitskydd till hösten :). Sen får vi se om det hinns med några spårtävlingar också, och några av våra skyddskompisar vill att vi ska hänga med och tävla Startklass med dem :D ! Men det vet jag inte om jag är så sugen på, men man ska aldrig säga aldrig ;) .

8EA36E29-9C0F-453B-AD4C-584473075322.webp

Betty
- Starta klass 2 i agility
- Ta minst ett cert i rallylydnad (drömmålet är att ta championatet men återstår att se hur många starter vi hinner)
- Paras, BLI DRÄKTIG, få valpar
- Beroende på när löpet inträffar även debut i startklass lydnad
- Börja få till något som liknar RC på full bom.

Just nu har vi agilityvila och tränar i princip enbart rallylydnad, styrka och RC beteende. Efter nyår ska vi börja med hoppteknik igen för att sedan från 1/2 börja träna kombinationer och slutligen 1/3 börja träna klass 2 banor och mera kombinationer så vi är startklara och väl förberedda till 27/4 då vi debuterar. Rallyn har vi närmaste tävlingen 3/2 och känner oss riktigt på tårna.

Enligt kalendern borde nästa löp infalla i mitten av maj så blir intensivt med 3 rallytävlingar (10 starter) och 5 agilitytävlingar (21 starter).

Jag hoppas hitta motivationen att göra något igen. I så fall blir det tävlingar för båda damerna, rally och lure coursing. Eventuellt blir det även ultraljud av hjärta för Ebrah. I så fall kanske jag tar med Aysu också bara för sakens skull. Annars hoppas jag bara på ett skadefritt år där vi får ha kul ihop. Vi får väl se hur det går med den biten... En till hund hade inte varit helt fel heller, men det får nog vänta minst ett år till.

Ebba 9 månader gammal Australian Shepherd.

Först och främst ska vi lära känna varandra.
Hon har bott här i strax över ett dygn och vi har därmed inte hunnit göra mycket mer än träna på vår kontakt - och det är så kul! Hon är så smart, och helt ljuvlig!

Jag vill prova på rally, lydnad och agility.
Och maken vill testa spår.

Först ska vi fortsätta köra på här hemma för att få vardagen att fungera - och gå en valpkurs med vår stora valp. :love:

Ebba 9 månader gammal Australian Shepherd.

Först och främst ska vi lära känna varandra.
Hon har bott här i strax över ett dygn och vi har därmed inte hunnit göra mycket mer än träna på vår kontakt - och det är så kul! Hon är så smart, och helt ljuvlig!

Jag vill prova på rally, lydnad och agility.
Och maken vill testa spår.

Först ska vi fortsätta köra på här hemma för att få vardagen att fungera - och gå en valpkurs med vår stora valp. :love:
Brukar kallas slyngelkurs.

*Skulle gärna komma i kontakt med bruksfolk för att börja nosa lite på lydnadsträning för tävling. Det är nåt jag velat göra länge, men har aldrig haft rätt kontakter och det verkar svårt att komma in i den världen som utböling...
Finns det inga kurser på din närmaste brukshundsklubb?

Jag har så svårt att planera för 2019 pga mitt jäkla knä. Jag hoppas jag ska kunna få igenom ett knäbyte i år, så jag kan få många roliga år efter med mer rörlighet och mer glädjande långpromenader utan smärta :) Men vet ingenting än förrän efter nästa röntgen i januari och sen nytt prat med opererande distanser.

I övrigt hoppas jag att Skalman ska ta sitt utställningschampionat. Ha ju varit dåligt med utställningar i år, men hoppas han tar sista certet under året - någon/några gånger hoppas jag kunna visa honom :) I övrigt ska jag bara försöka njuta av året och ha kul med hundarna utan måsten :)
Jag har inga valpkullar planerade förrän till nästa vinter eller så, om inget speciellt inträffar - så vi ska bara flyta på helt enkelt helt kravlöst och göra med med hundarna det vi känner för att göra just då :Dlite nosework, lek, promenader osv

Liknande trådar

Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 144
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Annique
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar