Man skaffar sig en amstaff eller APBT av samma anledning som man väljer Schäfer, Riesen eller Tax. Det är helt enkelt en ras som passar ens perosnlighet och syfte. Amstaff är ju numera en utställningsavlad sällskapshund och kampen ser man inte mycket av. Det finns inte så många mellanstora, korthåriga, kraftiga sällskapshundar som även kan användas till lydnad, agility och bruks.Amstaffen är för mig som vilken sällskapshund som helst i dagens läge och jag ser inte varför rasen behöver ifrågasättas. Vore det inte för att jag är bruksintresserad skulle jag själv kunna tänka mig just en amstaff.
APBT är ju en annan femma. Där finns ju kampen kvar, men jag kan tänka mig att de seriösa som köper rasen atraheras av det sällskapliga temperamentet, godmodigheten mot människor och deras jävlar-anamma-ska-aldrig-ge-mig. Beroende på vad man har hunden till så kan det vara rätt bra att den tar i ännu mer ju mer det tar emot. Det är en nödvändig egenskap om man vill komma någonstans inom brukset, men APBT får inte tävla bruks. Dock kan man ju träna och det finns fler områden (förutom hundkamp) där jävlar anamma är bra att ha.