Sv: Piruetter

Ja men det där är ju styrketräning a la arbetspiruetter, vilket aldrig blir en centrerad piruett.
En förberedande övning.
Finns nog i Tibblins bok oxå.

Ja, så fattar jag också.

Men du tränar väl inte för piruetter än då, i galopp:confused:

Eller fattar jag dej fel, att du tänker dej att börja med det?

Och ska du rida AR har du nog några år kvar tills du ens SKA galoppera alls!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag tränar inte henne i galoppiruett, men nu skrev jag ju förut att hon inte är den FÖRSTA eller ens den ENDA häst jag har:mad:
Hmmm...måste man träna sin häst i galoppiruett för att skriva här, frågan var hur man tränar PIRUETT inte Galoppiruett, en piruett kan väl utföras även i skritt och ska man lära hästen piruett kanske det är bättre att börja med skritt, det kan min häst, ta några piruettsteg i skritt.
Jo, jag galopperar med henne och har gjort det sedan jag fick henne, dock i arbetsgalopp och ute skogen.

Senast ändrad av en moderator:

Men är det så stor skillnad mellan "AR-tänk" och "engelsk-tänk" i detta fall dårå?

/frågvis mys

Ja men alltså en arbetspiruett rids inte på samma sätt som en riktig piruett, i vanlig engelsk dressyr så rider man inte själva piruetten ur sluta tänk utan i öppna tänk

Men om vi pratar träning inför att så småningom göra korrekta piruetter, dvs arbetspiruetter (jag är medveten om att det inte är samma som korrekta piruetter) - är tänket detsamma då?

Nej, jag tränar inte henne i galoppiruett, men nu skrev jag ju förut att hon inte är den FÖRSTA eller ens den ENDA häst jag har:mad:
Hmmm...måste man träna sin häst i galoppiruett för att skriva här, frågan var hur man tränar PIRUETT inte Galoppiruett, en piruett kan väl utföras även i skritt och ska man lära hästen piruett kanske det är bättre att börja med skritt, det kan min häst, ta några piruettsteg i skritt.
Jo, jag galopperar med henne och har gjort det sedan jag fick henne, dock i arbetsgalopp och ute skogen.

Nu måste jag också vara tråkig med att påpeka att jag har svårt att se att hästen redan klarar av att göra skrittpiruetter, däremot är det möjligt att du gör bakdelsvändningar, som är en större ""piruett"" utan den krävande samlingen på bakbenen, alltså går det inte att kalla frö piruett. Det kräver en helt annan samling som en häst som bara är mera dressyrriden i ett halvår (var det eller?) inte är redo för.
Och det gör ingen skillnad hur många hästar du har haft innan om inte hästen du sitter på är redo.

Nu måste jag också vara tråkig med att påpeka att jag har svårt att se att hästen redan klarar av att göra skrittpiruetter.
Nu är det så att jag skrev några piruettsteg inte hela piruetter och vad har det med tråden att göra hur min häst går??? och hur utbildad hon är:devil: , det tror jag TS är fullständigt ointresserad av. Det är min tränare som ridit piruettsteg med henne och jag är rätt säker på att h..n vet hur det ska vara. Tänker inte förstöra tråden med att diskutera min häst mer.

*kl*

denna tråden gör mig förvirrad, har funderat på detta hela dagen nu...
jag (tror iaf att jag) tränar en del "arbetspiruetter", (eller ja vad man nu korrekt ska kalla det).
rider man slutan på volten som en "långsidessluta"
med bakdelen innanför voltspåret blir det ju ingen bra piruett när volten blir mindre...
MEN jag minskar ju volten i typ diagonalsluta (framdelen hamnar alltså innanför bakdelen i volten) och sen till slut sätter jag tillbaka lite mer för ytter och får en (hyfsat) centrerad piruett. eller kanske jag rider ngt steg i tanke öppna innan jag går in i den mer centrerade piruetten? :confused:
dessutom måste det bli ngt steg i öppnatänk innan jag går in i diagonalslutan, för att få framdelen först.....hmm detta gör mig väldigt förvirrad....vet knappt hur jag gör ens när jag börjar tänka närmare på saken, och ännu mindre om jag lyckas få fram det jag vill i skrift :confused:

*kl*

jag (tror iaf att jag) tränar en del "arbetspiruetter", (eller ja vad man nu korrekt ska kalla det).
med bakdelen innanför voltspåret blir det ju ingen bra piruett när volten blir mindre...
MEN jag minskar ju volten i typ diagonalsluta (framdelen hamnar alltså innanför bakdelen i volten) och sen till slut sätter jag tillbaka lite mer för ytter och får en (hyfsat) centrerad piruett. eller kanske jag rider ngt steg i tanke öppna innan jag går in i den mer centrerade piruetten? :confused:
dessutom måste det bli ngt steg i öppnatänk innan jag går in i diagonalslutan, för att få framdelen först.....hmm detta gör mig väldigt förvirrad....vet knappt hur jag gör ens när jag börjar tänka närmare på saken, och ännu mindre om jag lyckas få fram det jag vill i skrift :confused:
Är också lite förvirrad nu, men det är ju alltid bra att få andras åsikter för då får man fundera lite extra på hur man själv gör och varför, det brukar klarna, bara man funderar ett tag på det.
Brukar få bra uppslag till frågor här, som jag plågar min tränare med sedan;)

Nu är det så att jag skrev några piruettsteg inte hela piruetter och vad har det med tråden att göra hur min häst går??? och hur utbildad hon är:devil: , det tror jag TS är fullständigt ointresserad av. Det är min tränare som ridit piruettsteg med henne och jag är rätt säker på att h..n vet hur det ska vara. Tänker inte förstöra tråden med att diskutera min häst mer.

Har en känsla av att det (återigen) handlar om vad man kallar saker och vilka krav man har. Det blir som sagt lite förvirrande men nu hanldar ju tråden i of s inte om din häst.

Men problemet på ett internetforum är att man kan säga samma sak med olika ord och tro att man är oense fast man inte är det:crazy: :confused: Och tvärtom tro att man ä'r ense fast man inte är det :crazy: Man använder ord olika. Särskilt när du är på ett dressyrforum och kanske använder orden så som AR-ryttare gör,
kan det kanske bli missförstånd, för jag har en känsla av att AR-ryttare inte menar samma alltid, som jag i alla fall, med tex ett ord som samling. Kanske är det samma med ordet piruett?

För hur många hästar du än haft i ditt liv så får du mej aldrig att tro att en häst som är riden två gånger gör någon "piruett" alls, ens ett par steg. Om du eller din tränare kräver det av den så undrar jag över ert omdöme. Men kanske menar du då något helt annat än jag.:confused:

För hur många hästar du än haft i ditt liv så får du mej aldrig att tro att en häst som är riden två gånger gör någon "piruett" alls, ens ett par steg. Om du eller din tränare kräver det av den så undrar jag över ert omdöme. Men kanske menar du då något helt annat än jag.:confused:
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
...och TRÖTT nu. Hon är inte riden TVÅ GÅNGER utan i ca 1 år varav skolad i ett HALVÅR, det har jag skrivit inget annat. Återigen så handlar inte tråden om min häst.
Sluta tjata om henne nu!!!

Men problemet på ett internetforum är att man kan säga samma sak med olika ord och tro att man är oense fast man inte är det:crazy: :confused: Och tvärtom tro att man ä'r ense fast man inte är det :crazy: Man använder ord olika. Särskilt när du är på ett dressyrforum och kanske använder orden så som AR-ryttare gör,
kan det kanske bli missförstånd, för jag har en känsla av att AR-ryttare inte menar samma alltid, som jag i alla fall, med tex ett ord som samling. Kanske är det samma med ordet piruett?:
Kanske vore bra att definier ordet piruett först då, hur ska hästen göra en piruett i skritt för att det ska vara en piruett, sedan kan man ju diskutera hur man lär hästen det, det var ju det som efterfrågades.

som ett steg på vägen - rid en mindre fyrkant i galopp och rid kanske ett eller två steg med tanke bakdelsvändning i hörnen.
det är aldrig fel heller att träna bakdelsvändningar/skrittpiruetter

:bow: :bow: ;)

*kl*

Arbetspiruetter rids ju på volten , kan ju även ridas på en liten volt men det blir ju aldrig sas en bra eller centrerad piruett av det och det är ju inte meningen heller. Man rider ju ett par steg i öppna före piruetten för att det inre bakbenet skall hamna i rätt position under hästens kropp , kommer man in i sluta så har ju hästen det inre bakbenet utanför sin kropp och inte under sin kropp och den piruetten blir bara en volt tillbaka eftersom den inte kan bli centrerad.

Jaja jag är ingen piruettmästare heller men att det händer har jag förstått iallafall

jo det är jag helt med på, att man rider lite tanke mot öpnna i ingången till piruetten, vilket jag åxå gör innan jag går in i vändningen.
så så som jag tänker (och gör) är nog kanske inte ngn arbetspiruett i ordets rätta bemärkelse.... eg rider jag nog (svag) öppna-diagonalsluta-öppna-piruett snarare än en riktig arbetspiruett. och utnyttjar stegen i sluta för att få hästen mer eftergiven i innersidan (och för att komma till bättre ridning själv) inför piruetten, och sedan öppnan inna jag vänder.
men mest blir det piruettarbete på liten fyrkant med 2-3 el 4 piruettsteg i hörnen, eller vända 2 steg - fram 3 -vända 3-fram 4 osv betydligt lättare att tänka och planera denna övning, även om man som jag har väldigt svårt att tänka och rida samtidigt :angel:

Har inget med tråden att göra, men råkade för ovanlighetens skull läsa på dressyr och måste bara säga att din häst ser fantastiskt härlig ut!! :love:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var med fullsatta läktare och varma applåder som dressyr-gurun och OS-ryttaren Patrik Kittel välkomnades till Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V