Sv: Piruetter

Fortfarande som jag tänker bara, men bör ju vara rätt mycket samma tänk som i skrittpiruetter. :confused:

ja börjar bli rädd för att vi även gör skritt pirutterna på olika sätt:angel:

gör nämligen även där sluta på volt (piruettväöndning) som sedan centreras allt mer...;)

rätt o rätt...förklaring är vad vi är ute efter:devil:

Jag och förklaringen är juhelt avhängig av den teori man hänger upp den på.

Jag vill inte alls köpa Bents teorier om vilket ben som skolas i skolorna :D - därför är jag inte ense i schameless resonemang.
Utan lutar mer på axels axel i det här fallet

Jag vill att hästens skall belasta båda bak (och farm) liksidigt -annars är ju hästen inte rak - däremot gör ju bakbenen ju olika saker.

Jag vill att hästens skall belasta båda bak (och farm) liksidigt -annars är ju hästen inte rak - däremot gör ju bakbenen ju olika saker.

ok :D så sant så sant

men hur många hästar tar lika långa steg naturligt?
varför kan man träna själv genom att hoppa på ett ben istället för två?
--för att även då man tänkt hoppa med två hoppar man oftast lite före med det ena och därmed tar upp mer vikt på det....
varför sträva efter att du alltoid ska hoppa helt jämfota? är det då inte lättare att träna ett ben i taget och därmed veta vilket av dom som du belastar?

Överdriven förklaraing jag vet eftrsom hästen alltid landar med båda benen och inte hoppar runt på ett bakben, men principen är densamma.. man kan juh tänka att man hoppar lite före med sitt höger eller vänter ben istället.....:)

kan ha rört till det för min egna hjärna nu men är det jag skrivit begripligt?:crazy: :angel:

Men som det låter när du skriver nu så är det ju rumpan du puttar åt sidan. då är det ju rumpan som leder. Då förstår jag att det lät dumt i dina öron när det inte alls va så jag menade. Farmdelen ska fortfarande leda eftersom det är framdelen som går på själva volten.
Om du tänker dig hur diagonalsluta ser ut så är det inte alls så svårt att fatta piruetten.
Men vart ligger inner bak rätt då? som du menar det.

Jag vill att hästens skall belasta båda bak (och farm) liksidigt -annars är ju hästen inte rak

Men hur får du hästen liksidig då? hästen kommer ta i med den starka sidan mer än med den svaga om du inte tränar varje sida för sig.

Ja det är fullkomligt bergipligt.

Det finns ju två sorters rakriktning - dels en succesiv träning till liksidghet som du beskriver.

Men frågan är om man någonsinnkomemr till en sådan liksidghet om man inte har koll på den andra sortens rakriktning dvs att hästen bär liksidgt i varje övning och därmed tar lika långa steg.

Om vi liknar fysiologisk samling vid att få in en nyckel i ett hål - så finns det en mängd möjligheter att missa detta nyckelhål.

Tessan brukar skriva om samling och hästens undvikande av samling.

Hästen kan unvvika samling på en miljard sätt. :(

Om man inte behärskar den andra sortens rakriktning - den med den rena takten = lika långa steg (och hoppa galoppdiskussionen här :D please - utan tänk istället ren travtakt med liksidig steglängd)

Okey - om man inte kan behärska hästens unvikande manövrar som tex ena höften farmför den andra - bäckenet på sned - tornutskotten rakt upp - belasta ena farmhoven mer än det andra ( öronen på olika höjd) så kommer man aldrig att helt komma åt det svagare benet på rätt sätt.
och därmed kommer man aldrig att komma till en korrekt samling

Tillägg då.

Om du är oliksidig så måste du först träna upp dig till en liksidig koordnination innan du kan stärka den svagare sidan.

Det är inte så att man toktränar den svagare sidan - utan man tränar först båda sidor på en nivå den svagare fixar - tills den svagare kommit mer ikapp.
Detta för att undvika skador.

Det är ren träningslära, sedan att det inte blir så inom hästeriet har mer att göra med ryttare som inte kan behärska sin egen oliskidighet och därmed inte behärskar den där andra sortens rakrktining - steglängd och liksidig belastning du vet

:D

Senast ändrad:

ok :D så sant så sant

varför kan man träna själv genom att hoppa på ett ben istället för två?
Men Vi är en upprätad varelse. hästen kan oxå balansera på bakbenen när all vikt bara belastar dem.
Ställ dig på alla fyra o ta bort ett bakben.

Fattar inte hur ni tänker. Vill ni ha en blockhalt häst att träna på- på 3 ben.
Hästen belastar då ett framben mer istället.

Men som det låter när du skriver nu så är det ju rumpan du puttar åt sidan. då är det ju rumpan som leder. Då förstår jag att det lät dumt i dina öron när det inte alls va så jag menade. Farmdelen ska fortfarande leda eftersom det är framdelen som går på själva volten.
Om du tänker dig hur diagonalsluta ser ut så är det inte alls så svårt att fatta piruetten.
Men vart ligger inner bak rätt då? som du menar det.

Nej man puttar inte rumpan åt sidan:crazy: .

Öppna innebär att framdelen leder.

Bakbenen ska bära, båda, och hästen ska vara ställd o lite böjd i rörelseriktningen, inte böjd som i sluta. Exakt var benen ska vara är jag inte så bra på men inner ska inte komma för långt in, den får inte bära mindre med ytter eller korsa bakbenen.

Nej man puttar inte rumpan åt sidan:crazy: .

Öppna innebär att framdelen leder.

Bakbenen ska bära, båda, och hästen ska vara ställd o lite böjd i rörelseriktningen, inte böjd som i sluta. Exakt var benen ska vara är jag inte så bra på men inner ska inte komma för långt in, den får inte bära mindre med ytter eller korsa bakbenen.
Ja precis öppna precis som sluta leds utav framdelen precis som skänkelvikning.

Ja hästen ska bära på bakbenen men inner bak ska bära mest eftersom den trampar till tyngdpunkten. Hästen är Inte ställd och böjd i rörelseriktningen den är böjd och ställd Emot rörelseriktningen.
Anledningen till att hästen ska gå på tre spår är att hästen ska trampa in till tyngdpunkten.

Tillägg då.

Om du är oliksidig så måste du först träna upp dig till en liksidig koordnination innan du kan stärka den svagare sidan.

Det är inte så att man toktränar den svagare sidan - utan man tränar först båda sidor på en nivå den svagare fixar - tills den svagare kommit mer ikapp.
Detta för att undvika skador.

Det är ren träningslära, sedan att det inte blir så inom hästeriet har mer att göra med ryttare som inte kan behärska sin egen oliskidighet och därmed inte behärskar den där andra sortens rakrktining - steglängd och liksidig belastning du vet

:D
Att träna ett av bakbenen i taget är inte till för att man ska tokträna den svagare utan för att man ska veta att man gör lika mycket med båda bak och det blir man i öppnor och slutor där hästen tar i mest ett utav benen. Det är till för att man ska kunna veta att den svagare får ta i lika mycket.

Okey - om man inte kan behärska hästens unvikande manövrar som tex ena höften farmför den andra - bäckenet på sned - tornutskotten rakt upp - belasta ena farmhoven mer än det andra ( öronen på olika höjd) så kommer man aldrig att helt komma åt det svagare benet på rätt sätt.
och därmed kommer man aldrig att komma till en korrekt samling

tur att du förstod hur ja mena (skriva förklarligt är inte min starka sida :crazy: )
tror att ja fatt hur du mena- bra beskrivning med nyckeln!:)
saken är den att om du får en korrekt böjning, ställning och inträdande av bakbenen kommer du inte få problemet att hästen lägger bäckenet på sned... (om jag fattar hur du menar ;) )

tornutskotten rakt upp förstår jag inte..:crazy: förklaring:idea:

kortfattat förklara vad DU menar med samling...? vi kan ha olika åsikter där eftersom du är blandad eng/ AR- are;) :p

Senast ändrad av en moderator:

Men Vi är en upprätad varelse. hästen kan oxå balansera på bakbenen när all vikt bara belastar dem.
Ställ dig på alla fyra o ta bort ett bakben.

Fattar inte hur ni tänker. Vill ni ha en blockhalt häst att träna på- på 3 ben.
Hästen belastar då ett framben mer istället.

konstigt att du inte ville fatta när Susan förstod hur ja mena:angel:

det var därför jag sedan skrev
Överdriven förklaraing jag vet eftrsom hästen alltid landar med båda benen och inte hoppar runt på ett bakben, men principen är densamma.. man kan juh tänka att man hoppar lite före med sitt höger eller vänter ben istället.....

liknelser Axel inte fakta... jag är fullt medveten om att hästen är en fyrbent varelse och vill således att h*n ska använda alla sina fyra ben ;)

kortfattat förklara vad DU menar med samling...? vi kan ha olika åsikter där eftersom du är blandad eng/ AR- are;) :p

Samling ser likadan ut oavsett ridgren, hästen förändrar inte utseende för att man ändrar ridgren, sedan har ni en annan definition på VAD samling är. Jag har ridit mkt AR och tycker att er definition på samling är egentligen bara kort och långsamt.

Angående att rida piruett ur sluta, tänk att du rider en diagonalsluta i galopp i högervarv, innerbakben måste befinna sig under hästens tyngdpunkt när den skall vända runt eftersom vändradien blir alldeles för stor annars , det blir mer än volt tillbaka än vad det blir centrerad piruett och hur ser fotflyttningen ut i diagonalsluta?? Var har du innerbakben någonstans när du är klar att vända?? Inte fan är det under hästens kropp/tyngdpunkt iallafall,

Hästen har aldrig någonsin innerbakben under sig överhuvudtaget i en diagonalsluta eftersom den bär mer på ytterbak, du får då vända runt i piruetten med innerbak utanför hästens kropp/tyngdpunkt och eftersom hästen skall vända RUNT innerbakben i en piruett kan du ju bara föreställa dig hur lång väg framdelen måste färdas runt innerbak som befinner sig helt utanför hästens tyngdpunkt. Innerbak skall befinna sig under hästens tyngpunkt och det gör det enbart i en öppna.

Men eftersom öppna ur AR synpunkt innebär en rak hästkropp med förböjd hals så förstår jag att ni har problem med att se hur det skall gå till utifrån det.

Tyckte bara att "liknelsen" var korkad.

Titta vad bra F. kunde förklara- helt begripligt.

Då borde ni även förstå hur man bör göra i skritt.

Ja precis öppna precis som sluta leds utav framdelen precis som skänkelvikning.

Ja hästen ska bära på bakbenen men inner bak ska bära mest eftersom den trampar till tyngdpunkten. Hästen är Inte ställd och böjd i rörelseriktningen den är böjd och ställd Emot rörelseriktningen.
Anledningen till att hästen ska gå på tre spår är att hästen ska trampa in till tyngdpunkten.

Så om du rider en diagonalsluta till vänster så ställer du till...höger?? :confused:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var med fullsatta läktare och varma applåder som dressyr-gurun och OS-ryttaren Patrik Kittel välkomnades till Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka