Sv: Piruetter
tror att ja fatt hur du mena- bra beskrivning med nyckeln!
saken är den att om du får en korrekt böjning, ställning och inträdande av bakbenen kommer du inte få problemet att hästen lägger bäckenet på sned... (om jag fattar hur du menar
)
Nä just det
Men detta;
http://pasty.com/pcam/album/anderson1/Mav_Lisa_Haunches_In.sized.jpg
är väldigt mycket vanligare än ;
http://www.dressageunltd.com/jerez2002weg/images/gpsrustytr.jpg
Det första finns tom massor exempel på i boken "akademisk ridkonst"
sid 28 -34
tornutskotten rakt upp förstår jag inte..
förklaring
Den första bilden viast tornutskott tippade utåt. Den andra tornutskotten rakt upp. (Sök på tornutskott här på buke- jag har lagt in bild i flera trådar så ser du var de sitter. )
För att rida hästen "rak" så måste den mer än placera fötterna rätt - den får inte luta någonstans i bålen. Utan tornutskotten skall peka i det närmaste rakt upp.
Det är det de sällan gör.
En felaktig öppna lutar gärna inåt, en felaktig sluta gärna utåt.
Jag använder gärna utrycket med tornuksotten - för det är det jag känner under rumpan - om bröstkorgen är på plats eller lutar
Ryttaren påverkar hästens bröstkorg och därmed tornutskottens lutning med sin egen viktfördelning - sin egen lutning - eller kollaps
Kolla i boken där kan du se att ryttaren lutar åt samma håll som hästen, i min exempelbild här i länken har ryttaren kollapsat i midjan - även om hon ser ut att sitta rakt så avslöjar ju lutningen på hästens huvud att viktfördelningen inte är korrekt.
Det är ju ett av kriterierna för at övningen är korrekt att öronen är på samma höjd. Tornutskotten ser du inte - dem känner man - men öronen ser man och de avslöjar vad som händer under sadeln.
Om man då inte ser det på den bristande balansen - orenheten i takten
Vanligare än man tror - det är sällan nycklen är i låset. Den kräver enhel del skicklighet att få i faktiskt
Även hästen utan ryttare undviker ju att nyckeln klickar genom att hellre tippa än böja sig. Det är ju det som är så
svårt -att få hästen att göra det vi vill - istället för att hitta på ett sätt att unvika det.