Sv: Piruetter
ska börja med att säga att jag kan ha missat saker som skrivits tidigare i tråden....men nu på sista sidan
måste jag nog hålla med sshameless...
klart att det blir jobbigare för hästen om den håller slutan då piruetten blir mer centrerad... det är väll ingen som har skrivit att det inte blir jobbigare? det är där svårigheten med galopppiruetten ligger-- hästen måste vara ganska stark för att kunna centrera den...därför kan man göra en ocentrerad piruett (sluta på volten) sen centrear man inte mer än vad häst (och för den delen ryttare) klarar för tillfället- med målet att senare i utbildningen kunna centrera volten helt!
Alltså så som sshameless skrev-- hon menar nog helt enkelt sluta på volt... varför blir det med tagen bakdel för att volten är stäörre menar du? förklara gärna
Varför skulle hästem tappa energi om man har sluta? det hänger väll mer på att det blir tyngre (= jobbigt) och då måste ryttaren kunna be om mer energi-- däri ligger oxå en svårighet..
Jag förstår inte riktigt hur du menar-- tycker mer att det känns som att alla dom saker du säger är just det som gör det svårt-- eller? o det är väll ingen som påstått att det ska gå att lära sig på en kvart om inte hästen och ryttaren är tillräckligt skolande?
Men vadå bara sätta uder inner bak? i öppnan ska hästen trampa TILL tyngdpunkten med inner bakben... därmed är det inte sagt att hästen inte ska trampa IN med ytterbak... men innerbak ska ta upp mer vikt..
VArt i slutan korsar hästen bakbenen?-- om vi nu pratar om en korrekt utförd sluta? då ska ytterbak träda till tyngdpunkten (innerbak ska forfarande ta i) och då förtår ja inte hur du får dom att korsas... Däremot om bakdelen går före i slutan (inkorrekt utförd rörelse) så kommer bakbenen att korsas..
men så är det juh med allt.. eller är rörelsen inte korrekt utförd kommer inte heller resultatet bli det....hummm