Sv: Piruetter

OT
vet att jag skrivit det förut, men din häst (inte just han kanske) är min drömhäst, underbart vacker!!! :love: :love: :d

*knapplån*

Nu har ju inte jag läst hela tråden bara skummat igenom och läst några inlägg.

Piruett är sluta på en volt. Alltså de piruetter som rids i tävlingsdressyr ska vara centrerade men för att komma dit så rider man sluta på en stor volt som blir mindre tills den blir tillräckligt centrerad. Det är alltså fortfarande en piruett även om volten är stor.
Alltså är det inte speciellt korrekt att rida galopppiruett i öppna. För i öppna tar hästen i med innerbak och i sluta med ytterbak och i galopp ska hästen ta i med ytterbak.
Du kan inte få en galopppiruett centrerad i öppna då hästen kliver in med innerbakben som gör att hästen kliver ut från centreringen.

*knapplån*

Piruett är sluta på en volt. Alltså de piruetter som rids i tävlingsdressyr ska vara centrerade
men för att komma dit så rider man sluta på en stor volt som blir mindre tills den blir tillräckligt centrerad. Det är alltså fortfarande en piruett även om volten är stor.
Det är ingen piruett om volten är stor, utan volt med tagen bakdel.
Alltså är det inte speciellt korrekt att rida galopppiruett i öppna. För i öppna tar hästen i med innerbak och i sluta med ytterbak och i galopp ska hästen ta i med ytterbak.
I all galopp är belastningen störst på yttre bak. det är för att få rätt förberedelse för en piruett som man först tänker öppna o sen iom att man vänder_ställd i rörelseriktningen- har slutaform, men inte rider sluta.
Du kan inte få en galopppiruett centrerad i öppna då hästen kliver in med innerbakben som gör att hästen kliver ut från centreringen.[/
Tror att det är AR-tänk här-inre bakbenet långt under:crazy: Det är inte det som är det viktigaste, utan att den bär mer med ytter bak.

Jovisst är det fortfarande en piruett men dock inte centrerad.
Men om jag säger så här då. I öppna bär hästen mest på inner bak och i sluta på ytter.
Får jag fråga varför du ska rida öppna först och sen slutaform men inte sluta? det går inte ihop för mig riktigt? hur är sluta fast ändå inte sluta?
Men det är ju det jag säger att i öppna bär hästen mer på innerbak och i sluta på ytter.
Men jag förstår inte vad du menar med att man inte vill att hästen ska sätta under sig bakbenen? det trodde jag man ville i tävlingsdressyren också.

*knapplån*

Nu har ju inte jag läst hela tråden bara skummat igenom och läst några inlägg.

Piruett är sluta på en volt. Alltså de piruetter som rids i tävlingsdressyr ska vara centrerade men för att komma dit så rider man sluta på en stor volt som blir mindre tills den blir tillräckligt centrerad. Det är alltså fortfarande en piruett även om volten är stor.
Du kan inte få en galopppiruett centrerad i öppna då hästen kliver in med innerbakben som gör att hästen kliver ut från centreringen.

Jag rider inga piruetter i galopp, än i alla fall, måste jag väl påpeka,
så det är länge sen nu och jag kan mycekt väl tänka fel:crazy:

Men att rida ur sluta helt och hållet måste bli väldigt tufft för hästen att ta sig runt, undra på att man inom AR då anser att hästen ska göra piruetter ur fyrtakt (rätta om jag har fel där:confused: )

Ur öppna tänk o sen svagt sluta tänk får man med båda bak (slutatänket endast tänk o för att inte hsäten ska sladda ut bak)
i en centrerad piruett som inte blir lika jobbig för hästen och även mer rätt ur "benförflyttnignssynpunkt". Tänker jag är bäst att lägga till igen.

varför skulle det bli mer tufft för hästen? och varför skulle man ha svårt att ta sig runt? och varför skulle fyrtakt höra till AR som vi har pratat om innan är fyrttakt fyra takter i ett galoppsprång alltså fyra nedslag och jag kan säga att jag har inte sett många tretaktiga galopppiruetter i mitt liv. sätt på slowmotion på tv och räkna till fyra;)
Fyrttakt är inget tecken på svaghet som det verkar som du vill få det till det är att hästen har satt sig så mycket på bakdelen att inte det diagonala frambenet hinner ner samtidigt som bakbenet.

hur får du hästen att sladda ut i en sluta?
Vad menar du med att den skulle bli mer rätt ur benförflyttningssynpunkt? Berätta gärna hur du tänker

Nu är vi överens. :)

Jag är ingen expert på galopp piruetter - men om den sker i sluta så blri det väl avdrag?

varför skulle det bli mer tufft för hästen? och varför skulle man ha svårt att ta sig runt? hur får du hästen att sladda ut i en sluta?
Vad menar du med att den skulle bli mer rätt ur benförflyttningssynpunkt? Berätta gärna hur du tänker

Jag lämnar det med fyrtakten för där tänker vi olika:D

Men om hästen går i sluta i piruett är den ju böjd och får svårare att komma runt med framdelen som jag tänker, helt enkelt. har inte ridit så är det bäst jag lägger till, dvs piruett ur sluta. Däremot på volt med tagen bakdel men det är ju piruetterna vi pratar om nu.

Det blir jobbigare för frambenen att hinna med runt, var det jag menade med benförflyttningen, samt att innerbak hamnar fel. :confused: Men jag bara tänker då, har som sagt inte provat.

Nej men man får komma ihåg att påpeka när det bara är tankar, och inte påståenden. Kan ju inte påstå att jag är expert på piruetter i galopp precis.:angel:

Kände igen tråden sen, :idea: det var ju det här med AR och engelsk dressyr o tänk.

Jovisst är det fortfarande en piruett men dock inte centrerad.

Nej. det är en galoppvändning med tagen bakdel. samma sak i skritt. Större volt =bakdelsvändning.

Men om jag säger så här då. I öppna bär hästen mest på inner bak och i sluta på ytter

.Den bär inte mer på inre bak. I öppnan ska bakdelen gå rakt fram/ inte tvära, men iom böjningen blir det ytter bak som får bära mer. Därför ska man inte bara tänka-in med inre bak, utan få med yttre bakbent likaväl.
Får jag fråga varför du ska rida öppna först och sen slutaform men inte sluta? det går inte ihop för mig riktigt? hur är sluta fast ändå inte sluta?

Det står nog så i TR oxå. Lancet o Fio kunde förklara i en annan tråd bättre om varför. Du tappar alltför mkt energi om du kräver att hästen ska gå in ifrån slutan.

Men det är ju det jag säger att i öppna bär hästen mer på innerbak och i sluta på ytter. Nej! I slutan korsar den bakbenen, det ska den inte göra i piruetten
Men jag förstår inte vad du menar med att man inte vill att hästen ska sätta under sig bakbenen? det trodde jag man ville i tävlingsdressyren också Ja, men inte bara inre bak.

Nej då har vi inte lärt oss samma namn.

Men vad är det Du vill få fram med öppna då? Det är det som är själva tanken att hästen ska bära mer på inner bak och att trampa till tyngdpunkten.

Den tråden har jag nog inte läst. varför tappar man energi när hela piruetten är en sluta på liten volt? Eftersom hästen ska bära på ytterbak i piruetten och hästen bär på ytterbak i slutan, varför ska man rida i öppna då, när hästen bär på fel ben?
Hästen ska inte korsa bakbenen i slutan bakbenet ska träda in till tyngdpunkten inte gå förbi den.
Jag sa aldrig att hästen ska bära på bara innerbak jag sa mer på inner i öppna och tvärtom på slutan.

ska börja med att säga att jag kan ha missat saker som skrivits tidigare i tråden....men nu på sista sidan
måste jag nog hålla med sshameless...:crazy:

klart att det blir jobbigare för hästen om den håller slutan då piruetten blir mer centrerad... det är väll ingen som har skrivit att det inte blir jobbigare? det är där svårigheten med galopppiruetten ligger-- hästen måste vara ganska stark för att kunna centrera den...därför kan man göra en ocentrerad piruett (sluta på volten) sen centrear man inte mer än vad häst (och för den delen ryttare) klarar för tillfället- med målet att senare i utbildningen kunna centrera volten helt!
Alltså så som sshameless skrev-- hon menar nog helt enkelt sluta på volt... varför blir det med tagen bakdel för att volten är stäörre menar du? förklara gärna:)
Varför skulle hästem tappa energi om man har sluta? det hänger väll mer på att det blir tyngre (= jobbigt) och då måste ryttaren kunna be om mer energi-- däri ligger oxå en svårighet..

Jag förstår inte riktigt hur du menar-- tycker mer att det känns som att alla dom saker du säger är just det som gör det svårt-- eller? o det är väll ingen som påstått att det ska gå att lära sig på en kvart om inte hästen och ryttaren är tillräckligt skolande?

Men vadå bara sätta uder inner bak? i öppnan ska hästen trampa TILL tyngdpunkten med inner bakben... därmed är det inte sagt att hästen inte ska trampa IN med ytterbak... men innerbak ska ta upp mer vikt..
VArt i slutan korsar hästen bakbenen?-- om vi nu pratar om en korrekt utförd sluta? då ska ytterbak träda till tyngdpunkten (innerbak ska forfarande ta i) och då förtår ja inte hur du får dom att korsas... Däremot om bakdelen går före i slutan (inkorrekt utförd rörelse) så kommer bakbenen att korsas..
men så är det juh med allt.. eller är rörelsen inte korrekt utförd kommer inte heller resultatet bli det....hummm

Ja visst så gör vi;)

Jovisst är hästen böjd. I slutan är hästen ställd och böjd i rörelseriktningen, alltså tvärtemot öppnan;)
Varför blir det jobbigare för framdelen? Det är ju framdelen som är på spåret. Hur hamnar innerbak fel? vart ska den hamna enligt dina tankar och vart hamnar den nu?

*KL*
funderar---
nu när jag läste igen blev min första tanke-->

det borde ju bli svårare att göra i öppna för att sen i sista panikskund gå över till sluta fast ändå inte sluta(som dessutom är HELT fel i piruettsammanhang :crazy: ) Och desutom går det inte att göra i sluta för då är ju hästen böjd och korsar bakbenen :smirk:
:angel:
förklara gärna vart jag missförstod;)

Senast ändrad av en moderator:

nu måste ni faktiskt tänka på att ni är på Dressyr och där har Dressyrarna rätt. Medan Barockarna har rätt på Barock.

Själv har jag fel på båda ställena eftersom jag är en politisk vilde.

:rofl:

nu måste ni faktiskt tänka på att ni är på Dressyr och där har Dressyrarna rätt. Medan Barockarna har rätt på Barock.

Själv har jag fel på båda ställena eftersom jag är en politisk vilde.

:rofl:

:rofl: :D där har du iof en poäng! ;)
men dressyrarna borde juh kunna (och vilja) motivera sina svar på samma sätt jag tycker att barockarna borde kunna det?
rätt o rätt...förklaring är vad vi är ute efter:devil:

Ja visst så gör vi;)

Jovisst är hästen böjd. I slutan är hästen ställd och böjd i rörelseriktningen, alltså tvärtemot öppnan;)
Varför blir det jobbigare för framdelen? Det är ju framdelen som är på spåret. Hur hamnar innerbak fel? vart ska den hamna enligt dina tankar och vart hamnar den nu?

Hästen ska inte vara mycket böjd, som jag lärde mej. Sluta blir alldeles för mycket så den kan få svårt att hållla båda bakbenen kvar under sig och gå balanserat runt, inner bak kommer för långt inåt (inte under hästen utan i piruetten) och framdelen får lång väg runt.
Öppnatänket som jag ser det, handlar om att få inner bak rätt, när man vänder in.

Fortfarande som jag tänker bara, men bör ju vara rätt mycket samma tänk som i skrittpiruetter. :confused:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var med fullsatta läktare och varma applåder som dressyr-gurun och OS-ryttaren Patrik Kittel välkomnades till Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka