Sv: Piruetter

Ja, jag rider AR. Visst kan man göra en piruett ur öppna, man använder väl ytterhjälperna och helt enkelt vänder runt framdelen runt den centrerade bakdelen tror jag..;) Fast i Bents bok så står det att man kan rida sluta på volt och minska den tills man har en piruett, kanske det typ blir samma sak:idea:

Jo, jag vet att man gör piruetterna så inom AR, men eftersom vi är på dressyrforumet (och detta tydligen är en av få saker som skiljer sig åt i teorin) kommenterade jag ditt svar pga att jag fått höra att detta är fel inom engelsk dressyr.

*svarar första bästa ang skolgalopp*
Tvärtom mot vad många skriver så kommer skolgaloppen av samling! Formulerar mig väldigt dåligt :o så jag väljer att citera Katrin Wallberg på www.ridkonst.nu (får man det??)

I den vanliga, tretaktiga, galoppen använder hästen mer skjutkraft istället för bärkraft.
Självklart kan man få en fyrtaktig galopp som är mindre samlad, galoppörer använder sig väl av fyrsprång- ej så samlad.

När den är riktigt samlad är den något fyrtaktig (men inte fyrtaktig på det sättet som en passtaktig galopp). Det är då viktigt att ryttaren i galoppen sitter ungefär som i piaffen, för att på så sätt med sitsen be hästen att mer eller mindre stanna kvar på stället i galoppen. Man kan behöva ta mer stöd i stigbyglarna för att ge hästen utrymme att komma upp med sin rygg, men man får ändå inte falla fram med överlivet (i så fall ber man ju hästen att galoppera iväg framåt).

Det är väl en metod som Bent har beskrivit, men inte den enda. Läste på lite igår eftersom jag själv inte kommit så långt som till piruetterna än. Där stod att anledningen till att han rekommenderar den metoden är att man då känner när hästen inte orkar mer och då bara ska begära några steg till och sedan öka volten igen.
Men att lära sin häst gå i kort galopp kan ju aldrig vara fel och att sedan ur den korta galoppen vända den, tror även detta skulle vara OK i AR eller??

Jag gör piruetter, inte i galopp än, och enda metoden jag fått höra om är "slutavarianten", det är ju möjligt att det finns andra men jag tror att det är den vanligaste.
Jag skulle nog vara försiktig med att laborera själv och om man väljer att göra det, vänta tills piruetterna sitter i skritt och trav (hör och häpna "dressyrfolket" vi gör piruetter i trav :p ) och sedan börja med slutan på volten.

Givetvis kan man göra snävare svängar i galoppen precis som i skritten och traven, men man måste ju vara medveten om att hästen är tillräckligt balanserad. Jag skulle inte försöka göra dessa till nån sorts piruett. Utan endast använda dom för att göra hästen smidig och lyhörd.

Försöka och prova sig fram lite skadar oftast inte så länge man tänker sig för lite:) Läste någonstans att din häst inte var riden så länge, då skulle jag vara extra försiktig.

Min häst är bara skolad sedan i somras, men riden mest i skogen innan. Hon kan göra piruettsteg i skritt, men galopparbetet har vi bara börjat med, rider arbetsgalopp på volten och att minska den volten eller för den delen försöka göra sluta är inte att tänka på än.
Visst finns metoden att rida en fyrkant och göra piruettsteg i hörnen beskriven i Bent, eller har jag helt fel nu?

Jo, jag vet att man gör piruetterna så inom AR, men eftersom vi är på dressyrforumet (och detta tydligen är en av få saker som skiljer sig åt i teorin) kommenterade jag ditt svar pga att jag fått höra att detta är fel inom engelsk dressyr.

I sin bok "Dressyr med Lussan" menar författaren att galopp på volt med något tagen bakdel, där volten och galoppen minskas tills man nästan har en stor arbetspiruett, är en bra styrketräningsövning när man börjar förbereda piruettarbete. Så helt fel kan "Bents metod" inte anses vara inom s.k. engelsk dressyr. :)

Min häst är bara skolad sedan i somras, men riden mest i skogen innan. Hon kan göra piruettsteg i skritt, men galopparbetet har vi bara börjat med, rider arbetsgalopp på volten och att minska den volten eller för den delen försöka göra sluta är inte att tänka på än.
Visst finns metoden att rida en fyrkant och göra piruettsteg i hörnen beskriven i Bent, eller har jag helt fel nu?

Nu måste jag vara lite tråkig och fråga hur gammal din häst är? Om hon bara är "skolad" sedan i somras borde hon vara rätt ung eller inte riden speciellt mycket även om hon är äldre? Undrar lite om du inte är ute i förtid vad gäller piruetter i galopp (du kanske menade skritt piruetter? Men även då behöver ju hästen ha kommit till en viss styrka i sin samling) eller om du bara är ute i väääääääääldigt god tid vad gäller kunskapen? :D

I övrigt skulle jag inte rekommendera sluta tanke i ingång till vare sig skrittpiruett eller galopp piruett då i alla fall jag vill ha motorn under hästen och inte vid sidan av. Och det tar år och dar att komma runt inre bakbenet för att inte tala om storleken som blir mastodontisk. Om hästen slänger ut bakdelen i slutet av vändningen tycker jag att ryttaren skall använda sin ytterskänkel när det händer, inte innan det händer.

Senast ändrad:

I sin bok "Dressyr med Lussan" menar författaren att galopp på volt med något tagen bakdel, där volten och galoppen minskas tills man nästan har en stor arbetspiruett, är en bra styrketräningsövning när man börjar förbereda piruettarbete. Så helt fel kan "Bents metod" inte anses vara inom s.k. engelsk dressyr. :)

Nu har jag inte läst Lussans bok men jag tolkar "något tagen bakdel" mest som att se till att verkligen ha baken med, om man minskar ner volten rejält.

Ja men det där är ju styrketräning a la arbetspiruetter, vilket aldrig blir en centrerad piruett.
En förberedande övning.
Finns nog i Tibblins bok oxå.

Det är en arbetspiruett och inte en riktig piruett.

Ja men det där är ju styrketräning a la arbetspiruetter, vilket aldrig blir en centrerad piruett.
En förberedande övning.
Finns nog i Tibblins bok oxå.

oops hann inte läsa så långt ner att jag såg att du skrivit samma sak

Det är ju det.
att öva styrkan i att galoppera runt med böjd bål o vara eftergiven i sidan.

Det är farligt att tänka sluta på volt = piruett. I piruetten får inte bakdelen leda. Öppna är mycket bättre tänk.

Jag håller med! Volt i sig är inte så farligt bara man tänker att framdelen leder inåt (lite öppna). Det är inte alls roligt med en häst som tappar bjudningen och börjar korsa bakbenen i "piruetten".

Nu måste jag vara lite tråkig och fråga hur gammal din häst är?.
Hon är 6 1/2 ungefär och riden innan jag började träna henne, men bara skogsturer, tror jag skrev det någonstans.

eller om du bara är ute i väääääääääldigt god tid vad gäller kunskapen? :D.
Hon är nog den 10: de hästen jag har i min ägo tror jag (om jag inte glömt någon nu). Så allt jag kan har jag inte lärt mej på henne, men eftersom jag försöker följa hennes utbildning så har jag lärt mej mycket på henne. Men visst...jag läste Podhayski som 19-åring och red väl inte ditekt klassisk dressyr då;) men intresset fanns ändå.

Det är ju det.
att öva styrkan i att galoppera runt med böjd bål o vara eftergiven i sidan.

Den bästa övningen anser jag. Om hästen kastar utbakdelen är den inte stark nog, även om du kanske får hålla emot lite med ytter skänkel så ska det vara väldigt lätt. Åker baken ut så gör volten lite större.

Men är det så stor skillnad mellan "AR-tänk" och "engelsk-tänk" i detta fall dårå?

/frågvis mys

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var med fullsatta läktare och varma applåder som dressyr-gurun och OS-ryttaren Patrik Kittel välkomnades till Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur