M
Mys
Sv: Piruetter
Härligt att höra!
Ja enligt mej är det helt fel.
Härligt att höra!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag rider AR. Visst kan man göra en piruett ur öppna, man använder väl ytterhjälperna och helt enkelt vänder runt framdelen runt den centrerade bakdelen tror jag.. Fast i Bents bok så står det att man kan rida sluta på volt och minska den tills man har en piruett, kanske det typ blir samma sak
Självklart kan man få en fyrtaktig galopp som är mindre samlad, galoppörer använder sig väl av fyrsprång- ej så samlad.I den vanliga, tretaktiga, galoppen använder hästen mer skjutkraft istället för bärkraft.
När den är riktigt samlad är den något fyrtaktig (men inte fyrtaktig på det sättet som en passtaktig galopp). Det är då viktigt att ryttaren i galoppen sitter ungefär som i piaffen, för att på så sätt med sitsen be hästen att mer eller mindre stanna kvar på stället i galoppen. Man kan behöva ta mer stöd i stigbyglarna för att ge hästen utrymme att komma upp med sin rygg, men man får ändå inte falla fram med överlivet (i så fall ber man ju hästen att galoppera iväg framåt).
(hör och häpna "dressyrfolket" vi gör piruetter i trav )
Jo, jag vet att man gör piruetterna så inom AR, men eftersom vi är på dressyrforumet (och detta tydligen är en av få saker som skiljer sig åt i teorin) kommenterade jag ditt svar pga att jag fått höra att detta är fel inom engelsk dressyr.
Min häst är bara skolad sedan i somras, men riden mest i skogen innan. Hon kan göra piruettsteg i skritt, men galopparbetet har vi bara börjat med, rider arbetsgalopp på volten och att minska den volten eller för den delen försöka göra sluta är inte att tänka på än.
Visst finns metoden att rida en fyrkant och göra piruettsteg i hörnen beskriven i Bent, eller har jag helt fel nu?
I sin bok "Dressyr med Lussan" menar författaren att galopp på volt med något tagen bakdel, där volten och galoppen minskas tills man nästan har en stor arbetspiruett, är en bra styrketräningsövning när man börjar förbereda piruettarbete. Så helt fel kan "Bents metod" inte anses vara inom s.k. engelsk dressyr.
I sin bok "Dressyr med Lussan" menar författaren att galopp på volt med något tagen bakdel, där volten och galoppen minskas tills man nästan har en stor arbetspiruett, är en bra styrketräningsövning när man börjar förbereda piruettarbete. Så helt fel kan "Bents metod" inte anses vara inom s.k. engelsk dressyr.
Ja men det där är ju styrketräning a la arbetspiruetter, vilket aldrig blir en centrerad piruett.
En förberedande övning.
Finns nog i Tibblins bok oxå.
Det är en arbetspiruett och inte en riktig piruett.
Det är farligt att tänka sluta på volt = piruett. I piruetten får inte bakdelen leda. Öppna är mycket bättre tänk.
Hon är 6 1/2 ungefär och riden innan jag började träna henne, men bara skogsturer, tror jag skrev det någonstans.Nu måste jag vara lite tråkig och fråga hur gammal din häst är?.
Hon är nog den 10: de hästen jag har i min ägo tror jag (om jag inte glömt någon nu). Så allt jag kan har jag inte lärt mej på henne, men eftersom jag försöker följa hennes utbildning så har jag lärt mej mycket på henne. Men visst...jag läste Podhayski som 19-åring och red väl inte ditekt klassisk dressyr då men intresset fanns ändå.eller om du bara är ute i väääääääääldigt god tid vad gäller kunskapen? .
Det är ju det.
att öva styrkan i att galoppera runt med böjd bål o vara eftergiven i sidan.