Sv: Piruetter

Åt vilket håll faller hästen om bakdeln faller ut?

Jag tänker absolut inte sluta på en volt när jag förbereder hästen för piruett. Först får man träna i ÅR på piruettgalopp. Dvs MYCKET samlad galopp med bakdelen RIKTIGT under sej. Sedan galopperar jag i piruettgalopp på en liten, liten volt. Ur denna "sätter" jag hästen och ger exakt samma hjälper som jag lärt hästen en vanlig bakdelsvändning. Galopptakten bestämmer jag med sätet. Jag vänder hästen med knän och lår men utan speciellt mycket kraft. När man väl vänder ska hästen själv vara stark nog. Inte jag!;)

Senast ändrad:

Blev lite flummigt skrivet, sitter o pluggar kemi samtidigt här :p .
Vad jag tänkte var att om bakdelen före in i piruetten pga slutan så kan inte hästen lägga hela tyngden på bakbenen i den grad som den egentligen har kapacitet för. Det leder till att hästen inte kan lätta lika mycket i framdelen som om den kommit in genom en öppna med hela tyngden på bakbenen. Kan även ge obalans som kan leda till andra, tidigare nämnda, icke önskade omständigheter.
Kan säga att hästen "faller" på motsatt håll, är piruetten åt vänster och baken är först in så blir det jobbigt att "hämta in försprånget" och den blir inte riktigt så energisk och spänstig som önskas. Även i skrittpiruetter så är det flera gånger man ser folk som kasar åt sidan (yttersidan) i skrittpiruetter när de går in genom sluta - en liten variant av G-kraft typ, som jag tror även påverkar hästen till viss del.
Hoppas ni förstår. Känner att dett ablev ännu flummigare.
Givande diskussion ialf

Senast ändrad:

Var hittar du energin? Är det ytter skänkel eller inner, eller båda skänklarna som skapar energi? Att inte använda skänkeln innebär för mig åka häst. >Hur gör du för att skapa energi, för att klara att samla hästen så mycket i galopp så att den kan göra en piruett?

Att inte använda skänkeln är för mig inte att åka häst utan en häst med egen motor som går för lätta hjälper. Jag jobbar alla hästar så de ska gå för lättare och lättare hjälper. Energin har jag byggt upp med konsekvent positiv träning under lång tid. Jag har byggt henne i två och ett halvt år innan jag gick in och gjorde riktigt centrerade galoppiruetter.

Ja, jag rider AR. Visst kan man göra en piruett ur öppna, man använder väl ytterhjälperna och helt enkelt vänder runt framdelen runt den centrerade bakdelen tror jag..;) Fast i Bents bok så står det att man kan rida sluta på volt och minska den tills man har en piruett, kanske det typ blir samma sak:idea:

Så gjorde man förr.
Man tränade inte på att stärka hästen först i piruettgalopp på rakt spår eller i öppna först.
Var det victovie som hade en bra poäng när hon skrev att för att orka bära sig runt bör den inte gå i sluta?

Ja, jag rider AR. Visst kan man göra en piruett ur öppna, man använder väl ytterhjälperna och helt enkelt vänder runt framdelen runt den centrerade bakdelen tror jag..;) Fast i Bents bok så står det att man kan rida sluta på volt och minska den tills man har en piruett, kanske det typ blir samma sak:idea:

Frågan är hur piruetten egentligen skall kunna bli centrerad nog om man rider den ur slutaposition, det blir ju mer en liten volt isåfall än vad det blir piruett och det blir en jäkla lång väg runt det där innerbakben om den skall ridas ur slutaposition.

Hur lär jag henne att gå i "piruettgalopp" då? Är det samma sak som skolgalopp?

piruettgalopp är ju en samlad galopp nästan på stället men med samma takt som i fräscgt tempo.
skolgalopp är väl ngt annat?

Jag har lärt mej här att skolgalopp är samma fast den är i fyrtakt o inte tretakt, av nån anledning.

Hur lär jag henne att gå i "piruettgalopp" då? Är det samma sak som skolgalopp?

Nu blir jag väl lynchad, men skolgalopp tycker jag är vad man kallar en långsam galopp som blir fyrtaktig för att hästen helt enkelt inte orkar bära sej i en tretaktig stark galopp. Jag har varit och tittat på Bent flera gånger och han galopperade definitivt aldrig fyrtaktigt! Jag anser att galoppen ALDRIG får blir fyrtaktig. Då är hästen inte bärig!

OK, tack, misstänkte det. Jag ska alltså samla henne i kort kort galopp med bibehållen takt. Det är iaf en sak som jag klarar av att känna, om hon skulle bli fyrtaktig, efter de åren jag red en Islandshäst som gick fyrtaktigt i galoppen. Än så länge tränar vi bara på att rida galopp i arbetstempo på volten. Hon är ju bara riden sedan i somras så man kan inte begära för mycket av henne än:) men hon är jätteduktig så det kommer nog.

Man samlar bara en kort bit o så pass vad den orkar o sen rider man på friskt framåt igen o klappar

Jag anser att galoppen ALDRIG får blir fyrtaktig. Då är hästen inte bärig!

Har hört dressyrryttare uttrycka att "piruett-galopp" är fyrtaktig. Detta påstående är alltså fel enligt dig?

Jag vill lära mig mer om detta, därav frågan! :)

Nu blir jag väl lynchad, men skolgalopp tycker jag är vad man kallar en långsam galopp som blir fyrtaktig för att hästen helt enkelt inte orkar bära sej i en tretaktig stark galopp. Jag har varit och tittat på Bent flera gånger och han galopperade definitivt aldrig fyrtaktigt! Jag anser att galoppen ALDRIG får blir fyrtaktig. Då är hästen inte bärig!

Nä du blir inte lynchad , tvärtom :)

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var med fullsatta läktare och varma applåder som dressyr-gurun och OS-ryttaren Patrik Kittel välkomnades till Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka