Det är ju super att det fungerar för dig. Jag kan berätta varför jag anser att man inte bör tänka sluta, men detta är ju min åsikt.
1. Jag rider aldrig sluta i galopp på volt eller rakt spår då detta främjar en tvåspårighet.
2. När jag rider in i en piruett tycker jag hästen ska vända för ytterhjälperna och galoppera runt i piruetten. Jag rider rakt fram, halvhalt, känner av att hon fortfarande bjuder, ställer och kram yttertygel, vänd, fram, kram yttertygel, vänd, fram osv. Detta säkrar att hon galopperar med bakbenen och bogen är på plats. Har hästen tillräckligt med styrka är detta ofta inget problem.
3. rätar hästen ut sig är den inte stark nog att lätt vända runt i en piruett. Träna mer bakbensstyrka och samling.
4. Tänker du sluta runt är också risken att hästen vänder med rumpen först vilket den inte får i tävlingsdressyren.
5. Går den i sluta runt i piruetten så är också risken att den går ut ur piruetten med rumpen först vilket också är ett stort fel i tävlingsridningen.
Men som sagt, alla sätt är bra utom de dåliga så fungerar det för dig så är det ju toppen.