Sv: Piruetter

Är jag på fel forum? Var ska man diskutera vanlig dressyr? Tävlingsdressyren är en del av dressyren, men den är "postmodernistisk" och behöver viss uppfräschning. Finns det något annat forum där man kan diskutera vårt kulturella arv??

Visst kan tävlingsdressyren anses som postmodernistisk ibland, men vi som tävlar måste följa TR om vi vill ha några ynka poäng på protokollet.............

Risken är ganska liten att hästen går ur en galopppiruett med baken före, då har den gjort någon slags överkurs, det är svårt nog för hästen att bibehålla en svag böjning inåt. Det som brukar hända de flesta ryttare är att hästen tappar böjning och ställning inåt och blir rak slänger ut ytter bak beroende på att ryttaren tappat böjningen och hästen kommer undan med att slänga sig runt på inner bog. Detta ser man ofta och jag själv brottas stundtals med detta problem (i ena varvet = naturligt sned häst, har bytt sida ett antal ggr) . Jag kan rida bra öppnor och min häst förstår vad jag vill, trots detta får jag hästen bättre på bakdelen vilken jag vill åt genom att ibland rida sluta mindre och mindre på volt, och därefter vända. Problemet i dagen dressyr är att hur lär man hästen att vända framdelen?? Med skänkeln blir det förvirrande eftersom hästen ska flytta bakdelen om ryttaren så ber med skänkeln. Skänkeln är dessutom framåtdrivande i dagens dressyr så hur ska en häst förstå skillnaden när inte ens vi ryttare vet skillnaden på hjälperna? Du skriver att du vänder för ytterhjälperna;men hur? Vad gör du med ytter tygel? och hur använder du innerskänkel i vändningen? Var får du energin till piruetten som är en mycket samlande rörelse? Använder du båda skänklarna framåtdrivande eller vänder du för ytterskänkel och böjer runt inner? Med vilken kraft och i vilken ordning?

Oj, låt se om jag kan få rätsida på mina hjälper :).

Inner skänkel formar och böjer hästen, inget annat. Jag vänder hästen för en kram på yttertygel inte ytterskänkel. Framåtbjudning har hon så att det räcker vilket medför att jag så gott som aldrig driver med skänklarna.

Jag tänker så här in i piruetten. Rider rakt fram, halvhalt samlar. Ställer hästen, halvhalt och kramar på yttertygel. Lättar av på yttertygel = fram och tänker galopp fram, kramar igen = vänd. Detta gör jag i takt med galoppen. Ytterskänkeln ligger bara stilla an och stöttar upp.

Min filosofi är att använda skänklarna så lite som möjligt. Jag driver som sagt inte utan anser att hästen måste ha tillräckligt motor själv för att göra alla rörelser i den lite svårare dressyren. Detta kommer ofta med styrka, konsekvent och positiv ridning samt att inte forcera hästen. Sätter du upp en ryttare med lite grövre hjälper på min häst så blir hon mycket förvirrad. Håller helt och hållet med dig där.

Själv har jag sett många ryttare både gå in i piruetten med baken före och ut med dito.

Vill bara tillägga att jag tycker att man inte kan säga att man ska göra si eller så. Alla hästa är olika, har olika förutsättningar och problem och snedheter. Man måste känna av varje häst och hitta den metod som fungerar för den.

Jag försöker bara följa min grundfilosofi, egen motor på hästen, inte göra något innan hästen är stark nog både mentalt och muskulärt. Konsekvens, lätta hjälper samt alltid föröka göra det positivt.

*KL*
Fazer o jej har kommit fram till följande ang. skritt o galoppiruett.

innan vändningen förbereder man med att rida i öppna, sen i själva vändande momentet tänker man slutaform, men utan slutarörelse- inget sidvärts med bak.

När man tränar styrka med hjälp av arbetspiruetter-sluta på en 10 m-volt- så avslutar man inte med att göra en centrerad. Det blir för arbetsamt för hästen.
Därför bör man heller inte samla för länge innan man vänder, utan öka-tillbaka o vänd o rakt fram igen.

Jag är inte så avancerad att jag klarar av att vända utan yttersk. men är noga att vara med i rörelseriktningen o inte använda innersk. så att den motverkar den yttre.

piruettliten.jpg

OMG vilken häst!

Var hittar du energin? Är det ytter skänkel eller inner, eller båda skänklarna som skapar energi? Att inte använda skänkeln innebär för mig åka häst. >Hur gör du för att skapa energi, för att klara att samla hästen så mycket i galopp så att den kan göra en piruett?

Räcker upp handen:angel:
Skänkeln betyder framåt, så den är bara sidförande o bibehåller böjningen.
Om jag vill ha mer energi använder jag sätet o/ eller använder mig av magmuskelspänning.
När jag vill framåt igen - skänkeln.

Vilken hjälp använder du då när du samlar hästen? Säteshjälpen är redan upptagen. Varför göra det svårare än det är? problemet är att renodla hjälperna. Vad vill jag att hästen ska göra? Förklara för hästen vad du vill, beröm och sedan är saken befäst och klar. Det kan ta 1 år eller 10 år skit samma bara man vet vad man letar efter. Det gäller att hitta ett hållbart system.

Jag försöker bara följa min grundfilosofi, egen motor på hästen, inte göra något innan hästen är stark nog både mentalt och muskulärt. Konsekvens, lätta hjälper samt alltid föröka göra det positivt.

Mycket klokt och så tänker jag också. :bow:

Det är ju super att det fungerar för dig. Jag kan berätta varför jag anser att man inte bör tänka sluta, men detta är ju min åsikt.

1. Jag rider aldrig sluta i galopp på volt eller rakt spår då detta främjar en tvåspårighet.

2. När jag rider in i en piruett tycker jag hästen ska vända för ytterhjälperna och galoppera runt i piruetten. Jag rider rakt fram, halvhalt, känner av att hon fortfarande bjuder, ställer och kram yttertygel, vänd, fram, kram yttertygel, vänd, fram osv. Detta säkrar att hon galopperar med bakbenen och bogen är på plats. Har hästen tillräckligt med styrka är detta ofta inget problem.

3. rätar hästen ut sig är den inte stark nog att lätt vända runt i en piruett. Träna mer bakbensstyrka och samling.

4. Tänker du sluta runt är också risken att hästen vänder med rumpen först vilket den inte får i tävlingsdressyren.

5. Går den i sluta runt i piruetten så är också risken att den går ut ur piruetten med rumpen först vilket också är ett stort fel i tävlingsridningen.

Men som sagt, alla sätt är bra utom de dåliga så fungerar det för dig så är det ju toppen.

Har också fått lära mig att man aldrig ska lära hästen att gör piruett genom sluta. Dessutom så upplever jag det som att hästen har bättre förutsättning att sätta sig på bakbenen i en öppna än i en sluta, just pga risken för dubbelspårighet (som dom gör för att slippa arbeta med baken). Har tex fått instruktion om att tänka öppna i galoppökning på min storhäst just pga 2-spårighet - öppnan gör att hon får använda bakbenen igen, sätta dom under sig o inte bredvid.

I en skrittpiruett ska man aldrig lära den genom sluta - för det gör just att den slänger ut baken och den tänkta piruetten blir en enorm bakdelsvändningen (har fått lära om x antal ponnyer det...). Eftersom det är så viktigt i skritt så måste det ju betyda samma sak i galopp?. Ialf min åsikt o tanke

Vilken hjälp använder du då när du samlar hästen? Säteshjälpen är redan upptagen. Varför göra det svårare än det är? problemet är att renodla hjälperna. Vad vill jag att hästen ska göra? Förklara för hästen vad du vill, beröm och sedan är saken befäst och klar. Det kan ta 1 år eller 10 år skit samma bara man vet vad man letar efter. Det gäller att hitta ett hållbart system.

Vadå säteshjälpen redan....:confused:
Den samlar o bibehåller samlingen.

gjorde förr som du o drev med sk. i samling- svårt att komma ur den.

Tror du att det går att programmera hästen för piruetter o göra lika bra varje gång?

Om den slänger ut baken, ja då har ju ryttaren tappat ytter bak som ändå är ganska viktig i en piruett

Nej! har provat programmering också, funkar inte, Det konstiga är att de få gånger jag går in i ridhuset för att checka av träningen så beror oftast resultatet på mina egna förväntningar. Vill jag för mycket, ja då blir det som det blir. Kommer jag in utan förväntningar så går allting mycket bättre. Slappna av och rid hästen som den är van vid, glöm inte att hästar är vanedjur och att konsekvens och uthållighet i det man tror på ger resultat.

Om man nu vill vända ur sluta(vilket ingen gör idag) så måste framdelen gå en mkt längre väg o vändningen placerar bakbenens centrering långt bortanför vändningspunkten.

Hoppas du förstod flummet:crazy:

innan vändningen förbereder man med att rida i öppna, sen i själva vändande momentet tänker man slutaform, men utan slutarörelse- inget sidvärts med bak.

Bra tips! Ska genast gå ut och pröva.... :)

Om den slänger ut baken, ja då har ju ryttaren tappat ytter bak som ändå är ganska viktig i en piruett

Båda bak är ytterst viktiga i en piruett, så mycket vikt som läggs på dom i en piruett.

Risken för att den ska tappa balansen och måste trampa ut är stor, min erfarenhet efter att ha jobbat med många olika ponnyer, ingen lik den andra. Om jag går in i en skrittpiruett genom sluta så blir den till 99% aldeles för stor. Går jag in genom en öppna så blir den till 99% en bra piruett (om hästen klarar av centreringen sen innan).

Visst, går man in i en piruett genom sluta så har man från början "rätt sidförflyttande" bakben, (tex en piruett till vänster så är det höger bak som är det "korsande benet i slutan och det ben som flyttas i sidled i piruetten, vänster trampar på stället), medan från en öppna så byter man "sidförflyttande" bakben (vänster korsar i öppna, bytar och vänster sidförflyttas).
Men kommer man ur en sluta så ligger ju bakdelen från början före fram, vilket gör att hästen på något sätt måste få dom - först i jämnhöjd och sen framdelen före (framdelen ska leda). Det gör att många hästar (istället för att trampa på med bakbenen i hög fart) börjar skruva bak för att ha möjlighet. I galopp är inte det möjligt utan då måste hästen lösa det genom att antingen kasta sig runt eller göra piruetten alldeles för stor. Dessutom är det svårare att hålla balansen om bakdelen leder - när jag föreställer mig sj som häst och gå in i en piruett med baken före så känner jag direkt hur lätt det är att komma ur balans och "falla åt fel håll".

Senast ändrad:

nu har inte jag läst hela tråden :o
MEN det viktigaste innan är ju att hästen klarar av att gå i samlad galopp. För att träna upp hästen att bli tillräckligt stark för piruetter tycker jag att en bra övning är att rida i samlad galopp på rakt spår. Sedan rider man öppna-sluta-öppna.
En annan grej som är bra inför piruetterna är att träna på att variera takten och steglängden.
Sen kan man även träna på att korta upp hästen på en liten volt och samtidigt flytta in rumpan på hästen. För att lära sig kontrollera sina piruetter bättre kan man rida på en 20*30 m fyrkant och i varje hörn flytta bakdelen på hästen 3-4 steg. Då lär man sig ha koll på antalet steg hästen tar samtidigt som man lär sig avsluta en piruett.

Piaffen och piruetterna är "släkt" med varanndra om man ser till hur hästen bär sig, och det går att stärka piruetterna med hjälp av piaffen, om nu häen är inlärd piaff...

Hoppas att du fick ut något av mitt luddiga svar. :p

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var med fullsatta läktare och varma applåder som dressyr-gurun och OS-ryttaren Patrik Kittel välkomnades till Göteborgs...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka