Pigg på sadelgjorden?

N

Norna Hamingja

Varför är det "piggar" på båda spännena på en westernsadelgjord? Som jag har fått lära mig att spänna gjorden, användet man inte piggen på vänstersidan... eller har jag fattat alldeles fel? :confused:

Sv: Pigg på sadelgjorden?

En del väljer att endast använda en knut och många gjordar har således inga hål. Det är upp till en själv hur man vill göra...jag använder hålen och "piggen" på den sadeln jag har nu, förra gjorde jag det inte.:cool:

Jaha, finns det fler sätt? Spänner man på samma sätt som på en engelsk sadel då, eller vad? Fast det är ju 10 cm mellan hålen (har det varit på mina sadlar iaf..)

Har man hål i remmen och pigg på sadelgjorden så använder man det, annars knyter man. När man använder knäppningen drar man remmen inifrån och ut genom ringen i sadelgjorden, utifrån och in genom ringen där remmen sitter fast, och sedan ut igen genom sadelgjordsringen, och där knäpper man. Det blir alltså tre lager läder. Har man väldigt lång rem kvar när man gjort så så kan man dra runt den ytterligare ett varv.

/Ida

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 507
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 604
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar