Piaff/Trampa

Sv: Piaff/Trampa

FlipTheFrog skrev:

Varför? För att det är inte någon magisteruppsats som vi skriver utan en allmän diskussion på en diskussions sida. Skulle man behöva referera till erkända källor i varje uttalande man gör så skulle det aldrig bli någon diskussion.

Men om du är intresserad av en undersökning så kan du lätt göra en själv här genom att söka på inläggen som finns på Buke. Sök på orden piaff, passage och tramp. Se vad du får för träffar. Se vart i utbildningen hästen/ryttaren befinner sig. Sen kan du göra ett samsök på hur mga utav de som pratar om att de trampar med sina hästar som sedan i en annan tråd skriver att de har problem med hälta. Spekulationer? Ja visst, men det är ändå en tydlig trend som även tex försäkringsbolagen har blivit medvetna om.

Min fasa över hur mkt piff och puff det görs nuförtiden har framförallt väckts sen jag hamnade på Buke. Jag var rätt blåögd innan men har efter detta börjat öppna ögonen lite mer och blivit varse om den lavinartade utvecklingen av avsaknaden av respekt inför den klassiska utbildningstrappan. I början av min tid här så uppmuntrade jag glatt till att höja ambitionsnivån. Men allteftersom man läst inläggen om tramp o.dyl. så inser man hur mga stackars hästar det är idag som får utstå både det ena och det andra för att trenden har spridit sig att gemene man kan och bör/ska rida de rörelser som ingår i elitprogrammen.

BusBarro skrev:
När är hästen egentligen tillräckligt utbildad för att börja trampas då?

Jaha, det hade jag som sagt missat!

Svaret på frågan är att det är oerhört individuellt. För mkt ligger i vad man gör av inlärningen. Dvs om man enbart gör antydan till tramp eller om man ger sig på att faktiskt utföra rörelsen.

Om man bara uppmuntrar rörelsen så kan man göra detta rätt så tidigt under utbildningen när tillfälle ges. Men då rör det sig om ännu mera fingertoppskänsla än vid "riktiga" inlärningen så jag tror att man ska ha lagt rätt så mga tramputbildade hästar bakom sig innan man ger sig på det. Själv skulle jag aldrig ge mig på att inbjuda till det innan hästen i sig är mogen för hela rörelsen pga av den stora risken för att överanstränga hästen rent fysiskt samt psykiskt.

Ska man ge sig på att öva in rörelsen (men jag är skeptisk till att se det som en rörelse. Jag ser det mer som ett kvitto på att den samlande utbildningen utförts rätt) så ska man enligt mig def. vänta tills hästen kan följande:

* Gå i en korrekt grundform med bra ryggverksamhet. Vara rakriktad. Kunna bibehålla balansen genom tempoväxlingar och rörelser. Ha kvicka engagerade bakben.

Arbetet ska ha stegrats gradvis så att hästen har uppnått en grundstyrka. (Och en grundstyrka uppnås inte enbart efter ett par veckors ridande.)

* Hästen ska kunna samlas i samtliga gångarter och ridas i en form (samlingsgrad) motsvarande kraven för minst MSV. Det innebär att jag kräver att hästen skall vara i balans, ha stor lätthet i framdelen så att skolor och övriga rörelser kan utföras med lätthet. I den samlade traven (och övr. gångarter) så skall tyngdpunktsförflyttning ha skett. Det skall vara en uppenbar skillnad mellan arbetstraven och den samlade traven. Och jag skulle aldrig lära in trampet första säsongen som hästen är stark nog för samlad trav utan den ska ha fått chans till att stärka sig ytterligare i den samlade traven innan trampet påbörjas.
Hästen skall var genomgymnastiserad och kunna ridas avslappnat men med energi.

Jag kräver också att man iom detta kan utföra distinkta samlande halvhalter på hästen där i princip ett steg i passage uppnås. Jag kräver också att hästen är tillräckligt stark för att kunna skjuta på ordentligt, dvs vid igångsättningar, i ökade gångarter och ur samling. Hästen skall också kunna fångas upp mjukt och kunna "tas tillbaka" korrekt i samling. Hästen skall med lätthet behärska "3 långa-3 korta".
Men exakt när sedan trampet påbörjas varierar mkt. Men jag skulle aldrig få för mig att inlära tramp innan hästen åteminstone behärskar ovanstående. Det grundläggande arbetet ska ha skett succesivt och hästen skall tydligt ha förflyttat tyngdpunkten bakåt. Så länge den ännu inte fått lätthet i framdelen i traven så är den heller inte ännu mogen för att lära in tramp.

MEN det går som sagt att uppmuntra till rörelsen tidigare än så här. Men då ska det enb. handla om just uppmuntran och inte riktiga försök till tramp. Själv har jag inte den erfarenheten ännu så att jag personligen ensam skulle ge mig på det. Men jag har däremot en mamma som gjort det på mina hästar.

Saigon skrev:
Ja men, då förstår jag inte riktigt vart du vill komma? Frågeställningen från början var ju varför det finns så lite litteratur skrivet om just piaff och passage. Och då svarade jag att jag tror att en av anledningarna till detta är för att det är de rörelser som man allra minst kan gå efter ett förutbestämt schema.

Och jag förstår i min tur inte riktigt vart du vill komma nu? Ursprungsfrågan var ju Montéryttarens och hon undrade om hjälpgivning vid piaff - du svarade att det inte finns "något förutbestämt schema" och jag höll inte med och beskrev då *en* möjlig metod, dels som motbevis och dels som tips till trådskaparen.

Sedan hävdar jag aldrig att metoden jag beskrev fungerar på alla hästar (mer än att den faktiskt har fungerat på de hästar jag vet att den har tillämpats på). Och jag säger inte heller att detta är det enda sättet jag tillämpar!

Saigon skrev:
Därför är inlärningen utav tramp hela tiden en vädligt delikat och försiktig inlärning där det hela tiden gäller att ha förmågan att känna av vart gränsen går. Det ska ju helst lekas fram och hur man leker fram det varierar från gång till gång och från häst till häst.

Jag håller med!

Saigon skrev:
Men visst det finns en del grundläggande stenar att luta sig emot vid inlärningen av tramp.

Ja precis!

Saigon skrev:
Och kanske ska vi lyfta frågan igen mellan dig och mig om 25 år? För jag tror att du med tiden kommer bli mer benägen att hålla med mig om just hur lite man kan gå efter ett förutbestämt mönster vid inlärning av tramp, än vad du är idag. ;)

Ja, vem vet? Eller så är skillnaden mellan dig och mig kanske att du har n olika individuella system att ta till vid piaffträning medan jag har har jag n + 1 ;)

Saigon skrev:
Skulle man behöva referera till erkända källor i varje uttalande man gör så skulle det aldrig bli någon diskussion.

I mitt tycke: Hellre ingen alls än en som bygger på spekulationer utmålade som sanningar.

Saigon skrev:
Men om du är intresserad av en undersökning så kan du lätt göra en själv här genom att söka på inläggen som finns på Buke.

Lätt? Nja.. =) Ska den visa något så behöver man nog lägga ner mycket tid och arbete! Om jag skulle göra en dylik undersökning (vilket jag faktiskt gärna hade gjort, statistiknördig som jag är!) så skulle jag nog ha gjort en byggd på väl genomtänkta enkäter till hästägare som varit inne på hältutredningar med sina hästar - med frågor som rör allt från skadorna till träningsmetoder och underlag.

Saigon skrev:
Spekulationer? Ja visst, men det är ändå en tydlig trend som även tex försäkringsbolagen har blivit medvetna om.

Hur och vad har försäkringsbolagen blivit medvetna om? Berätta mer!

Tack!

Vilket enastående bra svar! :bow: Beundrar din hästkänsla samt förmåga att uttrycka dig.

Personligen så har jag inte varit med om att någon försökt trampa sin häst förutom min tränare, dock tävlar hon MSV och är på väg upp i Georg med sin häst (tävlat NM tidigare). I början gjordes trampförsöken bara vid enstaka tillfällen då det las mest vikt på att han skulle engagerat trampa med bakbenen. Nu är han så pass stark att han gör hela piaffen utan några som helst svårigheter. Denna häst är 9 år. Men det beror juh iofs alltid på hur den är riden innan.

Jag har ett 14-årigt sto som nu gör MSV rörelserna utan problem, har aldrig försökt trampa henne och bara tanken på att försöka hålla i där fram och skjuta på där bak för hand skulle få henne att flyga i taket. Jag har inga planer på att starta högre än MSV, dock kan det alltid vara roligt att lära en häst svåra rörelser som seriebyten, piaff, passage och piruetter för att få den rutinen själv. Jag ser denna häst som en möjlighet för mig själv att utvecklas som ryttare och få mer kunskap och erfarenhet av att lära.

Saigon skrev:
Jo, tyvärr är det så!! På de senaste åren (i takt med att AR-trenden spridit sig. Skyller dock inte på den ensamt) så har enormt mga okunniga gett sig på att öva rörelser som de öht inte borde vara i närheten utav. Det piffas och puffas i varenda buske nuförtiden!! Vilket har lett till mga hältor,skador och utdömningar. Och tyvärr är det ju hästarna som blir lidandes och inte ryttarna. För mig är den här utvecklingen enormt skrämmande... Och jag hukar mig inför var det ska sluta.

Har jag varken hört eller sett! Vart grundar du dom uppgifterna på? Vart har du läst eller hört att utdömningarna har ökat? att det har blivit mer skador??

*nyfiken på fakta o inte påhitt* ;)

FlipTheFrog skrev:
Och jag förstår i min tur inte riktigt vart du vill komma nu? Ursprungsfrågan var ju Montéryttarens och hon undrade om hjälpgivning vid piaff - du svarade att det inte finns "något förutbestämt schema" och jag höll inte med och beskrev då *en* möjlig metod, dels som motbevis och dels som tips till trådskaparen.

Åhh, vad tjafsig den här diskussionen blev! Egentligen är jag emot att fortsätta sådana här diskussioner som bara blir en massa mundiarré utan att ngt konkret kommer fram. Men..., jag gav mitt första svar som en motivering till varför det finns så lite text skrivet om inlärning, (jag skrev också detta inom parantes eftersom jag av trötthet hade formulerat mig så fruktansvärt dåligt) och inte som svar på hjälpgivningen. Den återgav jag i korthet eftersom ingen annan hade nämnt den. Sitsens inverkan återgav jag däremot inte eftersom den tar lite tid att förklara vilket jag inte orkade. Det finns dessutom andra som är mkt duktigare än vad jag är på att beskriva sitsen och dess inverkan på ett bra och lättförstått sätt, så därför gav jag mig inte på det.

Har du ngn annan fundering kring varför det finns så lite litteratur skrivet om inlärning av tramp? (jag tror som sagt det är för att dels inte locka "oerfarna" till det och dels för att det är så individuellt vid inlärningen.)

Jo, jag har förstått att du tycker att det finns ett schema att gå efter. Och det är ju jätte-bra! Om du ärligt tycker att det finns det så är ju det bra. Att jag inte tycker det spelar ju ingen roll. Man kan inte tycka lika om allt. Men framförallt tror jag skillnaden ligger i att det du beskriver är mer sådant som jag klassar som förberedande än själva inlärningen. Och jag tror att det du säger är det som du troligtvis kommer modulera med inför nästa häst, är det som jag mer hänför till själva inlärningen. Men det är bara en tanke.

Jag har min fulla frihet att uttrycka mig som jag vill så länge jag håller mig inom vissa ramar. Huruvida du tycker det är mer intressant att läsa om riktiga undersökningar än personliga åsikter är tyvärr inte så mkt jag kan ta hänsyn till. Framförallt inte när jag inte har gett uttalandet under påståendet att det är en sanning baserad på en empirisk undersökning. De gånger som jag hävdar det är jag mkt noggrann med att också ange det.
Ett skrivet ord på en debattsida är ju knappast gällande lag och var och en bestämmer vad den vill ta åt sig av och "tro" på. Den här sidans funktion består ju mer av att dela med sig utav personliga erfarenheter framför att framföra vetenskapliga undersökningar. Själv kan jag tycka att det blir lite löjligt om man ska ge källhänvisningar var gång som man uttrycker en åsikt. Jag tycker det hämmar det fria ordet alltför mkt.

Mitt uttalande var alltså mer ett uttryck för självupplevd "finger upp i luften"-känsla än en vetenskaplig sanning. Men trenden är så tydlig (för mig) att jag nästan tycker det är fövånande att du ifrågasätter den! Tittar man tillbaka på utvecklingen av dressyrridningen så är det ganska tydligt att allt fler personer på relativt låg nivå idag praktiserar rörelser i sin ridning som för 10-20 år sedan till största del enbart utfördes av ryttare på hög (läs elit-) nivå.

Utvecklingen utav detta kom ungefär samtidigt som trenden av "AR-ridning" spred sig. Så jag för min del (utan vetenskapligt belägg :D ) tror att största anledningen till att allt fler ryttare på låg nivå rider tramp och skolor nu, är för att denna ridstil har gjort det populärt. Jag upplever det som att mga ryttare har anammat stilen för att den ger en snabb-biljett upp till de svåra (ouppnåeliga för de traditionella ryttarna) rörelserna. Och att gemene man allt mer anser att dessa rörelser inte bara ska vara eliten förunnad utan ska vara förbehållen även ryttaren på lägre nivå. (hukar mig inför barocksidans försvarare :D ) (däremot tror jag inte alls att detta är tanken med "AR-ridningen" utan bara ett olyckligt fenomen som har utvecklats sig).

Hursomhelst så är det inte idag ovanligt att "Olga på LC-nivå utan tränare" övar piaff i sin dagliga träning. Det var det förr.

Oavsett vilket försäkringsbolag du än tar kontakt med idag, så svarar de samtliga att premierna har blivit tvungna att höjas pga av att så mga förslitnings- samt andra ridrelaterade skador uppstår nu på våra ridhästar. Spekulationern går främst kring sämre ridning och för onaturlig hästhållning. Svaret finns det dock ingen som har ännu. Men det dröjer nog, enligt min gissning, inte så länge till. Jag tror nämligen att det till allra största delen beror på att mkt av den gamla, goda hästhållningen samt respekten inför ridningens utbildningstrappa som fanns förr, har gått förlorad i takt med att de gamla tidens ryttarfolk har gått ur tiden. Men återigen, jag hävdar inte att det är så. Det är min personliga åsikt och tro. Men om utvecklingen fortsätter med att fler och fler, på ännu ej mogna hästar, rider avancerade rörelser så kommer dessa skador bara att öka.

BusBarro skrev:
Tack!

Vilket enastående bra svar! :bow: Beundrar din hästkänsla samt förmåga att uttrycka dig.

Personligen så har jag inte varit med om att någon försökt trampa sin häst förutom min tränare, dock tävlar hon MSV och är på väg upp i Georg med sin häst (tävlat NM tidigare). I början gjordes trampförsöken bara vid enstaka tillfällen då det las mest vikt på att han skulle engagerat trampa med bakbenen. Nu är han så pass stark att han gör hela piaffen utan några som helst svårigheter. Denna häst är 9 år. Men det beror juh iofs alltid på hur den är riden innan.

Jag har ett 14-årigt sto som nu gör MSV rörelserna utan problem, har aldrig försökt trampa henne och bara tanken på att försöka hålla i där fram och skjuta på där bak för hand skulle få henne att flyga i taket. Jag har inga planer på att starta högre än MSV, dock kan det alltid vara roligt att lära en häst svåra rörelser som seriebyten, piaff, passage och piruetter för att få den rutinen själv. Jag ser denna häst som en möjlighet för mig själv att utvecklas som ryttare och få mer kunskap och erfarenhet av att lära.

Tack :o

Roligt att höra att du har en sådan ödmjuk inställning inför din ridning!! :bow: :bow: Jag önskar att fler hade denna inställnig.

*KL*

Är det bara jag som varit på Brinks Clinics?
Där visar han hur han börjar med "trampet" tidigt men verkligen leker fram det.
Hästarna får småtakta utan krav på att den ska gå i form,

Han menar på att hästen känner igen detta och när hästen blir starkare så kan han BE om lite mer.
Han ökar energin pö om pö och rider med den hand som följer med i hästens rörelse, men med lite mothållande vartannat steg.
Han klappar hästen mycket och då blir hästen så lycklig så den trampar på ännu mer.

Att man inom AR rider Piaff tidigt har så vitt jag förstått. Har med att göra att de börjar samlingen i Skritt o försöker att samla den innan de går över i en snabbare gångart.

Sen ang skaderisken så tror inte jag att det var bättre på 80-talet, fast då var det i ridhusen. Det blev INNE med att trampa hästarna med hjälp av Långpisk.

Jag såg hästar som gjorde Courbetter och klättrade på ridhussarjen och flög iväg.
Jag tror på Brinkens metod och även PoP´s metod, (att alltid ha "motorn igång".När man "växlar ner " så stiger varvtalet (energin).

Synpunkter?

Senast ändrad:

Har en kvinna i stallet som har sin unghäst på tillridning hos X X och jag har sett hur X X leker fram allt.. Nu är jag inte säker på hästens ålder men inte en dag över fem år iaf och hon kan latja fram piaff när hon tömkör...

Jag ser inte var skadan kan ske om hästen är bärig och tillriden...

Saigon skrev:
Hursomhelst så är det inte idag ovanligt att "Olga på LC-nivå utan tränare" övar piaff i sin dagliga träning. Det var det förr.

Oavsett vilket försäkringsbolag du än tar kontakt med idag, så svarar de samtliga att premierna har blivit tvungna att höjas pga av att så mga förslitnings- samt andra ridrelaterade skador uppstår nu på våra ridhästar. Spekulationern går främst kring sämre ridning och för onaturlig hästhållning. Svaret finns det dock ingen som har ännu.

Om det inte finns någon studie, du har ingen fakta och inte ens försäkringsbolagen kan säga varför... Varför skulle det vara höga rörelser som gör skadan? Kan du förklara hur skadan/förslitningen kan ske? HUr kan överhuvudtaget Olga som nu inte kan höga skolor sitta o rida piaff?? Känns som att du inte har tillräckligt på fötterna för dina egna spekulationer...

Montéryttare skrev:
Om det inte finns någon studie, du har ingen fakta och inte ens försäkringsbolagen kan säga varför... Varför skulle det vara höga rörelser som gör skadan? Kan du förklara hur skadan/förslitningen kan ske? HUr kan överhuvudtaget Olga som nu inte kan höga skolor sitta o rida piaff?? Känns som att du inte har tillräckligt på fötterna för dina egna spekulationer...

För det första: - Det finns studier som visar att "felaktig" ridning (begreppet inefattar mkt; för snabbt-, för ensidigt-, för tungt-, under spänning- etc.etc.) ger skador. Att jag sedan i en sådan här diskussion inte plockar fram just den studien och refererar till är inte samma sak som att de inte finns. Vill du lära dig mer om vilka skador överansträningningar ger (som uppstår för att hästen inte är tillräckligt förberedd för uppgiften) så föreslår jag att du kontaktar en veterinär. Du kan även kontakta en equiterapeut eller en massör. Det finns mga som kan upplysa om vilka de skador är som kan uppstå av felaktig ridning. Det är inte min sak att upplysa dig om det.

Jag antar att du med "höga rörelser" syftar på tramp?
Tramp är väldigt ansträngande för hästen. Det är oerhört lätt att överanstränga senor, ligament, muskulatur m.m. Samma risk finns när du rider i tunga, djupa eller blöta underlag. En kropp som inte är fysiskt förberedd för tramp överansträngs väldigt lätt utav det. Även ryggmuskulatur får oerhört lätt skador utav ansträngning under spänning. Och spänning uppstår oerhört lätt på en häst som utför tramp felaktigt.
Att inte försäkringsbolagen kan säga "varför" i varje enskilt fall är ju inte så konstigt. De har ju ingen inblick i träningsupplägget för varje enskild häst. De har heller inte ngn aning om vad hästen fått utstå under sin utbildning. De enda de kan konstatera är att en förslitningsskada uppstått.
Ja, att Olga ger sig på att rida tramp är konstigt (???) Men ändå gör hon det. Problemet är att Olga inte förstår att det sprattel hon får fram inte har ngt att göra med korrekt tramp. Därav problemet.

Nej, jag tror inte att problemet är att jag inte har ngt på fötterna för diskussionen; jag tror problemet är att jag trampat på en öm tå ;)

Nä.. jag är bara nyfiken då jag jobbat i konvalicent stall i 8år och inte har stött på det fenomenet som du belyser...

Däremot att folk är för lata och rider hästen för lite och när dom väl pressar på är inte hästen uppvärmd eller i form för att tränas så hårt! Men det har inget att göra med högre rörelser från okunniga personer...

Jag har jobbat i samarbete med några av europas kändaste veterinärer och även tagit hjälp av equiterapeuter / massörer från axelssons... Så jag råd frågar så fort jag inte kan se samband eller är nyfiken :D Därav att jag ville ha mer fakta från dig...

Men så länge du inte har någon veterinär, försäkringsbolag eller undersökning som styrker dina tankar så ser jag det som en intressant infallsvinkel men inte troligt att det har något med verkligheten att göra...

Montéryttare skrev:
Däremot att folk är för lata och rider hästen för lite och när dom väl pressar på är inte hästen uppvärmd eller i form för att tränas så hårt! Men det har inget att göra med högre rörelser från okunniga personer...

??? Om de hade haft tillräcklig kunskap så hade de väl inte gjort så??? Och du skriver "för att tränas så hårt"... Tramp är en utav de mest krävande rörelserna som vi har (förutom skolor över marken). Därför är det så olyckligt när det utförs på hästar som inte är mogna för det. Och anledningen till att ryttarna ändå sysslar med det måste ju bero på okunskap??!! Eller??!! Det är ju just det som är hela min poäng; att hästarna tar skada av att ryttaren ger sig på sådant som den absolut borde låta bli. Och tramp bör absolut låtas bli om ekipaget inte uppnått viss nivå. Och det har mga utav de ekipage som idag sysslar med det inte gjort. Inte sjutton går hästen "sönder" för att de skrittat i skogen för länge....

Montéryttare skrev:
Men så länge du inte har någon veterinär, försäkringsbolag eller undersökning som styrker dina tankar så ser jag det som en intressant infallsvinkel men inte troligt att det har något med verkligheten att göra...

Återigen... det är ingen avhandling som jag sitter och skriver på!! Och inte rör det sig om ngn disputation utav en sådan heller. Och inte om att driva min ståndpunkt bortom rimlig tvivel. Så att jag för att dryfta min åsikt skulle behöva ha en angiven forskningskälla är ju rent skrattretande!!
Och vad får dig att tro att jag öht angav min ståndpunkt i ngt annat syfte än just ur "synvinkels-syfte"?? Det skulle vara ganska skrämmande om min avsikt skulle vara ngt annat än att just ge min åsikt som en infallsvinkel i debatten. Annars skulle det ju handla om försök till hjärntvätt. Och tror mig, det har aldrig varit min avsikt :D

axel skrev:
Har Saigon ingen åsikt om mitt inlägg tidigare idag?

Nej, jag tror inte jag har det :D

Jag har allafall ingen synpukt på vad du skriver om Brinken.
Heller ingen om varför man i AR tidigt rider piaff.

Och ang. skaderisken i förhållande till årtalet så har jag def. ingen annan synpunkt än att det är lika skadligt att utföra tramp på "ej- redo-häst-med-okunnig-ryttare" oavsett vilket årtal den utförs :D

Så nej, jag har nog inga synpunkter :D

Saigon skrev:
??? Om de hade haft tillräcklig kunskap så hade de väl inte gjort så??? Och du skriver "för att tränas så hårt"... Tramp är en utav de mest krävande rörelserna som vi har (förutom skolor över marken). Därför är det så olyckligt när det utförs på hästar som inte är mogna för det. Och anledningen till att ryttarna ändå sysslar med det måste ju bero på okunskap??!! Eller??!! Det är ju just det som är hela min poäng; att hästarna tar skada av att ryttaren ger sig på sådant som den absolut borde låta bli. Och tramp bör absolut låtas bli om ekipaget inte uppnått viss nivå. Och det har mga utav de ekipage som idag sysslar med det inte gjort. Inte sjutton går hästen "sönder" för att de skrittat i skogen för länge....

Det har inte med piaff eller svåra rörelser att göra, ännu mindre skritt i skogen.. Det kan vara galopp här o där och en vikning kors eller tvärs eller eventuellt en skola för mycket på en trött och otränad häst... Inget avanserat eller piaff eller puff eller ombyten för nödvändighetens skull utan bara den lata och okunninga medelryttaren som trodde att det är bra med viiiiila för hästen, "åhhh så skönt att lilla gubben ska slippa bli riden" fast det egentligen är lata-lotta som tycker det är skönt att slippa rida o när hon väl sätter igång o rida efter en dags för mycket vila så tror hon att hästen är i exakt samma form som den var för 5 år sen :o

Så din teori med mera utdömningar pga av för mycket piaff av okunniga... nej du, den gubben går jag inte på om du inge ger mig mer fakta.. tror gör vi i kyrkan ;)

Saigon skrev:
Återigen... det är ingen avhandling som jag sitter och skriver på!! Och inte rör det sig om ngn disputation utav en sådan heller. Och inte om att driva min ståndpunkt bortom rimlig tvivel. Så att jag för att dryfta min åsikt skulle behöva ha en angiven forskningskälla är ju rent skrattretande!!
Och vad får dig att tro att jag öht angav min ståndpunkt i ngt annat syfte än just ur "synvinkels-syfte"?? Det skulle vara ganska skrämmande om min avsikt skulle vara ngt annat än att just ge min åsikt som en infallsvinkel i debatten. Annars skulle det ju handla om försök till hjärntvätt. Och tror mig, det har aldrig varit min avsikt :D

Som sagt... man kan tänka, tycka, spekulera, fundera, undra och komma med olika infallsvinklar...:bow:

MEN när man utan fakta kommer och dogmatiskt säger att hästarna blir utdömda o skadas mer... så tycker jag att man är ute på hal is....

Jag fick den uppfattningen att premierna är dyrare idag pga av det piffades i varenda buske.
Vi har ju en viss inflation även idag.
Jag har inte sett ngn dokumentation på att halvblod som tränas/tävlas i dressyr skulle ha en högre skadefrekvens än de som gör dito ihoppning o fälttävlan.

"Flängridning" och generell överbelastning är nog orsaker till höjningen.

Förs. bolagen har också förlängt förs. perioderna och höjt max beloppet avsevärt.

Tycker du inte att b.´s metod är kass, då han inte samlar den först?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka