Piaff/Trampa

Sv: Piaff/Trampa

verkar inte finnas så många kunniga, bara några få ;)

Jessica skrev:
Aha... du menar så... Men tyvärr tror jag inte de flesta veterinärer har en aning om hur hästen borde gå... En häst i felaktig form (enligt mig alla former där hästen går i någon form av spänning) leder till förslitningar o inflammationer oberoende av underlaget o tvärtom, en häst som är tillfreds o avslappnad med sin ryttare klarar, generellt sett, vilken typ av underlag som helst.

Det är så lätta att "skylla ifrån sig" på allt möjligt, t ex underlaget (för hårt/för mjukt), dålig exteriör (överbyggd), dåligt lynne (lat häst som går på bogarna "själv"), istället för att verkligen rannsaka sin ridning o dess påverkan på hästens hälsa.

// Jessica

Japp, är man en ansvarstagande ryttare kollar man väl vad det är man tvingar hästen att jobba på istället för att skylla på det i efterhand.

Precis.
När jag har tränat som 17 har ingen blivit skadad, men om jag låtit en eller båda stå samtidigt har de levt:devil: i hagen o ibland med skador som följd.

axel skrev:
Precis.
När jag har tränat som 17 har ingen blivit skadad, men om jag låtit en eller båda stå samtidigt har de levt:devil: i hagen o ibland med skador som följd.

Jag var med om en senskadad häst som skrittades i TIMMAR och blev bra i benen av det! Det var underverk som skedde efter varje ridtur... Lite "rörelse läker, men fart dödar..."

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka