Piaff/Trampa

Sv: Piaff/Trampa

Montéryttare skrev:
Det har inte med piaff eller svåra rörelser att göra, ännu mindre skritt i skogen.. Det kan vara galopp här o där och en vikning kors eller tvärs eller eventuellt en skola för mycket på en trött och otränad häst... Inget avanserat eller piaff eller puff eller ombyten för nödvändighetens skull utan bara den lata och okunninga medelryttaren som trodde att det är bra med viiiiila för hästen, "åhhh så skönt att lilla gubben ska slippa bli riden" fast det egentligen är lata-lotta som tycker det är skönt att slippa rida o när hon väl sätter igång o rida efter en dags för mycket vila så tror hon att hästen är i exakt samma form som den var för 5 år sen :o

Jaha du.... och vad har du för belägg för att det är det, och enbart det, som du anger som gör att det "går sönder"? Och hur vet du vilka rörelser dessa har tränat??
Sysslar inte du just nu med samma som jag gjorde??? dvs framför åsikt som baserats på inlärd livserfarenhet som snappats upp lite här och där...??? *host, host*

Montéryttare skrev:
Så din teori med mera utdömningar pga av för mycket piaff av okunniga... nej du, den gubben går jag inte på om du inge ger mig mer fakta.. tror gör vi i kyrkan

Men snälla du... har jag någonsin begärt att du ska tro på det??? Tror du verkligen på fullaste allvar att mitt syfte är att övertyga dig??? Jag tror nämligen inte att ngn som känner sig trampad på tårna kommer ta det till sig....

axel skrev:
Jag har inte sett ngn dokumentation på att halvblod som tränas/tävlas i dressyr skulle ha en högre skadefrekvens än de som gör dito ihoppning

Och när har jag påstått att ett halvblod som tränas/tävlass i dressyr skulle ha högre skadefrekvens än andra? Det är ju ganska långt ifrån vad diskussionen handlar om.

Saigon skrev:
På de senaste åren (i takt med att AR-trenden spridit sig. Skyller dock inte på den ensamt) så har enormt mga okunniga gett sig på att öva rörelser som de öht inte borde vara i närheten utav. Det piffas och puffas i varenda buske nuförtiden!! Vilket har lett till mga hältor,skador och utdömningar.

Det där med hältor, skador och utdömningar var något nytt för mej. Jag sysslar också med AR, men får nog säga att det du beskriver med okunniga som utövar rörelser de inte är färdiga för, det är långt ifrån den värld jag lever i.
Kanske har jag haft turen att hitta en bra tränare? Eller så är det helt enkelt så att jag och de jag brukar träffa på kurserna inte känner någon prestationsångest? Själv har jag ridit AR i tre år nu, det finns de i gruppen som hållit på i fem år - och ingen av oss har börjat med piaff även om flera är mycket nära nu.

Förlåt, men jag ville bara försvara oss AR-människor. Det är inte alla som rusar på i utbildningstrappan.

Immer

Immer skrev:
Det där med hältor, skador och utdömningar var något nytt för mej. Jag sysslar också med AR, men får nog säga att det du beskriver med okunniga som utövar rörelser de inte är färdiga för, det är långt ifrån den värld jag lever i.
Kanske har jag haft turen att hitta en bra tränare? Eller så är det helt enkelt så att jag och de jag brukar träffa på kurserna inte känner någon prestationsångest? Själv har jag ridit AR i tre år nu, det finns de i gruppen som hållit på i fem år - och ingen av oss har börjat med piaff även om flera är mycket nära nu.

Förlåt, men jag ville bara försvara oss AR-människor. Det är inte alla som rusar på i utbildningstrappan.

Immer

Nej, det är jag mkt väl medveten om :bow: Menar inte heller att det är avsikten med AR. För det är jag mkt väl medveten om att det inte är. Men det verkar som att vissa har anslutit sig för att det går snabbare att nå de högre rörelserna. Och jag tror att en av anledningarna till att det blivit "trendigt" att praktisera tramp är för att AR har blivit pouplärt. Men jag är mkt väl medveten om att den "goda" AR-ridningen följer en utbildningstrappa.

Saigon skrev:
Jaha du.... och vad har du för belägg för att det är det, och enbart det, som du anger som gör att det "går sönder"? Och hur vet du vilka rörelser dessa har tränat??
Sysslar inte du just nu med samma som jag gjorde??? dvs framför åsikt som baserats på inlärd livserfarenhet som snappats upp lite här och där...??? *host, host*

Det skulle jag kunna ta fram studier på men har inte det minsta tid med att jaga sånt, då det tar lika lång tid att leta fram som att skapa....

Saigon skrev:
Men snälla du... har jag någonsin begärt att du ska tro på det??? Tror du verkligen på fullaste allvar att mitt syfte är att övertyga dig??? Jag tror nämligen inte att ngn som känner sig trampad på tårna kommer ta det till sig....

Jaha... då missuppfattade jag dig helt, trodde det var din mening då du svarar på mina inlägg! Men då är vi rätt överens i att man får spekulera bäst man vill men att man kanske inte ska gå ut med fakta som inte finns ;)

Montéryttare skrev:
Det skulle jag kunna ta fram studier på men har inte det minsta tid med att jaga sånt, då det tar lika lång tid att leta fram som att skapa....

Jaha... då missuppfattade jag dig helt, trodde det var din mening då du svarar på mina inlägg! Men då är vi rätt överens i att man får spekulera bäst man vill men att man kanske inte ska gå ut med fakta som inte finns ;)

Vadå fakta som inte finns?? Det handlar väl om samma sak för mig som för dig ,nämligen att det känns fullkomligt onödigt att sitta och leta upp fakta för att få ge sin åsikt! Och framförallt så kräver det kunskap om var man ska finna dessa undersökningar och studier i skriven form. Men ska jag behöva leta fakta så ska väl du? Jag kan inte förstå varför det skulle vara ngn skillnad?

Fakta kotledsinflammation: vanligaste orsaken är överansträngning. Kan även bero på felaktig skoning eller felaktig ridning. Man ska variera rörelserna och tempot. Bryta av till skritt ofta. Rider man på hela tiden i samma tempo under längre tid så blir hästens muskler trötta och hästen orkar inte bära sig.
Vilket underlag man rider, eller kör, hästen på är viktigt. Det kan vara både för djupt och för hårt. Även vid ridning på djupt underlag kan ge upphov till kotledsinflammation för då blir hästen trött väldigt fort. Överrullningen i djupt underlag är jobbig.

Vad som händer då är att ledkapseln svullnar och börjar reagera med smärta. Fortsätter man att arbeta hästen utan att märka detta blir hästen halt till slut. Det första tecknet är ökad värme runt kotan plus svullnad. Svullnaden är ökad ledvätska, såkallade gallor. Sedan visar hästen smärta och får nedsatt funktion.
Ryggen måste vara stark annars belastar hästen kotorna förmycket

Källa: Arne Lindholm, Mälarkliniken

Att trampa en häst är oerhört monotom arbete i jämförelse med de andra rörelserna vi anv vid ridningen.
Att trampa en häst utsätter muskulaturen i bakdel och rygg för väldigt mkt påfrestning. Mkt mer än vid andra rörelser.
Att trampa en häst ger väldigt lätt mjölksyra.
Att trampa en häst är att jämföra med att en människa gör armhävningar.
etc. etc

Att trampa en häst är den mest ansträngande utav rörelserna (bortsett från skolor ovan mark) och uppfyller alla de riskmomenten som anges vid kotledsinflamm. Vad är det då som gör det så omöjligt att se en koppling mellan den fara som uppstår genom att det blivit trendigt att rida tramp långt ner i ryttarskiktet i jämförelse med att ryttaren inte ger sig på sådana rörelser??

Är det inte rätt så uppenbart att risken ökar markant för skador eftersom att det är en sådan påfrestande övning som kräver en fysiskt redo häst och ryttare som har tillräcklig kunskap om när hästen är redo och hur snabbt han ska gå fram?

Är det så svårt att se faran i att en oerfaren ryttare med en häst som inte är fysiskt redo för övningar på högre nivå än LC, övar tramp i jämförelse med att de bara rider LC-rörelser?

Det vanligaste till kotledsinflammation är "ridhus-monstret" :devil:

Saigon skrev:
Vadå fakta som inte finns?? Det handlar väl om samma sak för mig som för dig ,nämligen att det känns fullkomligt onödigt att sitta och leta upp fakta för att få ge sin åsikt! Och framförallt så kräver det kunskap om var man ska finna dessa undersökningar och studier i skriven form. Men ska jag behöva leta fakta så ska väl du? Jag kan inte förstå varför det skulle vara ngn skillnad?

Fakta kotledsinflammation: vanligaste orsaken är överansträngning. Kan även bero på felaktig skoning eller felaktig ridning. Man ska variera rörelserna och tempot. Bryta av till skritt ofta. Rider man på hela tiden i samma tempo under längre tid så blir hästens muskler trötta och hästen orkar inte bära sig.
Vilket underlag man rider, eller kör, hästen på är viktigt. Det kan vara både för djupt och för hårt. Även vid ridning på djupt underlag kan ge upphov till kotledsinflammation för då blir hästen trött väldigt fort. Överrullningen i djupt underlag är jobbig.

Vad som händer då är att ledkapseln svullnar och börjar reagera med smärta. Fortsätter man att arbeta hästen utan att märka detta blir hästen halt till slut. Det första tecknet är ökad värme runt kotan plus svullnad. Svullnaden är ökad ledvätska, såkallade gallor. Sedan visar hästen smärta och får nedsatt funktion.
Ryggen måste vara stark annars belastar hästen kotorna förmycket

Källa: Arne Lindholm, Mälarkliniken ?

Har aldrig sagt emot ;)
Har jobbat ihop med Arne sen barnsben.. med hans sprutor :rofl: :angel:
Men han är kunnig! :bow:

Saigon skrev:
Att trampa en häst är oerhört monotom arbete i jämförelse med de andra rörelserna vi anv vid ridningen.
Att trampa en häst utsätter muskulaturen i bakdel och rygg för väldigt mkt påfrestning. Mkt mer än vid andra rörelser.
Att trampa en häst ger väldigt lätt mjölksyra.
Att trampa en häst är att jämföra med att en människa gör armhävningar.
etc. etc

Jag håller absolut med!!!

Saigon skrev:
Att trampa en häst är den mest ansträngande utav rörelserna (bortsett från skolor ovan mark) och uppfyller alla de riskmomenten som anges vid kotledsinflamm. Vad är det då som gör det så omöjligt att se en koppling mellan den fara som uppstår genom att det blivit trendigt att rida tramp långt ner i ryttarskiktet i jämförelse med att ryttaren inte ger sig på sådana rörelser??

Jag ser bara inte att det har blivit vanligare med utdömningar pga av högre skolor. Fråga Arne så får du se vad han säger! :devil:

Saigon skrev:
Är det inte rätt så uppenbart att risken ökar markant för skador eftersom att det är en sådan påfrestande övning som kräver en fysiskt redo häst och ryttare som har tillräcklig kunskap om när hästen är redo och hur snabbt han ska gå fram???

Självklart... Tror inte att du förstår... Det jag motsäger mig är inte att man KAN skada när man gör högre skolor i okunskap, utan att du påstod att det döms ut hästar kors o tvärs för att var o var annan sitter o rider höga skolor!

Saigon skrev:
Är det så svårt att se faran i att en oerfaren ryttare med en häst som inte är fysiskt redo för övningar på högre nivå än LC, övar tramp i jämförelse med att de bara rider LC-rörelser??

Se vad jag skrivit ovan :smirk:

Det har blivit vanligare att trampa redan på låg nivå.
Tramp är en ansträngande rörelse.
Antalet skador och utdömnigar har ökat.
Av naturliga skäl finns det ingen som exakt vet hur de som får sina hästar utdömda har ridit och exakt vilka rörelser de övat. Det är ju heller ingenting som Arne kan svara på eftersom det skulle innebära att han måste ha följt hästarna under en lång period i deras dagliga träning.
Men det jag ser, det jag hör och det jag läser gör mig tämligen övertygad om att antalet sönderridna hästar kommer att öka om inte respekten, inför att saker och ting måste få komma i rätt ordning och få ta sin tid, kommer tillbaka. Och jag är helt övertygad om att mga utav de hältor, skador och utdömningar som skett de senaste åren beror på att det praktiseras rörelser som inte borde utföras. Inget i vår diskussion får mig att tycka/tro annorlunda.

Jag inser nu när jag tittar tillbaka på tråden att mina uttalanden måste upplevas som väldigt provocerande för dig. Du anger själv att du är ringrostig i dressyren. Du anger att andra ryttaren enbart sysslar med hoppning. Du anger att hästen var halt i veckan men anger i nästa inlägg att du tränat passage. Du anger att du bara rider för tränare ibland. Och att du genom Internet vill lära dig hur man bör rida tramp.
Med andra ord så späder du alltså på mitt intryck av att ngt har hänt i Sverige som gör att dagens ryttare ger sig på väldigt avancerade rörelser på en väldigt tidig nivå. Och att de trots att de saknar tidigare erfarenhet och grundläggande kunskap om rörelserna ändå ger sig på det. Och att spärrar som förut fanns verkar ha försvunnit. Varför har det blivit så här? Varför känner alla plötsligt en sådan lust inför att rida tramp? Är det för att -"kan hon så kan jag"? Eller vad? Jag förstår det helt enkelt inte bara...

På dig låter det som om massor med hästar trampas och som ett resultat av att alla de "okunniga" gör detta blir förs. premierna mkt. högre.
Sitter inte de flesta Kotledsinfl. i framkotorna? Fast du är kanske rädd att folket i busken, trampar med hästen i framstupaform.

jag som inte gör piffet som du tycker att det ska utföras har ALDRIG (ta i trä) haft ngn ridrelaterad åkomma.
ngnting som man inte kan härleda från fakta, utan bara gör antagande
Nog om detta. men kastar man ur sign så måste man nog förtydliga :jag tror....

Tittade på dina bilder
Hästen är ganska omusklad över korset.
Den ser inte energisk eller rörlig ut, men det är på bild.
Kan di inte lägga in en film där du samlar o går in i Piaff?

Senast ändrad:

Nej, jag väljer för det mesta att inte bemöta dina inlägg eftersom att jag upplever att du i de inlägg du gör enbart är ute efter att provocera. Du har också fört diskussion på en väldigt låg nivå i de andra trådarna. I och med det så har jag redan bestämt mig för att föra upp dig på samma "ignorera-lista" som du angav att du satte Rumpnissen på. Och eftersom hur jag rider piaff inte skulle tillföra ngt till denna diskussion så ser jag heller ingen anledning till det.

Jag har också sett när jan leker fram det, och det tycker jag är en bra metod, hästarna tycker ju att det är stenkul att arbeta när de märker att de gör rätt!

BT, sa också att om han tex rider en unghäst som kanske självmant börjar trampa lite när den tex ska in i ett ridhus för att den är lite spänd så klappar han den, för att visa att ja det är rätt..

Jag tror att man kan leka fram det till en viss gräns, sen måste hästen kunna samla sig också för att få ''riktig'' piaff..

:bow: Klart som tusan.
Men hästen lär sig TEKNIKEN utan tvång o stress.

P o P´s metod är också bra . PM visade på sin 6-åring Ten Points alla de svåra rörelserna.

jag tror heller inte att de som är under LA-nivå ens försöker att trampa sina hästar.
Ang AR, tror jag att det är en ganska krånglig metod. För även om man kan rida Piaff så är det svårt att komma ur den o vidare.
Har inte sett så mkt. men de jag har sett har inte kommit vidare o tycker sig vara fullkomliga sen de klarat ett par steg i Piaff.

Saigon skrev:
Det har blivit vanligare att trampa redan på låg nivå.
Tramp är en ansträngande rörelse.
Antalet skador och utdömnigar har ökat.
Av naturliga skäl finns det ingen som exakt vet hur de som får sina hästar utdömda har ridit och exakt vilka rörelser de övat. Det är ju heller ingenting som Arne kan svara på eftersom det skulle innebära att han måste ha följt hästarna under en lång period i deras dagliga träning.
Men det jag ser, det jag hör och det jag läser gör mig tämligen övertygad om att antalet sönderridna hästar kommer att öka om inte respekten, inför att saker och ting måste få komma i rätt ordning och få ta sin tid, kommer tillbaka. Och jag är helt övertygad om att mga utav de hältor, skador och utdömningar som skett de senaste åren beror på att det praktiseras rörelser som inte borde utföras. Inget i vår diskussion får mig att tycka/tro annorlunda.

Jag inser nu när jag tittar tillbaka på tråden att mina uttalanden måste upplevas som väldigt provocerande för dig. Du anger själv att du är ringrostig i dressyren. Du anger att andra ryttaren enbart sysslar med hoppning. Du anger att hästen var halt i veckan men anger i nästa inlägg att du tränat passage. Du anger att du bara rider för tränare ibland. Och att du genom Internet vill lära dig hur man bör rida tramp.
Med andra ord så späder du alltså på mitt intryck av att ngt har hänt i Sverige som gör att dagens ryttare ger sig på väldigt avancerade rörelser på en väldigt tidig nivå. Och att de trots att de saknar tidigare erfarenhet och grundläggande kunskap om rörelserna ändå ger sig på det. Och att spärrar som förut fanns verkar ha försvunnit. Varför har det blivit så här? Varför känner alla plötsligt en sådan lust inför att rida tramp? Är det för att -"kan hon så kan jag"? Eller vad? Jag förstår det helt enkelt inte bara...

Dra inte in min historia i dina konspirationsteorier! Du vet varken vem jag är, vad jag rider för häst, vem ägaren är, eller vad jag menade med halt!

Men jag ta lite kort så har jag ridit i 17år, och utbildat till LA/ samt hoppat 140 när jag var yngre, har haft häst i träning, tillridning samt jobbat som hästskötare, och är nu vanlig simpel medryttare till ett underbart sto... Jag har varit med om en olycka för 3 år sen, jag kunde inte rida alls i början o tappade minnet... fick göra mig av med min hingst som var värd allt för mig för att jag inte mins hur man "gjorde" när man red... Jag var sjukskriven helt i 2år men var hos mina nära vänner som har travhästar som har tvingat mig tillbaka där jag är idag nu... på samma punkt som innan olyckam men med mer eller mindre smärta o vissa minnesluckor...

Så JA... ibland sviker minnet och jag fick hjälp av en toppen bukefalist (FlipTheFrog) att komma ihåg alla detaljer (egentligen mins jag men ville bara ha bekräftat att jag gjorde rätt)

MEN du kommer aldrig att få mig att tro på ditt påhitt om att fler hästar blir utdömda förrns du visar fakta! Hur du en försöker prata runt det...

B.T.W. så reser jag runt mycket och ser inte många okunniga som rider högre skolor... men jag sa hålla ögonen extra öppna nu....

MEN nu har jag sagt mitt... Du vet hur jag tänker och vi ligger inte på samma nivå, det är bara att acceptera, ta i handen, tacka och gå vidare.....

Senast ändrad av en moderator:

Det är vad dom flesta veterinärerna jag pratat med har sagt... Ofta är det för hårt eller för mjukt underlag... Många kostar på billigare "kvalitet"... Men credd till dom som pyntar ut från början till slut på det bästa :bow:

Tinne har inte haft några som helst betänkligheter om att jag lärt båda mina hästar Passage först.
Tvärtom. Hon har sett så mkt. så hon är både fördomsfri o ödmjuk.

Vet att det finns tränare som säger:-ska du rida för mig, ska det vara på mitt sätt.

Men sen har jag inte väntat länge på att trampa, då jag lärde mig på den äldre att det blev svårt att ta mindre steg o inte skjuta på uppåt.
Man behöver inte vara rädd för att prova på svåra rörelser så länge man inte är dum mot hästen.

Montéryttare skrev:
Det är vad dom flesta veterinärerna jag pratat med har sagt... Ofta är det för hårt eller för mjukt underlag... Många kostar på billigare "kvalitet"... Men credd till dom som pyntar ut från början till slut på det bästa :bow:

Aha... du menar så... Men tyvärr tror jag inte de flesta veterinärer har en aning om hur hästen borde gå... En häst i felaktig form (enligt mig alla former där hästen går i någon form av spänning) leder till förslitningar o inflammationer oberoende av underlaget o tvärtom, en häst som är tillfreds o avslappnad med sin ryttare klarar, generellt sett, vilken typ av underlag som helst.

Det är så lätta att "skylla ifrån sig" på allt möjligt, t ex underlaget (för hårt/för mjukt), dålig exteriör (överbyggd), dåligt lynne (lat häst som går på bogarna "själv"), istället för att verkligen rannsaka sin ridning o dess påverkan på hästens hälsa.

// Jessica

Jessica skrev:
Aha... du menar så... Men tyvärr tror jag inte de flesta veterinärer har en aning om hur hästen borde gå... En häst i felaktig form (enligt mig alla former där hästen går i någon form av spänning) leder till förslitningar o inflammationer oberoende av underlaget o tvärtom, en häst som är tillfreds o avslappnad med sin ryttare klarar, generellt sett, vilken typ av underlag som helst.

Det är så lätta att "skylla ifrån sig" på allt möjligt, t ex underlaget (för hårt/för mjukt), dålig exteriör (överbyggd), dåligt lynne (lat häst som går på bogarna "själv"), istället för att verkligen rannsaka sin ridning o dess påverkan på hästens hälsa.

// Jessica

Håller med :) inte många som vågar erkänna :bow: :bow:
Jag själv brukar inte göra nya saker när jag är stressad eller irriterad... Kan hellre skritta 2 timmar än att börja spänna mig o rida fel o låta hästen få lida...

"Det är aldrig fel på hästen, bara på skitet ovanpå" :D ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka