Piaff/Trampa

Sv: Piaff/Trampa

O vips så går din häst i korrekt form när du trodde att den gick lite framför, eller??? :rofl:

Du ska vara stolt över dig själv i så fall. :D

mvh Jessica

Mja... Jag vet att hon går i korrekt form, för henne så att säga. :D
hade bara "idealet" som utgångspunkt. Jag har ju inte trott att hon gått i "fel" form, men din beskrivning var väldigt bra och passande :)

lektra skrev:
hade bara "idealet" som utgångspunkt. Jag har ju inte trott att hon gått i "fel" form, men din beskrivning var väldigt bra och passande :)

Men hur ser dit "ideal" ut?

mvh Jessica

lektra skrev:

Ska nosryggen verkligen vara i lod i ideal-piaffen? Beskrivs den så om man läser (inte bara TR utan i diverse olika former av litteratur)?

Jag har fått för mig att näbben ska vara ngt framför lod i ideal-piaffen.. Tänker också som så här att i en bra piaff så blir ju hästen låg bak och lätt fram. I takt med att hästen blir högre fram borde näsan komma framför lod - annars skulle den ju få krulla ihop sig mer och mer om den ska vara i lod samtidigt som den lättar fram?

Men jag kanske har fel för mig.

Min häst går gärna framför lod i trampet (alltså lite för mkt framför än det jag fått för mig vara 'ideal'), men jag har inte lagt så stor vikt vid det; huvudsaken för mig är att hon blir styrketränad av piaffen och att hon känner sig belåten med att ha gjort den =)

Om den kan vika in nosen som på bilden är det inga problem.Är det månne en fixering?

Malinigbg skrev:
Hej,håller med dig till viss del MEN det är en del saker som kan gå snett när man ska lära en häst piaffera. Det är till exempel väldigt viktigt att hästen inte får gunga fram och tillbaka, att det inte bara blir kadens för att hästen går in i ett läge där den kommer undan, eller att den står och trampar på stället och rörelsen då inte blir framåtgripande, vilket den är...
När jag läser ditt inlägg får jag känslan att alla som läser det tänker att "ja just det, det är bara att samla upp traven tillräckligt"
så enkelt är det faktiskt inte och som sagt, har det börjat gå snett är det kanske inte så enkelt att rätta till./Malin (som får ta hand om dem som det gått snett för :angel: )

Visst är det mga saker som kan gå snett! Och det är inte alltid enkelt. Men väldigt ofta går det väldigt lätt om man ser till att inte pressa hästen till samling utan bara leker fram det. Möter man på motstånd finns det oftast en anledning till det.

Mga som lär in piaff och passage idag är tyvärr väldigt okunniga och då uppstår problem.

FlipTheFrog skrev:
Håller inte riktigt med om att det saknas ett förutbestämt schema! Jag tycker man kan gå väldigt metodiskt tillväga för att förebereda och utföra piaffen.

Så här tänker jag:
I öppnan träder det inre bakbenet in under kroppen och bär, i slutan träder det yttre bakbenet in under kroppen.

Med sin skänkel kan man påverka bakbenet t ex att lyfta tidigare än vad hästen hade gjort av sig själv, och därmed minska påskjutet.

Jag förbereder piaffen genom att under lång tid styrketräna de bägge bakbenen med hjälp av öppnor och slutor och leker med övergångar mellan skolorna.

Genom att göra täta övergångar i skritt mellan öppnan och slutan närmar man sig sedan trampet, till sist tänker man öppna-sluta-öppna-sluta, man byter alltså skola i efter varje steg - och det är här den växelvisa drivningen syns. En skänkeln styr innerbak medan den andra styr ytterbak. Böjningen (antingen vänster eller höger) finns kvar där, men är knappt skönjbar.

Och med styrka och övning har man så småningom enbart med hjälp av sittbenens rörelse i sadeln en (rak) piaff..!

Ganska så systematiskt med andra ord =)

Tips:
¤ Spödutt i takt på bakben eller rumpa, kanske av en duktig medhjälpare på marken
¤ Spödutten kan förberedas på stallgången genom att peta på bakbenen med spöet och belöna när hästen lyfter det aktuella benet
¤ Ha ett o samma piaffställe på ridbanan så hästen vet vad som väntas
¤ Håll dig intill staketet/väggen till en början. Var inte rädd för att ha hästen lite böjd.
¤ Ha ngn på marken som kan hjälpa dig med att se ifall hästen fuskar med ngt ben, det är lätt hänt att rumpan sladdar lite utåt t ex. Alternativt kikar man i spegeln.
¤ Utnyttja gärna de tillfällena hästen själv bjuder upp till dans! Men när den väl förstått vad trampet går ut på så kommer den nog vara med på noterna utan vidare.
¤ Även om det inte är bettet som samlar och att man inte ska samla hästen framifrån så tror jag att det är lättare med ett kandar på.. Man indikerar ngt i stången när det är på gång. En tränare jag ridit för sa att man kan visa takten med genom att röra stången lätt - men kanske lite farligt för en lekman att ge sig på?
¤ Rid bara ett par, tre tramp ibland, ibland några till
¤ Rid ur trampet i avslappnad skritt på lång tygel ibland, ibland iväg i trav av olika samlingsgrader.
¤ Klappa och beröm, hästen ska verkligen förstå att de där tre stegen den gjorde var jäkligt bra och att det var kul!
¤ Var inte rädd för att prova trampa! Så länge man inte handbromstrampar så är det väl ingen större skada skedd om det blir lite knasigt? Herrejösses, man har ju klantat till det på alla möjliga olika sätt med sin häst och lite trampexperiment dör den inte av! Men, viktigt; hästen ska tycka att det är *kul*, inte stressande.

Vet att alla inte håller med om allt jag skrivit, kom gärna med kritik så ska jag se ifall jag kan bemöta den eller tänka om!

Ovanstående har i alla fall fungerat bra på min häst (en häst med mycket motor och förhållandevis lätt för sig)

Tja, i sista meningen säger du det själv ;) Det här har fungerat bra på denna hästen... När du kommer till nästa så kommer du säkert få modulera lite.
Jag kan hålla med så långt att schemat kan bestå utav att skolor förberder för piaff och passage. Men sen är det stopp. Sen finns det inget förutbestämt schema som till punkt och pricka kan utföras på samma sätt på alla hästar.
För mig är det viktigaste att piaffen är ett resultat utav samling. Det får def. inte bara bli sprättande med benen. Vilket lätt händer om man ser trampet som en isolerad rörelse och inte som ett resultat utav samling.

FlipTheFrog skrev:
Herrejösses, man har ju klantat till det på alla möjliga olika sätt med sin häst och lite trampexperiment dör den inte av!

Jo, tyvärr är det så!! På de senaste åren (i takt med att AR-trenden spridit sig. Skyller dock inte på den ensamt) så har enormt mga okunniga gett sig på att öva rörelser som de öht inte borde vara i närheten utav. Det piffas och puffas i varenda buske nuförtiden!! Vilket har lett till mga hältor,skador och utdömningar. Och tyvärr är det ju hästarna som blir lidandes och inte ryttarna. För mig är den här utvecklingen enormt skrämmande... Och jag hukar mig inför var det ska sluta.
Men har man tillgång till erfaren hjälp som på ett korrekt sätt kan hjälpa så är det ok. Men det ska komma långt upp på utbildningsskalan så att hästen är tillräckligt förberedd för det. Är den inte det så utsätter man den bara för onödigt lidande (däremot inte sagt att alla plågar sina hästar genom försöken. Vissa har ju vett att känna av situationen) Men mga hästar far illa idag pga utav att Sveriges ryttarkår har drabbats utav storhetsvansinne och bestämt sig för att skippa x-antal steg på utbildningstrappan.

Saigon skrev:
Men väldigt ofta går det väldigt lätt om man ser till att inte pressa hästen till samling utan bara leker fram det. Möter man på motstånd finns det oftast en anledning till det.

Precis... det är mycket riktig! Men ibland så krävs det styrka från ryttaren att lära ut, inte tvinga, utan en fast och mjuk hand som leder rätt...

Det är så jag har lärt mig genom andra tränare. Bla. Ulla och Kyra.

De strävar efter vinst, dvs. det dommare gillar. En häst som sammlar sig i sådan grad att huvudet är i lod gillar dommarna.

ferro.gif

Olympic Ferro

Det var en som jag hittade hästen är i lod men benen borde vara mer in, men Ferros exteriör sätter där stopp

Men jag personligen tycker denna är mumsigare inom träningsväg

abb6.jpg

Men dommare skulle dömma ner på en sådan piaff pågrund utav att frambenen går in under hästen därmed är första bilden på Ferro bättre. Jag pratar om alltså därmed om Ideal för tävling.

Man kan väl säga att jag har två ideal, ett tävlings (ulla och kyra) och ett träning då hästen kan gå framför och mer in under sig, därmed måste frambenen följa

Senast ändrad:

Den bruna hästen har huvudet i lod enligt mig... men jag håller med ang frambenen.

Den svarta hästen däremot går bakom lod enligt mig. Om ryttaren vågade släppa fram hästen lite mer så skulle antagligen bakbenen kunna trampa lite längre under, tror att tygeltaget stoppar upp bakbenen.

mvh Jessica

precis det jag menar fast vi har lärt oss olika lodplan... :idea:

Har ju inte tänkt att rida grand prix på lillan så jag håller mig till framför lod. men om man nu tänker det så.. ja, jag antar du fattar :D

Saigon skrev:
Men har man tillgång till erfaren hjälp som på ett korrekt sätt kan hjälpa så är det ok. Men det ska komma långt upp på utbildningsskalan så att hästen är tillräckligt förberedd för det. Är den inte det så utsätter man den bara för onödigt lidande (däremot inte sagt att alla plågar sina hästar genom försöken.

När är hästen egentligen tillräckligt utbildad för att börja trampas då?

Saigon skrev:
Det piffas och puffas i varenda buske nuförtiden!! Vilket har lett till mga hältor,skador och utdömningar. Och tyvärr är det ju hästarna som blir lidandes och inte ryttarna. För mig är den här utvecklingen enormt skrämmande... Och jag hukar mig inför var det ska sluta.

Vilken undersökning baserar du detta uttalande på?

Saigon skrev:
Tja, i sista meningen säger du det själv ;) Det här har fungerat bra på denna hästen... När du kommer till nästa så kommer du säkert få modulera lite.

Självklart kommer jag behöva modulera lite i mitt schema. Såväl hästar som människor är ju individer som fungerar olika. Men jag anser i alla fall att det finns scheman att modulera i..
Och metoden har använts på fler hästar än denna - på lite olika beroende på individen sett, men med framgång!

FlipTheFrog skrev:
Självklart kommer jag behöva modulera lite i mitt schema. Såväl hästar som människor är ju individer som fungerar olika. Men jag anser i alla fall att det finns scheman att modulera i..
Och metoden har använts på fler hästar än denna - på lite olika beroende på individen sett, men med framgång!

Ja, men det är ju ditt schema det! Och det schemat följer tex inte jag och mga andra.

Saigon skrev:
Ja, men det är ju ditt schema det! Och det schemat följer tex inte jag och mga andra.

Självklart är det många vägar som bär till Rom?
*Jag* hittar piaffen på sättet jag beskrev samt via traven och *jag* har full respekt för att andra gör på andra sätt!

FlipTheFrog skrev:
Självklart är det många vägar som bär till Rom?
*Jag* hittar piaffen på sättet jag beskrev samt via traven och *jag* har full respekt för att andra gör på andra sätt!

Ja men, då förstår jag inte riktigt vart du vill komma? Frågeställningen från början var ju varför det finns så lite litteratur skrivet om just piaff och passage. Och då svarade jag att jag tror att en av anledningarna till detta är för att det är de rörelser som man allra minst kan gå efter ett förutbestämt schema.

De hästar jag själv övat in tramp på, de hästar som familjen haft, de hästar som jag sett runtomkring mig och de hästar som jag diskuterat med andra om, har inte varit inlärda efter samma förutbestämda schema. Och det är just för att det är så känsligt med inlärningen. Hur man lägger upp inlärningen är väldigt beroende på hästens psyke. En del hästar har otroligt lätt för sig och kopplar ganska så omgående vad tramp går ut på. För andra tar det lite längre tid. Men gemensamt för de alla är att om man pressar hästen så blir de frustrerade och konflikt uppstår väldigt lätt. Därför är inlärningen utav tramp hela tiden en vädligt delikat och försiktig inlärning där det hela tiden gäller att ha förmågan att känna av vart gränsen går. Det ska ju helst lekas fram och hur man leker fram det varierar från gång till gång och från häst till häst. Och på vissa kan man börja tidigare och uppmuntra rörelsen än på andra.
Det är helt enkelt väldigt individuellt. Därför skrivs det som regel inte heller mkt om just inlärning för att det är så olika från häst till häst och för att det handlar så otroligt mkt om fingertoppskänsla från ryttaren. Övriga rörelser under utbildningen skiljer sig oftast inte så mkt från häst till häst.
Men visst det finns en del grundläggande stenar att luta sig emot vid inlärningen av tramp. Och dessa skrivs det en del om.

Ja, vilken metod som anv. diskuterar jag inte alls i denna tråden! Utan enbart varför det skrivs så lite om ämnet inlärning. Och kanske ska vi lyfta frågan igen mellan dig och mig om 25 år? För jag tror att du med tiden kommer bli mer benägen att hålla med mig om just hur lite man kan gå efter ett förutbestämt mönster vid inlärning av tramp, än vad du är idag. ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?