Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
lektra skrev:Okey, jag förstår precis (inte)
Men det lät posetivt, roligt vilket är = bra så...
lektra skrev:Själv får man då oftast bra kommentarer på mitt sätt att förklara mend et kan bli lite långdraget ibland 5 min när man bara behöver 1½ osv.
Kul att det går bra, ska försöka ta tag att börja trampa lite men jag förväntar mig inget av pållan då hon har lite dålig ganaschfrihet
har du inten bild på din "stjärna"?
axel skrev:Du visade hästen hur den skulle göra?
Är det bara tuta o köra när hästen blivit ohalt?
Vet en ung ryttare som gör så med sina.
Sen skyller man skador på förra ägaren.
De sprutas,vilas o hej o hå igång.
Hon fattar ingenting. Hästarna sprutas om o om igen, men håller inte.
lektra skrev:Du säger det själv; kvaliteten är bättre resp. sämmre med hur hästen är byggd
Idialet är tre fingrar mellan atlaskotan och käkbenet, Pållan har ca 2½
Ovilja beror ofta på fysiska och/eller exteriöra problem. Om man kräver utav en häst som inte har tillräcklig ganacshfrihet att gå med riktig/korrekt eftergift i nacken visar den att någt är fel, protesterar.
Vad som kan vara problemet är att atlaskotans vinge trycker mot kanten av käkbenet vilket medgör att spottkörteln kommer ikläm och trycks utåt. Hästen protesterar, om jag då ändå vill att den ska ha korrekt eftergift kan hästen få ont, protestera ännu mer och tappar förtroende för mig.
Just därför har jag inte krav på att hon måste kunna piaff och passage.
lektra skrev:Jag har inte sagt att samling kommer från ganaschen.
Allt är bakifrån och fram, det vet jag. Jag tror inte det är några problem för hästar med 2½ att gå i piaff och passage men en korrekt är kan inte vara helt säkert.
När en häst är samlad är bakbenen vinklade in under hästen vilket medger väld rygg och hals. Nosen hamnar då i lodplanet eller framför.
I en korrekt Dressyr piaff har hästen nosen i lodplanet.
Jag pratar mest om att få fram en korrekt piaff, idealet. Då använderman hästar med de rätta fysiska förutsättningarna, en häst med idealisk ganaschfrihet
Vi har missuppfatat varandra
lektra skrev:Idealet lodplanet = lodrätt, de är vad jag har lärt mig.
På min häst måste hon bli framför idealet.
Ska föydliga lite till. I Grand prix finns hästar som är lämpade till klassen. Dommarna dömmer på hästens, vad ska man säga. roll som ideal! Dvs. om en hästen går framför eller bakom blir det minder poäng än en som går i lod. Förstår du mitt tanke sätt?
Om man nu inte tänker tävla grand prix så finns det inget ideal med vart hästens skalle ligger utan man tänker på hästens bakbensvinkel osv.
Var lite dumt av mig att ta upp ideal osv. i inlägget men, men...
lektra skrev:vill du ha i korrekta grader från lodplanet?
nej, men hon måste klart vara lite framför.
Eller är det något mer specifikt du är ute efter?