Piaff/Trampa

Sv: Piaff/Trampa

Piccadilly skrev:
studs.gif

HÄFTIG :)

Är det bara jag eller ser den inte ut o lätta lite mycket i rumpan?!?

Capable Case skrev:
Det tycker jag med att den gör.. Så det är nog inte bara du.

Jo det är lite så min dam har tendens till oxå.. att lyfta för mycket :o

Den hästen är fortfarande under rörelse framåt-lite passagetänk

Fin häst!

Jag brukar göra halt-trav-halt trav eller som Brinken sa: leka fram det och tänka småtaktning.

Vad har den för stam?

Senast ändrad:

FlipTheFrog skrev:
Ja precis. Det man har kvar från öppnan och slutan är i början en svag böjning* i kroppen, man befinner sig precis mitt emellan öppnan och slutan! Bakbenen ska träda in under kroppen och bära ett i sänder utan att rumpan svingar fram och tillbaka.

*) Den svaga böjningen gör alltså att man har två piaffer - en höger piaff och en vänster piaff. I mitt fall så har min häst en bättre höger piaff. I den vänstra piaffen får jag särskilt bevaka inner bak (det vänster mao) som vill smita lite utanför tyngdpunkten och låta höger ta det mesta jobbet - alltså gör hon helst trampet i en sluta om jag inte passar på henne och placerar henne mitt emellan skolorna.

Det man ska passa sig för i den växelvisa drivningen är att man inte själv överarbetar det hela och sitter och vaggar i sadeln. Reagerar inte hästen för hjälpen behöver man troligen befästa hjälpen (befästa kopplingen skänkel-bakben) och inte förstärka den.

När hästen förstår och om den är känslig och lyhörd kan det räcka med att man växlar mellan sittbenen i sadeln för att få den att trampa - det är rätt fräckt!

~Flip *bubblar på*

Jo... vet hur det känns... min häst trampar när jag växlar sittben, om jag kommer in i samlingen på rätt sätt... Det är med andra ord inte befäst än... styrkan fattas fortfarande, men tänket finns där, helt klart. :banana:

mvh Jessica

väntar fortf svar på hur det kan gå snett?...

FlipTheFrog skrev:
Hur har det gått Montéryttare? Har du experimenterat..?

Så klart att hästen blev halt i veckan... så det har bara blivit enklare arbete i veckan... Men nu var hon hältfri idag så i "skritten" skutta hon runt i högre skolor som passage o caprioler :rofl: o annat roligt så jag tömkörde en stund i stället o jobbade i skritt o trav... Gick bra! Hon har svårare att jobbas från marken märkte jag(jätte kännslig för linor)... Lättare när hon har ryttare på som rider m vikten! Men vi fick till lite tramp o även ett o annat skutt :o då hon blir lite för laddad... Så jag ser framemot att få sitta utt i veckan o fortsätta arbetet :) Så fortsättning följer...

Beror på vad du har för hälta.

De finns en skala 1-block halt... Jag kan se o.5grader och mindre, sån som vanligt folk inte märker... I det här fallet är det vila först sen lättare ridning nu i slutet på veckan efter en sträckning/stukning i knäet i samband med hoppträning.

Glöm aldrig att rörelse läker, men fart dödar!

Eftersom jag nu fått reda på att du läser klaus FH bok så varför gör du inte som han beskriver? Eller ville du bara ha fler åsikter och tips för att se hur fler gör?

lektra skrev:
Eftersom jag nu fått reda på att du läser klaus FH bok så varför gör du inte som han beskriver? Eller ville du bara ha fler åsikter och tips för att se hur fler gör?

Jag andvänder den på unga resp oförstörda hästar... Damen jag har nu är illa behandlad innan, huvudskygg, rädd för linor, spö, samt suuuper kännslig samt att det inte är min häst.. utan jag rider bara 2-5dgr i veckan..

MEN... när jag tömkörde idag så andvände jag trots allt en hel del och fick till passage riktigt bra en gång :)

lektra skrev:
Då förstår jag :bow:

Kul att det går bra. Hur gjorde du nu då för att få fram passagen?

Sprang bredvid.. reste kroppen, fram med höften, sen VÄLDIGT aktiva ben samt studasa med kroppen så att säga när jag sprang :o :angel: Samt små hjälper i händerna och rösten som berömde samt såg till att öka/sänka tempo...

Jo det är jätte kul... Hästen var så positiv o nöjd o glad :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?