Piaff/Passage

Sv: Piaff/Passage

Är det piaff eller passage som hästen står "stilla och trampar" i??? :angel:

Kunde inte låta bli göra att litet inlägg även om det inte ger dig några svar.

En islandshäst som är tränad att tölta med ren takt och i olika tempon (hm heter väl kanske tempi) och form har kommit ganska långt. Krävs ju enormt mkt för hästen för att klara det. Ja även av ryttaren.

Kunde inte heller låta bli.

Man sätter ju upp folk som aldrig suttit på en häst på isisar för att tölta runt i 2-3 timmar vid turridningar? Så jag förstår inte hur det kan vara så avancerat och krävande för ryttaren? De två gånger jag ridit såna turer har det inte krävts annat än hålla för tölt.

De som lett turerna har heller inte påstått att det skulle vara krävande för hästen, tvärtom.

Det var bara min kommentar i övrigt lägger jag mej inte i.

Det är därför så många islänningar har problem med bla korset och ett roterat bäcken. En av deras fördelar blir till delas nackdelar att de är så tåliga och visar ingen smärta fören det gått väldigt långt.

Ska inte dra alla turridningsställen över en kam men på många ställen så hittar du hästar som är tåliga och vänliga och behöver inte tölta rent (eller alls). Har varit ut på en tur med flera nybörjare (endast nya med islänningar) som var så nöjda med sin tur. Det var bara det att 3 av hästarna grisepassade bara och 1 annan var rejält travtaktig i tölten.

Att ÅKA islänning på en turridning är lätt medans att RIDA islänning inte är det lättaste. Älskade att åka iväg på turridning men har haft lyxen att hitta en kanonbra stall där jag fått chansen att rida tävlingshästar (bla en som kommit 2a i VM). Första gången jag red en tävlingshäst så kändes det som att gå från att köra golf till ferrari. Vilken glöd och power och absolut den piggaste häst jag ridit som har gått att kontrollera (har jobbat med travare i många år och van pigga hästar). Då är många av turridningshästarna inte lika roliga längre.:D

Skulle vara förr att man red 2 rena dressyrpass i veckan (dock ganska enkla med typ skänkelvikning, öppnor och slutor för att mjuka upp och bättra på gångarterna) + nästan varje gång ute skogen. Den är faktiskt lite komiskt för själv hade jag (bara erfarenhet av islänningar på tur och sett på tävlingar) uppfattningen att det kan ju inte vara så svårt att rida varv efter varv på en ovalbana :rofl:.

Ok, ja, som du förstår är jag inte insatt alls. Jag har som sagt ridit två turer: en gång med vänner som inte kunde rida och en gång med arbetskamrater. Båda gångerna fick jag hästar som annars inte gick med, (när man säger att man rider varje dag så passar de på att få med nån som inte brukar kunna gå med:cool: )

Det ena var en underbart mjuk och rörlig liten privathäst som jag blev väldigt förtjust i. Det andra var ledarens ordinarie häst som brukade göra som han ville med ryttarna och därför fick ledaren ta honom själv.(berättade han när v i nästan var tillbaka från turen efter 2 timmar.:crazy: ) Det var en tävlingshäst med lite humör.

Den blev jag också väldigt förtjust i för den krävde verkligen att man red, inte bara åkte. Han gjorde egna gångarter om man inte såg upp:rofl:

Så jag har ingen erfarenhet av "riktiga" turridningshästar men jag ser förvånat hur folk får dem att bara tölta fast de aldrig suttit på en häst:eek:

Men det stämmer säkert som du säger, och jag kan absolut förstå att de behöver dressyrridas också, det tror jag att alla ridhästar behöver.

Tack för info.

Det blir lätt missförstånd emellan grenarna tyvärr. En jag rider med anser att alla som rider "dom stora bruna" är snobbar och stroppar :D . De är ni väll? :rofl: .

Till Lipurtà: i artikeln stod de att på en del hästar var det lättare att lära dom piaffera från tölt.

Det finns hästar som är naturtöltare, som väljer tölt i frihet för dem är det lätt att tölta. De har sällan stora rörelser utan är markbundna, de drar åt tölten i alla gångarter, traven och galoppen brukar vara fyrtaktiga.
Mitt sto är inte naturtöltare utan kräver en del halvhalter och drivning för att inte falla ner i fyrtaktstrav men hon har rörelser som en naturtöltare.
AskjaEmmatlt.jpg

Jag tror det skulle vara svårt att träna henne till piaff, hon saknar både talang och vilja.

Det krävs nog en häst med en del vilja för att få fram det. Mitt blivande sto har en stark trav och mkt vilja (även mkt egen vilja :D ).

Det krävs nog att ryttaren har mer än vilja för att inte få en töltpiaff;) hur nu det ser ut:D
Hurdan takt har tölt? 4-taktig?

Undrar hur det skulle se ut?
Har lärt mig att inget är omöjligt sen jag började pyssla med min blivande dam. Som när hon vaknat på fel sida backar lika fort som det framåt och kan springa sidvärtes i grisepass :rofl: . Dock hade hon stått i nästan ett år och bara var riden i ett par veckor.

ursäkta min kommentar men jag kan INTE fatta hur folk i detta forum överhuvutaget orkar sitta i sommarvärmen och ge kommenatrer åt trådskapre att "hitta en bättre häst eller en tränare"
det verkar bara vara besservissrar här inne :devil:
till och med JAG fattar att det inte är enkelt att lära hästen piaff och passage och det krävs en heldel kunnskap och muskler för att göra´dessa rörelser precis som ingela skriver att dessa rörelser utförs av en elikgymnast till kuse.

men vad jag förstår av Ts tråd så vill hon veta HUR man gör och vad som är enklast det STÅR ingenstans i tråden att hon ska ut och göra dessa rörelser på en gång.

och sedan till er som har hästar som utför dessa rörelser någonstans såå måste ni ju oxå ha lärt er eller nu hästen dessa rörelser går till :confused:

till och med JAG drömmer om piaff och passage på min häst och mycket mer och hoppas att en dag kunna utföra dessa rörelser
men ljust nu drömmer jag bara

(Har inte läst alla svaren så jag vet inte om någon redan har svarat något likn)
Hon vill ju veta hur man gör för att senare kunna utföra dessa rörelser. Men då ska det faktiskt nämnas att hon inte borde försöka träna in det. Även om någon här lämnar fram en riktigt bra beskrivning. Jag fick känslan av att hennes dressyrridning mest sker hemma, utan tränare och bara som "hobby". Inget fel i det. Men ska man rida en sådan svår rörelse som piaff/passage så ska man ha någon på backen som kan förklara varje ögonblick man gör fel/rätt. Mitt 11åriga dressyr sto går i både piaff och passage. Men den som lärde henne det var en kunnig ryttare, och nu lär hon mig hur man gör. Tillsammans med min dressyrtränare.
Man ska vara tre när man tränar in sådana saker. Hästen, ryttaren, och tränaren. Hur vet du när det är rätt eller om din häst bara taktar om du aldrig gjort det innan? Ta rätt på en tränare, även om ni inte får lära er piaff/passage så får ni lära er en massa andra roliga saker som kommer att göra ridningen så mkt bättre! Lycka till!:)

Jag har en extremt lättsamlad häst som sätter under sig helt naturligt. Håller lite smått på att lära henne passage genom att tömköra eller rida över 5-6 st bommar som ligger svängda i ett hörn. Genom denna övning stärker man hästen och får höga knälyft runt om. Jättebra träning!

Piaff, eller tramp ska jag väl säga kan hon redan. Genom tömkörning i skritt och sen smacka lite trampar hon helt naturligt i en bra form.
Det är så häftigt att se! :love:

Men jag har lärt mig att genom tömkörning kan man lära hästarna dessa rörelser utan att behöva "banka på och hålla ihop i fram". Det blir lätt för hästen och jag har testat lite smått när jag sitter på och det är en så härlig känsla när hon trampar! :)

Min häst kan ngr steg piaff och väldigt lite passage. Men jag skulle nog säga att piaff är lättare, det du kan börja med är att rida i väldigt långsam trav tills han nästan travar på stället. Men hästen för ändå inte tappa bjudning, tänk att energin ska uppåt istället för framåt som man rider annars. Så tränar jag min häst. Men du märker snabbt om han är tillräckligt stark för att klara av det, annars e det bara att styrketräna. :)

Jag rider för min tränare ganska ofta:smirk: och dressyren är inte bara som "hobby" för mig utan jag tränar seriöst,men eftersom han är Islandshäst tränar jag inte dressyr på riktigt samma sätt som med stora hästar...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 409
Senast: ako
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar