Piaff/Passage

L

Lipurtà

Vilket är lättast att lära hästen ?
Har en islandshäst men är otroligt sugen på att försöka lära han piaff/passage..Han har inte superstark trav än så de blir längre fram..men hur lär man dom det ? rider mest "Islandsridning/Gångartsridning" så jag är inte insatt i så himla mycket dressyr. Rider bara det jag behöver..:crazy:

Sv: Piaff/Passage

Har du tänkt dig att lära din häst piaff och passage, får du nog tyvärr ta dig omaket att först skaffa en instruktör och lära dig och hästen grundläggande dressyr, eftersom piaff och passage inom tävlingsdressyr är den högsta graden av samling. Och därmed en rörelse som är väldigt påfrestande för hästen att göra. Hästen måste i stort sett vara "elitgymnast" inom dressyr.

Mvh

IngelaH

Att lära hästen trampa lite ska nog gå bra (med rätt häst, rätt tränare och mycke jobb)
Men vill du ha en tävlingskvalitet på trampet så är det lite svårare.
:crazy:

IngelaH skrev:
Har du tänkt dig att lära din häst piaff och passage, får du nog tyvärr ta dig omaket att först skaffa en instruktör och lära dig och hästen grundläggande dressyr, eftersom piaff och passage inom tävlingsdressyr är den högsta graden av samling. Och därmed en rörelse som är väldigt påfrestande för hästen att göra. Hästen måste i stort sett vara "elitgymnast" inom dressyr.

Mvh

IngelaH

Gud vilket trevligt svar :crazy:

Tyckte inte alls att det var otrevligt, endast upplysande.. Det är ju ett faktum att man inte får till piaff/passage utan några grunder. Det ligger oerhört mkt jobb bakom maximal samling.. :smirk:

Axelle skrev:
Tyckte inte alls att det var otrevligt, endast upplysande.. Det är ju ett faktum att man inte får till piaff/passage utan några grunder. Det ligger oerhört mkt jobb bakom maximal samling.. :smirk:

Så sant, så sant. Jag har ridit i 33 år och har precis börjat lära mig att samla MIN redan dressyrridna 22-åriga häst, som jag haft och tränat dressyr på i fem år, till tanke piaff.

Och som du säger, inlägget var absolut inte otrevligt menat, utan bara som en upplysning och jag har sett betydligt otrevligare svarsinlägg, både till mig själv och andra, som har frågat något.

:bow: :bow: :bow:

Mvh

IngelaH

Lipurtà skrev:
Har en islandshäst men är otroligt sugen på att försöka lära han piaff/passage..Han har inte superstark trav än så de blir längre fram..men hur lär man dom det ? rider mest "Islandsridning/Gångartsridning" så jag är inte insatt i så himla mycket dressyr. Rider bara det jag behöver..:crazy:

ursäkta min kommentar men jag kan INTE fatta hur folk i detta forum överhuvutaget orkar sitta i sommarvärmen och ge kommenatrer åt trådskapre att "hitta en bättre häst eller en tränare"
det verkar bara vara besservissrar här inne :devil:
till och med JAG fattar att det inte är enkelt att lära hästen piaff och passage och det krävs en heldel kunnskap och muskler för att göra´dessa rörelser precis som ingela skriver att dessa rörelser utförs av en elikgymnast till kuse.

men vad jag förstår av Ts tråd så vill hon veta HUR man gör och vad som är enklast det STÅR ingenstans i tråden att hon ska ut och göra dessa rörelser på en gång.

och sedan till er som har hästar som utför dessa rörelser någonstans såå måste ni ju oxå ha lärt er eller nu hästen dessa rörelser går till :confused:

till och med JAG drömmer om piaff och passage på min häst och mycket mer och hoppas att en dag kunna utföra dessa rörelser
men ljust nu drömmer jag bara

Jag lär in Passage först- för att jag kan det o för att jag har nytta av det i travarbetet.
Gör allting uppsuttet då man lär hästen att lyssna på sätet från skratch- behöver inte lära om för nya hjälper om man gjort det från marken.

MEN det blir då oxå svårare att lära in Piaff med den ordningen.
Har lärt mig att inte vänta länge på att lära in Piaff efter passagen- ngt lättare.

Tänker inte gå in på hur jag gör här, då det blev ramaskri från vissa:angel:
Vill tillägga att jag inte använder spö alls.

Man kan öva genom att rida halt-trav-halt. osv o "takta" lite i början
Glöm inte att berömma vid minsta försök- massor.

axel skrev:

*Knapplån*

Jag använder heller inte spö, då min dam fått felaktigt information om hur spö ska användas av någon från marken.

Jag samlar för närvarande från skritt och minskar ner rejält och sen varierar jag att släppa fram i lite mer ökad skritt och ibland även direkt till trav.

(Och sen då, blir det som vanligt lite otydligt svammel som jag INTE behöver få någon fråga eller kommentar på att någon inte förstår. De som förstår, brukar förstå vad jag menar. Andra får ha sin egen känslotanke.)
Jag får då en "liten boll-känsla" under rumpan, som jag ska försöka bibehålla, innan jag sen länger fram och försöker igen och igen.

Mvh

IH

Senast ändrad:

" rider mest "Islandsridning/Gångartsridning" så jag är inte insatt i så himla mycket dressyr. Rider bara det jag behöver.."

Tolkade denna del av TS inlägg som om hon inte var intresserad av att sätta sig och råträna dressyr framöver med piaff/passage som mål. Men det kanske var en förhastad slutsats och missuppfattning från min sida?

Isf ber jag om ursäkt..

axel skrev:
Jag lär in Passage först- för att jag kan det o för att jag har nytta av det i travarbetet.
Gör allting uppsuttet då man lär hästen att lyssna på sätet från skratch- behöver inte lära om för nya hjälper om man gjort det från marken.

MEN det blir då oxå svårare att lära in Piaff med den ordningen.
Har lärt mig att inte vänta länge på att lära in Piaff efter passagen- ngt lättare.

Okej tacå så mkt :)

Axelle skrev:
" rider mest "Islandsridning/Gångartsridning" så jag är inte insatt i så himla mycket dressyr. Rider bara det jag behöver.."

Tolkade denna del av TS inlägg som om hon inte var intresserad av att sätta sig och råträna dressyr framöver med piaff/passage som mål. Men det kanske var en förhastad slutsats och missuppfattning från min sida?

Isf ber jag om ursäkt..

Du uppfattade rätt ! VIlle bara veta HUR man gör,ska inte göra de på ett bra tag ! Rider som sagt den dressyren som behövs nu så han blir mjuk,lydig och går i stadig form i alla gångarter..det räcker för oss.
Bara nyfiken på hur passage/piaff fungerar om man säger så.

Lipurtà skrev:

Kunde inte låta bli göra att litet inlägg även om det inte ger dig några svar.

En islandshäst som är tränad att tölta med ren takt och i olika tempon (hm heter väl kanske tempi) och form har kommit ganska långt. Krävs ju enormt mkt för hästen för att klara det. Ja även av ryttaren. Kan man det har man kommit långt och jag tror inte att det är omöjligt med piaff och passage i så fall. Har sett flera islandshästar göra det.
Att gångartsträna en islandshäst kräver att man rider mkt dressyr även om man gör det på väg eller i skog. Men visst behöver man hjälp av ngn som kan det behövs ju även för att träna annant.
Sorry om jag upptog tråden men kunde inte låta bli.

självklart rider jag dressyr eftersom han kan gå rent i alla hans gångarter och i rätt form ! Är inte ute efter att lära oss passage/piaff nu,då behövs mkt mer dressyrträning det vet jag.Bara undrade vilket som var lättast och HUR alla har lärt sina hästar de :)

Lipurtà skrev:
självklart rider jag dressyr eftersom han kan gå rent i alla hans gångarter och i rätt form ! Är inte ute efter att lära oss passage/piaff nu,då behövs mkt mer dressyrträning det vet jag.Bara undrade vilket som var lättast och HUR alla har lärt sina hästar de :)

Håller med jag är oxå nyfiken, min är dock inte ren och vi jobbar på formen så för mig ligger det nog ännu längre fram :angel:

Hoppas att det kommer mer konkreta tips:bow: :bow:

Jag har börjat med piaffen på min häst, det tycker *jag* har varit lättast och mest logiskt.

Grunden till piaffen har vi lagt genom skolorna - öppna och sluta. Öppnan övar det inre bakbenet att bära mer vikt och slutan övar det yttre bakbenet.

Från marken har jag med spöpet övat på att styra när bakbenen ska lyftas. Detta har jag tagit med mig upp på ryggen sedan och kopplat ihop med mina skänklar så att jag kan styra, förkorta påskjutstiden.

Tillbaka till skolorna då, som jag i första skedet gör i skritt. Leker med övergångar mellan öppnan och slutan och låter dessa övergångar komma tätare och tätare tills bakbenen är bakom frambenen på två spår och "öppnan" enbart består i att fd innerbak bär och i nästa steg "slutan" = fd ytterbak bär. Skänklar varannan gånger med innerskänkel och varannan gång med ytterskänkel för att få bakbenen att lyfta tidigare än vad de tänkt sig och istället bära längre. Och, ja, där har man piaffen =) Eller, ja, "arbetstramp" till en början kanske man ska säga.

Efter några få steg länger man ut överlinjen, klappar om och så börjar man efter en stund om med skolövergångarna.

Fördelen med att hitta till trampet via skritten tycker jag är att man absolut inte kommer att bromsa sig in i en piaff, som jag ser att en del tenderar att göra när de gör piaff från trav.

När piaffen sedan sitter kan man leka vidare med övergångarna - skritt-piaff-skritt-piaff-trav-piaff osv osv. Så småningom kan man börja med att försöka ta med sig av "uppåt-energin" och göra den lite "större och mer framåt" med vil i steget några meter innan man släpper på i trav, och från traven sedan kanske samlar och försöker hitta tillbaka till det där mellanläget igen...

Och det är så långt jag och min pålla har kommit, vi har hittat ett mellanläge som jag hoppas kunna utveckla till en passage ..någon gång =)

Så, så på ett ungefär gör *jag*!

~Flip

FlipTheFrog skrev:
Jag har börjat med piaffen på min häst, det tycker *jag* har varit lättast och mest logiskt.

Grunden till piaffen har vi lagt genom skolorna - öppna och sluta. Öppnan övar det inre bakbenet att bära mer vikt och slutan övar det yttre bakbenet.

Från marken har jag med spöpet övat på att styra när bakbenen ska lyftas. Detta har jag tagit med mig upp på ryggen sedan och kopplat ihop med mina skänklar så att jag kan styra, förkorta påskjutstiden.

Tillbaka till skolorna då, som jag i första skedet gör i skritt. Leker med övergångar mellan öppnan och slutan och låter dessa övergångar komma tätare och tätare tills bakbenen är bakom frambenen på två spår och "öppnan" enbart består i att fd innerbak bär och i nästa steg "slutan" = fd ytterbak bär. Skänklar varannan gånger med innerskänkel och varannan gång med ytterskänkel för att få bakbenen att lyfta tidigare än vad de tänkt sig och istället bära längre. Och, ja, där har man piaffen =) Eller, ja, "arbetstramp" till en början kanske man ska säga.

Efter några få steg länger man ut överlinjen, klappar om och så börjar man efter en stund om med skolövergångarna.

Fördelen med att hitta till trampet via skritten tycker jag är att man absolut inte kommer att bromsa sig in i en piaff, som jag ser att en del tenderar att göra när de gör piaff från trav.

När piaffen sedan sitter kan man leka vidare med övergångarna - skritt-piaff-skritt-piaff-trav-piaff osv osv. Så småningom kan man börja med att försöka ta med sig av "uppåt-energin" och göra den lite "större och mer framåt" med vil i steget några meter innan man släpper på i trav, och från traven sedan kanske samlar och försöker hitta tillbaka till det där mellanläget igen...

Och det är så långt jag och min pålla har kommit, vi har hittat ett mellanläge som jag hoppas kunna utveckla till en passage ..någon gång =)

Så, så på ett ungefär gör *jag*!

~Flip
Tack så mkt för svaret ! ;)

Varför har alla så stor repsekt för piaff o passage???
ja menar ALLA hästar kan göra piaff och passage det är naurligt för dom kolla bara på dom i hagen
att "lära" hästen piaff o passage är också lätt när man vet hur man gör:crazy: :d däremot om du inte vt hur så ska du nog fråga en tränare... det kan lätt bli fel!

kom ihåg bara att beröm hästen även om den gör en rörelse som den ska göra vid fel tillfälle... många ryttare straffar sin häst för att den inte gör som man säger men beröm hästen för att den vill jobba istället! :)

/Emelie

Att t ex. piaffera i hagen är inte samma sak som att ha en ryttare på ryggen ;) Skillnaden är enorm.

Det är ungefär som att tro att en häst som löshoppar 150 kan hoppa 150 med ryttare.

Att berömma en häst vid fel tillfälle är inte bra! Hästen uppfattar ryttarens signaler på ett visst sätt och om då hästen börjar göra fel rörelser och får beröm så tror hästen att den gör rätt. Hästar kommer ihåg i bilder och nästa gång du vill göra det du tänkte göra och hästen gör på det sättet du berömt den för, då kan du inte kräva att den ska göra något annat! Då blir det bara ännu mer förvirrat ju :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Rider själv islänning och har aldrig ridit så mkt dressyr innan jag gick över till dom. Det krävs väldigt mkt av hästen i tölten (läste att i akademsik träning så anses tölten bara vara ett snäpp under piaff). Där var det även en bild på en riktigt snygg piaff (såg ut som vilken dressyrponny som helst).

Min blivande dam när hon är på hemväg och man börjar samla upp henne så är det inte alls ovanligt att hon piafferar. Inte är det någon halvblodspiaff men ändå och jag har inget mål att hon ska gå i piaff heller.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 409
Senast: ako
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar