Personlig mugg på jobbet

På min förra arbetsplats hade man en personlig mugg. Efter ha läst att det bättre för miljön med pappersmuggar än en nyinköpt porslinmugg, skaffade jag mig en begagnad mugg (ifrån min mammas köksskåp) och tog med. Det var en mugg ifrån Indiska som jag hade köpt till mamma någongång på nittiotalet.
 
Min personliga mugg på jobbet är en Shakespeare insults-mugg. Tyvärr är den lite för stor och för tjockt gods, dvs inte optimal som kaffemugg, så nu är den förpassad till att vara pennhållare.

thumbnail_IMG_3761.jpg
 
Ö
På min förra arbetsplats hade man en personlig mugg. Efter ha läst att det bättre för miljön med pappersmuggar än en nyinköpt porslinmugg, skaffade jag mig en begagnad mugg (ifrån min mammas köksskåp) och tog med. Det var en mugg ifrån Indiska som jag hade köpt till mamma någongång på nittiotalet.

Jag har haft min mugg i fyra år och lär ha den lång tid framöver. Tror inte riktigt på att fyra pappersmuggar varje dag, inslagna i plastförpackning samt med transport till återförsäljare och sedan till min arbetsplats skulle vara mer miljövänligt.

man måste fundera på vad sådana där uträkningar är baserade på. Är energiåtgång vid produktion, plastinslagning samt transport inräknat? Man ska också räkna med det som ligger bakom transporten - dvs transport av drivmedel från oljeplattform till pumparna på bensinstationerna som transportbilarna tankar. Antagligen är det inte medräknat i detta fall.
 
Hade en med fåret Shaun. Sen skulle jag känna mig lite vuxen och skaffade en svart med
man måste fundera på vad sådana där uträkningar är baserade på.
Och skilja på vad som är en genomsnittlig siffra och vad som gäller för den specifika situationen.

Just min mugg som används i 20 år och diskas ca var 20:e gång är förmodligen bättre än pappmuggar. En annan mugg som impulsköps med påskmotiv, diskas i maskin varje gång och blir stående i skåpet efter 30 tillfällen hade hellre kunnat bytas ut mot en förpackning påskpyntade pappmuggar.
 
Ö


Jag har haft min mugg i fyra år och lär ha den lång tid framöver. Tror inte riktigt på att fyra pappersmuggar varje dag, inslagna i plastförpackning samt med transport till återförsäljare och sedan till min arbetsplats skulle vara mer miljövänligt.

man måste fundera på vad sådana där uträkningar är baserade på. Är energiåtgång vid produktion, plastinslagning samt transport inräknat? Man ska också räkna med det som ligger bakom transporten - dvs transport av drivmedel från oljeplattform till pumparna på bensinstationerna som transportbilarna tankar. Antagligen är det inte medräknat i detta fall.

Vi har två fikarum på mitt jobb, det vanliga "stora" och så har vi nyligen fått kyl o varmvatten i vårt lilla i anslutning till där jag jobbar, I företagets produktion.

Det "stora" bytte muggar detta året, med våra värdeord på. Visst hade vi haft de tidigare mååååååånga år men jag orkade inte ens kommentera idiotin, tyckte inte alls om det onödiga bytet.

I vårt lilla är det prat om att ha personliga muggar men vi har ännu ingen bra förvaringslösning eller disk/torkmöjligheter. Utan det är främst engångs där nere mest pga att det var enda som var tillåtet tidigare pga just inga diskmöjligheter. Var från början bara allmänna skrivplatser med datorer (har ej personliga i produktionen) och möjlighet att dricka vatten o kaffe. Så nu om man diskar (under rinnande vatten) så torkar man prylarna direkt med torkypapper. Jag har det på min to do list att ta tag i när jag får tid om ingen annan hinner före. Men det är klurigt med energiåtgång vs att skapa avfall. Vi är främst emot att det skapas onödigt avfall än så länge iaf.
 
Jag har en Vault-tec mugg som lite ironisk kritik mot företaget jag jobbar på. Som tur är är den alldeles för nördig för att 99.99% av de som jobbar där ens ska känna igen var den kommer ifrån. :D
 
Vi hade rätt bra storlek på jobbet även för oss tedrickare men allt eftersom tiden gick så blev de färre och färre. Inte alla som höll att tappas ned på klinkergolvet....
När nya kaffekoppar inskaffades blev det av normal kaffekoppsstorlek tyvärr. Både för tedrickarna och de som ville ha mycket kaffe. Så de kvarvarande stora muggarna var ofta upptagna när man kom vid fikat.
Då tog jag dit en egen mugg, en fotomugg med bild på min sedan länge avlidna hund.
Den får jag oftast ha i fred, utom under en period när den kunde vara försvunnen 2-3 veckor i sträck.
Jag gissar att någon samlade muggar på skrivbordet och att den personen nu har slutat.
Det är några andra som också har personliga muggar. En har märkt sin med Detta är Annas mugg (eller vilket namn det nu står).
 
Vi har inga egna muggar på jobbet, eftersom muggar har en tendens att gå sönder eller försvinna(och vi har ingenstans att förvara personliga tillhörigheter öht så kan inte lägga undan mellan gångerna jag jobbar). Jättetråkigt för jag avskyr 95% av muggutbudet på jobbet och hade velat ha en fiiiiin och bra mugg istället.

Tex en av mina muggar med en sengångare på som jag faktiskt fått av just mina kollegor. :)
 
Jag har en kopp som nån på utbildningen drejat som personlig kopp på universitetet. Inte så fin och inte så funktionell, men ja.. Den duger.
 
Jag har en mugg med smultron på som numera saknar ett öra, men jag har inte kommit mig för att byta ut den. Jag tog dit den för att den är lite större än de allmänna muggarna och den fick heller inte riktigt plats när jag flyttade ihop med sambon.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 289
Senast: Amha
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 349
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 758
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp