Passgång i skritt och dressyr

Sv: Passgång i skritt och dressyr

Slänger in en liten passfråga här, hoppas det är okej.

De flesta hästar passar väl när de är spända eller stressade av en eller annan anledning? Om man då får den här hästen lösgjord och att gå i rätt form så slutar den passa?

Så som jag tänker mig så orsakas bara pass (i skritten då) av att ryttaren rider felaktigt med för mycket hand eller att ryttaren på ett eller annat sätt inte får hästen att slappna av. Men finns det hästar som passar när de går i frihet i hagen eller är pass aktig skritt bara ett ridfenomen?

Sv: Passgång i skritt och dressyr

att hästen passar under ryttare behöver inte vara rytarens men kan givetvis vara! i det stallet jag jobbar på så var det en häst med en enorm skritt och på tävling under den samlade skritten kunde hon lätt bli spänd och låste sig och började då passa när det händer så var det bästa att låta hene vara och få henne lugn vissa hästar kan man göra ngt åt det och vissa inte denna hästen gjorde även så hemma men då kunde hon flytta henne i sidled ett par steg och skritta fram så man försöker bryta det mönstret, men har dom väl börjat är det jäääte svårt att få dom sluta och ofta på stora hästar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 872
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 486
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025