Jag föredrar att rida in hästen på egen hand, om jag kan ha någon hos mig är jag tacksam med det är inget måste. Det handlar mest OM jag skulle trilla av så vet någon om det.
Egentligen börjar uppsittningsarbetet långt innan själva uppsittningen, det är en massa små saker där jag hela tiden har i åtanken vilken typ av häst jag vill ha i slutet.
Att lägga ut hö i med IKEA kassar brukar resultera i att den ibland hoppar upp på ryggen eller flyger under magen, allting sker successivt men jag försöker testa gränserna (och har fickan full av pellets).
Jag gör rätt mycket förarbete, hästen måste kunna stå still och ställa upp vid pall.
Vara van vid att få sadeln uppslängd samt padd och inte tycka det är obehagligt om det skulle råka åka i backen. Ett rep som kan hamna lite överallt (det är oftast det jag har som första åtstramning runt magen innan gjorden spänns).
Vänjer hästen vid att borsta där jag kan hänga över ryggen (utan tyngd) men vara väldigt på, har hästen i repgrimma samt ledrep och aldrig fastbunden.
Jag vill även att den ska veta att ställs den med halsen åt sidan ska den stanna samt slappna av (ska funka åt båda sidorna) och så lär jag den att stanna vid arbete på volt genom att korsa bakbenen med ställning och titta på mig.
När den kan det återgår vi till pallen där jag vänjer hästen med att ligga över mage med tyngd och där hästen är lite ställd mot mig hela tiden. När den är trygg med det får den godis från motsatt sida jag hänger på. Jag gör allt på BÅDA sidorna.
Kunna klappa överallt, även på rumpan och klia den med foten uppe på korset. Hästen måste med andra ord vara van vid att jag rör mig lite överallt, hoppar upp och ner på pallen.
Om hästen spänner sig och jag måste hoppa ner vill jag inte att den ska bli överrumplad av det för att det är en ovan rörelse.
Sedan är det dags att slänga över benet och göra samma sak där. Har alltid en tanke att jag ska kunna ta mig av snabbt. Vill gärna ha ett traktordäck eller ordentlig pall mot en vägg för att minska risken att hästen skadar sig (och mig).
Sitter gärna upp barbacka första gångerna och ställer hästen åt båda sidorna och flyttar rumpan. Men det viktiga är att hästen är ställd in mot mig, blir den rädd så är det större chans att man kan hoppa ner där man hoppade upp och mindre risk att få hästen över sig. Man kan dessutom, eftersom man har tränat på det, flytta hästens rumpa om man ber den föra huvudet mot sig. Men då gäller det att man har gjort det mycket.
Gör likadant men nu hänger jag i stigbygeln i stället, den ska kunna ta att jag hoppar upp och ner vid sidan om, att jag kan klappa på sadeln och dra sadeln åt sidan. Mycket godis går åt, men jag är ändå väldigt konsekvent.
Sitter upp, skrittar, oftast på större volt där jag försöker ha hästen lite ställd inåt om jag måste böja och stanna. Känns det bra travar vi, vid galopp vill jag gärna vara i en mindre inhägnad (och gärna under hela processen om det går) typ en volt.
Rider ut relativt omgående, i regel vid tredje "ordentliga" uppsittningen, rider då gärna på upptrampade stigar/ där vi ridit tidigare, upplever att det underlättar för hästen att förstå vad jag vill. Gärna med sällskap om det går.
För mig är det säkerhet att vara själv och kunna kontrollera hästen om det behövs. Att flytta hästens bakdel till att börja med om det skulle vara så att den blir spänd med tyngd över ryggen. Eftersom jag lär in hästen att vara avslappnad vid böjning så om spänner den sig när det börjar röra sig är det enkelt (oftast) att få den att slappna av igen.
Om den inte går framåt så så uppmanar jag den (med tygeln och vikten) att ta ett steg till höger, ett till vänster och så fortsätter vi så tills den förstår/ vågar bjuda fram.
Vill inte "tvinga" fram den de första stegen, tycker den ska ha en chans att landa emellan. (Eftersom vi jobbat med rep+ ledrep tidigare på volt (och med böjningar) så vet hästen att den ska följa ledrepet så det är en bra början för att förstå vad jag vill.)
Och definitivt inte klämma åt med båda benen samtidigt då det känns som bäddat att provocera fram sadeltvång/ bockningar.
Samma när jag börjar hänga/ luta över/ slänger på padd eller sadel, i början är jag väldigt snabb med att ta bort sagda sak. För att hästen inte ska ha en chans att stressa upp sig och kan få mycket beröm.
Vill inte att hästen ska behöva gå in i försvar och bocka, även om vissa hästar verkar vilja se så småningom om sadeln sitter där den sitter.
När den väl förstår framåt så lär jag den stanna genom att böja den, vill att den ska ha bra bjudning och att handen ska betyda mycket- inte bara broms.
Jag använder inte ledrepet konstant när jag ber hästen vara ställd mot mig, men jag har det hellre kortare och rakare arm själv än att jag ska behöva hala in en halv meter rep om hästen skuttar i väg.
Vi spenderar dessutom en stor del med att bara stå still och slappna av, med mig lite rörlig där uppe på eller bara avslappnad sittandes. Det ska vara trevligt med en ryttare på ryggen och skönt att stå och vila emellanåt.
Det är nog inte alls så här omständligt och komplicerat som det låter. Men har glömt hälften och samtidigt velat få mer så mycket som möjligt. Det är mycket som sitter i ryggmärgen och massor jag lär mig var gång jag rider in en häst. Men tycker helt enkelt att unghästar är det roligaste som finns. Vill ha en trygg individ i slutändan som vågar och litar på mig.