Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mackan/vars häst har en mycket god 8-9 skritt
Svarar er alla:
Hästen är född 02. Ang gångarterna så vet jag inte om de är 8 mässiga, det var bara ett exempel. Hon sa ungefär såhär: Hästen rör sig trevligt i trav och galopp med höga knälyft, däremot så är den passgångare i skritt tyvärr". Mer än så vet jag inte. Vad min tränare jag hade för ett par år sedan sa var att om en häst bara passar när den arbetas i skritt och den är ung, så brukar man kunna jobba bort det, men går den i passgång även i fri skritt så är det tyvärr svårt. Någon som håller med?
Men i vilket fall så kommer jag nog inte att kolla på den hästen när jag har funderat. Den skulle tydligen vara knepig i hanteringen, väldigt tjurig och så. Det gör att ägaren är rädd för den och ska därför sälja o köpa ny. Tjejen som rider den nu sa att hon inte har nått problem med den i hanteringen, men jag kom o tänka på att vi driver mitt stall kollektivit och en häst som kan vara knepig i hanteringen är kanske inte optimalt då man inte kan kräva att alla ska vara tuffa och orädda för hästar som är tjuriga. Dessutom är det ju kanske inte kul o ha en häst som är allmänt tjurig heller. Hade det bara varit passgången så kanske det skulle varit värt att åka o kolla när vi ändå har ganska nära förbi ioch med att vi ska kolla på en annan häst längre bort.
Mvh Maria
Har själv haft en stor, valpig och, i yngre år, lite "älgig" häst (mina föräldrars uppfödning) som jag red in och utbildade som, från början, alltid gick passgång i skritten, även i hagen.
Problemet med honom är att han har så extremt stor i skritt och så liten kropp.. men vi har verkligen kämpat och vågat jobba med skritten! För det får man absolut inte vara rädd för att göra.. man måste jobba den för att den ska bli bra.. han var så himla stel när jag köpte honom, så det kan ju också va en orsak..
Det skall ju dra ner poängen - men om det gör det i verkligheten kan inte jag uttala mig om.
Min D-Dayhäst är bedömd både på 3-års och 4-årskvalitité plus att vi har tävlat lite lätta klasser. Skritten har alltid bedömts som ren och taktmässig. Så det stämmer nog inte helt.
Jo, det görs i verkligheten
Om din häst är passgångig när du rider på'n i skritt så tycker jag att du skall börja fundera på hr du själv går.
Jag fattar inte... Menar du att om man själv går som en pingvin så gör hästen likadant eller vad?
Förlåt men jag fick en väldigt rolig bild framför mig
Menar du inte att man ska tänka efter hur man driver i skritten?
nej, det menar jag inte.
din drivning skall inte behöva påverka hästen så illa att den börjar få takt fel
Det är inte drivningen som gör detta, utan oftast en dålig hand.
en som ej är följsam.
Har den passtendens så bör man inte skritta många meter per gång på tygeln.