Passgång i skritt och dressyr

Sv: Passgång i skritt och dressyr

Ok.
det var nog mest uttrycket "nästan slå i sko" som jag finner missvisande. men nu när du modererat detta och vad du avser förstår jag.

Mackan/vars häst har en mycket god 8-9 skritt :angel:

Håller med de flesta här.
Om den har normal skritt i hagen går det att fixa till. Den är spänd eller rids med låst hand om den går passartat.
en häst med stor skritt behöver inte ha lättare för att vara så eller nästa slå i sko- om den rör sig genom kroppen/tillåts gå så.

Att hopphästar går så precis innan start är inget konstigt. Ofta hänger det ihop med att ryttaren har lite annat fokus.

håller med Migo om att öppna är bra för en taktande eller passinslagaktig häst.

Senast ändrad:

Svarar er alla:

Hästen är född 02. Ang gångarterna så vet jag inte om de är 8 mässiga, det var bara ett exempel. Hon sa ungefär såhär: Hästen rör sig trevligt i trav och galopp med höga knälyft, däremot så är den passgångare i skritt tyvärr". Mer än så vet jag inte. Vad min tränare jag hade för ett par år sedan sa var att om en häst bara passar när den arbetas i skritt och den är ung, så brukar man kunna jobba bort det, men går den i passgång även i fri skritt så är det tyvärr svårt. Någon som håller med?

Men i vilket fall så kommer jag nog inte att kolla på den hästen när jag har funderat. Den skulle tydligen vara knepig i hanteringen, väldigt tjurig och så. Det gör att ägaren är rädd för den och ska därför sälja o köpa ny. Tjejen som rider den nu sa att hon inte har nått problem med den i hanteringen, men jag kom o tänka på att vi driver mitt stall kollektivit och en häst som kan vara knepig i hanteringen är kanske inte optimalt då man inte kan kräva att alla ska vara tuffa och orädda för hästar som är tjuriga. Dessutom är det ju kanske inte kul o ha en häst som är allmänt tjurig heller. Hade det bara varit passgången så kanske det skulle varit värt att åka o kolla när vi ändå har ganska nära förbi ioch med att vi ska kolla på en annan häst längre bort.

Mvh Maria

Håller med de flesta andra jag också. Passar hästen enbart under ryttare är det ett framridet fel, men även om hästen går passgång i fri skritt/i hagen går det faktiskt att jobba bort med lite tid och tålamod (i alla fall på yngre hästar, har ingen egen erfarenhet av äldre i det fallet). Har själv haft en stor, valpig och, i yngre år, lite "älgig" häst (mina föräldrars uppfödning) som jag red in och utbildade som, från början, alltid gick passgång i skritten, även i hagen. Tog lite drygt 1 år att få den helt ren (dvs. att han inte återgick till passandet även om han blev lite spänd) och sedan hade han en mycket bra skritt, rörlig med stort övertramp. Tävlade honom upp till MSV innan han tyvärr blev sjuk.

Kommer dock ihåg att vi faktiskt fick en 9:a på den fria skritten i en LB en gång när han var fyra år, trots att han gick passgång så att det stod härliga till! Det kändes nästan som att sitta på ett skepp som gungade från sida till sida. Fick kommentaren "skrittar verkligen genom hela kroppen" eller något liknande. :D

Jag hade alltså personligen inte brytt mig så mycket om den passartade skritten, utan mer om att hästen kanske är lite knepig att hantera... Har ju visserligen lärt mig att det här med "svårhanterlig" är något man ibland kan ta med en nypa salt, beroende på vem det kommer ifrån och hur det visar sig. MEN, precis som du säger, är det sällan särskilt lyckat att ha en sådan häst i ett stall där många olika människor behöver hantera den. Alla är kanske inte så erfarna och tuffa som hästen (ev.) kräver och då blir det genast ett stort riskmoment, både för häst och människor! Och det finns så många trevliga hästar att få tag på, att man inte nödvändigtvis behöver köpa en som man tvivlar på om man kommer att klara av eller kunna ha riktigt roligt med...

Har själv haft en stor, valpig och, i yngre år, lite "älgig" häst (mina föräldrars uppfödning) som jag red in och utbildade som, från början, alltid gick passgång i skritten, även i hagen.

Har fått den uppfattning att en del lätt blir passartade om och när de växer lite för fort. Inget som har någon betydelse sedan.

När jag köpte min dressyrhäst för över tre år sen kunde han inte gå i ren skritt överhuvudtaget..inte när man red, inte när man ledde honom och inte i hagen.. varför köper man en sån häst då? Jag blev såld direkt..
Problemet med honom är att han har så extremt stor i skritt och så liten kropp.. men vi har verkligen kämpat och vågat jobba med skritten! För det får man absolut inte vara rädd för att göra.. man måste jobba den för att den ska bli bra.. han var så himla stel när jag köpte honom, så det kan ju också va en orsak.. jag tävlar upp till msv b med honom och han får alltid bra på sin skritt minst 7:or ibland 8:or, han har ett enormt övertramp. Sen kan jag väl tillägga att han har Weltmeister som morfar och vad jag har hört har han gett många avkommor med detta problemet i skritten..
Men det är ju alltid svårt att säga om det går att fixa till på den hästen du ska kolla på, men med rätt hjälp och träning så går det mesta. Lycka Till!

Problemet med honom är att han har så extremt stor i skritt och så liten kropp.. men vi har verkligen kämpat och vågat jobba med skritten! För det får man absolut inte vara rädd för att göra.. man måste jobba den för att den ska bli bra.. han var så himla stel när jag köpte honom, så det kan ju också va en orsak..

Att ha stor skritt tror jag inte alls gör att en häst passar lättare, stor skritt har mina hästar haft, en hade ½ m övertramp dvs enormt.
Just den var inte så stor heller. Ingen av dem har haft minsta tendens att passa. Men de var också väldigt rörliga i kroppen öht. Så även den jag rider nu som kan kliva på ordentligt.

Däremot stelhet som du skriver, där finns en orsak, det är jag övertygad om. Stelhet och låsthet, det blir lite samma som när ryttaren låser hästen = lättare passgång.

Och då är det ju verkligen något som går att jobba bort.
Svaret till ts blir ju att kolla var när och hur hästen passar och om det går att få fram ev orsaker. Vissa är ju relativt lätt åtgärdade.

Tack för alla svar!

Jag har iallafall bestämt mig för att inte titta på hästen. Hade "problemet" bara varit att den hade passartad skritt så hade jag nog åkt dit o kollat iallafall, o försökt bedömma i vilken utsträckning det var. Men i och med att den kunde vara knepig i hanteringen så får det vara. Jag tror inte att jag skulle ha jätteproblem med den om den inte är halvt galen, men som stallägare så känner jag att jag har ett ansvar gentemot våra hyresgäster också, säkerheten känns viktig. Man kan inte lita på nån häst, men en häst som säljs av anledningen att gubben som äger den är rädd för den i hanteringen, då finns ju risken att det kan bli tokigt här med eftersom vi hyr ut resterande 10 stallplatser som vi själva inte brukar och alla hanterar hästarna.

Så jag hoppas att det inte var världens dunderkap jag missar nu! Får hoppas att den andra hästen som egentligen är anledningen till att vi åker iväg imorn är nått att ha istället!

Min D-Dayhäst är bedömd både på 3-års och 4-årskvalitité plus att vi har tävlat lite lätta klasser. Skritten har alltid bedömts som ren och taktmässig.:D Så det stämmer nog inte helt.

Har inte sett en enda passaktig D-Dayhäst, utan hästar med mkt bra skritt.

Om din häst är passgångig när du rider på'n i skritt så tycker jag att du skall börja fundera på hr du själv går.
Så länge ryttaren är passaktig i sin gång så blir hästen det då den käner att du har lättast att följa med i den takten.

:confused: Jag fattar inte... Menar du att om man själv går som en pingvin så gör hästen likadant eller vad?:p

Förlåt men jag fick en väldigt rolig bild framför mig;)

:confused: Jag fattar inte... Menar du att om man själv går som en pingvin så gör hästen likadant eller vad?:p

Förlåt men jag fick en väldigt rolig bild framför mig;)

jo, precis.
går du "passaktigt" själv så är det nästan 100% säkert att även din häst börjar göra så.

Har haft flera kompisar som går så och när dom har "rätat" upp sig så har hästen förändras mirakulöst

Det är inte drivningen som gör detta, utan oftast en dålig hand.

en som ej är följsam.
Har den passtendens så bör man inte skritta många meter per gång på tygeln.

Då hästen jag rider är något kort och passtaktig i skritten pratade jag med tränare, som fö också är dressyrdomare om just detta. Fick svaret att poängen ska dras ner drastiskt då skritten egentligen inte är fullt godkänd om fyrtakten inte är ren = siffron under 5-6. Samma gäller då totala gångartsbedömningen, då alla gångarter inte var godkända. Så även om hästen har 8-mässig trav och galopp så blir totalen ej godkänd. Sen vet jaginte om detta tillämpas i praktiken, men det är så jag har fått veta att det ska vara. ;)

Vad gäller passtakt eller inte passtakt i skritten så är min erfarenhet av det att vissa hästar har lättare för det medans andra är väldigt säkra i sin takt. Sen är det klart att dte förvärras av spänd häst/ryttare etc, men vissa hästar har det i sig eller vad man ska säga. Den häst jag rider t.ex. har i grun och botten usel skritt. Han kan som bäst trampa över en hovsbredd, men skritten är fortfarande inte helt ren. Man hör lättast att takten är oren när man leder eller rider på asfalt.

Sen är det påverkbart, dte har jag märkt vlädigt tydligt. När vi riktigt får till det i skritten så är takten så ren att man inte tänker nämnvärt på det, men skrittar han då bredvid en annan häst med ren och bra skritt så ser man det. Är han spänd och stressad händer det att passgången blir helt ren, och han kan då göra det även i traven. Hästen i fråga är en oldenburgare inriktning hopp kanske bör tilläggas.;):angel:

nej, det menar jag inte.
din drivning skall inte behöva påverka hästen så illa att den börjar få takt fel

Hur många driver korrekt i skritten då, för att med drivningens hjälp motverka pass?
Driver man inte på ett korrekt sätt, så kan en passbenägen häst så att säga lättare passa.

Det är inte drivningen som gör detta, utan oftast en dålig hand.

en som ej är följsam.
Har den passtendens så bör man inte skritta många meter per gång på tygeln.

Håller för övrigt med dig om handen och det andra.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 872
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 486
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025